سندروم پای بی قرار و آشنایی با جزییات آن

Restless leg syndrome 2 سندروم پای بی قرار و آشنایی با جزییات آن
   

سندروم پای بی قرار یک اختلال حسی حرکتی، عصبی است که هم  در کشورهای غربی و هم درکشور های آسیایی توجه زیادی را به خود جلب کرده است. شیوع این سندرم در افراد مسن و زنان بیشتراز سایرین  است و علائم آن در مشاهدات بالینی یک ریتم شبانه روزی دارد که در اغلب موارد همراه با حرکات متناوب اندام است.

در برخی موارد سندروم پای بی قرار مربوط به کمبود آهن می باشد، چرا که که اختلال عملکرد آهن در سیستم مغزی می تواند منجر به حرکات متناوب اندام شود.

در ارتباط  با سن شروع  این  بیماری منابع مختلف پزشکی نظرات متفاوتی دارند، برخی بالای ۴۰ الی ۴۵ سال را سنین شروع تخمین زده اند و برخی دیگر از سنین کودکی  تا ۹۰ سالگی را متغیر اعلام کرده اند و برخی دیگر هم قبل از بیست سالگی را  آغاز سندروم پای بی قرار تخمین زده اند.

در مقاله پیش رو قصد داریم مطالب مرتبط  با سندروم پای بی قرار مثل دلایل، علائم و نشانه ها، افراد مورد تهدید و درمان های موثر این بیماری را با نکات مفید بیشتر توضیح دهیم.

سندروم پای بی قرار: دلایل

سندروم پای بی قرار

یکی از نکاتی که باید در ارتباط  با دلایل شکل گیری این بیماری بدانید، مربوط به جنسیت است، همان طور که گفته شد، این بیماری طبق نظرات حاصل شده، از سنین کودکی تا سالمندی متغیر است و سن خاصی  جهت شکل گیری بیماری وجود  ندارد،  و البته  در بین کودکان و نوجوانان جنسیت مد نظر نیست و هر دو جنس دختر و پسر به یک اندازه مورد تهدید هستند.

اما در سنین بالا تر به خصوص بالای ۴۰ سالگی بین زنان بیشتر است، زیرا خانم ها درگیر حاملگی و شرایط کمبود آهن و دیگر مواد ضروری و مورد نیاز می شوند، که عامل های اساسی برای شکل گیری بیشتر سندروم پای بی قرار در زنان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندروم پای بی قرار به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

سندروم پای بی قرار: علائم و نشانه ها

  • احساسات ناراحت کننده در اندام به خصوص عصر ها و شب ها
  • عدم خواب درست(شایع ترین علت به خصوص در شب)
  • سوزش در اطراف زانو
  • گزگز و مور مور شدن مچ پا، اطراف زانو و حتی کل اندام تحتانی
  • تغییرات خلق و خو
  • تحت تاثیر قرار گرفتن کیفیت زندگی
  • افسردگی و اضطراب در کودکان
  • و همچنین کمبود خواب و کاهش هوشیاری روزانه می تواند منجر به افسردگی و اضطراب بزرگسالان شود.

سندروم پای بیقرار: عوامل پیشرفت بیماری

در جهت روند پیشرفت این بیماری دلایل زیادی می تواند تاثیر گذار باشد، که در ادامه به برخی از آن اشاره خواهیم کرد.

بیماری مذکور یعنی سندروم پای بی قرار به دلیل اختلالات فاحشی که بر خواب،آرامش و هوشیاری فرد دارد، می تواند منجر به بیماری های چون اضطراب و یا افسردگی شود، که خود نیاز به یک دوره درمان ویژه دارد.

اختلال در حرکت اندام ها

میزان اختلال و حرکات نامناسبی که فرد در طول خواب و یا بیداری می تواند، انجام دهد، مثلا در اثر روش های نادرست حرکتی، روش اشتباه غلط خوابیدن، تختخواب نامناسب داشتن و یا پیاده روی زیاد جز عواملی هستند که در ایجاد حرکات نامناسب و پیشروی بیماری سندروم پای بی قرار موثر هستند.

ترشحات ملاتونین

ملاتونین یک غده کوچک در هیپوفیز مغزی است که در تنظیم خواب شبانه روزی بسیار تاثیر گذار است، که در شب به میزان اوج ترشحات خود می رسد تا میزان خواب را به درستی تنظیم کند، طبق تحقیقات به عمل آمده اگر ملاتونین بیش از اندازه ترشح شود، موجب تغییر علائم حسی و حرکتی در بیماران مبتلا به سندروم پای بی قرار می شود.

چگونه تشخیص دهیم

در زمینه تشخیص سندروم  پای بی قرار علائم تقریبا بارز و مشخصی وجود دارد که بهتر است تا حدودی آن ها را بدانید و  در صورت مواجه با این موضوع به پزشک مراجعه کنید.

  • به هنگام استراحت، یعنی زمانی که نشسته اید، روی تخت دراز کشیده اید؛ تمایل دارید که پای خود را تکان دهید و احساس ناخوشایندی دارید.
  • احساس ناخوشایند و تمایل به حرکت پبیشتر در شب اتفاق می افتد و درد آن بدتر از درد در طول روز است
  • بیشتر اوقات تمایل دارید که پای خود را حرکت دهید و این حرکت با درد وسوزش همرا ه است.

سندروم پای بی قرار: انواع آن

سندروم پای بی قرار

  • نوع اولیه(ژنتیکی)
  • نوع ثانویه(اکتسابی)

سندروم پای بی قرار اولیه

این نوع سندروم همان طور که از اسمش پیداست، مربوط به ژنتیک و ژن هایی است که از خانواده  به ارث برده می شود و همان طور که گفته شد از سن کودکی تا ۹۰ سالگی این احتمال وجود دارد که فرد به این بیماری مبتلا شود.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندروم پای بی قرار به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

سندروم پای بی قرار ثانویه

سندروم پای بی قرار ثانویه معمولا از سن ۴۰ سالگی به بعد اتفاق می افتد، که دلایل متعددی می تواند در شکل گیری بیماری تاثیر گذار باشد، مثل

  • کمبود آهن
  • حاملگی
  • مشکلاتی روحی و عصبی
  • نارسایی مزمن کلیوی

سایر عوامل موثر و تاثیر گذار مثل:

  • بیماری ام اس
  • میگرن
  • اختلالات تیروئیدی
  • بیماری های خود ایمنی
  • بیماری های التهاب روده

می توانند تا حدودی تاثیر گذار باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندروم پای بی قرار به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

سندروم پای بی قرار: روش های درمان

برای سندروم پای بی قرار راه های درمانی متعددی وجود دارد، که دو تا از درمان های اصلی عبارتند از

  • دارو درمانی
  • غیر دارویی

دارو درمانی

به هنگام برخورد با علائم و نشانه های بالا بهتر است، به جای مشورت و توصیه گرفتن از اعضای خانواده و فامیل در اولین فرصت به پزشک اورتوپد و یا تزجیحا مغز و اعصاب مراجعه کنند، تا با تشخیص به هنگام و دلیل ایجاد بیماری دارو های مورد نیاز جهت مصرف و بهبود را تجویز کند.

مقالات پیشنهادی مجیب

درمان غیر دارویی

این درمان زمانی اتفاق می افتد، که نوع درمان دارویی جواب نداده باشد، یا فرد به دلیل مشکلات گوارشی یا سایر عومل قادر به مصرف دارو نیست و یا سیستم خواب او به شدت بر هم خورده است.آن گاه باید از روش غیر دارویی برای درمان سندروم پای بی قرار استفاده کرد.

در این روش از تحریک مغناطیسی جمجمه و مغز به روش غیر تهاجمی بهره می برند و اختلالاتی که در سیستم متابولیسم مغزی اتفاق افتاده و مشکلاتی مثل سندروم پای بی قرار را ایجاد کرده است، درمان می کنند.برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندروم پای بی قرار به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

بیماری مذکور یعنی سندروم پای بی قرار به دلیل اختلالات فاحشی که بر خواب،آرامش و هوشیاری فرد دارد، می تواند منجر به بیماری های چون اضطراب و یا افسردگی شود، که خود نیاز به یک دوره درمان ویژه دارد.

البته معمولا پزشک معالج قرص هایی را جهت مهار این افسردگی تجویز می کند، اما برخی از دارو ها می تواند عامل ایجاد اعتیاد به دارو شوند، که مراجعه به روانشناس و شروع دوره درمانی رفتاری کمک بزرگی به روند درمان  دارد.

معمولا با یک جلسه مشاوره و گرفتن راهکار های لازم؛ مشکلاتی از این قبیل مثل افسردگی و اضطراب با رعایت نکات لازم به همراه  درمانی که برای خود  بیماری یعنی سندروم پای بی قرار انجام می شود؛ با هم از بین می روند.

جهت هماهنگی و تماس با سایت زندگی ما می توانید با شماره تماس  zendeghima.ir  از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در روز های تعطیل تماس حاصل فرمایید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه