بررسی و شناخت اختلال دوقطبی کودکان

اختلال دو قطبی کودکان
   

اختلال دوقطبی کودکان ، خانواده ها اغلب تغییرات خلق و خوی فرزندان خود را متوجه می شوند. بعضی از کودکان ممکن است برخی از روزهای پر انرژی و گاهی عصبی و تحریک پذیر باشند؛ اما نوسانات خلق و خوی در بعضی از کودکان چنان شدید است که مشکلات فراوانی را ایجاد می کنند و خانواده هایشان متوجه می شوند که برای دو قطبی شدن چه عادتی دارند. اگر چه ممکن است دشوار باشد که یک مشکل برای کودکمان را بپذیریم، اگر علل دو قطبی و ارزیابی به موقع توسط خانواده ها شناخته شوند، می تواند مانع از بسیاری از پیامدهای منفی آن شود.

بررسی اختلال دوقطبی کودکان

اختلال دوقطبی در کودکان مانند بزرگسالان با افسردگی شدید با تغییر حالت رفتاری بیش فعالی یا شیدایی همراه است. تشخیص این اختلال در کودکان یک مسئله پیچیده است. بعضی از کارشناسان معتقدند که اختلال دوقطبی کودکان کمیاب است و اغراق آمیز است، در حالی که برخی دیگر معتقدند که این امر مخالف است. تا کنون، کارشناسان قادر به ارائه دقیق در مورد شیوع این اختلال در کودکان نیستند. همچنین شما می توانید با سایت زندگی ما به صورت همه روزه برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص تماس حاصل فرمائید.

اختلال دوقطبی کودکان

شناخت اختلال دوقطبی کودکان

تغییرات احساسی و رفتارهای سوء رفتار برای هر کودک و نوجوانی عادی است. اغلب این موارد نشانگر هیچ گونه بیماری یا مشکل روانپزشکی نیست که نیاز به درمان داشته باشد. هر کودک ممکن است روزهای دشواری داشته باشد احساسات ناامیدی، خستگی، نگرانی، خشم، بیش از حد فعال یا بیش از حد کسل، در دوره های مختلف طبیعی هستند، اما اگر این علائم در کودک شما شدیدتر باشد، مشکلی جدی است و ممکن است مسئله مهم تر باشد در برخی موارد اختلال دوقطبی کودکان نیز مورد بحث قرار خواهد گرفت.

اختلال عملکرد مغز طبیعی و عدم تطابق در واکنش های شیمیایی مغز در ایجاد اختلال دوقطبی کودکان نقش مهمی دارد. عوامل ژنتیکی در ایجاد این اختلال، به ویژه در کودکان نقش مهمی دارند.

سن اختلال دوقطبی کودکان

کودکان ۶ تا ۱۸ ساله همچنین ممکن است اختلال رفتاری یا اختلال دوقطبی ایجاد کنند.

این اختلال همراه با خشم شدید و عصبانیت است که با تعریف مشترک اختلال دوقطبی مطابقت ندارد.

کلید اصلی این است که سریع به نتیجه نرسید.

اگر فرزند شما با اختلال دوقطبی تشخیص داده شود، قبل از هر گونه درمان، با متخصص دیگری مشورت کنید.

شما باید با اطمینان و قطعیت برای کودک تصمیم بگیرید و از او مراقبت کنید.

ضمنا والدین می توانند در خصوص اختلال دوقطبی کودکان با برترین متخصصان به صورت تلفنی مشورت نمایند برای این کار می توانید با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

نشانه و علائم اختلال دوقطبی کودکان

برخی از نشانه های این اختلال در کودکان و نوجوانان عبارتند از:

  • تغییر رفتار و حالت شدید که متفاوت از تغییر رفتارهای معمول و دوره ای کودک است.
  • بیش فعالی، رفتارهای عصبانی، تهاجمی و مخالف هنجارهای اجتماعی
  • رفتارهای شدید و مخاطره آمیز که با شخصیت او منطبق نیست، مانند مصرف مواد مخدر
  • بی خوابی یا کاهش قابل توجهی در نیاز به خواب
  • افسردگی در اکثر روزها و تقریبا هر روز
  • خود بزرگ بینی و اغراق در مورد توانایی های فردی
  • ایده خودکشی در کودکان و نوجوانان بزرگتر

علائم اختلال دوقطبی کودکان در دوره های متناوب و متمایز مشهود است.

بین این دوره ها، رفتار کودک به حالت عادی و طبیعی باز می گردد.

تشخیص اختلال دوقطبی کودکان

تشخیص اختلال دوقطبی در کودکان دشوار است چرا که بسیاری از نشانه های آن مشابه علائم ADHD، اختلالات رفتاری (رفتارهایی است که حقوق اساسی دیگران و هنجارهای اجتماعی مناسب را نقض می کند) و حتی رفتارهای معمول کودکی نیز دشوار است. یک مشکل عمده این است که داروهایی که برای درمان اختلال بیش فعالی تجویز می شوند معمولا محرک شیدایی در بچه های مبتلا به اختلال دوقطبی کودکان ایجاد می کنند. شیدایی در کودکان نسبت به بزرگسالان مضر تر است؛ روان پریشی، دیدن یا شنیدن چیزهایی غیر واقعی در شیدایی کودکان اتفاق می افتد. کودکان مبتلا به افسردگی احتمال بیشتری دارند که از علائم فیزیکی افسردگی، مانند درد شکایت کنند.

اختلال دوقطبی کودکان زود آغاز

اختلال دوقطبی در کودکان یا اختلال دوقطبی اولیه با تغییرات خلق شدید در کودکان از سطح بسیار بالایی از خلق و خوی و شیدایی تا خلق و خوی کم و افسردگی مشخص می شود. تشخیص این اختلال در کودکان دشوار است و تشخیص آن از اختلالات دیگر مانند بیش فعالی یا ADHD و اختلالات دیگر دشوار تر است. برای کسب اطلاعات لازم در این خصوص می توانید در روزهای تعطیل و تمام ایام هفته از متخصصین حاضر در سایت زندگی ما به صورت تلفنی مشورت بگیرید.

علت اختلال دوقطبی کودکان

علت دقیق اختلال دوقطبی در کودکان هنوز کاملا مشخص نشده است؛ اما آنها اغلب با دلایل بیولوژیک مرتبط هستند. اختلال عملکرد مغز طبیعی و عدم تطابق در واکنش های شیمیایی مغز در ایجاد اختلال دوقطبی کودکان نقش مهمی دارد. عوامل ژنتیکی در ایجاد این اختلال، به ویژه در کودکان نقش مهمی دارند. بر اساس مطالعات کودکان مبتلا به اختلال دوقطبی، آنها احتمالا اختلالات خلقی مانند افسردگی یا اختلالات روانی را در بستگان نزدیک خود دارند.

مقالات پیشنهادی مجیب

شناخت درمان اختلال دوقطبی کودکان

با توجه به این که اختلال دو قطبی اساسی عمدتا زیست محیطی است. درمان اولیه و انتخابش معمولا درمان دارویی است. داروهای تثبیت کننده رفتار مانند کربنات لیتیوم برای کاهش نوسانات خلقی و ضد روانی مانند ریسپریدون برای رفتارهایی مانند پرخاشگری و تحریک پذیری استفاده می شود. علاوه بر این، مداخلات رفتاری در بهبود رفتارها و کاهش مشکلات رفتاری موثر است. استفاده از دارو در رابطه با اختلال دوقطبی کودکان باید توسط یک دکتر نظارت شود و خود درمانی در این مورد می تواند خطرناک باشد.

اختلال دوقطبی کودکان

راهکارهای برخورد با کودک دوقطبی

اگر فرزند شما علائم اختلال دوقطبی در کودکان را داشته باشد، از توصیه های زیر استفاده کنید:

  • اطمینان حاصل کنید که کودک تحت نظارت یک متخصص برای درمان قرار گیرد.
  • توجه دقیق به برنامه ریزی و استفاده منظم از داروها داشته باشید.
  • از درگیری های شدید با واکنش کودکان اجتناب کنید و سعی کنید آنها را از نظر احساسی حمایت کنید.
  • اگر عوارض جانبی مانند افزایش وزن، کلسترول خون، بی حوصلگی یا سایر تغییرات در دوز یا دارو دیدید، با پزشک صحبت کنید.
  • سعی کنید یک برنامه منظم برای خانواده و فعالیت های فرزندتان داشته باشید.

در کودکان یا نوجوانان بزرگتر نسبت به علائم فکری یا اقدام به خودکشی حساس باشید و در صورت مشاهده، به سرعت برای اختلال دوقطبی کودکان کمک حرفه ای دریافت کنید.

کاربران و عزیزانی که قصد دریافت مشاوره تخصصی از بهترین مشاوران و روانشناسان کشور را دارند می توانند روزانه و درتمام ایام هفته از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در ایام تعطیل با سایت زندگی ما در ارتباط باشند. ضمنا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص اختلال دوقطبی کودکان می توانید از تمام نقاط ایران بدون گرفتن کد یا زدن صفر با شماره زیر اقدام به برقراری ارتباط کنید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه