کلاسترو فوبیا و راه های درمان آن

کلاسترو فوبیا
   

 کلاسترو فوبیا چیست؟ آیا تا به حال فوبیا و انواع آن به گوشتان خورده است؟

ترس امری طبیعی و غریزی است و ترسیدن فعلی اجتناب ناپذیر است که در وجود تمام افراد وجود دارد. افراط در هر کاری می تواند عواقب ناخوشایندی به دنبال داشته باشد. افراط در ترسیدن یا به عبارت دقیق تر، ترسیدن بیش از حد نیز امری ناپسند است که نوعی اختلال محسوب می شود.

متخصصان، ترس بیش از حد را فوبیا می نامند. انسان در زمینه های مختلف دچار واهمه می شود. یکی از زمینه هایی که انسان از بودن در آن احساس ترس می کند مکان های بسته است. روانشناسان، ترس از مکان های بسته را کلاسترو فوبیا یا تنگنا هراسی می نامند.

کلاسترو فوبیا (تنگنا هراسی)، ترس شدید هنگام قرار گرفتن در فضاهای تنگ، کوچک و تاریک است. مکانی که بسته است و راه فراری در آن وجود ندارد گاهی موجب ایجاد دلهره افراطی و بیش از حد در برخی از افراد می شود. این دلهره افراطی و این ترس بیش از حد ممکن است که در زمینه های دیگری مانند پریدن از ارتفاع نیز در برخی از افراد دیده شود اما این نوع ترس با ترس از عنکبوت و ترس از ارتفاع و غیره تفاوت دارد.

کلاسترو فوبیا (تنگنا هراسی)، نوعی از اختلال اضطرابی است که وقتی فرد در مکانی تنگ و محدود قرار می گیرد، شکل می گیرد و با ترس های رایج دیگر مانند ترس از گربه، ترس از تاریکی، ترس از رانندگی و غیره تفاوت دارد. حمله های کلاسترو فوبیا یا تنگنا هراسی در مکان هایی مانند قطارهای زیر زمینی(مترو)، هواپیما، واگن قطار، و اتاق های زیر زمینی که پنجره ها بسته است و راه فراری وجود ندارد اتفاق می افتد. شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

کلسترو فوبیا

در برخی موارد، فرد نسبت به بیماری و اختلال خود آگاه است و می داند که از مکان های بسته وحشت دارد. در این موارد، فرد سعی می کند از مکان های تنگ دوری کند. مثلا شخصی که مبتلای به کلاسترو فوبیا (تنگنا هراسی) است و از بیماری خود آگاهی دارد، سعی می کند به جای استفاده از آسانسور از راه پله استفاده کند. حتی اگر قرار باشد که به طبقه چهاردهم یک ساختمان ۱۴ طبقه برود!

۵ راه موثر برای کنترل و درمان کلاسترو فوبیا یا تنگنا هراسی

۱-ماساژ دادن

ماساژ دادن یکی از بهترین و اثربخش ترین روش هایی است که به منظور کنترل و درمان کلاسترو فوبیا یا تنگنا هراسی و اختلالات اضطرابی دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. افرادی که به اختلالات اضطرابی یا استرس دچار می شوند بهتر است که این روش بسیار ساده و کم هزینه را در نظر داشته باشند.

ماساژ دادن برای افراد مضطرب و بیمارانی که نسبت به موضوعی واهمه دارند انتخابی عالی است. پوست، بزرگترین ارگان شناخته شده ای است که تحریک کردن آن نتایج مطلوبی در پی دارد. ماساژ دادن راهی ساده برای تحریک کردن پوست است و تن آرامی و آرامش عضله ها، اعصاب، دفع شدن افکار منفی، و بهبود عملکرد سیستم گردش خون را به دنبال دارد.

مراقبه یا مدیتیشن تکنیک دیگری است که برای درمان اختلالات اضطرابی از جمله تنگنا هراسی مورد استفاده قرار می گیرد.مدیتیشن آرامش روح و جسم را در پی دارد و استرس را کنترل می کند.

ماساژ دادن از جمله تکنیک هایی است که امروزه در کلینیک های ورزشی و فیزیوتراپی به منظور درمان و بازیابی قدرت عضله های آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد. البته تکنیک ماساژ دادن، محدود به کلینیک های ورزشی نمی شود امروزه جایگزین مناسبی برای طب و پزشکی است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کلاسترو فوبیا می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

در کلینیک های میگرن نیز، این تکنیک محبوبیت خاصی دارد و برای کنترل و کاهش استرس بیماران به کار گرفته می شود. به موجب ماساژ دادن، درد عضله ها کاهش می یابد، تنش های عصبی و استرس و اضطراب تا حد زیادی کنترل می شود، و دردهای جسمی – روحی تسکین می یابد. گاهی با هدف بهبود وضعیت خواب، تنظیم فشار خون دیاستولیک و سیستولیک، و تنظیم ضربان قلب نیز تکنیک ماساژ دادن مورد توجه است.

۲-تغییرات رفتاری

کلاسترو فوبیا

روش دیگری که برای کنترل و درمان کلاسترو فوبیا یا تنگنا هراسی استفاده می شود، روش تغییرات رفتاری است. در این روش، ابتکار عمل در دست بیمار است و این بیمار است که درمانش را راهبری و هدایت می کند.

در این روش فرد مبتلای به کلاسترو فوبیا باید سعی کند از مکان های محصور دوری کند. مثلا اگر ساعت ۶ تا ۸ ترافیک سنگین است و امکان گیر افتادن در ترافیک بالاست بهتر است فرد از رانندگی در این ساعات صرف نظر کند. یا مثلا به جای هواپیما، از خودرو استفاده کند. یا به طور مثال در مهمانی ها کنار در بنشیند یا پنجره ای را برای فرار کردن در مواقع اضطراری در نظر داشته باشد.

به این ترتیب، ترس فرد به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می یابد. توصیه می شود فرد مبتلای به کلاسترو فوبیا به جای استفاده از آسانسور از راه پله استفاده کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه کلاسترو فوبیا می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

به طور کلی، ماساژ دادن کارایی سیستم های بدن را تا حد زیادی بهبود بخشیده و آرامش و تسکین عضلات و روح و روان را در پی دارد. اگر شما مبتلای به اختلال کلاسترو فوبیا یا تنگنا هراسی هستید حتما این روش آسان و کم هزینه را اجرا کنید و از نتایج حیرت انگیز آن لذت ببرید.

۳-تمرین تنفس

تنگی نفس یکی از علائم اضطراب و حملات پانیک است. توصیه می شود برای بهبود وضعیت تنفس در مواقع اضطرار و اضطراب از یک مشاور کمک بگیرید. تنفس کمک می کند که اکسیژن بیشتری به مغز برسد و اضطراب به میزان چشمگیری کاهش می یابد.

۴- استفاده از گیاهان کاوا و گلی راعی

گلی راعی و کاوا دو نوع گیاه هستند که برای درمان اضطراب و اختلالات اضطرابی توصیه می شوند. کلاسترو فوبیا با مصرف این دو دارو قابل درمان است. البته باید حساسیت نسبت به این داروها را در نظر داشته باشید. مثلا مصرف داروی گلی راعی می تواند اثرات بدی بر بارداری داشته باشد.

مقالات پیشنهادی مجیب

۵-مدیتیشن

مراقبه یا مدیتیشن تکنیک دیگری است که برای درمان اختلالات اضطرابی از جمله تنگنا هراسی مورد استفاده قرار می گیرد. برای انجام این روش نیز باید از مشاور و متخصصی با تجربه کمک گرفت. مدیتیشن آرامش روح و جسم را در پی دارد و استرس را کنترل می کند.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان کلاسترو فوبیا یا تنگنا هراسی و سایر اختلالات اضطرابی آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه