استرس دست دوم را می شناسید و راه های درمان آن را می دانید

استرس دست دوم
   

استرس دست دوم یک نوع دیگر از استرس است، با این تفاوت که این استرس به طور مستقیم بر شما القا نمی شود؛ یعنی اینکه استرس هایی مثل این که زمان کافی برای مطالعه ندارید و فردا هم امتحان باید بدهید و یا قرض و بدهی را تا هفته آینده باید پرداخت کنید.

بلکه این نوع استرس بیشتر به صورت غیر مستقیم بر شما وارد می شود و به همان اندازه می تواند بر شما، افکار و جسم شما تاثیر بگذارد.

استرس دست دوم یعنی اینکه شما خودتان در بهترین حالت ممکن هستید، همه چیز خوب است اما در نزدیکی شما یک مشکلی وجود دارد، یک کسی از اعضای خانواده، همکاران و یا همکلاسی ها نگرانی دارد، این نگرانی به دیلیل همجوار بودن با شما می تواند کم کم به شما هم منتقل شود، خوب اکنون با این استرس باید چه کار کنیم،آیا استرس دست دوم به اندازه خود استرس خطرناک است، چه تاثیراتی می تواند داشته باشد و راه های مقابله با آن چگونه باید باشد؟

استرس دست دوم چیست؟

استرس دست دوم

 

استرس دست دوم هیچ ربطی به شرایط زندگی شما، روحیات شما ندارد، اتفاقا ممکن است شما در بهترین لحظات زندگی خود باشید و زندگی کنید،اما در محل کار خود و یا دانشگاه و مدرسه از دوستان و همکلاسی ها کسانی باشند که با مشکلی و یا اتفاقی مواجه شده اند و با بازگو کردن مشکلات شان احساسات بد کم کم  به شما هم منتقل می شوند.

متاسفانه مشکل اصلی که استرس دست دوم با خود به همراه می آورد، این است که احساسات و استرس های طرف مقابل بر شما کم کم تاثیر می گذارد اما شما متوجه نمی شوید تا بتوانید جلوی آن را بگیرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استرس دست دوم به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

بنابراین حتی اگر مثبت اندیش هم باشید استرس دست دوم کار خود را می تواند به خوبی انجام دهد. پس اکنون راه چاره چیست؟ ما چه گناهی کرده ایم؟ایا راه فراری وجود دارد؟

استرس دست دوم : پیشگیری

تنها راه چاره ای که برای شما باقی می ماند تا به استرس دست دوم مبتلا نشوید، این است که راه های پیشگیری را برگزینید و با آن ها مقابله کنید.

راه های پیشگیری بسیار زیاد هستند و البته متناسب با هر موقعت و مکانی نمی توان به یک شکل مقابله کرد، برای این کار بهتر است که در هر موقعیتی که با استرس دست دوم رو به رومی شوید، مثلا محل کار هستید، کلاس هستید و یا در خانواده هستید باید راه های مقابله را فرار بگیرید.

خیلی خوب است که بعد از مراسم از خودمان مراقبت روحی انجام دهیم یعنی به رستوران برویم، به کافی شاپ برویم یا با دوستان به یک جای دیدنی بروید، هر کاری می کنید، فقط زود به خانه بر نگردید و به مراسم ختم فکرکنید و یا می توانید به خانه بروید و با خانواده خود یک شام و یا ناهار دسته جمعی درست کنید

استرس دست دوم : محل کار

اینکه یکی از همکاران حس غم، نفرت و یا هر چیزی که بار منفی در خود داشته باشد، احتمال بسیار زیادی دارد که شما را هم تحت تاثیر خود قرار دهد.

همان طور که گفته شد، استرس دست دوم متاسفانه خود را از ابتدا نشان نمی دهد و معمولا دست کم گرفته می شود و بعد از مدتی متوجه می شوید که احساسا نگرانی، حس منفی، اضطراب و استرس دست به گریبان شما شده است.

برای این منظور بهتر است در محیط کار خیلی با افرادی که غم و غصه های خود را بازگو می کنند و در مورد استرس های روزانه صحبت می کنند، بحث ایجاد نکنید. اگر در یک اتاق هستید سعی کنید که خود را مشغول کار کنید وکمتر در مداخلات و بحث های او و یا دو نفر دیگر شرکت کنید.

اینگونه آن ها نیز متوجه می شوند و حتی می توانید  آن ها را به کارشان پایبند و موظف کنید و همچنین تاثیر مثبت بر آن ها داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استرس دست دوم به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

استرس دست دوم : خود ایمنی روحی

برای اینکه در هر جایی که هستد تحت تاثیر استرس ها و وقایع روزانه قرار نگیرید وکار خودتان را انجام دهید، بهتر است که یک سری مراقبت های روحی و روانی برای خود مد نظر قرار دهید.

دقت کنید که این مطالب شعار نیستند که تنها صفحه ای از وب را سیاه و پر کرده باشند. اگر این مطلب را می خوانید پس جذب شما بوده و به خودتان قاعدتا احترام می گذارید و اهمیت می دهید.

بهتر است که ورزش و نرمش صبحگاهی یا روزانه را فراموش نکنید حتی در حد ۵ دقیقه که شده آن را انجام دهید.ورزش در تراوش هورمون های شادی فوق العاده موثر است و مانند یک واکسن قوی علیه استرس های احتمالی روز شما را واکسینه می کند.

مراقبه یکی از نرمش های روحی است که برای تمرکز،آرامش ذهن و مسلط بودن بر اعصاب بسیار موثر است. کتاب های مفید در زمینه آرامش روحی و پیشگیری از استرس بخوانید. لطفا از تنهایی های یکسره و طولانی مدت پرهیز کنید و اگر ازدواج کرده اید از قهر های طولانی خودداری کنید، اگر مشکل زناشویی دارید به جای امروز و فردا کردن از یک مشاور خانواده کمک بگیرید.

اگر کودک مضطرب دارید و به هر دلیلی تحت تاثیر اجتماع پیرامون خودش می باشد،خیلی خوب است که از روانشناس تحصیلی یا کودک بهره ببرید.

استرس دست دوم : کنترل روحی

استرس دست دوم

در بسیاری از شرایط دست خودمان نیست و در یک شرایط روحی و غم بار قرار می گیریم که خواه ناخواه تحت تاثیر قرار می گیریم، مثل مراسم ختم اقوام و خویشان که باید جهت احترام حضور پیدا کنیم.

خیلی خوب است که بعد از مراسم از خودمان مراقبت روحی انجام دهیم یعنی به رستوران برویم، به کافی شاپ برویم یا با دوستان به یک جای دیدنی بروید، هر کاری می کنید، فقط زود به خانه بر نگردید و به مراسم ختم فکرکنید و یا می توانید به خانه بروید و با خانواده خود یک شام و یا ناهار دسته جمعی درست کنید.اینگونه کار ها شما را از استرس دست دوم قطعا نجات می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه استرس دست دوم به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

سایت زندگی ما در زمینه کنترل استرس، اضطراب و سایر اختلالات روحی مضر و آسیب زا جلسات مدون و درمان بخشی را برای افراد مورد نیاز برگزار می کند که با توجه به  تجربیات و تحقیقات موثر توانسته مشکلات از این دست را به خوبی حل و درمان کنند.

در جامعه امروزی زنان، مردان، کودکان و سالمندان همگی به نوعی درگیر موارد استرس زا هستند؛ که باید کنترل شوند، اگرکنترل و درمان صورت نگیرد این مشکلات به جسم نفوذ کرده و همه شرایط روحی و جسمی را به خطر می اندازند.

برای این منظور از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی در روز های تعطیل هم می توانید با سایت زندگی ما با شماره  zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید و مشکلات خود را در کوتاه ترین زمان ممکن حل نمایید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه