تغییر عادت های غذایی چرا و چگونه؟

تغییر عادت های غذایی
   

تغییر عادت های غذایی چرا دشوار است؟ عادات غذائی مجموعه ای از آداب و رسوم و باور هایی است که در نحوه استفاده از منابع غذایی موجود در دسترس و موثر هستند. این تفاوت ها در زمینه های پخت و پز، ذخیره مواد غذایی، انتخاب انواع مواد غذایی و نحوه توزیع آنها در گروه های سنی یافت می شود. افراد طبق معمول در ایالات متحده قادر به تبدیل و مصرف منابع غذایی خام هستند که قابل استفاده هستند.

عادت های تغذیه ای با شرایط خاص جغرافیایی، وضعیت اقتصادی، سطح فرهنگ و باورهای مذهبی و همچنین میزان فرهنگ جوامع خارجی موثر است. در اینجا برخی از عوامل موثر بر عادات تغذیه ای مردم آورده شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تغییر عادت های غذایی می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

عوامل مادرزادی و ارثی

وضعیت تغذیه مادر در دوران بارداری می تواند در رشد و سلامت کودک متولد شده تاثیر بگذارد. تغذیه مناسب با شیر مادر کودکان سالم و قوی تر را فراهم می کند. ما همچنین می دانیم که تمام صفات اجدادی از طریق ژن های موجود در سلول های بدن به فرزندان منتقل می شود.

عوامل فیزیولوژیکی

در سنین و شرایط مختلف، نیازهای فیزیولوژیکی یک عامل موثر در گرایش های خاص غذای انسان است. به عنوان مثال، افراد مسن به دلیل کمبود دندان تمایل به غذاهای نرم دارند. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه تغییر عادت های غذایی با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

عوامل شغلی و درمانی

در عادات غذا خوردن کودکان عوامل بسیاری وجود دارد از جمله غریزه و ارث، اما عادت ها نیز ممکن است در کودکان به دست آیند، به عنوان مثال، مصرف ثابت برخی غذاها باعث می شود که کودک بیشتر آن را بخورند. اگر آنها غذا را در ابتدا دوست نداشته باشند، آنها به تدریج به آن علاقه مند می شوند، به این ترتیب، می توانند میل کودکان را برای غذاهایی که برای آنها مفید هستند یا برعکس تغییر داد، برای جلوگیری از آنها از مواد غذایی که برای آنها مضر هستند نیز می توان آن غذاها را از آنها دور کرد.

غذا یک کلید برای بقا و امنیت ما است. بنابراین اگر شخصی حتی سعی کند عادت های غذایی خود را تغییر دهد، همه چیز فرو خواهد ریخت. این به این دلیل است که هر گونه خطر برای امنیت ما، واقعی و ذهنی، می تواند باعث ترس شود.

عوامل اقتصادی

شرایط و پتانسیل اقتصادی افراد در هر جامعه می تواند تأثیر بسیار مهمی در نوع تغذیه داشته باشد. کسانی که درآمد بیشتری دارند احتمال بیشتری برای انتخاب مناسب ترین مواد غذایی که با عادات غذایی مواجه می شوند، دارند.

عوامل جغرافیایی و طبیعی

بعضی عادت ها از یک محیط طبیعی می آیند. به عنوان مثال، در نقاط مختلف ایران، عادت های مختلف در میان مردم وجود دارد. به عنوان مثال، در گیلان و مازندران، غذای اصلی برنج است. در جنوب ایران، بعضی از مردم خرما می خورند و غیره. بنابراین عادتها با محیط و شرایط جغرافیایی سازگار است.

تغییر عادت های غذایی

تغییر عادت های غذایی

ما به عادت ها وابسته هستیم .عادت غذایی یکی از عادت های مهم ماست. هنگامی که کودکان به مدرسه می روند، تمایل به خوردن غذاهایی که به آن عادت کرده اند دارند، و هر نوع فشار برای تغییر این عادت باعث ناراحتی و عصبانیت آنها می شود. در این سن، آنها نمی خواهند در برنامه غذایی خود، هرچند کمی، تغییری ایجاد کنند. هنگامی که طعم و مزه برای انها در برابر تحول پایدار است و این فقط یک عادت غذایی است که تغییر نمی کند، بلکه عادت دیگری برای ثبات در برابر تغییر است.

خوشبختانه تغییر عادت های غذایی یکی از ساده ترین تغییرات است. هنگامی که عادت را تغییر می دهیم، گاهی اوقات تمایل زیادی به بازگشت به عادت گذشته وجود دارد. به طور معمول، ممکن است مصرف محصولات حیوانی و انتخاب یک رژیم غذایی جدید برای چند روز اول ممنوع شود، زیرا کنار گذاشتن هر عادت نیاز به یک دوره هماهنگی با شرایط جدید دارد. اکثر مردم به ۳ تا ۲ ماه نیاز دارند تا از رژیم جدید استفاده کنند.

تغییر عادت غذایی به طور موقت برای دستگاه گوارش مشکل است، اما زمان دشواری بسیار کوتاه است. از حالا به بعد، باید عادت قبلی و غلط خود را رها کنیم. ما باید یک تغییر اساسی در عادت های ناسالم داشته باشیم که باعث چاقی ما شده است. عادت های قبلی ما را در معرض خطر بیشتر بیماری های قلبی و سرطان قرار داده و زندگی ما را کوتاه تر می کند.

شروع تغییر عادت های غذایی

برای شروع تغییر عادت های غذایی  ، لازم است که انواع مختلف غذاهای را با جایگزینی محصولات حیوانی با حبوبات، غلات و سویا مورد آزمایش قرار دهید. از مجموعه ای از غذاها، شما می توانید هر نوع غذایی را با هر ترکیبی که به ذائقه شما بستگی دارد، اضافه کنید تا به لیست غذای محبوب خود اضافه کنید.

کاهش مصرف نمک آسان است، تغییرات طعم و مزه چیزی است که به دست آورده شده و خیلی زود می توان از نمک کم استفاده کرد.  میوه ها و سبزیجات در رژیم های غذایی روزانه را فراموش نکنید، زیرا اگر این مواد مفید کم باشد، خطر ابتلا به بیماری قلبی به علت افزایش رادیکال های آزاد افزایش می یابد. کاهش مصرف غذاهای پرچرب، به ویژه چربی اشباع شده. ضمنا شما می توانید در این خصوص با سایت زندگی ما نیز مشورت نمائید و از خدمات متخصصان و مشاوران با تجربه بهره مند شوید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مشاوره مجیب برای تغییر عادت های غذایی

تغییر عادت های غذایی

غذا یک کلید برای بقا و امنیت ما است. بنابراین اگر شخصی حتی سعی کند عادت های غذایی خود را تغییر دهد، همه چیز فرو خواهد ریخت. این به این دلیل است که هر گونه خطر برای امنیت ما، واقعی و ذهنی، می تواند باعث ترس شود.

این نیز در مورد افرادی که از ناامنی غذایی ناشی از فقر، اختلالات خوردن و رژیم غذایی برخوردار هستند، اعمال می شود.والدین که از مناطق فقیرنشین کودکان را به سرپرستی گرفته شده اند گزارش کرده اند که با وجود مقدار زیادی غذا، فرزندانشان از غذا اجتناب می کنند.

بعضی از رژیم ها همچنین می توانند احساس ناامنی ایجاد کنند. اگر شما با والدین یا سرپرستان رشد کرده اید که همیشه سعی در کنترل غذا و یا تغییر در رژیم غذایی داشته است، ممکن است زمانی که می خواهید عادت غذایی خود را تغییر دهید، طبیعی بوده است. شما احساس خطر نکردید.

علاوه بر این، مواد غذایی جذابیت عاطفی قوی را فراهم می کند. بعضی از عادت های غذا خوردن ما زمانی ایجاد می شود که احساسی دلپذیر در ذهن ما ایجاد شود. نه تنها حس لذت بخش، بلکه احساس ارتباط، مهربانی و حتی عشق است. غذا نه تنها به معنای غذا، بلکه چیزی فراتر از آن است.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای تغییر عادت های غذایی از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه