رابطه استرس با ام اس را دست کم نگیرید

رابطه استرس با ام اس
   

رابطه استرس با ام اس را شاید شنیده باشید و بدانید که اگر استرس داشته باشید ممکن است به بیماری های خود ایمنی مثل ام اس مبتلا شوید، اما رابطه استرس با ام اس جدی تر از آن است که فکر می کنید.

کلمات کلیدی:(استرس | رابطه استرس با ام اس | عوارض استرس|درمان استرس )

مدت زمان مطالعه:۸ دقیقه

طی یک مطالعه علمی که در سال ۲۰۱۶ اتفاق افتاد، بسیاری از روانشناسان استرس را بیماری قرن نامیدند و معتقد بودند که بسیاری از بیماری های وخیم جسمی منشا گرفته از استرس هستند که با توجه به زندگی کنونی و وجود اضطراب ها و استرس های قرن حاضر درمان استرس و یا بهتر است بگوییم کنترل استرس یکی از روش های مهم جامعه پزشکی است که باید کاملا جدی گرفته شود.

در این مقاله قصد داریم رابطه استرس و ام اس را بیشتر از آنچه که تاکنون مطالعه کرده اد و یا شنیده اید، گسترده کنیم تا بیش تر متوجه شوید قضیه جدی است و راه های کنترل استرس را جدی تر بگیرید.

رابطه استرس با ام اس: حل مسئله

رابطه استرس با ام اس

همیشه ما انسان ها برای اینکه باور کنیم که یک موضوع جدی است و باید به آن بیشتر بها بدهیم،به دنبال دلیل و مدرک هستیم و این کاملا طبیعی است ما دلیل می خواهیم تا ثابت شود که باید یک کاری را انجام دهیم و یا ندهیم.

برای اینکه رابطه جدی بین این دو بیماری را به خوبی درک کنید یک آزمایش کاملا مختصر را برای شما ارائه می دهیم تا به این امر مهم پی ببرید.

در دانشگاه نورث در سال   ۲۰۱۴ یک آزمایش بر روی ۱۲۲ نفر از بیماران  ام اس با آزمایشات متناسب با  استرس انجام شد.

فرضیه آن ها این بود که  استرس می تواند باعث ایجاد ضایعات مغزی جدید شود. بعد از  ۴ سال ملاحظه کردند که آن دسته از افرادی که با استرس مواجه بودند، با پلاک های جدید مغزی رو به رو شده اند و آن هایی که تحت استرس نبودند و یا راه های کنترل آن را بلد بودند، به ضایعات جدید مغزی مبتلا نشده بودند.

همین موضوع نشان می دهد که رابطه استرس با ام اس بسیار جدی تر و  وخیم تر از آن است که فکرش را می کنیم.

استرس مثبت و  کاهش ام اس

سوالی که برای شما پیش می آید این است که مگر استرس هم می تواند مثبت باشد، سوالی که در ابتدا برای خود من پیش آمد، بعد از مطالعه متوجه شدم، که همه استرس ها بد نیستند، یک نوع از استرس های کوتاه مدتی که در طول روز با ان ها مواجه هستیم، همین استرس های کوتاه مدت مفید هستند، مثل استرس قبل از امتحان، قبل از سخنرانی، کار با یک وسیله ای که تا کنون انجام نداده ایم، همگی جز استرس هایی هستند که مضر و آسیب رسان نیستند بلکه تا حدودی می توانند در جلوگیری از استرس سهیم باشند و یا اگر مبتلا به ام اس شده ایم در کاهش و عدم اضافه شدن ضایعات مغزی ممانعت به عمل آورند.

نکته:  در سایت مجیب راجع به استرس های مثبت و کوتاه مدت در مقالات دیگر توضیحات بیشتری ارائه شده که می توانید به آن مراجعه کنید.

استرس منفی مستعد ام س

اما استرس منفی چیست؟ چه استرس هایی می توانند خطر ابتلا به بیماری های جسمی و خود ایمنی مثل ام اس را تشدید دهند.

استرس منفی همان استرس های طولانی مدت هستند که فکری برای آن ها نمی کنیم و آن ها را به حال خود گذاشته ایم چون تصور می کنیم یک امر طبیعی است زیرا استرس می آید و باید ان را تحمل کرد.

ولی تصور و تفکر اکثر ما آدم ها اشتباه است، آمدن استرس در برخی مواقع دست ما نیست اما راه های کنترل استرس کاملا دست خود ما می باشد، اگر بدانیم در مواقع استرس زا چگونه خود را کنترل کنیم، به راحتی می توانیم  استرس را شکست دهیم و از بیماری های جسمی در امان باشیم.

  • نگرانی های مثل:
  • بیکاری
  • طلاق
  • بیماری
  • اضطراب
  • گوشه نشینی
  • ترس از اجتماع

از جمله مشکلات ایجاد کننده استرس هستند.

کنترل استرس

حال که به رابطه استرس با ام اس بیشتر و بهتر پی بردید، وقت آن است که فکر چاره ای کنید،یک سری روش ها جدید که شاید کمتر شنیده باشید ارائه می شود تا بتوانید استرس را کنترل کنید.

تقویت نیروی اجتماعی

فراموش نکنید،عزلت و انزوا از فاصله افتادن بین شما و اجتماع به وجود می آید، وقتی رابطه خود را با دوستان، خانواده و همکاران قطع می کنید، شما با  هزاران فکر و خیال تنها هستید، که مجبورید تنهایی در آن غلت بزنید که نتیجه آن استرس می شود.

بهتر است که در روابط خود تجدید نظری کنید، هر چند رابطه محدود هم داشته باشید، می تواند در پیشگیری از استرس شما موثر باشد.

آرامش گرفتن

آرامش بهترین راه برای مقابله با استرس در بدن است. وقتی استرس دارید، بدن شما هورمون های مرتبط با استرس را آزاد می کند. با آرامش، می توانید این روند را تغییر دهید.

برای رسیدن به آرامش هیچ گونه کار سختی قرار نیست شما انجام دهید، فراهم کردن یک میز با یک شمع روشن،  یک نوشیدنی و یک موسیقی آرام البته بعد از یک حمام گرم بهترین کار برای آرامش گرفتن است.


همچنین ببینید:

نشانه های رفتاری استرس چه فرقی با دیگر نشانه ها دارد

درمان استرس و رویکرد های جدید درمان استرس

هانتینگتون : اختلال عصبی بیماری هانتینگتون را بهتر بشناسید


 

برای آرامش ممتد خیلی ضروری است که کلاس های یوگا را ثبت نام کنید، اگر به چینی ها و ژاپنی ها دقت کنید می بینید که کمترین بیماری ها جسمی را دارند و در بهترین شرایط کار های خود را انجام می دهند وموفق هم نیز هستند.

 برنامه ریزی کردن

رابطه استرس با ام اس

تمامی کار های روزانه خود را برنامه ریزی کنید.اگر برنامه در دستور کار شما قرار بگیرد، شاید باورتان نشود که بخش اعظمی از استرس های روزانه شما از بین می برد.

اگر رابطه استرس و ام اس را به خوبی درک کرده باشید، برای حل استرس خود بیشتر تلاش می کنید.

کمک از مشاور

امیدوارم جز افرادی نباشید که هنوز کمک گرفتن از مشاور را جز موارد حاد می دانند و برچسب دیوانگی و روانی بودن را بر خود یا دیگران می زنید.

مشاور در بین استرس های روزانه شما یک کمک شایان است، اگر اضطراب ها و استرس های شما با موارد گفته شده به طور کامل حل نمی شوند، نیاز به یک همفکری، یک هم صحبتی با مشاور دارید، گاهی تنها صحبت کردن با مشاور تمامی استرس ها را نابود می کند.

این موضوع به این دلیل است که انسان به مشورت و درد و دل کردن نیاز مبرم دارد.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب با دشتن روانشناسان با تجربه ، فعالیت های بیشماری در درمان های استرس واضطراب دارد، همچنین در کنترل بیماری های جسمی مثل ام اس توانسته است بیماران زیادی را دست یاری دهد.

این مرکز با روش های مدرن و ایمنی جهت کنترل و رابطه استرس با ام اس و سایر  بیماری های روحی برای جوانان، کودکان و دیگر بزرگسالان نتیجه اثر گذاری را بر جای گذاشته است.

تنها برای آشنایی با نمونه های این درمان می توانید با شماره zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با مشاوران مرکز روانشناس مجیب ارتباط برقرار کنید.

در ضمن مرکز در روز های تعطیل هم آماده پاسخگویی می باشد.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه