بررسی اختلال شخصیت نمایشی و شناخت علل آن

اختلال شخصیت نمایشی
   

اختلال شخصیت نمایشی یا اختلال هیستریونیک یکی از مجموعه موقعیت هایی است که بنام اختلال شخصیت دراماتیک نیز نامیده می شود. کسانی که به این اختلالات شخصیت دچار می شوند احساسات شدید و ناپایدار و تصاویر تحریف شده دارند. اعتماد به نفس این افراد به تصویب دیگران بستگی دارد و ارزیابی نمی شود. این افراد علاقه مند به تمرکز بر روی دیگران هستند و اغلب به شیوه نامناسب رفتار می کنند تا توجه دیگران را جلب کنند. این اختلال در زنان شایعتر است و معمولا در دوران نوجوانی یا زودرس اتفاق می افتد. جهت اطلاعات بیشتر می توانید از سایت زندگی ما که به صورت همه روزه فعال است حتی در ایام تعطیل استفاده کنید.

کلمات کلیدی:(بررسی اختلال شخصیت|اختلال شخصیت نمایشی|راه تشخیص اختلال شخصیت|مشاوره  شخصیتی )

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

نشانه های اختلال شخصیت نمایشی

علائم اختلال شخصیت هیستریونیک چیست؟ بسیاری از این افراد مهارت های اجتماعی خوبی دارند اما از این مهارت ها برای مدیریت کردن دیگران استفاده می کنند تا بتوانند بر آنها تمرکز کنند.

فرد مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی احتمال دارد:

  • لباس پوشیدن لباس تحریک کننده یا رفتار گول زننده داشته باشد.
  • احساسات او به سرعت تغییر می کند
  • پیوسته به دنبال تایید دیگران است
  • فریب می خورد و به راحتی توسط دیگران تحت تاثیر قرار می گیرد.
  • خیلی حساس به انتقاد یا عدم قضاوت است
  • تحقیر را تحمل نمی کند، به راحتی از زندگی روزمره خسته می شود.
  • قبل انجام کار فکر نمی کند.
  • زود تصمیم گرفتن
  • خودخواه است و به ندرت به دیگران توجه می کند.
  • در برخورد با دیگران اغلب به نظر نادرست یا بدبین است.

برای جلب توجه دیگران، تهدید یا حتی خودکشی می کند.

اختلال شخصیت نمایشی

علائم بروز اختلال شخصیت نمایشی

علت دقیق اختلال هیستریونیک هنوز مشخص نشده است، اما بسیاری از متخصصان روانپزشک معتقدند که هر دو عوامل اکتسابی و ارثی در ایجاد این اختلال نقش دارند. به عنوان مثال، داشتن یک اختلال شخصیت نمایشی در یک عضو خانوادگی نشان می دهد که پتانسیل ژنتیکی این اختلال ممکن است ارثی باشد، اما شاید فرزند فردی که از این اختلال رنج می برد، رفتاری را نشان دهد که از مادرش آموخته است یا پدر خود تقلید می کند. سایر عوامل محیطی که ممکن است تحت تاثیر قرار گیرند عبارتند از:

  • عدم انتقاد و مجازات در دوران کودکی؛
  • توجه فقط به اقدامات یا رفتار خاص کودک
  • توجه غیرمنتظره و غیر قابل پیش بینی والدین.

همه اینها منجر به سردرگمی در نهایت می شود. اختلالات شخصیت معمولا با ماهیت فرد و سبک روانشناختی و نحوه برخورد با استرس در دوران بلوغ ارتباط دارد.


برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه مقاله های زیر را نیز مطالعه نمائید:

شناخت باج گیری عاطفی و علل های شکل گیری آن

خود بزرگ بینی چیست؟

بررسی اختلال شخصیت اجتنابی و راه تشخیص آن

عوامل موثر بر دلبستگی ایمن


تشخیص اختلال شخصیت نمایشی

اگر علائم این اختلال شخصیتی وجود داشته باشد، پزشک ارزیابی مراقبت های پزشکی و روانپزشکی را انجام خواهد داد. اگر علائم فیزیکی دیده می شود، آزمایش های متعدد (مانند تصویر برداری عصبی یا آزمایش خون) نیز توصیه می شود تا اطمینان حاصل شود که هیچ بیماری جسمی دیگری باعث این علائم نشده است. اگر پزشک یک علت فیزیکی برای این علائم پیدا نکند، او شخص را به یک روانپزشک یا روانشناس ارجاع می دهد. این متخصصان روانپزشکی که در تشخیص و درمان بیماری روانی تخصص دارند، از مصاحبه و ارزیابی ابزارهای ویژه برای ارزیابی اختلال شخصیت نمایشی استفاده می کنند. شما می توانید به صورت تلفنی از خدمات سایت زندگی ما با برترین متخصصان استفاده نمائید.

علت دقیق اختلال هیستریونیک هنوز مشخص نشده است، اما بسیاری از متخصصان روانپزشک معتقدند که هر دو عوامل اکتسابی و ارثی در ایجاد این اختلال نقش دارند.

بررسی درمان اختلال شخصیت نمایشی

به طور کلی افراد مبتلا به این اختلال شخصیت قبول نمی کنند که به درمان نیاز دارند. آنها هیجانات خود را اغراق می دهند و روال روزانه خود را دوست ندارند که باعث می شود آنها برای پیگیری یک برنامه درمان دشوار باشند؛ اما اگر شما افسرده هستید، احتمالا به یک رابطه غیرمنتظره یا یک مشکل ناشی از این اقدامات مرتبط است، آنها از شما درخواست کمک می کنند. روان درمانی (نوعی مشاوره) معمولا درمان برتر برای اختلال شخصیت دراماتیک است. هدف این درمان اختلال شخصیت نمایشی این است که به فرد کمک کند تا انگیزه ها و ترس های مربوط به افکار و رفتار خود را شناسایی کند و همچنین در برقراری ارتباط مثبت با دیگران کمک کند. گاهی اوقات دارو برای درمان عوارض ناشی از اختلال، مانند افسردگی و اضطراب نیز استفاده می شود.

کمک از یک مشاور و نقش مشاوره

در بسیاری از موارد یک مشاور روانشناسی خوب می تواند به فردی که دچار اختلال شخصیت نمایشی است کمک کند و روند بهبود او را افزایش دهد. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در ایام تعطیل پاسخگوی شما عزیزان است و شما می توانید به صورت تلفنی یک مشاوره با کیفیت از بهترین متخصصان دریافت نمائید.

اختلال شخصیت نمایشی

روش های پیشنهادی در برخورد با شخصیت نمایشی

اگر با کسی که دارای شخصیت نمایشی است یا کسی که با اختلال شخصیت نمایشی ازدواج می کند ارتباط دارید، با پیروی از روش های زیر در برخورد با او می تواند به شما کمک زیادی کند:

  • سعی نکنید دنیای او را تغییر دهید.
  • تصور نکنید که رفتارهایش مربوط به سوء تفاهم است.
  • پذیرفتن این تغییرات در این شخصیت ها به تدریج صورت می گیرد.
  • او را موعظه نکنید.
  • درک کردن آنچه که ترس و اعتقادات مبتنی بر رفتارهای مشکوک او است.
  • پذیرش تغییر نسبی و ناقص از او.

اجازه ندهید شخصیت های دراماتیک با شما بازی کنند.

ازدواج کردن با اختلال شخصیت نمایشی

ما درباره افراد مبتلا به اختلال شخصیت صحبت نمی کنیم؛ زیرا این افراد گزینه های مناسب برای ازدواج نیستند و مانند دیگر افراد مبتلا به اختلال شخصیت، تمایلی به درمان ندارند و برای کاهش شدت بیماری همکاری نمی کنند. در واقع، لازم به ذکر است که بیماران مبتلا به اختلال شخصیت نمایشی ازدواج با آنها توصیه نمی شود؛ اما از لحاظ شخصیت های دراماتیک، این افراد می توانند شخصا توسط شخصیت های مختلف تحت تاثیر قرار بگیرند، شخصیت های متقاعد کننده همسر خوبی برای آنها هستند، زیرا ویژگی های مشابهی دارند. این دو کاراکتر توجه دیگران را جلب می کنند و می توانند از توجه آنها لذت ببرند.

برای برقراری ارتباط با سایت زندگی ما می توانید همه روزه حتی در ایام تعطیل اقدام به تماس نمائید. ساعت پاسخگویی این مرکز از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب است. ضمنا جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با اختلال شخصیت نمایشی و دریافت مشاوره در این خصوص از بهترین مشاوران متخصص می توانید بدون گرفتن صفر یا کد با شماره زیر تماس حاصل فرمائید. شماره تماس:۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه