درمان تیک کودکان

درمان تیک کودکان
   

درمان تیک کودکان از جمله مواردی است که باید در همان سنین کودکی مورد توجه قرار گیرد و بررسی شود، اغلب کودکان از سنین ۳ سالگی رفتارهای تکراری را که ارادی نیستند، مانند چشمک زدن سریع، شانه انداختن، کشیدن بینی و … که تیک کودک نامیده می شوند، تجربه می کنند. این تیک ها دارای انواع مختلفی است و گاهی اوقات والدین از چگونگی نحوه برخورد با این حرکات کودک خود آگاهی کافی ندارند. برای این منظور شما می توانید از سایت زندگی ما برای دریافت مشاوره تخصصی به صورت تلفنی استفاده کنید.

کلمات کلیدی:( تیک در کودکان|درمان تیک |درمان تیک در کودکان|مشاوره کودک )
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بررسی علائم تیک های کودکان

اختلالات تیکی در کودکان، انقباضات عضلانی تکراری سریع است که در قالب حرکات یا حتی تولید صدا اتفاق می افتد و همواره غیر دائمی است که اغلب در ناحیه سر و گردن اتفاق می افتد. گاهی اوقات ما با افرادی صحبت می کنیم که مکررا کلمات ناخواسته یا غیر ضروری را که نیازی به گفتن ندارند تکرار می کنند. کودکان ۱۲ تا ۷ ساله در ۱۲ تا ۸ درصد موارد بیشترین میزان علائم تیک خود را نشان می دهند. درمان تیک کودکان باید برای آنها مهم باشد و به آن توجه کنند چرا که تیک در میان پسران بیش از دختران است و ممکن است تا سن بالا نیز همراه آنها باشد. تیک ساده یک زمان کوتاه را صرف می کند و به ندرت طول می کشد بیش از یک ثانیه و پس از چند هفته یا چند ماه از بین می رود.

درمان تیک کودکان

علت تیک کودکان

یک بار اعتقاد بر این بود که تیک ها نشانه های بیرونی احساسات و اختلافات و درگیری های داخلی کودکان است. امروزه در بسیاری از نقاط جهان، این مورد را ترکیبی از عوامل محیطی و بیولوژیکی در نظر گرفته اند. برای درمان تیک کودکان این مورد ابتدا باید تشخیص داده شود سابقه خانوادگی در رابطه با تیک ها نشان می دهد که تقریبا در یک سوم موارد، محققان بر این باورند که این موضوع دارای یک ژنتیک است و یا در بعضی موارد این عادت ممکن است از طریق تقلید به دست آید. همچنین نشان داده شده است که رفتارهای تیکی در کودکان در طول تنش های عصبی افزایش می یابد که در نهایت منجر به تیک عصب خواهد شد.

یک بار اعتقاد بر این بود که تیک ها نشانه های بیرونی احساسات و اختلافات و درگیری های داخلی کودکان است. امروزه در بسیاری از نقاط جهان، این مورد را ترکیبی از عوامل محیطی و بیولوژیکی در نظر گرفته اند.

شناخت انواع تیک کودکان

تیک صورت، رایج ترین تیک در کودکان صورت است و می تواند به انواع مختلف نشان دهد؛ مانند چشمک زدن، ابروهای بالا انداختن، لب به لب خوردن، مکیدن لب ها، انگشتان و ناخن ها، در آوردن زبان از دهان، سرفه کردن، فشردن، جمع کردن پیشانی، تکان خوردن گوش ها، سکسکه، کندن مو، گرفتن حرکات مختلف و یا تقلید صداهای حیوانات. تیک های گردن، چرخش گردن در جهت های مختلف، کشیدن دست و سر و صورت، خم شدن زانو و حرکت های اضافی در راه رفتن ختم شود. شما همچنین برای درمان تیک کودکان می توانید با برترین مشاوران در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل فرمائید.


مقالات و مطالب زیر شاید برای شما جالب باشند:

آیا وابستگی زیاد به والدین می تواند علت بروز ترس از تاریکی باشد؟

بررسی اختلال شخصیت نمایشی و شناخت علل آن

بررسی اختلال شخصیت اجتنابی و راه تشخیص آن

چگونگی راه های درمان اسکیزوفرنی با ورزش


بررسی درمان تیک کودکان

برای درمان این رفتارها ابتدا باید محیط زیست خانواده را در نظر بگیرید و اشاره کنید که انتظارات بیش از حد و فشار بر کودکان برای رها کردن یا کاهش این رفتارها نه تنها سودمند نیست، بلکه نتیجه عکس دارد و تیک ها نیز تشدید می شوند. تجربه نشان داده است که گوشزد کردن مستقیم یا مجازات کودک برای رها کردن این رفتارها به هیچ وجه مؤثر نیست و باید آموزش مبتنی بر تشویق استفاده شود. برای درمان تیک کودکان هنگامی که در یک کودک تیک وجود ندارد، او نیاز به توجه بیشتری دارد و هنگامی که او از خود تیک نشان می دهد، باید به او بی اعتنایی کرد و فعالیت هایی مانند نقاشی، موسیقی، بازی ها و غیره را جایگزین کنید.

زمان درمان تیک کودکان

در بسیاری از موارد، تیک کودکان یک مشکل جدی نیست و نیازی به توجه و درمان ندارد. اگرچه در بعضی موارد علائم آزار دهنده یا جدی تر هستند، اگر کودک شما چنین مشکلی دارد، توصیه می شود برای درمان او اقدام کنید. در موارد زیر درمان تیک کودکان ضروری است:

  • شدت تکرار تیک عصبی در کودک شما بالا و در حال افزایش است.
  • تیک زدن عصبی باعث مشکلات اجتماعی و عاطفی مانند طرد، انزوا و آزار و اذیت است.
  • بعضی از انواع تیک ها در کودکان باعث می شود که به طور ناخواسته به خود آسیب برسانند.
  • فعالیت های روزانه کودک به دلیل تیک با اختلال و دشواری مواجه می شود.

اگر بچه ها تیک بزنند، می تواند باعث احساسات دیگر و اثرات جانبی مانند افسردگی، خشم، آسیب های خود می شوند.

درمان تیک کودکان

بررسی اصول درمان تیک کودکان

توجه به عواملی که ممکن است سبب ناراحتی یا نگرانی کودک شود، مانند عدم تکمیل تکالیف، مشکلات زناشویی خودتان، انتظارات بالا از او، مشکلات والدین با یکدیگر، حتی دعوا والدین با یکدیگر، لازم به ذکر است که در صورت تیک زدن کوتاه مدت، بی اعتنایی خوب به درمان تیک کودکان جواب می دهد، اما در مورد تیک های عصبی کودکان، نادیده گرفتن والدین نمی تواند آن را حل کند. تیک های مزمن ممکن است برای کودک در آموزش و پرورش و مهارت های اجتماعی و حتی عزت نفس و اعتماد به نفس او خلل ایجاد کند، در صورتی که خانواده او را نادیده بگیرد. دریافت مشاوره تخصصی از سایت زندگی ما می تواند به شما کمک بسیاری بکند.

رفتارهای مناسب در درمان تیک کودکان

آرام کردن آنها در موقعیت هایی که تیک می زنند مهم است، مهربان باشید. از آنجا که تعداد تیک های کودکان با کاهش استرس کاهش می یابد آن ها را سرزنش نکنید.

  • وقت خستگی، کودکان بیشتر تیک نشان می دهند، به استراحت آن ها اهمیت دهید.
  • خونسرد باشید تا تنش بیش از حد را بر روی کودک قرار ندهید.
  • بجای سرزنش او را به خاطر موفقیت تشویق کنید.
  • فعالیت هایی مانند نقاشی، موسیقی و بازی … می تواند در ترک این عادت ها موثر باشد.
  • در آغوش گرفتن و استراحت، اضطراب کودک را کاهش می دهد.

اکثر تیک های عصبی مربوط به استرس و اضطراب است. برای درمان تیک کودکان ایجاد آرامش از طریق تمرین تنفس در طول زمان، این عوارض را کاهش داده یا از بین می برد.

مشترکین گرامی می توانند از تمام نقاط ایران برای دریافت مشاوره از برترین مشاوران متخصص اقدام نمایند. جهت کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درمان تیک کودکان می توانید با سایت زندگی ما به صورت همه روزه حتی در ایام تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب تماس حاصل فرمائید. لازم به ذکر است که جهت برقراری تماس به گرفتن کد یا صفر نیاز نخواهد بود. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه