آیا فکر کردن به گذشته افسردگی را دو برابر می کند؟

گذشته
   

آیا فکر کردن به گذشته افسردگی را دو برابر می کند؟

متاسفانه اکثر مردم به جای این که به آینده خودشان نگاه کنند و پل های آینده را رقم بزنند، به صورت کاملا برعکس به پل های گذشته نگاه می کنند و غصه می خورند، این مورد تنها علت غمگینی مردم و افسردگی در کشور ماست .

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

طبق تحقیقات انجام شده، چنین افرادی دچار اختلال خلقی و زود رنجی، ‌بی‌حوصلگی و غم دائم می باشند که نظم خواب، تغذیه و زندگی‌ شان به هم خورده و دست و دلشان به تلاش و پویایی و تحرک نمی رود. بنابراین، تمایلات و خواسته های فردی شان پایین آمده و به‌طور کلی افت و خیز در سراسر زندگی شان حاکم شده است. این افراد به بیان دیگر دچار افسردگی شده اند و فکر و خیال به گذشته و اتفاقات تلخی که داشته اند سبب شده که ناراحتی و اندوه دائمی در زندگی شان وجود داشته باشد. اشخاص افسرده ای که مدام به گذشته و اتفاقات آن فکر می کنند، نسبت به اشخاص افسرده ای که به گذشته خود فکر نمی کنند، بیماری شان روز به روز حاد تر و افسردگی شان دو برابر می شود.

یک زمان سنج، یا ساعت یا آلارم را برای مدت سه دقیقه تنظیم کنید. سپس بر روی افکار ناخواسته گذشته تان تمرکز کنید. هنگامی که زمان سنج یا آلارم به پایان رسید، فریاد بزنید بسه!

 

گذشته

چگونه از فکر کردن به گذشته دست برداریم؟

ممکن است یک حادثه غم انگیز یا یک شخص در گذشته تان، فکر شما را به خود مشغول کرده باشد. شما نمی توانید از فکر کردن به یک حادثه خجالت آور یا یک شخص خاص دست بردارید. چنین افکاری رایج و معمول هستند، ولی اگر به گونه ای باشند که زیاد حواس شما را پرت کنند، راه هایی وجود دارد که خودتان را از شر این افکار ناخواسته خلاص کنید. برای شروع کار باید تمامی حواستان را به این قسمت از مقاله متمرکز کنید.

در این بخش سه روش عملی را برای رهایی از فکر کردن به گذشته، به شما معرفی می کنیم. هر روش، دارای چند مرحله می باشد.

مقالات پیشنهادی مجیب

روش اول: از مغزتان استفاده کنید

مرحله اول: سعی کنید افکارتان را بپذیرید: اگر تلاش کرده اید که به یک موضوع یا یک شخص خاص در گذشته تان فکر نکنید، حتما می دانید که این کار واقعا ممکن نیست. در واقع تحقیقات نشان داده که بهتر است افکار ناخواسته تان را قبول کنید نه این که آن ها را از خود دور کنید. در یکی از تحقیقات، شرکت کنندگانی که قبول کردن افکار گذشته شان را تمرین کرده بودند، نسبت به کسانی که سعی در دور کردن افکار گذشته شان داشتند، وسواس کمتری داشته و میزان افسردگی کمتری را تجربه کرده بودند و به طبع آن کمتر نگران بودند.

مرحله دوم: حواس پرتی متمرکز: احتمالا تاکنون سعی کرده اید که حواستان را به چیز دیگری پرت کنید تا افکار ناخواسته گذشته را از ذهن بیرون کنید. اما آیا تاکنون حواس پرتی متمرکز را امتحان کرده اید؟ تحقیقات نشان می دهد که بهتر است حواستان را فقط به یک چیز پرت کنید نه این که مرتبا از یک موضوع به موضوع دیگر بپرید تا تمرکزتان را از افکار ناخواسته گذشته منحرف کنید. ذهن سرگردان به صورت نا خواسته و غیر ارادی با ناراحتی همراه خواهد بود. پس یک کار خاص یا یک کتاب یا یک قطعه موسیقی را برای تمرکز انتخاب کنید و تمام حواستان را روی آن متمرکز کنید.

مرحله سوم: افکارتان را به بیرون پرت کنید: در مقاله ای که در مجله علوم روانشناسی منتشر شد، محققان به این نتیجه رسیدند که وقتی مردم افکار گذشته شان را روی قطعه کاغذی می نویسند و سپس آن کاغذ را دور می اندازند، به صورت ذهنی، افکارشان هم با کاغذ دور انداخته می شود.

مرحله چهارم: دنبال درس بگردید: اگر افکار سمج شما به خاطر اشتباهی است که در گذشته مرتکب شده اید، آن اشتباه را داخل ذهنتان دائما تکرار می کنید، سعی کنید که با آن مثل یک درس برخورد کنید. از خودتان سوال کنید که از این اشتباه تان چه درسی می توانید بگیرید؟ سعی کنید آن را در حد یک جمله یا کمتر خلاصه کنید و سپس آن را بنویسید.

روش دوم: خود را مشغول نگه دارید

مرحله اول: فعالیت کنید: مشغول شدن به یک ورزشی که مستلزم تمرکز روی بدنتان است و یا نیازمند هماهنگی بین دست ها و چشم هایتان است، یک راه حل خوب برای پاک کردن ذهن می باشد. علاوه بر این، تمرین کردن فایده دیگری هم دارد و سبب تولید انتقال دهنده های عصبی مربوط به احساسات خوب و اندورفین ها می شود. این مسأله حالتان را بهتر خواهد کرد.

مرحله دوم: یک فعالیت ذهنی درگیر کننده انجام دهید: با حل یک جدول سودوکو، جدول کلمات متقاطع، یا حل مسائل پیچیده ریاضی و یا پیگیری کردن یک سری مراحل پیچیده برای انجام یک پروژه، خودتان را درگیر چالش ذهنی کنید. تمرکز ذهنی که برای انجام این گونه فعالیت ها لازم است، باعث می شود که شما دیگر فرصت و انرژی ذهنی برای فکر کردن به افکار ناخواسته و گذشته تان را نداشته باشید.

مرحله سوم: بخندید: خندیدن می تواند ذهن شما را از نگرانی ها رها کند. زمانی که می خندیم، مغز ما درگیر می شود. مغز به بدن فرمان می دهد تا یک سری از ژست ها و صدا ها را تولید کند. خندیدن به کاهش استرس کمک می کند. بنابراین اگر افکار گذشته مداوم شما باعث پریشانیتان می شوند، خنده واقعا یک درمان موثر است. با دوستانی که شما را به شدت می خندانند هم صحبت شوید؛ یک فیلم خنده دار ببینید یا در یک کلاس یوگای خنده شرکت کنید. حتی می توانید درمان گرانی را بیابید که تخصص شان درمان با خنده است.

مرحله چهارم: از افکارتان صحبت کنید: اغلب بهترین راه برای اینکه یک فکر را از سرتان بیرون کنید، این است که آن را با یک نفر دیگر به اشتراک بگذارید. پیش یک دوست یا یکی از اعضای خانواده تان که شنونده خوبی است بروید و آنچه در سرتان می گذرد را برایش تعریف کنید. اگر گمان می کنید درگیر شدن با افکار گذشته تان پیچیده تر از آن است که یک دوست بتواند به شما کمک کند، نزد یک درمان گر متخصص یا یک مشاور بروید تا به شما کمک کند.

روش سوم: افکارتان را متوقف کنید

مرحله اول: افکارتان را بنویسید: افکارتان شما را از فعالیت های روزمره تان باز می دارند و سبب ناراحتی، اضطراب، و نگرانی شما می شوند. پس اولین کاری که باید انجام دهید این است که آن ها را روی کاغذ بنویسید. تمام افکار ناراحت کننده گذشته تان را به ترتیب بنویسید. ابتدا مواردی که بیشترین استرس و ناراحتی را دارند و در انتها آن هایی که کمترین میزان استرس و ناراحتی را دارند. برای مثال، اگر دائما فکر می کنید که ممکن است شغلتان را از دست بدهید، فهرست شما می تواند چنین چیزی باشد: ۱ – چگونه می توانم بدهی هایم را پرداخت کنم و از فرزندم مراقبت کنم؟ ۲ – اگر کار جدیدی پیدا نکنم چه می شود؟ ۳ – اگر همراه وسایلم در یک جعبه، خارج از اداره تحت تعقیب قرار بگیرم، خیلی خجالت زده خواهم شد.

مرحله دوم: فکرتان را مجسم کنید: در یک مکان خصوصی، بنشینید یا دراز بکشید. چشمانتان را ببندید. وضعیتی را تصور کنید که ممکن است دچار این فکر استرس زا شوید.

مرحله سوم: فکر را متوقف کنید: یک زمان سنج، یا ساعت یا آلارم را برای مدت سه دقیقه تنظیم کنید. سپس بر روی افکار ناخواسته گذشته تان تمرکز کنید. هنگامی که زمان سنج یا آلارم به پایان رسید، فریاد بزنید بسه! این اشاره شما برای خالی کردن ذهن شما از آن فکر خواهد بود. آگاهانه به یک فکر دیگر فرو بروید و ذهن تان را برای مدت سی ثانیه روی آن فکر یا تصور ثابت کنید. اگر فکر ناراحت کننده گذشته در طی این مدت بازگشت، مجددا فریاد بزنید بسه!

مرحله چهارم: تمرین کنید: این تمرین را آنقدر تکرار کنید تا به مرحله ای برسید که آن فکر با یک فرمان از ذهن تان دور شود. سپس تمرین را مجددا تکرار کنید و این بار فکر گذشته تان را با گفتن بسه با صدای آرام متوقف کنید. هنگامی که صدای آرام شما بتواند فکر را متوقف کند، سعی کنید  که بسه را زمزمه کنید. به مرور زمان، شما خواهید توانست که فقط شنیدن کلمه بسه را در ذهن تان تصور کنید. در این مرحله، شما باید قادر باشید آن فکر به گذشته را در هر زمانی و هر کجا که رخ دهد متوقف کنید. وقتی شما به این مرحله از کنترل و تسلط رسیدید، فکر گذشته بعدی را از روی لیستتان انتخاب کنید و تمرین متوقف کردن افکار را با فکر جدید ادامه دهید.

 

گذشته

دور شدن از افکار گذشته و مقابله با افسردگی در سایت زندگی ما

بهترین راه درمان دور شدن از افکار گذشته، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. دور شدن از افکار گذشته، مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد بیمار را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند دوستی دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگی تان کنید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • یه افسرده
    4 سال پیش

    ببخشید, تماس گرفتن و مشاوره گرفتن رایگانه؟