تاریخچه و فلسفه ازدواج

فلسفه ازدواج
   

شاید برای شما جالب باشد که دامنه اطلاعات عمومی تان را در زمینه تاریخچه و فلسفه ازدواج گسترش دهید و در مورد آن بیشتر بدانید. شاید برای شما سوال باشد که چرا انسان ها ازدواج می کنند و ازدواج کردن از چه تاریخی باب شد.

کلمات کلیدی:(تاریخچه و فلسفه ازدواج|فلسفه ازدواج|تاریخچه ازدواج)

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

در این مقاله موضوع “ تاریخچه و فلسفه ازدواج ” را مورد بررسی قرار خواهیم داد. به عقیده ما مسلمان ها، ازدواج سنت حسنه ای است که پیامبر اکرم حضرت محمد (صلی الله علیه و آله و سلم) به دفعات به آن اشاره کرده اند. ما مسلمان ها باور داریم که با ازدواج نصف دینمان کامل می شود و این موضوع ،اهمیت ازدواج را می رساند. برتراند راسل فیلسوف بزرگ غربی پرسید فلسفه ازدواج چیست و چرا قران تا این اندازه به ازدواج تاکید می کند؟ استاد محمد تقی جعفری پاسخ دادند: مساله انسان است. با ازدواج انسان تولید می شود. شواهد تاریخی نشان از این دارد که در زمان بابلیان، زن جزو املاک مرد به حساب می آمده و پدر، همسر آینده دخترش را تعیین می کرده است. در زمان سومریان، بحث ازدواج مقدس پیش آمد و قوانین عجیبی در آن زمان حاکم بود. در روم باستان، ازدواج، اجباری بود و مذهب دختر پس از ازدواج تغییر می کرد و دختر هم مذهب با همسرش می شد. در یونان باستان، ازدواج وسیله ای برای استحکام روابط خاندانی به حساب می آمد. از دوره مصر اطلاعاتی در دست نیست اما در عصر ساسانی، ازدواج برای تعیین دوده به کار می رفته و به فرد هویت می داده است. از نظر اسلام و از دیدگاه روانشناسانه، فسلفه ازدواج در آرامش روحی – جسمی، کامل شدن، تولید و پاسخ به غریزه جنسی مستتر است. در ادامه سنت ازدواج هر کدام از اعصار به صورت جزئی ارائه و موارد فلسفه ازدواج نیز تشریح خواهد شد.

آنچه خواهید دید:

تاریخچه ازدواج

بررسی تاریخچه ازدواج می تواند راهی برای درک بهتر فلسفه ازدواج باشد. تاریخچه ازدواج دروازه ورود و پیش زمینه درک ازدواج است. در زمان بابلیان، زن بخشی از دارایی مرد محسوب می شده و پدر دختر، مسئول تعیین شوهر بوده است. شواهد حاکی از آن است که در آن دوره، پدر می توانسته دختر یا دخترانش را به قیمت دلخواه بفروشد. به عبارت زن در دوره بابلی کالایی بیش نبوده است. در قوانین حمورابی آمده است که اگر زن با شوهر و فرزندانش بد رفتاری کند می توان او را به آب انداخت یا از بین برد.

در دوره سومریان، شان زن با معابد در ارتباط بود. ازدواج مقدس از جمله رسومی بود که در عصر سومریان، باب شده بود. عقیده سومریان بر این بود که باروری مردم به باروری الهه باروری بستگی دارد. در این دوره، ارزش زن به تعداد فرزندی بود که به دنیا می آورد. زنای مرد جرم نبود در حالی که زن زناکار را می کشتند.

در روم باستان، ازدواج کاملا اجباری بود. دختر پس از ازدواج، مذهبش را تغییر می داد و مذهب شوهرش را انتخاب می کرد.

یونیان باستان مردمانی بودند که ازدواج همراه جهیزیه را باب کردند. ظاهرا چون مرد علاقه ای به ازدواج نداشته است جهیزیه را جهت ترغیب او مرسوم کردند.

از مصر باستان اطلاعی در دست نیست اما معدود شواهد در این باره نشان می دهد که در آن دوره ازدواج وجود نداشته است.


مطالب پیشنهادی:

معایب ازدواج سفید در ایران

چگونه بعد از دعوا با همسر خود آشتی کنیم

ازدواج سفید در ایران و پیامدهای آن


در عهد ساسانی، دوده و دوده سالاری مطرح بود. ازدواج برای جوان ایرانی راهی برای تعیین دوده به حساب می آمد. مردان ایرانی با ازدواج، هویت اجتماعی شان را تعیین و تقویت می کردند. ظاهرا در آن دوره، ازدواج امر و تکلیفی مذهبی به حساب می آمده است.

فلسفه ازدواج

 

فلسفه ازدواج

فلسفه ازدواج از منظر اسلام و از دیدگاه رونشناسانه در ۴ مورد مستتر است: آرامش روحی – جسمی، کامل شدن، تولید و پاسخ به میل جنسی.

آرامش روحی – جسمی

در قران کریم صراحتا آیه ای قید شده است که در آن به وضوح می توان به آرامش بخش بودن ازدواج پی برد. در کوران جوانی، فرد احساس تنهایی، بی حوصلگی، اضطراب و بیهودگی می کند. معمولا افراد مجرد خیلی بیشتر در معرض خطا و گناه هستند. با ازدواج، فرد به آرامش روحی و جسمی می رسد. خداوند در قران کریم می فرماید :” از آیات و نشانه‌های خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی قرار دادیم تا در کنار آنان احساس آرامش کنید.” احساس امنیت و آرامش از ثمره ها و نتایج غیر قابل انکار ازدواج است. ازدواج وسیله ای است که بواسطه آن زن و مرد آرامش روانی و جسمی را به یکدیگر عرضه می کنند.

 

کامل شدن

مردها منطقی اند و زن ها احساسی، مردها جسم قوی تری دارند و زنان احساس سرشارتر، مرد متفکر زبردستی است که کارهای بیرون از خانه را به خوبی مدیریت می کند، زن عنصر حیات بخشی است که با احساس عمیقش امور داخل خانه را مدیریت می کند. این ها شواهدی است از مکمل بودن زن و مرد. زن بدون مرد و مرد بدون زن موجودی ناقص به حساب می آیند. مرد در کنار زن می تواند تمرکزش را تقویت کند چرا که زن با تدبیر مادرانه، وقتش را برای تربیت فرزند صرف می کند. زن در کنار مرد می تواند احساس امنیت کند چرا که غیرت و تعصب ویژگی منحصر به فردی است که خداوند در وجود مردان قرار داده است. ازدواج مرد و زن به معنای تکمیل شدن پازل حیات است. وقتی زنی در کنار مرد قرار بگیرد به عبارتی فرصت ترکیب شدن احساسات لطیف، محبت و ظرافت زنانه با هوش، استعداد، ذکاوت و مدیریت مردانه فراهم می شود. علاوه بر این ها، زن موجودی است که به لحاظ جنسی اولین و آخرین و البته بهترین مکمل مرد به حساب می آید. این نکته در مورد مردان هم صدق می کند و مرد بهترین شریک جنسی برای زن است.

فلسفه ازدواج

تولید

بقای نسل یکی دیگر از ثمره های مفید ازدواج است. هدف از آفرینش جهان، خلق انسان، پرورش و تکامل روحی – جسمی اوست. خداوند بقای نسل فرزندان پاک آدم را دوست دارد و تحسین می کند.

 

پاسخ به میل جنسی

یکی از نیازهای مهم و اساسی انسان، نیاز جنسی اوست. هر راهی به جز ازدواج انحراف جنسی به حساب می آید و با ازدواج فرد احساس شرمساری نمی کند. در پرتو ازدواج است که فرد قادر به پاسخگویی منطقی به میل جنسی می شود. از نکات فوق می توان به فلسفه ازدواج پی برد.

با توجه به مطالب فوق می توان به این نتیجه رسید که ازدواج راهی برای دستیابی به آرامش و سعادت است. هر راهی جز ازدواج، راه فرعی و اشتباه است. به تمام جوانان توصیه می شود با کمک بزرگترها، افراد با تجربه و مشاوران مراکز معتبر روانشناسی، نسبت به انجام این امر الهی اقدام کنند. هر چند ازدواج همانند سایر امور سختی های خاص خودش را دارد اما مسلما میزان فواید و منافع حاصل از آن بیش از سختی ها و مشقت های آن است.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله ازدواج آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه