اختلال روانی کلاستروفوبیا یا تنگنا هراسی را حتما درمان کنید

اختلال روانی کلاستروفوبیا
   

اختلال روانی کلاستروفوبیا یا در واقع همان ترس از تنگنا یا مکان های بسته منجر به استرس و اضطراب هایی در فرد می شود.

این نوع ترس جز موارد شایع نیست اما متاسفانه تعدادی هم که به ان مبتلا هستند، نسبت به درمان روان شناسی آن بی اهمیت هستند و درمانی برای بهبود بیماری در نظر نمی گیرند، اینگونه است که مشکل اختلال روانی کلاسترو فوبیا به مرور بیشتر و نیز حاد تر می شود وممکن است به کودکان و یا سایر اعضای خانواده منتقل شود.

همچنین که با خود مشکلات دیگری مثل عرق کردن، نفس نفس زدن، گاهی غش کردن، استرس گرفتن و موارد دیگر که اگرمورد اهمیت قرار بگیرد و درمان شود، قاعدتا از این برطرف می شوند.

اما چگونه؟ آیا  اینگونه ترس ها  واقعا قابل درمان هستند؟ یا تنها به عنوان یک روش غیر کاربردی در کتاب های روانشناسی نام برده می شود که در دنیای واقعی یک ذره هم کاربرد ندارند.

در این مقاله ابتدا با  تمرکزی کوتاه بر نوع بیماری کلاسترو فوبیا، سپس به دنبال درمان آن می رویم که از چه تکنیکها و روش های می توان این مشکل را حل کرد.

اختلال روانی کلاستروفوبیا: کلاسترو فوبیا چیست؟

اختلال روانی کلاستروفوبیا

 

بیماری ترس از تنگنا،مکان های بسته مثل آسانسور، مترو، ایستگاه های اتوبوس،سینما و مکان های که جمعیت زیاد دارند، برای برخی از افراد شوکه کننده و هراس اور است، که می تواند با علائم جسمی و روحی زیادی همراه باشد.

اگر فرد مورد نظر در یکی از مکان های بسته دچار حملات ترس و اضطراب شود پس این احتمال وجود دارد که در سایر مکان های سر بسته و شلوغ هم اینگونه حملات ترس را داشته باشد.

برخی نیز برای کنترل آن به قصد اینکه مبادا کسی بفهمد و سو استفاده کند، آن را تا جای ممکن مخفی می کنند، یا هیچ گاه از مکان های بسته حمل و نقل استفاده نمی کنند، سعی می کنند در نزدیکی در و پنجره بنشینند، زیرا اینگونه احساس آزادی و سریع نجات یافتگی دارند.

اما دریغ از اینکه اینگونه کار ها نه تنها مشکل را حا نمیکند، بلکه آن را دو چندان هم می کنند و عوارض همراه این ترس به مرور می تواند بیش از پیش بیشتر شود.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال روانی کلاستروفوبیا به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

بهترین روش های درمان اختلال روانی کلاسترو فوبیا، روش ترکیبی یعنی دارو درمانی و رفتار درمانی است؛ که در بیشتر مواقع وقتی شرایط روحی بیمار آنقدر آشفته است که نمیتواند با آن مواجه شود و یا قرار گرفتن در جو مورد نظر سریعا واکنش نشان می دهد

اختلال روانی کلاستروفوبیا: اختلال و نشانه ها

  •   تنگی نفس
  • تعرق زیاد
  • ضعف وسیاهی چشم
  • تپش سریع قلب
  • لرزش دست و پاها
  • غش کردن
  • اضطراب و استرس
  • نوعی هراس از خفگی

 اختلال روانی کلاستروفوبیا: دلایل

اختلال روانی کلاسترو فوبیا جز اختلالاتی است که معمولا خود را از سنین کودکی نشان می دهد، بدین گونه که

  • کودک به هر دلیلی در یک اتاق بسته بدون هیچ گونه راه فراری گیر بیفتد
  • کودک والدین خود را در یک جمعیت شلوغ گم کند.
  • حتی بودن در کنار والدین در یک مکان بسیار شلوغ، محرک دیگری برای کلاسترو فوبیاست.

اختلال روانی کلاستروفوبیا: درمان

اختلال روانی کلاستروفوبیا

درمان هایی که برای کلاسترو فوبیا در نظر گرفته شده، مانند سایر ترس ها و هراس های آدمی نیاز به دو درمان اصلی دارد،

  • درمان رفتاری
  • درمان دارویی

هر کدام از این درمان ها جزییات و زیر شاخه هایی دارند، که پزشک معالج متناسب با سن،نوع ترس و شرایط فیزیکی و روحی فرد تجویز می شوند.

برای این منظور بهتر است که در صورت مشاهد علائمی که در بالا ذکر شد، به مشاور و روانشناس مراجعه کنید.

در ادامه به این دو روش اصلی اشاره می کنیم و توضیحات مختصر جهت آشنایی بهتر ارائه می دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال روانی کلاستروفوبیا به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

دارو درمانی

دقت داشته باشید که تنگنا هراسی یا همان اختلال روانی کلاسترو فوبیا با کمک داردو درمانی بهبودی نسبی حاصل می شود؛ اما به طور کلی دارو ها عوارضی را هم با خود به همراه دارند که در برخی موارد، دارو درمانی اختلالاتی چون اعتیاد به دارو ایجاد می کند و حل شدن مشکل در سایه مصرف این دارو است.

برای این منظور پزشکان متخصص و روانشناسان روند دارو درمانی و رفتار درمانی را برای بیماری های روحی مثل اختلال روانی کلاستروفوبیا با هم پیش می برند. در واقع از روش ترکیبی استفاده می کنند.

رفتار درمانی

این نوع درمان بیشتر در حوزه روانشناسان و مشاوران متبحر اتفاق می افتد که با کمک روش های پیشرفته و مدرن روانشناسی ابتدا سعی در تغییر و افکار زدایی تفکرات منفی حاصل از ترس را بر عهده دارند،تا بهتر بتوانند درمان را پیش ببرند.

برای این منظور ابتدا پزشک معالج بعد از معاینه و تحقیق مناسب در مورد حالات و احوال بیمار ابتدا سعی دارد تا متوجه شود آیا الگوی درمانی درست و متناسب بیمار موجود می باشد، تا به کمک دارو درمانی و الگوی انتخاب شده، درمان را جلو ببرند.

در سایر روش های نیز سعی می کنند بیمار را با موقعیت و خطر های زاییده ذهن او رو به رو کنند و راهکار های مواجه با ترس را آموزش دهند.

مقالات پیشنهادی مجیب

روش ترکیبی

همانگونه که در بالا هم اشاره شد، از بهترین روش های درمان اختلال روانی کلاسترو فوبیا، روش ترکیبی یعنی دارو درمانی و رفتار درمانی است؛ که در بیشتر مواقع وقتی شرایط روحی بیمار آنقدر آشفته است که نمیتواند با آن مواجه شود و یا قرار گرفتن در جو مورد نظر سریعا واکنش نشان می دهد، پزشک ابتدا با کمک دارو درمانی فرد را آرام و آماده می کند تا وارد مرحله رفتار درمانی شود، اینگونه مضرات نامبرده دارو درمانی هم به حداقل کاهش می یابد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلال روانی کلاستروفوبیا به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

سایت زندگی ما برای اختلالات مرتبط  با انواع ترس ها معمولا سعی دارد با کمک روانشناسان متبحر و با تجربه ابتدا ریشه های موجود حاصل از ترس را ریشه یابی کند که در این زمینه با کمک خود بیمار ریشه ها شناسایی می شوند و سپس با بررسی های اساسی نوع درمان را برای فرد مورد نظر انتخاب می کنند.

البته اگر فرد مورد نظر از نوع ترس هایی داشته باشد که در بالا اشاره شد، یعنی در زمینه حاد قرار گرفته باشد، با کمک روند دارو درمان سعی می شود تا بیمار را در وضعیت متعادل و آرام قرار دهد تا رفتار درمانی هم همگام با آن پیش برود.

اگر دجار اختلال روانی از نوع کلاستروفوبیا هستید، جای نگرانی نیست، این نوع بیماری با مراجعه و پیگیری قابل درمان است که می توانید با کوشش بیشتر درمان را پیش ببرید.

برای انجام این امر مهم بهتر است با شماره تماس zendeghima.ir سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی در روز های تعطیل تماس حاصل فرمایید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه