تصاویر ذهنی بیمار مبتلا به وسواس چیست

بیمار مبتلا به وسواس
   

تصاویر ذهنی بیمار مبتلا به وسواس هیچ گونه فرقی با ذهنیت فرد سالم با محیط اطراف خود ندارد،تنها حساسیت و تشویش روحی می باشد که به دنبال قوانین ذهنی و یا شاید بهتر است بگوییم سخت گیری های مربوط به دقت و ذهنیت فرد نسبت به محیط اطراف می باشد، که می تواند تصاویر ذهنی بیمار مبتلا به وسواس را از بقیه متفاوت کند. البته این سخت گیری از ناحیه درست و صحیح نمی باشد بلکه کاملا غلط است و باید درمان شود.

کلمات کلیدی:( بیمار مبتلا به وسواس |بیمار وسواسی |علایم وسواس|مشاوره ودرمان وسواس )
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اما قبل از اینکه بخواهیم تصاویر ذهنی بیمار مبتلا به وسواس را کنکاش کنیم؛ بهتر است یک توضیح اجمالی نسبت به وسواس، علائم و دلایل این نوع بیماری ارائه بدهیم تا به وضوح تصاویر ذهنی بیمار مبتلا به وسواس نمایان شود.

تصاویر ذهنی بیمار مبتلا به وسواس: علائم و نشانه ها

 بیمار مبتلا به وسواس

افراد مبتلا به وسواس و یا OCD ممکن است علائم مربوط به وسواس، اجبار و یا هر دو را داشته باشند. این علائم می تواند در تمامی جنبه های زندگی، مانند کار، مدرسه و روابط شخصی دخالت داشته باشند.

وسوسه ها وافکار های وسواس برانگیز

در واقع  وسوسه های ناشی از  افکار، تمایلات وسواس برانگیز است که منجر به تصاویر ذهنی بیمار مبتلا به وسواس در شاخه ها و جنبه های مختلف می شود. برخی از این جنیه ها عبارتند از:

 

  • ترس از میکروب یا آلودگی
  • افکار ممنوعه یا تابو ناخواسته شامل جنسیت، مذهب و آسیب 
  • افکار تهاجمی نسبت به دیگران یا خود
  • داشتن وسواس در چیزهایی متقارن یا بودن در یک نظم کامل
  • رفتار های تکراری و حساس

همچنین بخشی از تصاویر ذهنی بیمار مبتلا به وسواس از رفتارهای تکراری و حساس نشات می گیرد که برخی از این نوع رفتار ها عبارتند از:

 

  •  تمیز کردن بیش از حد و یا شستن دست
  • سفارش دادن و یا ترتیب دادن چیزها و وسایل به شیوه ای دقیق و منظم

از جمله این رفتار ها می توان به نمونه های شایع و بارزی چون  مدام چک کردن قفل درب خانه، بستن شیر گاز و از این قبیل رفتار ها که به مرور به اشکال ریز تر و جزی تر هم تبدیل می شوند.

عادت های برگرفته از افکار و یا آداب و رسوم

برخی از عادت ها و افکار های  وسواس برانگیز که نقش عمده ای در شکل گیری تصاویر ذهنی بیمار مبتلا به وسواس دارند و بیش از بقیه در جامعه رخ می دهد، همین افکار وآداب رسوم است. دلیل آن هم این است گاهی نسبت به نوع تفکر خود و یا رسوم خود تعصب ویژه و در عین حال بیش از اندازه داریم که منجر به وسواس های فکری می شوند. از جمله این آلودگی های وسواسی در این مورد می توان به :

  • حداقل یک ساعت روی افکار و اعمالی که انجام داده ایم و یا نداده ایم صرف می کنیم
  • در مورد حرفی که زدیم و یا نزدیم حساسیت گفتاری داریم
  • نسبت به امری و یا کاری که مرتبط یه سنت و یا عقیده فکری و یا رفتاری است روز ها و یا حتی ماه ها کلنجار های فکری داریم

تصاویر ذهنی بیمار مبتلا به وسواس: دلایل

ژنتیک

مطالعات  ژنتیکی و خانوادگی نشان داده است افرادی که دارای بستگان درجه اول (مانند والدین، خواهر و برادر ) که مبتلا به OCD هستند، در معرض خطر ابتلا به OCD می باشند. که البته اگر نوع وسواس از ژنتیک باشد معمولا با تشخیص در سنین کودکی و یا نوجوانی قابل درمان و رسیدگی می باشد.

ساختار مغز و عملکرد آن

 بیمار مبتلا به وسواس

مطالعات تصویربرداری در قشر جلویی و ساختارهای زیر ساختی مغز در بیماران مبتلا به  وسواس نشان داده است که  بین علائم  وسواس  و اختلالات مربوط به  برخی از مناطق مغز ارتباط  نزدیکی وجود دارد، اما این ارتباط  در حال حاضر کاملا روشن نیست. تحقیقات هنوز ادامه دارد تا درک درستی از این فرضیه انجام شود و بینار مبتلا به وسواس در هر زمینه و شاخه ای درمان درستی داشته باشد.

این مورد، یعنی ساختار مغز تاثیر بسزایی بر روی تصاویر دهنی بیمار مبتلا به وسواس دارد، به این دلیل که با توجه به ارتباطش که با سایر اختلالات مربوط به مغز موجودیت دارد.

محیط

در برخی شرایط افرادی که در دوران کودکی با آسیب های متنوعی از جمله تجاوز فیزیکی، روحی و جنسی مواجه  بوده اند، بیشتر در معرض این نوع بیماری قرار می گیرند.

در برخی از مواقع هم کودکان ممکن است برخی از علائم وسواس  را پس از یک عفونت باکتریایی مثل استرپتوکوک دریافت کنند.

تصاویر ذهنی بیمار مبتلا به وسواس: درمان

در مان برای این نوع بیماری کمی پیچیده است، زیرا در بیشتر مواقع نمی توان به درمان رفتاری و روانی بسنده کرد؛ بلکه به درمان های دارویی هم نیازمند است که باید توسط روان درمانگر متبحر این کار صورت بگیرد تا تمامی روش های مذکور همگام با هم در جهت بهبودی وسواس پله به پله پیش بروند.

داروها می توانند برای تنظیم مواد شیمیایی مغز استفاده شوند.که  به نوبه خود، می توانند علائم اختلال وسواس را کاهش دهند. که در این زمینه پزشک ممکن است یکی از موارد زیر را توصیه کند:

 

  • داروهای ضد اضطراب
  • داروهای ضد افسردگی  
  • ضد روانپریشی
  • تثبیت کننده های خلق وخو

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

یکی از درمان های موثر و نتیجه بخش بر روح و وران  مشاوره درمانی است که برخی از مراکز مشاوره درمانی از جمله مشاوره تلفنی مجیب اقدام به مشاوره های تلفنی کرده و این نوع مشاوره خود نتیجه مثبتی در روند تکاملات و بهبوی درمان بیمار وسواس بوده است.

در طی آنچه که در متن بالا به آن اشاره شد تمامی علائم، نشانه ها و دلایل مربوط به وسواس هر کدام در شکل گیری تصاویر ذهنی بیمار مبتلا به وسواس به گونه ای تاثیر گذارند و آثار مخرب خود را به گونه ای  نیز می گذارند.

به دنبال همین موضوعات روانشناس باید نوع نیاز و احتیاج بیمار جهت درمان را به خوبی بداند و تشخیص دهد تا جلسات درمان با دقت و  تمرکز پیش بروند تا ثمر بخش باشند.

جهت درمان نوع وسواس خود می توانید همه روزه حتی در روز های تعطیل چه رسمی و چه غیر رسمی با مرکز مشاوره  تلفنی مجیب با شماره تماس zendeghima.ir از صبح ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب تماس حاصل فرمایید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه