خود بزرگ بینی چیست؟

خود بزرگ بینی
   

خودبزرگ بینی ، خودشیفتگی، نارسیسیسم نوعی اختلال است که با احساس عمیق اهمیت دادن به خود و تخیل منحصر به فرد بودن خود مشخص می شود. خود بزرگ بینی باعث می شود اشخصاص خود را افراد خاصی می دانند و انتظار دارند که با آنها به طور خاصی رفتار شود. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با این رفتار خاص و اختلال می توانید با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید و از خدمات با کیفیت تلفنی متخصصان این مرکز بهره مند شوید.

کلمات کلیدی:(خود بزرگ بینی |نارسیسیسم |خودشیفتگی|بیماری خودبزرگ بینی|مشاوره روانشناسی  )

مدت زمان مطالعه: ۵ دقیقه

ویژگی های خود بزرگ بینی

در رابطه با این اشخاص نمی توانید انتقاد کنید چرا که انتقاداتان آن ها را عصبانی کرده و منتقد را به جهل و نادانی متهم می کنند. آنها خود را قوی، مشهور و بسیار متخصص می دانند و انتظار دارند که دیگران از آن ها اطاعت و پیروی کنند و چون خود بزرگ بینی آنها در تناقض با واقعیت قرار داده است، روابط اجتماعی شان شکننده هستند و مسائل فردی، شغلی و زبانی آن ها دارای فقدان هایی هستند. در حالی که آنها درک این موارد را ندارند.

خود بزرگ بینی

تعریف خود بزرگ بینی

تعریف کلمه بزرگ بینی ترجمه کلمه نارسیسیسم است که از اسطوره یونانی گرفته شده است. در این افسانه، یک مرد جوان به نام نارسیوس که عاشق تصویر خود را در آب است و هنگامی که می خواهد به او برسد به آب پرید و غرق شد، فکر کرد که او یک حوری دریایی بود. بعدها خود بزرگ بینی، در استفاده عمومی، اصطلاح روانشناسی برای توصیف یک طبقه از اختلالات شخصیت استفاده شد. اگر می خواهید چنین افرادی را در مواجهه اولیه خود بشناسید با ما همراه باشید.

یکی دیگر از ویژگی های افرادی که اختلال خود بزرگ بینی دارند این است که کم کم و به طور نا آگاهانه شرم و حیای خود را از دست می دهند.

نشانه های خود بزرگ بینی

کسی که خودش را بزرگ می بیند در اصلاح می گویند عاشق خودش است. اگر چه کسی که خودش را دوست دارد یک ویژگی خوبی به حساب می آید اما اگر در این مسئله زیاده روی شود باعث بوجود آمد مسائلی می شود که این مشکل نه تنها در خود شخص بلکه در اطرافیان و نزدیکان او نیز تاثیر می گذارد. خود بزرگ بینی در واقع یک مانع جدی در رابطه ها میان افراد است و نشانه های این افراد باعث بروز عوامل منفی در ارتباط بین آن ها و دیگران می شوند.


مقاله های کاربردی زیر را نیز می توانید برای افزودن اطلاعات خود مطالعه نمایئد:

برای درمان وابستگی ناسالم از دیگران توقع بیجا نداشته باشیم

عوامل موثر بر دلبستگی ایمن

بررسی اختلال شخصیت نمایشی و شناخت علل آن

بررسی اختلال شخصیت اجتنابی و راه تشخیص آن


شناخت افراد خود بزرگ بین

شاید تا بحال افرادی را دیده باشیم یا خودمان هم اغلب از خودمان تعریف کنیم و گاهی آن را در آینه بروز دهیم؛ اما باید بدانید که افرادی که اختلال خود بزرگ بینی دارند به طور همیشگی و خاصی عاشق خود هستند و نشانه هایی را از خود بروز می دهند و این عمل در آن ها جزئی از شخصیت آن ها تبدیل می شود. بیماران خود بزرگ بین خود را انسان های بی نظیری می دانند. همچنین شما می توانید با سایت زندگی ما جهت راهنمایی و دریافت تخصصی مشاوره به صورت تلفنی با آن ها ارتباط برقرار کنید.

شناخت عوامل مهم در افراد خود بزرگ بین

کسانی که این اختلال را دارند خود را انسان های مهم و خاصی می دانند و در رابطه با توانایی ها و تجارب خود بزرگ نمایی می کنند و در واقع به نوعی دیگر محتاج توجه هستند و دوست دارند که به آن ها مهربانی شود و رفتاری که با آن ها می شود با لطافت باشد و هرگز از آن ها انتقاد نکنند. افرادی که خود بزرگ بینی دارند کسانی را که از آن ها انتقاد می کنند افرادی نادان می پندارند و خودشان را اشخاصی قوی و دانا جلوه می دهند.

ویژگی های آشکار خود بزرگ بینی

نادیده گرفتن دیگران، از نظر افرادی که دچار این بیماری هستند دیگران تنها نقش وسیله ای برای کمک کردن به آن ها و رسیدن به اهدافشان دارند. به همین دلیل طرز فکر آن ها نسبت به دیگران اینگونه است که برای اهدافشان از آن ها استفاده کنند. شخصی هم که به خواسته های اینگونه افراد جواب مثبت ندهد و به قول معروف آن ها را خاص نداند در واقع به چشمشان نخواهد آمد. دوست داشتن زیاد در افرادی که خود بزرگ بینی دارند نوعی بیماری به حساب می آید.

 از بین رفتن شرم و حیا

یکی دیگر از ویژگی های افرادی که اختلال خود بزرگ بینی دارند این است که کم کم و به طور نا آگاهانه شرم و حیای خود را از دست می دهند. به عبارتی دیگر رفتار هایی که در اشخاص عادی شرمساری ایجاد می کند بر روی آن ها تاثیری نخواهد داشت. به همین دلیل بازی کردن با احساسات دیگران و تمسخر آن ها هیچ گونه عذاب وجدانی برای آن ها در پی نخواهد داشت. لازم است بدانید آن ها به هر چیزی که می خواهند می رسند بدون آن که در نظر بگیرند چه تاثیری در دیگران خواهد داشت و عواقب را در نظر نمی گیرند. برای کسب اطلاعات در رابطه با این اختلال می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب به صورت همه روزه با سایت زندگی ما به صورت تلفنی در تماس باشید.

بررسی تصویر ذهنی تحریف شده

یکی دیگر از ویژگی هایی که در این افراد بروز می کند داشتن تصویر ذهنی تحریف شده است. فرد عادی و سالم از نظر شخصیتی می تواند عیب ها و نقایص خود را ببیند و اگر دیگران بگویند آن ها را اصلاح کند؛ اما در کسانی که اختلال خود بزرگ بینی دارند پذیرش این عیب ها اصلا قابل درک نیست. چرا که آن ها افرادی خود خواه و مغرورند و چیزی جز خودشان را در زندگی نمی بینند و به آن اهمیت نمی دهند این کار به دلیل این است که خود را اشخاص کامل و دانا می پندارند.

خود بزرگ بینی

تحقیر کردن دیگران و نقش خود بزرگ بینی

در واقع افرادی که این اختلال را دارند تحقیر کردن دیگران کاری عادی برایشان به حساب می آید چرا که خودشان را انسان های خاص و برتر می دانند. گاهی اوقات دیگران را خوار و خفیف می کنند تا بتوانند نشان دهند که خودشان دارای شخصیت متفاوت و منحصر به فرد هستند. افرادی که خود بزرگ بینی دارند جایگاه دیگران را در نظر نمی گیرند و تنها چیزی که برایشان مهم است شخصیت خودشان است.

درمان خود بزرگ بینی

در واقع روان درمانی اختلال خود بزرگ بین ها یکی از موارد موثر برای درمان این افراد است اما کار دشواریست. برای شروع درمان این اشخاص باید نگاه متکبرانه خود را کنار گذاشته و شروع به ارتباط با فرد درمانگر نمایند که البته این بیشتر به فرد بیمار بستگی دارد که تا چه اندازه این عمل را قبول داشته باشد برای درمان خود بزرگ بینی می توان از بعضی از داروهی ضد افسردگی نیز استفاده کرد که آن ها عوارض خاص خودشان را دارند.

برای درمان خود بزرگ بینی و کسب اطلاعات و شماوره در این خصوص می توانید با سایت زندگی ما به صورت همه روزه حتی در ایام تعطیل نیز تماس حاصل نمائید جهت مشاوره تخصصی با برترین متخصصان کشور نیز از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با شماره زیر تماس حاصل فرمائید برای این کار نیازی به گرفتن کد یا زدن صفر نخواهد بود. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه