درخت حافظه مناسب برای دانش آموزان و دانشجویان

درخت حافظه
   

درخت حافظه در واقع یک مکانیسم اصولی به همراه یک برنامه منظم یادگیری است که هدف آن پیشبرد یک مطالعه مفید است، یعنی اگر شما می خواهید مطلبی را که می خوانید به خوبی در ذهن  جای بگیرد و آن را فرا بگیرید، پس بهتر است که هدف از آموزش درخت حافظه را بدانید، و اینکه دقیقا چیست؟ چه کار می کند؟ چگونه باید آن را انجام داد؟ و آیا اصول خاصی دارد؟

همگی موارد فوق در این مقاله مورد بررسی قرار می گیرند تا روند کیفیت مطالعه شما در هر زمینه ای که هست به بهترین شکل ممکن انجام شود.

درخت حافظه(نقشه برداری ذهن)

درخت حافظه

درخت حافظه در واقع یک ابزار ذهنی است تا تفکرات و آموخته های ورودی در مغز به خوبی در جای مناسب قرار بگیرند. نقشه برداری ذهنی یا همان درخت حافظه به شما کمک می کند، تا درست فکر کنید،دانش خود را با قواعد درست جمع آوری کنید و در کنار هم قرار دهید. همگی این مراحل باعث می شود که مغز شما متفکر و سازنده ایده های بسیار عالی باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درخت حافظه به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

 درخت حافظه : فواید

برای اینکه بدانیم درخت حافظه دقیقا چیست و چه کاری انجام می دهدف بهتر است با اهداف اموزشی و دستاورد هایی که به همراه دارد؛ بیشتر آشنا شوید.

گویا برای فهم شما

درخت حافظه در واقع گویا کننده آن چیزی است که شما فهمیده اید! آن چه که شما مطالعه می کنید، تمرین می کنید و یا بازخوانی می کنید، در نهایت باید به مرحله خلاصه برداری برسد.

این درخت حافظه در نهایت ترسیم همان خلاصه های آموخته شده ی شماست.

در مقابل هر شاخه یک جای خالی بگذارید که اگر توضیحاتی مورد نیاز است با کلمات کلیدی و کوتاه آن ها را بنویسید، هرگز از جملات قطور و قلمبه سلمبه استفاده نکنید. مثلا جلوی سنگ های رسوبی می توانید بنویسید: ته نشین شدن مواد معدنی از یک محلول

مروری آسان

وقتی که شما مطالب یک صفحه کتاب را می خوانید و  دوباره می خوانید، ممکن است که بار سوم تصمیم بگیرید که این مطالب را جمع کنید و خلاصه برداری کنید، وقتی این کار را انجام می دهید،در واقع  شما این شرایط را برای خود فراهم کرده اید که هر لحظه و هر زمان که اراده کردید، یادداشت برداری های گذشته را مرور کنید تا مطالب جدید را بهتر بیاموزید، بهتر و بیشتر در ذهن شما باقی بماند و یا شاید برای همیشه در ذهن شما  حک شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درخت حافظه به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

دارنده حافظه ای پربار

یکی از فواید که درخت حافظه می تواند به هر کسی هدیه بدهد، ذهن پربار و خلاق است، وقتی ذهن اندوخته ای جدید دارد، یادگیری مغز بالا می رود و اگر این اندوخته مرتب و منظم و پرکاربرد باشد؛ قاعدتا حافظه ای پر بار برای مدت طولانی خواهیم داشت. که هر بار این مطالب دسته بندی به روش درخت حافظه مرور شوند، مدت زمان طولانی آموخته ها در ذهن شما می تواند به زمان دائمی تغییر فاز دهند و برای همیشه در ذهن و حافظه ما ماندگار شوند.

درخت حافظه: چگونگی ترسیم

چگونگی ترسیم درخت حافظه اصلا کار سخت و دشواری نیست و قرار نیست کار محیر العقولی انجام دهید، تنها باید هدف کار خود و نهال این درختکاری را بدانید، سپس ساقه ها و شاخه ای درخت به خوبی و به درستی ترسیم خواهند شد.

پس مراحل زیر را برای ترسیم درخت حافظه انجام دهید.

درخت حافظه : موضوع اصلی چیست

برای شروع و مشخص کردن موضوع اصلی می توانید از یک دفتر خلاصه برداری استفاده کنید و یا از همان کتاب بهره بگیرید،اما توصیه این است که برای جلوگیری از شلوغ کاری و بر هم  خوردن تمرکز ذهن، بهتر است که دفتری جداگانه داشته باشید و صفحه گذاری کنید، حتی تاریخ بنویسید تا کار منظم پیش برود.

در ابتدا موضوع اصلی را مشکخص کنید، مثلا اگر موضوع شما در مورد سنگ های رسوبی در زمین شناسی و یا جغرافیا است، بهتر است که ریشه را از سنگ های رسوبی پایه گذاری کنید.

از اینجا به بعد می توانید سنگ های رسوبی را که خود انواع گوناگونی دارند، انشعاب بدهید و نام گذاری ها را یادداشت کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درخت حافظه به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

درخت حافظه : انشعاب را شروع کنید

اکنون باید ریشه گذاری مورد نظر یا موضوع اصلی را که مشکخص کرده اید، به درستی انشعاب بدهید، یعنی از سنگ های رسوبی چه شاخه های می توانید ایجاد کنید؟

همان طور که گفته شد، سنگ رسوبی دارای انواع مختلفی است که می توانید مثلا سه الی ۴ دسته اصلی و کلی را از ریشه اصلی ایجاد کنید.

مثلا

  • سنگ های سیلیسی
  • رسوبات بیوژنیک
  • رسوبات شیمیایی
  • رسوبات آذرآواری

و دوباره سنگ های سیلیسی خود به انواع گوناگون تقسیم می شوند.

مقالات پیشنهادی مجیب

درخت حافظه: توضیحات کلیدی

در مقابل هر شاخه یک جای خالی بگذارید که اگر توضیحاتی مورد نیاز است با کلمات کلیدی و کوتاه آن ها را بنویسید، هرگز از جملات قطور و قلمبه سلمبه استفاده نکنید. مثلا جلوی سنگ های رسوبی می توانید بنویسید: ته نشین شدن مواد معدنی از یک محلول

این یک توضیح خلاصه و رسا برای زمانی که مرور کردید، به یاد آورید که سنگ های رسوبی دقیقا چه چیزی بودند و هر آنچه که راجع به آن مطالعه کردید، دوباره یاد آوری شود.

درخت حافظه: نرم افزارهای مناسب

نرم افزارهای مناسبی در اینترنت موجود می باشد، که می توانید به عنوان نرم افزار های کاربردی جهت کشیدن درخت حافظه استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه درخت حافظه به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

درخت حافظه

در ارتباط با تحصیل و تعلیم فرزندان خود بهتر است که آن ها را با آموزش های اولیه یادگیری و درس خواندن آشنا کنیم،این آشنایی هر چه زودتر انجام شود، در زمینه فراگیری آن ها بسیار تاثیر گذار خواهد بود و بهتر می توانند در مسیر یادگیری تحصیلی قدم بردارند.

بنابراین آشنایی والدین با روش های کاربردی تحصیلی و علمی بسیار موثر و کارساز است، زیرا تا زمانی که خودمان نسبت به روش های یادگیری غربیه و نا آشنا باشیم، نمی توانیم آن ها را به فرزندان خود اموزش بدهیم. پس بهتر است که در این زمینه میزان مطالعات خود را افزایش بدهیم و یا از یک مشاور و یا روانشناس کمک بگیریم.

 سایت زندگی ما در هر مقطع تحصیلی از پیش دبستانی تا خود مقطع دکترا مشاوران تحصیلی به خصوص و ویژه را جهت راهنمایی تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان قرار داده است که مسیر را برای همگی آسان کرده است تا به آنچه که هدف آن هاست، برسند.

برای این منظور بهتر است که با شماره تماس  zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در روز های تعطیل تماس حاصل فرمایید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه