درمان فوری و سریع دندان درد در شب

6 ماه پیش
aa 66 درمان فوری و سریع دندان درد در شب
   
خلاص شدن از دندان درد در شب

برای درمان فوری و سریع دندان درد این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. معمولا می توان درمان درد را در خانه مدیریت کرد. در اینجا ما چند راه برای کاهش درد به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید به راحتی بخوابید. از داروهایی که مسکن هستند و بدون نسخه پزشک می‌توانید آن‌ها را تهیه کنید استفاده کنید. مصرف داروهایی همچون استامینوفن، ایبوپروفن و آسپرین می‌تواند درد‌های خفیف دندان درد را تسکین دهد. استفاده از ژل‌های بی‌حس‌کننده همراه با بنزوکائین، آنقدر به کاهش درد کمک می‌کند که بتوانید بخوابید. از هیچ گونه محصولی با بنزوکائین به منظور درمان کودکان و نوزادان زیر 2 سال استفاده نکنید.

 

 

علل ایجاد دندان درد

به صورت کلی علل مختلفی وجود دارند که می‌توانند باعث بروز دندان درد شوند. قبل از اینکه به سراغ درمان سه سوته دندان درد و روش‌های موجود در این زمینه برویم، لازم است تا با چند نمونه از این علل آشنا شویم. چند نمونه از شایع‌ترین دلایل دندان درد، به شرح زیر هستند:

پوسیدگی دندان
التهاب پالپ دندان
دندان شکسته شده
آبسه دندان
دندان نهفته
بیماری لثه
دندان‌های حساس
دندان‌قروچه
عفونت سینوسی
سکته قلبی
درد قفسه سینه

 

شیوه‌های درمانی که توسط شفا دهنده‌های طبیعی برای درمان انواع بیماری های دهان و دندان بکار می‌روند از جمله دندان درد شامل موارد زیر می‌شود:

 

 استفاده از داروهای مسکن

اولین و بهترین راهکار برای اینکه درد دندان خود را به سرعت کاهش دهید، مصرف داروهای مسکن مانند ایبوپروفن، استامینوفن و آسپرین است. البته مصرف این داروها بهتر است به صورت خودسرانه نباشد. این داروها می‌توانند به صورت موقت و مقطعی درد را کاهش دهند و کمک کنند که در شب خواب راحتی داشته باشید.
لازم به ذکر است که استفاده بیش از اندازه از این نوع داروها ممکن است به لثه آسیب وارد کند. این آسیب‌ها، ممکن است عوارضی برایتان به دنبال داشته باشد.

شستن دهان با استفاده از دهان‌شویه

شست‌و‌شوی دهان با استفاده از دهان‌شویه از دیگر روش‌هایی است که می‌تواند نقش مؤثری در کاهش درد شما داشته باشد. دهان‌شویه باکتری‌های موجود در دهان را از بین می‌برد. برای این کار به میزان متناسبی دهان‌شویه را در دهان خود برای چند دقیقه بچرخانید و سپس آن را از دهان خارج نمایید. توجه کنید که به هیچ عنوان این ماده را قورت ندهید.
این کار سبب کاهش بار عفونت احتمالی و در نتیجه تسکین درد دندانتان خواهد شد.

کشیدن نخ دندان و مسواک زدن

ممکن است باقی ماندن مواد غذایی در بین دندان‌هایتان سبب بروز این درد شده باشد. استفاده از نخ دندان تا حد زیادی می‌تواند در کاهش درد به شما کمک کند. همچنین مسواک زدن نقش مؤثری در این زمینه خواهد داشت.

درمان فوری و سریع دندان درد در شب

استفاده از کمپرس سرد

مقداری یخ را درون کیسه‌ای بریزید و دور آن را با پارچه یا حوله‌ای تمیز بپوشانید. سپس آن را روی بخشی از صورت خود که به دچار درد است، قرار دهید. سرما نقش بسزایی در بی حس کردن درد خواهد داشت. لازم به ذکر است که یخ نباید به صورت مستقیم روی صورتتان قرار گیرد، زیرا این کار به تشدید درد منجر می‌شود.

شست‌و‌شوی دهان با آب نمک

نمک یکی از مواد بسیار مؤثری است که می‌تواند به منظور درمان شبانه دندان درد به کار گرفته شود. این محلول می‌تواند برای کاهش تورم و التهاب مؤثر باشد. مقداری نمک را در آب ولرم حل کنید و در دهان خود بچرخانید.

استفاده از خمیر دندان‌های ضد حساسیت

اگر دارای دندان‌های حساسی باشید، گاهی ممکن است درد دندان به دلیل مصرف غذاهای بسیار داغ و یا سرد ایجاد شده باشد. استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت می‌تواند برای کاهش درد مؤثر باشد.

جویدن سیر و پیاز

این دو ماده که دارای خاصیت ضد میکروبی هستند، می‌توانند همانند یک آنتی‌بیوتیک عمل کنند و به صورت موقت درد دندانتان را کاهش دهند.
آلیسین که ترکیب اصلی سیر است، دارای اثر ضد باکتریایی قوی است. این ترکیب ممکن است با کشتن باکتری‌های موجود در دهان که منجر به حفره‌ها و دندان درد می‌شوند، کمک کند.
جویدن یک حبه سیر و قرار دادن آن در نزدیکی دندان ممکن است به تسکین درد کمک کند.
با این حال، طعم سیر خام می‌تواند برای برخی افراد بسیار قوی باشد، بنابراین ممکن است این راه حل مناسب برای همه نباشد.

بالا نگه داشتن سر

بالا نگه داشتن سر در زمان خواب نیز با کاهش تجمع خون در سر تا حدودی در کاهش درد شما مؤثر خواهد بود.

استفاده از پمادهای بی‌حس ‌کننده

جدا از قرص و کپسول‌های کاهش درد، برخی از پمادهای بی حس کننده موجود در داروخانه می‌توانند به طور موقت درد دندان را کاهش دهند. پمادهایی مانند بی‌حس کننده بدون نسخه OTC و بنزوکائین از جمله این موارد هستند. دقت داشته باشید که این گونه پمادها برای کودکان مناسب نیستند.

استفاده از داروهای طبیعی برای درمان دندان درد
میخک
برگ‌های گواوا
پوست انبه
دانه و پوست گلابی
برگ سیب زمینی شیرین
برگ آفتابگردان
برگ تنباکو
سیر

پیش از استفاده از داروهای طبیعی با دندانپزشک خود مشورت کنید. مراقب هر نوع حساسیت یا واکنش به گیاهان و یا روغن‌ها باشید.

 

بهترین داروهای مسکن برای کاهش درد دندان

به طور کلی توصیه می‌شود هیچ گونه دارویی را بدون تجویز دندانپزشک و مشورت با ایشان مصرف نکنید. در ادامه برخی از قرص‌هایی را که ممکن است دادنپزشک برای تسکین این درد تجویز کند را معرفی کرده‌ایم:

    ایبوپروفن، ژلوفن، ادویل

این داروها در دوز ۲۰۰ تا ۴۰۰ برای کاهش درد دندان مؤثر هستند. در صورت ابتلا به آسم، بیماری‌های کلیوی و کبدی، فشار خون بالا، داشتن سابقه سکته قلبی و انواع بیماری‌های گوارشی نباید از این دارو بدون تجویز دندانپزشک استفاده کنید.

استامینوفن

استامینوفن از دیگر داروهایی که می‌توانید برای کاهش درد خود از آن استفاده کنید. بیماران دچار مشکلات کلیوی و کبدی باید با احتیاط آن را مصرف کنند.

سلکوکسیب

این داروی ضدالتهابی و غیر استروئیدی بدون مورفین است و وابستگی در فرد ایجاد نمی‌کند. به همین دلیل هم برای کاهش درد دندان، کمر و گردن مناسب است. خانم‌های باردار، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و معده نباید بدون تجویز پزشک از آن استفاده کنند.
توجه داشته باشید که دوز و مقدار مصرف این دارو برای افراد متفاوت است؛ به همین منظور تنها یک کپسول با آب مصرف کنید تا دردتان در شب کاهش یابد. اما توجه داشته باشید که با دندانپزشک مشورت کنید.

 

درمان فوری دندان درد شبانه در بارداری

اگر به دنبال درمان سریع دندان درد در شب در بارداری هستید، باید دقت کنید که شما نمی‌توانید هر نوع مسکنی را مصرف کنید. بهتر است برای استفاده از هر نوع داروی مسکنی با متخصص زنان خود مشورت داشته باشید.
حال اگر به متخصص خود دسترسی ندارید، می‌توانید با استفاده از روش‌هایی درد خود را کمتر کنید. روش‌هایی مانند مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، استفاده از دهان‌شویه، استفاده از محلول آب نمک از جمله این موارد هستند. جویدن سیر، استفاده از کمپرس یخ و مصرف استامینوفن نیز به کاهش درد کمک می‌کند.

 

علت زیاد شدن درد دندان در شب

دندان درد می‌تواند در ساعات طولانی روز، شما را به خود درگیر کند، اما طبق تجربیات ثبت‌شده می‌توانیم ادعا کنیم که شدت در آن در شب بیشتر خواهد شد. درد دندان در شب می‌تواند تا حدی باشد که مانع خواب راحت شما شود.

یکی از اصلی‌ترین دلایلی که باعث این حالت می‌شود، این است که وقتی فرد در حالت دراز کشیده قرار می‌گیرد، خون به سمت سرش جاری شده و گردش خون در این ناحیه بیشتر می‌شود. وجود این خون اضافی در ناحیه سر، می‌تواند باعث شود که فرد درد و فشار بیشتری در دندان خود احساس کند و نهایتا دندان درد شدت بیشتری داشته باشد.

درمان فوری و سریع دندان درد در شب

آیا مسواک زدن یا شستن دندان باعث کاهش دندان درد می‌شود؟

هنگام موجه شدن با دندان درد، اغلب افراد به دنبال روش‌های درمان سه سوته دندان هستند تا بتوانند در مدت‌زمان کوتاه، به این درد پایان دهند. یکی از روش‌هایی که در برخی از مواقع به ذهن افراد می‌رسد، مسواک زدن و یا شستن دندان‌هاست. به صورت کلی مسواک زدن دندان آسیب‌دیده و شستن دهان، می‌تواند باعث کاهش تجمع باکتری‌های مختلف در اطراف دندان شود. تجمع این باکتری‌ها ممکن است باعث تورم شده و نهایتا درد دندان را افزایش دهد. پس می‌توانیم ادعا کنیم که این کار باعث کاهش درد دندان خواهد شد.

 

راهکارهای جلوگیری از دندان درد شبانه

با رعایت نکات زیر می‌توانید سلامت دهان خود را افزایش دهید و مانع از بروز مشکلات دندانی و بیماری‌های لثه در خود شوید:

بهداشت دهان خود را به صورت اصولی رعایت کنید. حداقل دو بار در روز مسواک زدن، استفاده روزانه از نخ دندان و دهان‌شویه را جدی بگیرید.
مصرف غذاها و نوشیدنی‌های شیرین را کاهش دهید.
از مصرف سیگار و دخانیات بپرهیزید.
سعی کنید برای چکاپ دندان‌های خود به مطب دندانپزشکی مراجعه داشته باشید.

 

در مرکز دندانپزشکی دکتر علی سجودی کشیدن و جراحی دندان عقل درکنار کاشت ایمپلنت دندان همراه با بازسازی و پیوند استخوان، و در نهایت ترمیم و عصب کشی دندان با استفاده از جدیدترین تجهیزات دندانپزشکی و تکنولوژی روز دنیا انجام می‌گردد.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره‌های ۸۸۰۸۲۹۴۱ و ۸۶۱۲۸۹۹۶ تماس بگیرید.

 

منبع سایت دکتر علی سجودی

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه