در نحوه ی برخورد با نابینایان دقت نمایید

برخورد با نابینایان
   

در نحوه ی برخورد با نابینایان دقت نمایید

بینایی نعمت بسیار ارزشمندی است که خداوند به انسان داده است. چشم ها یکی از راه های مهم برقراری ارتباط با اطراف و درک جهان پیرامونمان هستند. کسانی که از این نعمت محروم هستند دچار مشکلات بسیاری می گردند و ممکن است با فشار های روانی بسیاری رو به رو شوند. بخشی از این اضطراب و فشار به خاطر نوع برخورد ما با آنها به عنوان یک فرد معلول است. نحوه ی برخورد با نابینایان اگرچه به ظاهر ساده می باشد اما نیازمند درک درست و اتخاذ بهترین روش برای تعامل با آنها است تا از آزردن و رنجش خاطر آنها اجتناب کنیم.

کلمات کلیدی:(نحوه ی برخورد با نابینایان|برخورد با نابینایان |نابینایان )
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

برخورد با نابینایان

در این مقاله موضوعات زیر مطرح می شود

در اینجا از رنجش هایی که ممکن است ما خواسته یا ناخواسته برای افراد نابینا ایجاد نماییم صحبت می کنیم و سپس می گوییم که نحوه ی برخورد با آنها چگونه باشد تا در ارتباط با ما کمتر دچار مشکل و ناراحتی گردند.

چرا نابینایان از ما آزرده می شوند  

برخورد با نابینایان

نگرشی که افراد جامعه نسبت به معلولین و نابینایان دارند در زندگی آنها، باورها و ذهنیت هایشان و واکنش هایی که نشان می دهند موثر است. وقتی ما توانایی های آنها را به خاطر معلولیتشان نادیده می گیریم یا در بسیاری از امور مانع حضورشان می شویم در واقع حق زندگی دلپذیر را از آنها دریغ می نماییم.

در برخورد با نابینایان وقتی با دیده ی ترحم و دلسوزی به آنها می نگریم باعث می شویم که احساس ضعیف بودن به آنها دست دهد و از اجتماع فاصله بگیرند. یا حتی تحت تاثیر نگاه های ما خود را فردی ضعیف و ناتوان احساس کنند و از روابط اجتماعی یا قبول مسئولیت سر باز زنند.

همچنین کمک های نابجا و مداخله ی غیر ضروری ما در امور آنها باعث می شود تا عزت نفس آنها از بین رفته و احساس پوچی و ناکارآمدی پیدا کنند و تحمل این معلولیت برایشان بسیار عذاب آور شود.

عدم برخورداری از مساوات و عدالت اجتماعی در زمینه ی اشتغال، تحصیل، ازدواج، تفریح و حتی رسانه های کارآمد برای آنها از دیگر شرایطی است که بیشتر آنها را به انزوای تنهایی می کشاند.

اگر شما در خانواده یا دوستان و آشنایان خود فردی نابینا دارید یا کسی که به تازگی بینایی خود را از دست داده است برای اینکه برخورد شایسته تری با او داشته باشید و از اضطراب و استرس او در برخورد و روابط اجتماعی بکاهید می توانید از مشاور کمک بگیرید.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب با ارائه خدمات مشاوره خانواده می تواند شما را در این مسیر همراهی کند.  مشاوران با تجربه ی ما آگاهی لازم نسبت به توانایی ها و نقاط ضعف فرد نابینا را به شما می دهند و اگر نابینایی آنها در محیط خانواده باعث ایجاد بحران و تنش شده است به شما می گویند که چطور شرایط را کنترل نمایید و باید ها و نباید های رفتاری را به شما گوش زد خواهند کرد. شما می توانید برای دریافت مشاوره از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب بدون گرفتن وقت قبلی و مراجعه ی حضوری با شماره ی zendeghima.ir با مشاورین ما گفتگو نمایید.


این مقالات را از دست ندهید :

روش صحیح در برخورد با نابینایان را بدانیم

برخورد با نابینایان

قطعاً نگرش افراد به مسئله ی معلولیت و افراد معلول بر گرفته از نوع تربیت و آموزش خانواده و اجتماع می باشد. تغییر در نگرش جامعه نیازمند فرهنگ سازی و آموزش افراد و آگاه سازی آنها  است.از این رو در ادامه نکاتی را که در نحوه ی برخورد با نابینایان به شما کمک خواهد کرد را بیان می کنیم.

سعی کنید نسبت به معلولین و افراد نابینا و شرایط آنها مطالعه داشته باشید تا بتوانید آنها را بهتر درک نمایید و برخورد مناسبی با آنها داشته باشید.

همیشه این مطلب را در نظر بگیرید که افراد نابینا هم مانند شما هستند و مشابه شما زندگی می کنند فقط روش رفتاری آنها و انجام امور کمی متفاوت تر از شماست.

در برخورد با نابینایان عوامل تسهیل در حرکت آنها مثل عصای سفیدشان یا سگ راهنما را از آنها دور نکنید.

در برخورد اول با آنها در معرفی خود پیش قدم باشید و نشان دهید که از برخورد با آنها خوشحال هستید و منتظر نمانید که او برای آشنایی سر سخن را باز کند.

نسبت به رفت و آمدها و حضور یا ترک محیط آنها را مطلع سازید تا در صورت عدم حضور شما در کنارشان به گفتگوی خود ادامه ندهند و از این امر خجالت زده شوند.

در بحث های خود در جمع حتماً نظر و عقیده ی آنها را هم بپرسید و آنها را برای ورود به گفتگو تشویق نمایید.

یکی از نکاتی که در نحوه ی برخورد با نابینایان اهمیت دارد این است که با تن صدایی بلند و فریاد با آنها صحبت نکنید چرا که قدرت شنوایی آنها بسیار قوی است.

در برخورد با فرد نابینا هرگز بدون مقدمه به آنها کمک نکنید بلکه ابتدا نظر آنها را در مورد نیازشان به کمک جویا شوید تا احساس ناتوانی به آنها دست ندهد.

در گفتگو با افراد نابینا از توضیحات مکرر و حرکات دست یا پا که با صدا به آنها اشاره کند خودداری نمایید چون این رفتارها حتی در برابر افراد سالم هم نوعی بی ادبی در رفتار محسوب می شود.

از خطابه هایی مانند “کور” یا “معلول” جداً خودداری نمایید بهترین اصطلاحی که در مورد افراد نابینا می توانید استفاده کنید ” روشن دل” است.

در نحوه ی برخورد خود با نابینایان دقت نمایید که از رفتارهایی مانند احساس ترحم، مراقبت های غیر ضروری، ترس یا دوری کردن به شدت پرهیز کنید.

نکته ی مهمی که نباید از آن غافل شوید این است که ممکن است فرد نابینا به دلیل نداشتن یکی از توانمندی های مهم انسان که همان قدرت دیدن است دچار مشکلات عاطفی و روانی گردد به خصوص که اگر به تازگی بینایی خود را از دست داده باشد. مشکلات روحی مانند افسردگی، گوشه گیری، افکار منفی، احساس ناتوانی و ضعیف بودن، ناکارآمدی و … از مشکلاتی است که ممکن است افراد نابینا با آن درگیر باشند.

اینجاست که وظیفه ی شما به عنوان یکی از اعضای خانواده یا دوستان پر رنگ می شود. البته شما هم یک فرد عادی هستید و نباید انتظار داشت که بهترین رفتار را نسبت به آنها داشته باشید اما می توانید برای ایجاد شرایط بهتر برای او و خود در زندگی و لذت بردن از آن آموزش هایی را ببینید. در این میان دریافت مشاوره کمک قابل توجهی به شما خواهد کرد .

برای گرفتن مشاوره در برخورد با نابینایان می توانید به مشاوران و روانشناسان مراجعه فرمایید یا مشاوره ی تلفنی دریافت کنید. مرکز مشاوره تلفنی مجیب یکی از این مراکز از که در زمینه روانشناسی خدمات گسترده ای را برای عموم افراد انجام می دهد. کافی است شماره ی ثابت zendeghima.ir را گرفته و به صورت آنلاین با مشاورین ما گفتگو نمایید. این ارتباط در تمام ایام هفته و حتی روز های تعطیل امکان پذیر می باشد.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • فریبا
    3 سال پیش

    با سلام،
    شوهر خواهر من مدت ۴ سال است به دلیلهاشان تومور مغزی بینایی خویش را از دست داده و زندگی بی نهایت برای خودش و خواهرم سخت و غیر قابل تحمل شده است. آیا شما قادر به کمک هستید؟