شناخت باج گیری عاطفی و علل های شکل گیری آن

باج گیری عاطفی
   

معنای باج گیری عاطفی به این صورت است که بعضی از افراد به طور واضح از شما درخواست می کنند اما عده ی دیگر درخواست های خود را به روشنی بیان نمی کنند، مثلا درخواست خود را طوری مطرح می کنند که شخص احساس می کند که باید بر اساس اراده درونی خود آن را قبول کند که اگر این کار را انجام ندهد احساسات خود را سرزنش می کند و یا احساس گناه می کند، خودش را جدا می کند و یا فکر می کند که موقعیت خود را پیش او از دست می دهد و این افراد با استفاده از همین افکار شروع به گرفتن باج گیری های عاطفی می کنند.

کلمات کلیدی:( باج گیری عاطفی|علت باج گیری عاطفی|نشانه های باج گیری عاطفی|سواستفاده از رابطه عاطفی )

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

مهم بودن آگاهی در باج گیری عاطفی

بسیاری از مردان و زنان دارای سطح بالایی از زندگی در بسیاری از نقاط زندگی خود هستند، اما در برخی از روابط، در تله باج گیری عاطفی به دام افتاده اند. جبران خسارت احساسی به اندازه کافی برای ما اهمیت دارد و عزت نفس ما را هدف قرار می دهد. هنگامی که شما در یک رابطه عاطفی به دام افتاده اید. اثر منفی این جرقه بر روی روح و روان شما است و تمام جنبه های زندگی و روابط شما را دربر می گیرد. شما می توانید برای آگاهی بیشتر از این موضوع در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل با سایت زندگی ما که بهترین متخصصان را دارد، تماس حاصل نمائید.

باج گیری عاطفی

بررسی باج گیری عاطفی

یکی از سبکهای ارتباطی که معمولا با احساسات ناخوشایند ارتباط دارد، باج گیری احساسی و تسلط در روابط بین فردی است. گاهی اوقات کسی تلاش می کند که از دیگران بهره برداری کند و از مهارت های دیگران برای ساختن اهدافش استفاده کند. در واقع باج گیری عاطفی، یک شکل بسیار موثر از استثمار است که در آن افراد نزدیک به طور مستقیم یا غیر مستقیم ما را تهدید می کنند که ما مجازات خواهیم شد اگر ما کاری را که می خواهند انجام ندهیم ما را مجازات یا تنبیه خواهند کرد، به صورت های مختلفی که خودشان در نظر می گیرند.

یکی از سبکهای ارتباطی که معمولا با احساسات ناخوشایند ارتباط دارد، باج گیری احساسی و تسلط در روابط بین فردی است.

شناخت عملکرد در باج گیری عاطفی

آنها می دانند که رابطه ما با آن ها چقدر مهم است و چقدر حساس و آسیب پذیر هستیم و از همین مورد برای رسیدن به خواسته هایشان استفاده می کنند. باج گیری عاطفی به آرامی بر روی ما تاثیر می گذارد ما احساس شرم و گناه می کنیم، اعتماد به نفس ما و اثر بخشی ما از بین می رود. بدتر از همه، زمانی که ما با یک باج گیر احساسی زندگی می کنیم، رفتار استثمارگرانه او به ما سخت می شود. مهمترین روابط ما و تقدس روح ما به خطر می افتد. معمولا این افراد به چهار دسته تقسیم می شوند. برای دریافت مشاوره در این خصوص می توانید به صورت تلفنی از بهترین مشاوره تخصصی مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب بهره مند شوید.


موارد زیر را نیز می توانید مطالعه نمائید:

عکس العمل در برابر خیانت زنان و چگونگی نحوه برخورد

ریشه های خیانت زنان و بررسی علت های آن

برای درمان وابستگی ناسالم از دیگران توقع بیجا نداشته باشیم

کشف خیانت زنان و چگونگی تشخیص آن


۱-تنبیه‌کنندگان نمونه ای از باج گیری عاطفی

نخستین رده از این گروه افرادی هستند که دقیقا به ما می گویند آنچه را که از ما می خواهند و چه کاری انجام می دهند اگر ما خواسته های او را انجام ندهیم و آنچه را که انجام می دهند مانند عواقب عدم همکاری به ما می گویند. این گروه تا جایی که ممکن است خواسته های خود را به وضوح و به آرامی اجرا می کنند. به عنوان مثال، فردی که نمی خواهد همسرش در خارج از خانه کار کند، با حکم تهدیدآمیز مانند اینکه اگر به کار ادامه دهید تو را طلاق می دهم از او باج گیری عاطفی می کند. یا والدینی که می خواهند با توجه به خواسته های خود فرزندشان ازدواج کنند، با گفتن جمله هایی مانند شما با کسی ازدواج نمی کنید، شما از ارث محروم هستید، نظر خود را تحمیل می کنند.

۲-باج گیری عاطفی با تنبیه کردن خود

گروه دوم خود تنبیه کنندگان، این گروه از طریق خودشان، خواسته خود و خشم خود را دنبال می کنند و تاکید می کنند که اگر خواسته های آن ها را برآورده نکنید، چه بر سر خودشان می آورند. تهدیداتی مانند این که اگر من را ترک کنید، خودم را خواهم کشت. اغلب اینگونه جملات توسط افرادی که به صورت خود تنبیه کننده شناخته می شوند باج گیری عاطفی می کنند. آنها قربانیان خود را به تقاضاهای خود نزدیک می کنند. معمولا جوانان و نوجوانان از این نوع از تلاش برای دستیابی به اهداف خود استفاده می کنند و اکثر والدین ها نیز به خواسته ی آن ها تن می دهند. جهت کسب اطلاعات کاربردی و لازم در این مورد می توانید با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب همه روزه در ارتباط باشید.

باج گیری عاطفی

۳-باج گیری عاطفی از راه تظاهر

افراد دردناک، این گروه از باج گیر های عاطفی رفتاری را از خود نشان می دهند، مثل اینکه بدبختی های آنها، بیماری های آنها و سوء رفتار آنها تقصیر ماست و فقط یک راه حل وجود دارد که می توانیم آنها را به آنچه می خواهند برسانیم. آنها با جمله های خود به ما یادآوری می کنند که مسئول بدبختی آنها ما هستند. این گروه ها اغلب افسرده هستند، با چشم های گریان سکوت می کنند و دائما به این فکر می کنند که چقدر بی کس هستند. این نوع باج گیری عاطفی معمولا با واژه هایی که من برای شما دردسر هستم، یا اگر من بمیرم هم برای کسی مهم نیست همراه است… این افراد ممکن است ضعیف باشند، اما آنها تقریبا قلدر هستند و رفتار آنها دیگران را عصبانی می کند.

۴-باج گیری عاطفی با وسوسه کردن

وسوسه کنندگان، وسوسه اغلب در سازمان ها و در رابطه بین کارمند و کارفرما و در دوستی دیده می شود. وسوسه ی هوشمندانه برترین نوع باج گیری عاطفی است. روش آنها این است که پول، ترفیع و محبت را به شخص قربانی وعده می دهند، میل خود را ترویج می کنند. آنها هرگز چیزی را به صورت رایگان نمی دهند و هر وعده ای شرایط جدیدی دارد. آنها دیگران را تحت آزمایش های مختلف قرار می دهند و به آن ها وعده می دهند تا به خواسته هایشان برسند.

جهت مشاوره تلفنی با برترین متخصصان روانشناسی می توانید با سایت زندگی ما ارتباط برقرار نمائید همچنین برای مشاوره در رابطه با باج گیری عاطفی نیز می توانید به صورت همه روزه ازساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با این مرکز تماس حاصل نمائید مشاوران ما در ایام تعطیل نیز پاسخگوی شما عزیزان هستند. برای گرفتن ارتباط با شماره زیر تماس حاصل برقرار کنید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه