اختلال استرس پس از سانحه چیست

استرس
   

اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) یک وضعیت ذهنی جدی است که بعضی افراد پس از یک رویداد تکان دهنده، وحشتناک یا خطرناک به آن دچار می شوند.

پس از یک حادثه بد، مبارزه با ترس، اضطراب و ناراحتی شروع می شود و معمولا در بین تمامی وقایع تلخ مشترک هستند و اختلال استرس بعد از سانحه معمولا اینگونه  خود را نشان می دهد.

کلمات کلیدی:(استرس |اختلال استرس|درمان استرس بعد حادثه|مشاوره استرس)

مدت زمان مطالعه:۵ دقیقه

همچنین ممکن است خاطرات ناراحت کننده داشته باشید، خواب راحت نداشته باید، اکثر مواقع اختلال استرس بعد از سانحه به مرور زمان درمان می شوند اما برخی از ان ها تا ماه ها و سال ها ادامه دارند و ممکن است بدتر شوند.

اختلال استرس بس از سانحه  باعث مشکلات در زندگی روزمره هم می شود، مانند روابط و کار و  همچنین می تواند به سلامت جسمی شما آسیب برساند. اما خبر خوب این است که  با درمان، شما می توانید یک زندگی پر از شادی و انرژی را دوباره تجربه کنید.

 اختلال استرس پس از سانحه: چگونه اتفاق می افتد

 اختلال استرس

به دنبال  یک شوک و یک حمله روحی، بدن شما در طی این حمله به اوج می رسد و قصد دارد تا با مقابله با حاثه  مورد نظر به جنگ ومقابله برخیزد.

و به همراه این واکنش، هورمون استرس مثل نوراپی نفرین و آدرنالین هم ترشح می شود تا آماده باش لازم را به بدن اعلام کند.به دنیال آن انرژی آزاد می شود، ضربات قلب بالا می رود و مغز در برخی از وظایف مانند ضبط خاطرات کوتاه مدت در مکث قرار می گیرد.


مطالب مرتبط با این موضوع را می توانید در عناوین زیر مطالعه فرمایید:

مشاوره استرس

نشانه های رفتاری استرس چه فرقی با دیگر نشانه ها دارد

درمان استرس و رویکرد های جدید درمان استرس


اختلال استرس پس از سانحه باعث می شود که مغز شما در حالت خطر گیر کند. حتی پس از اینکه دیگر در معرض خطر قرار نگرفتید،  هم چنان به شما هشدار هایی می دهد و یا اعلام حطر می کند، در حالی که اتفاقی در حال وقوع نیست و  بدن شما همچنان به ارسال سیگنال های استرس، که منجر به علائم PTSD می شود. مطالعات نشان می دهد که بخشی از مغز که ترس و احساسات را کنترل می کند (آمیبردا) در افراد مبتلا به اختلالات استرس پس از سانحه بیشتر فعال است.

با گذشت زمان، اختلال افسردکی پس از سانحه  مغز شما را تغییر می دهد. منطقه ای که حافظه شما را کنترل می کند (هیپوکامپ) کوچکتر می شود. این یکی از دلایلی است که کارشناسان توصیه می کنند که خیلی زود به دنبال درمان باشید.

اثرات  اختلال استرس پس از سانحه چیست

اثرات این اختلال تقریبا زیاد است اما برخی از این اختلالات می تواند شامل موراد زیر نیز باشد:

  • اختلالات فلج کننده
  • خواب کم
  • احساس بیحسی
  • عصبانیت
  • غم و اندوه
  • ناامیدی
  • خواب بیش از حد یا خیلی کم
  • احساس خستگی یا کمبود انرژی
  • بدون اشتها و یا افزایش اشتها
  • احساس اضطراب یا بی قرار بودن
  • عدم تمرکز
  • احساس پوچی وبی ارزشی
  • تفکر در مورد خود زنی و یا خودکشی

 

باشد.همچنین ممکن است مواردی را که مربوط به  رویداد و سانحه می باشد، برای خود  یادآوری  نکنید و یا از آن اجتناب کنید و  و علاقه خود را به مواردی که تا قبل از این داشتید و لذت می بردید از دست بدهید.

علائم معمولا در طی ۳ ماه بعد از حادثه  آغاز می شود. اما ممکن است تا سالها پس از آن  درمان نشوند. البته با درمان می توانی این مشکل را تا حدودی حل کنید ولی قطعا بدون درمان تا سال ها ممکن است با شما بماند و اتفاق مثبتی صورت نگیرد.

در طول زمان ممکن است بهتر یا بدتر شوید، مثلا اگر در تلویزیون حادثه ای تلخ را اعلام کند ممکن است که به حادثه خود برگردید و وقایع گذشته دوباره شروع شوند.

 اختلال استرس پس از سانحه: درمان

 

تحت مراقبت پزشک

اختلال استرس پس از سانحه جز درمان های ناممکن نیست، اتفاقا اگر درمان به خوبی و با همکاری منظم بیمار پیش برود شاید در عرض یک الی دو ماه درمان به خوبی حاصل شود و فرد به زندگی خود بازگردد.

اما این روند درمان کمی زمان بر و با حوصله باید انجام شود و باید به دستورات پزشک و روان درمان گر عمل کرد.

همچنین گاهی اوقات شدت وخامت سانحه به حدی است که شاید فرد دچار مشکلات جسمی مثل عدم تکلم شود و یا اختلالات روحی و افسردگی شدید باشند، که در این صورت با صلاحدید پزشک و روان درمانگر باید به مرکز روان درمانی منتقل شود و درمان اولیه تحت مراقب کامل صورت بگیرد.

بعد از گذر مرحله اول و حاصل بهبوی فرد، اکنون خود فرد می تواند در مسیر درمان همکاری کند و به هکراه درمانگر خود به بهبودی لازم دست یابد.

برگشت به فعالیت های روزانه

در بیشتر مواقع در مواجه با اتفاقات بد و ناگوارد بهترین حالت بازگشت به سمت وسوی کار است، این در حالی است که درمان را هم به موازات زندگی عادی خود ادامه دهید.

بازگشت به کار و فعالیت های روزانه، چیزی حدود ۸ ساعت از شبانه روز را از شما میگیرد و جلوی تفکرات مضر را می گیرد و فرصتی برای فکرکردن ندارید، همین موضوع تا حد زیادی شما را از اختلالات استرس پس از سانحه دور می کند.

معاشرت با دوستان

شرکت در مراسم های اجتماعی، ملاقات با دوستان هم یکی از کار های لازم و ضروری است تا بتوانید خود را سرگرم کنید و به حادثه پیش آمده کمتر فکر کنید.

شما هر کاری که باید انجام دهید این است که کمتر با خود تنها باشید و کمتر در خانه بمانید، این در حالی است که شاید برخی از بیماران در این شرایط با رفتن به بیرون بیشتر در خطر استرس قرار می گیرند،که می توانید خود را به نظافت منزل، باغبانی کردن در منزل و یا هر کار دیگری که می دانید در آرامش شما تاثیر گذار است.مشغول کنید.

مشاوره با روانشناس

شاید بهتر بود که مشورت با روانشناس را در مورد اختلالات استرس پس از سانحه در ابتدا می آوردیم، مشورت با یک شخص مورد اطمینان مثل مشاور می تواند شما را در روند درمان و بهبود استرس پیش آمده به خوبی یاری کند.

روانشناس در این زمینه تجربه کافی دارد و خیلی خوب می داند که برای درمان سریع شما چه روشی حائز اهمیت است تا دیگر نیازی به روش های آزمون و خطا نباشد و خیلی زود به نتیجه برسید.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب در زمینه درمان انواع استرس آزمون و خطا های زیادی را با بیماران مختلف طی کرده و نتایج خوبی را برای اینگونه درمان ها کسب کرده است.

اصولا مراکز درمانی برای درمان اختلالات روحی در بیشتر مواقع از دارو درمانی استفاده می کنند، این در حالی است که دارو درمانی مشکلی ندارد، اما اگر بیمار با روش های کاملا طبیعی می تواند با بیماری مثل استرس مواجه شود و آن را شکست دهد،چرا استفاده نکنیم؟

برای تماس با مشاوران مجیب می توانید همه روزه هفته حتی در روز های تعطیل با شماره تماس ارتباط  خود را  با مشاوران برقرار کنید.

 

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه