چگونه حملات وسواس این سرطان روح را کنترل کنیم؟

کنترل حملات وسواس
   

کنترل حملات وسواس

کنترل حملات وسواس مساله ایی است که افرادی که دچار آن هستند را درگیر کرده است. همه ی ما در طول زندگی خود نسبت به بعضی موضوع ها و امور نگرانی هایی را داریم اما اگر این نگرانی ها تبدیل به اضطراب و ترس از آنها شود و افکار و رفتارهای ما را تحت کنترل خود در آورد و بر تمام زندگی ما اثر بگذارد تبدیل به نوعی اختلال به نام وسواس می شود. که باید هرچه سریعتر درمان شود اما در زمان هایی که به یکباره دچار حملات وسواسی می شویم چه کاری باید انجام دهیم تا بر روی آن کنترل داشته باشیم ؟

کلمات کلیدی( حملات وسواس | وسواس | درمان وسواس | علائم وسواس | کنترل وسواس|مشاوره وسواس )
زمان مطالعه تخمینی : ۸ دقیقه

 

کنترل حملات وسواس

آنچه که در اینجا مطرح می شود

بیایید اول با مفهوم بیماری وسواس آشنا شویم و بعد انواع آن را بشناسیم. سپس خواهیم گفت مراحل شکل گیری یک فکر یا رفتار وسواسی چگونه است؟ در نهایت هم باید بررسی کنیم که چطور می توانیم این اختلال افسار گسیخته و نافرمان را تحت کنترل خود درآوریم.

وسواس چیست ؟

وسواس مجموعه ای از افکار و تصورات ذهنی است که ناگهان و بدون خواست و اراده شما به ذهنتان هجوم می آورد. منجر به بروز اضطراب و ترس و واکنش های فیزیولوژیکی در شما می شود و برای اینکه از این تنش ها رها شوید و به آرامش برسید به یکسری از کارها دست می زنید.

وسواس به چه اشکالی در شما بروز می کند

بیماری وسواس در افراد مختلف به شکل های متفاوتی ظهور می کند  و نیاز کنترل حملات وسواس هویدا می شود :

  1. کسانی که دچار تصاویر تکراری در ذهن هستند. این افراد آنچه را که در یک اتفاق یا حادثه شاهد بوده اند مدام و تا مدتها در ذهن خود مرور می کنند و همیشه این ترس را دارند که مبادا دوباره تکرار شود.
  2. افرادی که وسواس های فکری بسیاری در ذهن خود دارند. این افراد دائماً در ترس از موردی هستند که ذهنشان را به خود مشغول کرده است. مثل کسی که ترس از بیمار شدن دارد و بدون اینکه  مبتلا  شده باشد برای جلوگیری از آن دچار سوء مصرف دارو می شود.
  1. ابتلا به تردید های وسواسی نوعی دیگری از وسواس است که در آن فرد نسبت به کارها و اموری که در گذشته انجام داده است یا تصمیماتی که در مورد کارهای آینده می خواهد بگیرد در شک و تردید است.
  2. در این میان افرادی هم هستند که دچار اعمال وسواسی بی اختیار هستند. این رفتارهای غیر قابل کنترل معمولاً ناشی از افکار وسواسی است که فرد برای خلاص شدن از آنها و جلوگیری از آسیب دیدگی کارهایی را به تکرار انجام می دهد. مانند چک کردن دائم قفل ها، کلید ها ، شعله های گاز و … .

کنترل حملات وسواس

چرخه حملات وسواس چه مراحلی را طی می کند؟

باید گفت که در کنترل حملات وسواس شما به تنهایی موفق نخواهید شد و نیاز به همراهی یک مشاور و متخصص روانشناس دارید.

سایت زندگی ما با داشتنی کادری مجرب از بهترین متخصصین روانشناسی و مشاوره سراسر کشور آماده است که در بازه زمانی ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمام روزهای هفته حتی ایام تعطیل شما را در شناخت، کنترل و درمان این اختلال عصبی کمک نماید. چرا که حملات وسواس شما نیاز به کسی دارید که با داشتن تخصص در کنار صبر و آرامش به شما انگیزه لازم برای رهایی از این بیماری روحی سرطان گونه را بدهد.

به یاد داشته باشید شناخت مراحل بروز وسواس به کنترل آن به شما کمک می کند و کنترل حملات وسواس امری موثر است:

  1. شکل گیری یک فکر یا ذهنیت منفی در شما، پیدایش احساس ترس و اضطراب ناگهانی و بروز واکنش های فیزیولوژیکی غیر ارادی مثل تپش قلب، تنگی نفس،سرگیجه و … .
  2. در مرحله دوم به دلیل ترس و اضطراب به وجود آمده یکسری واکنش های بدنی مثل لرز، جمع شدگی، در خود فرو رفتن و … ظهور می کند مثل مواقعی که می خواهید خود را در برابر خطری محافظت نمایید.
  3. به دلیل تنش های ایجاد شده وسواس فکری پر رنگ تر شده و از مرحله اضطراب به حالات عصبی تبدیل می شود که در این شرایط ممکن است فرد به کوچکترین موارد حساس و نگران باشد و تا چندین ساعت دغدغه ای مهم برای او به شمار آید.
  4. در نهایت چون فرد تحت فشار است ممکن است دچار افکاری وسواسی دیگر شده و واکنش های فیزیکی او بیشتر گردد. در این شرایط تا فرد اقدامی در جهت رفع آن انجام ندهد به آرامش نمی رسد.

مقالاتی که اطلاعات مفیدی برای شما دارد:

حملات وسواسی گوش به فرمان شما

کنترل حملات وسواس

شما با تن دادن به افکار وسواسی خود به گسترش آنها دامن می زنید. می دانیم که این افکار و رفتارها غیر ارادی است اما اگر سعی در کنترل آنها نکنید باعث آسیب های جسمی و روحی بسیاری می شود. پس با ما همراه شوید تا این مراحل را برای کنترل حملات وسواس پشت سر بگذارید.

  1. ابتدا سعی نمایید ذهن خود را آرام کنید و بپذیرید آنچه که در ذهن شما در حال شکل گرفتن است کاملاً واهی و غیر منطقی می باشد.
  2. با تغییر موقعیت خود از حالتی که هستید تمرکزتان بر روی افکار وسواسی را به هم بزنید.
  3. به محض ظهور افکار وسواسی با کسی در مورد آن صحبت کنید. در این میان مشاوران و روانشناسان بهترین گزینه هستند. شما می توانید بدون اینکه وقت زیادی را صرف نمایید تا بتوانید با شماره هایی که مدام اشغال هستند تماس بگیرید و برای ملاقات مشاور وقت رزرو کنید یا درگیر ترافیک شهری شوید در سریعترین زمان بدون تحمل کوچکترین انتظاری و به صورت آنلاین با مشاورین ما مرکز روانشناسی تلفنی مجیب در همان لحظه که دچار مشکل شده اید تماس حاصل نمایید. با صحبت کردن با مشاوران ما هم بخش زیادی از اضطراب شما از بین می رود هم حواس شما دیگر به واکنش دادن به افکار وسواسی معطوف نمی شود.
  4. اگر خواستید اقدامی برای رفع آن نمایید بدانید که انجام آن کار تنها به صورت موقتی شما را آرام می کند نه برای همیشه .
  5. سعی نمایید در برابر انجام اقدامات در جهت رفع افکار وسواسی خود مقاومت کنید و به آنها تن در ندهید.
  6. در برابر حملات وسواسی قاطع و جدی تصمیم بگیرید و از احساس شک و دو دل بودن دوری نمایید.
  7. از گفتن این جمله که” نه نمی توانم” یا ” در کنترل من نیست” خودداری کنید.
  8. اگر در مرحله اول نتوانستید خود را کنترل نمایید و در عدم پاسخ دهی به آن موفق نبودید احساس شکست نکنید و دوباره تلاش نمایید.
  9. سعی کنید ذهن خود را آرام کنید و با با مواردی مثل خواندن کتاب، نوشتن متن ، نقاشی کردن یا بازی های فکری ذهن خود را مشغول نمایید.
  10. سعی کنید خود را به فعالیت بدنی مشغول نمایید تا از فشارهای حملات وسواسی رها شوید. انجام ورزش، اموری که مربوط به شغل یا حرفه شماست و … .

از آنچه که گفته شد می توان نتیجه گرفت که بی هدفی و غیر فعال بودن می تواند زمینه ساز بروز بسیاری حملات وسواسی شود. پس باید تلاش کرد که که تا جای امکان به کاری یا حرفه ای بپردازید یا با سرگرمی مناسبی ذهن خود را مشغول کنید. همچنین باید از انزوا و تنهایی و عدم هم صحبتی با اطرافیان جلوگیری کرد. موقعیت های تنش زا و استرس آور هم شرایط را برای هجوم حملات وسواسی آماده می کند. اما باید اذعان داشت که این حملات و اختلالات در بیشتر موارد از کنترل شما خارج هستند پس در صورتیکه با این بیماری درگیر هستید حتماً از مشاوران متخصص و روانشناسان با تجربه در جهت درمان آن کمک بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه