آشنایی با سندروم کاپگراس، بیگانه پنداری نزدیکان

بیماری کاپگراس
   

بیماری کاپگراس یک وضعیت روانی است. این بیماری همچنین به عنوان یک سندروم (دغل باز) ​​یا (توهم کاپگراس) شناخته می شود. افرادی که این سندروم را تجربه می کنند اعتقاد غیر منطقی ای دارند که کسی که آنها می شناسند توسط یک دغل باز جایگزین شده است. به عنوان مثال، آنها ممکن است همسر خود را به عنوان متقلب یا بدل و در نقش همسر واقعی خود در نظر بگیرند.

این می تواند برای هر دو آزار دهنده و مزاحم برای سالمندان و فرد متهم به رفتار جعلی باشد. در بعضی موارد، فردی که این توهم را تجربه می کند، یک حیوان، جسم یا حتی یک خانه را به عنوان یک چیز ساختگی در نظر می گیرد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید در تمام طول روز با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید.

بیماری کاپگراس

علل بیماری کاپگراس یا دغل باز

این اغلب به آلزایمر و زوال عقل مرتبط است که هر دو بر حافظه تاثیر می گذارند و می توانند احساسات شما را نسبت به واقعیت تغییر دهند. اسکیزوفرنی یا اختلال روانی، به ویژه اسکیزوفرنی پارانوئیدی، می تواند منجر به بیماری کاپگراس شود. اسکیزوفرنی همچنین احساسات واقعی را تحت تاثیر قرار می دهد و ممکن است باعث توهم شود. در موارد نادر، آسیب مغزی می تواند یک سندرم بیگانه پنداری نزدیکان (کاپگراس) ایجاد کند.

  • شایع ترین زمان آسیب

شایع ترین زمان این است که آسیب در پشت نیمکره راست مغز اتفاق می افتد، جایی که مغز ما تشخیص چهره فرد را انجام می دهد. افراد مبتلا به صرع ممکن است در موارد نادر سندروم کاپگراس را تجربه کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا شما را بیشتر با این سندروم آشنا کنیم و علائم شیوع و درمان آن را نیز شرح خواهیم داد.

سندرم کاپگراس، همچنین به عنوان توهم تشخیصی شناخته شده است، دقیقا عکس دژاوو عمل می کند. افراد مبتلا به این سندروم فکر می کنند که همسر، اعضای خانواده و حتی حیوان خانگی خود با دیگر افراد جایگزین شده اند.

نظریه محققان راجع به بیماری کاپگراس

نظریه های بسیاری در مورد علت این سندرم وجود دارد؛ بعضی محققان معتقدند که سندرم کاپگراس ناشی از یک مشکل مغزی مانند آسیب مغزی، آسیب یا اختلال عملکرد مغز است. دیگران بر این باورند که این ترکیبی از تغییرات جسمانی و شناختی است که آن را به چیزهای غیر مرتبط، مرتبط می کند. افراد دیگر بر این باورند که در پردازش اطلاعات یا خطایی در ادراکاتی که با خاطرات آسیب دیده یا از دست رفته در یک زمان رخ داده است، مشکلی وجود دارد.

  • شیوع بیماری دغل باز

سندروم کاپگراس می تواند هر کسی را تحت تاثیر قرار دهد، اما این احتمال بیشتر در زنان در مقایسه با مردان دیده می شود. همچنین در موارد نادر بر کودکان نیز تأثیر می گذارد. گاهی اوقات این سندرم به عنوان یک اختلالات هذیانی طبقه بندی می شود و گاهی اوقات علامتی از اسکیزوفرنی است. هموطنان گرامی می توانند برای دریافت مشاوره تلفنی با کیفیت با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب ارتباط برقرار نمایند و از خدمات آن ها در ایام تعطیل نیز بهره مند شوند.

درمان بیماری کاپگراس

در حال حاضر نسخه های درمانی برای افراد مبتلا به سندرم کاپگراس وجود ندارد زیرا تحقیقات بیشتری لازم است اما گزینه های درمانی وجود دارد که به کاهش نشانه های این سندروم کمک می کند. هدف درمان، دستیابی به علت اصلی است؛ برای مثال، اگر فرد مبتلا به اسکیزوفرنی باشد، درمان با مداوای اسکیزوفرنی را با درمان کاپگراس بهبود می بخشد. با این حال، اگر بیماری کاپگراس در حین درمان آلزایمر رخ دهد، گزینه های درمان محدود خواهند شد.

  • موثر ترین درمان برای سندروم بیگانه پنداری نزدیکان

موثر ترین درمان ایجاد یک محیط مثبت و دلپذیر است که در آن فرد مبتلا به بیماری کاپگراس، احساس امنیت می کند. برخی از اعتبار درمانی استفاده می کنند؛ در اعتبار درمانی توهمات به جای رد شدن پذیرفته می شوند. این می تواند اضطراب و وحشت را در فردی که این توهم را تجربه می کند، کاهش دهد و به او کمک کند تا او را درمان کند. تکنیک های مسیر حقیقی در بعضی شرایط ممکن است مفید باشد. این به این معنی است که مراقبت کننده به طور منظم زمان و مکان فعلی، حوادث مهم زندگی و هر گونه تغییر قابل توجهی را به فرد یادآوری می کند.

علت اصلی بیماری کاپگراس

علت اصلی سندرم کاپگراس تا حد ممکن درمان می شود، این درمان ها می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • داروها مانند مهارکننده های کولین استراز که باعث تقویت پیام رسان های عصبی حافظه و قضاوت می شود.
  • برای بیماری های زوال عقل یا دیوانگی و بیماری آلزایمر داروهای ضد روان پریشی و درمانی موثر هستند؛
  • برای افراد مبتلا به اسکیزوفرنی جراحی؛ اگر ممکن است برای آسیب مغز و سر نباشد.
مقالات پیشنهادی مجیب

بیماری کاپگراس از کجا آمده؟ سندرم کاپگراس که به نام ژان ماری یوزف کاپگراس شناخته می شود، یک روانپزشک فرانسوی است. توهم اولیه یک فرد در این بیماری این است که یکی از اعضای خانواده یا دوستان با یکی از بیگانگان که به نظر می رسد و مانند آنها رفتار میکند، جایگزین شده است. این توهمات باورهای اشتباه و عجیب و غریب هستند که حتی در برابر شواهد حفظ می شوند. کاربران گرامی می توانند در تمام طول هفته حتی ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با برترین مشاوران سایت زندگی ما تماس حاصل نمایند.

بیماری کاپگراس

نمونه ای از برخورد بیماری کاپگراس

پدر شما آمده است و شما می خواهید به او خوشامد بگویید، اما ناگهان او در مقابل شما ایستاده است؛ این پدر شما نیست، هر چند او به نظر می رسد بسیار شبیه اوست، اما مطمئنا خودش نیست. او با یک غریبه جایگزین شده است. در این وضعیت، می توانید مشکوک باشید که بیماری کاپگراس را تجربه می کنید. سندرم کاپگراس، همچنین به عنوان توهم تشخیصی شناخته شده است، دقیقا عکس دژاوو عمل می کند. افراد مبتلا به این سندروم فکر می کنند که همسر، اعضای خانواده و حتی حیوان خانگی خود با دیگر افراد جایگزین شده اند. این توهم بیشتر در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی، آلزایمر یا سایر آسیب های مغزی دیده می شود.

هموطنان گرامی که می خواهند مشاوره تلفنی با کیفیت دریافت نمایند می توانند با سایت زندگی ما تماس حاصل نمایند و از خدمات برترین مشاوران و روانشناسان کشور بهره مند شوند. ضمنا برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندروم کاپگراس یا بیگانه پنداری نزدیکان یا سندروم دغل باز نیز می توانید به صورت همه روزه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در ایام تعطیل با این مرکز با شماره زیر تماس حاصل فرمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه