معایب ازدواج سفید در ایران

ازدواج سفید در ایران
   

ازدواج سفید چیست؟

ازدواج سفید در ایران به این معنی است که یک دختر و پسر بدون عقد و نکاح شرعی و بدون خواندن صیغه ( چه با اجازه پدر یا بدون اجازه پدر )، زیر یک سقف با یکدیگر زندگی کنند. هدف دختر و پسری این چنینی، جدایی در آینده است. اما اگر به قول خودشان در ۵۰ درصد موارد هدف آشنا شدن با هم باشد، باز هم ۴۵ درصد از یکدیگر جدا می شوند و آن ۵ درصد باقی مانده که بعد از مدتی یادشان می افتد که عقد کنند، خوشبخت نمی شوند.

کلمات کلیدی:( ازدواج سفید| ازدواج سفید در ایران |معایب ازدواج سفید در ایران)
مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تعریف دیگری برای ازدواج سفید این است: زندگی زناشویی بدون ازدواج، که طرفین یکدیگر را همسر و متعهد به هم نمی‌دانند.

متاسفانه ازدواج سفید به صورت مخفیانه در کشورمان به خصوص در شهر تهران رواج پیدا کرده است. این درحالیست که این نوع ازدواج نه از نظر سنت و نه از نظر شرع برای خانواده های ایرانی قابل قبول نیست.

معایب ازدواج سفید در ایران

مشکلات و مسائلی که ازدواج سفید در ایران برای زوج ها به وجود می آورد شامل موارد زیر است:

نداشتن امنیت روانی برای زوج ها

به دلیل اینکه این نوع زندگی مشترک هنوز در ایران پذیرفته شده نیست، نگاه و دید جامعه، پنهان کاری از خانواده، نگران بودن از باردارشدن و … برای هر دو طرف سرشار از نگرانی و اضطراب است.

عدم حمایت قانون

چون این نوع ازدواج و زندگی مشترک در ایران غیرقانونی است، هیچ نوع حمایتی از این زوج ها نمی شود و اگر آسیب هایی مانند خشونت خانگی ببینند، حمایت قانونی برای آن ها وجود ندارد.

قانون مجازات اسلامی، با استناد به شرع مبین اسلام، هرگونه رابطه غیرشرعی بین زن و مرد، اعم از زنا و مادون زنا را ممنوع و برای آن مجازات محکمی تعیین کرده است. درکشورهای غربی این پدیده جرم نیست و مجازاتی ندارد؛ اما در کشور ایران نه تنها این پدیده، مسأله ای مجرمانه است، بلکه برای آن مجازات های سنگین از انواع حد و تعزیر در نظر گرفته شده است. بنابراین، دختران و پسران ایرانی الگو برداری کاملا غلطی از زندگی کشورهای غربی داشته و دارند.

صدمه به آینده دخترانی که از این رابطه خارج می شوند

با توجه به فرهنگ سنتی در ایران، در بسیاری مواقع مردان توانایی پذیرش این مسأله را ندارند که همسرشان قبل از ازدواج با آن ها با مرد دیگری رابطه داشته است. به همین دلیل احتمال دارد زنی که از ازدواج سفید خارج می شود برای ازدواج بعدی به مشکل بر بخورد.

ازدواج سفید

آینده مجهول

زوج هایی که ازدواج سفید می کنند باید بدانند که آینده رابطه آن ها چه بخواهند و چه نخواهند مجهول است و اگر روزی یکی از آن ها بخواهد برود، دیگری نمی تواند جلویش را بگیرد. سوال دیگر اینکه اگر در این ازدواج بچه دار شوند چه می شود؟

فرار از مسولیت پذیری

زوج هایی که سراغ این نوع رابطه ها می روند، نمی خواهند مسولیت های زندگی مشترک و تعهد به یک زندگی را بپذیرند. بنابراین، این افراد و این نوع زندگی مشترک قابل اعتماد نیستند.


درمورد ازدواج سفید در ایران و پیامدهای آن، بیشتر بخوانید.

باورهای نادرست در ازدواج و تصورات غلط را کشف کنید.

مقاله چه عواملی اختلافات فرهنگی در ازدواج محسوب می شود را نیز بخوانید.


دلایل گرایش جوانان به ازدواج سفید و مجازات قانونی آن در ایران

دلایل افزایش ازدواج سفید و گرایش جوانان به این نوع زندگی مشترک را می توان به ۵ بخش اصلی تقسیم بندی کرد:

  • سخت شدن ازدواج حقیقی
  • عدم مسئولیت پذیری جوانان امروزی
  • برقراری روابط غیر شرعی
  • تأثیر پذیری از فرهنگ غرب و کشورهای خارجی
  • افزایش آمار طلاق در کشور

 

قانون مجازات اسلامی، با استناد به شرع مبین اسلام، هرگونه رابطه غیرشرعی بین زن و مرد، اعم از زنا و مادون زنا را ممنوع و برای آن مجازات محکمی تعیین کرده است. درکشورهای غربی این پدیده جرم نیست و مجازاتی ندارد؛ اما در کشور ایران نه تنها این پدیده، مسأله ای مجرمانه است، بلکه برای آن مجازات های سنگین از انواع حد و تعزیر در نظر گرفته شده است. بنابراین، دختران و پسران ایرانی الگو برداری کاملا غلطی از زندگی کشورهای غربی داشته و دارند.

 

در ازدواج سفید زنان بیشتر آسیب می بینند یا مردان؟

صدمه ای که ازدواج سفید چه از نظر جسمی و چه از نظر روحی متوجه زن می سازد، بسیار سخت تر و زیان بار تر از صدمه ای است که مردان را دچار می کند.
مهم ترین خواسته زنان از ازدواج، نیاز به داشتن تکیه گاه است. معیاری که آنقدر نقش بزرگی در زندگی او ایفا می کند که شاید بتواند نیاز به دوست داشتن و دوست داشته شدن را نیز تحت تأثیرقرار دهد. اما در ازدواج سفید موضوع برعکس است. زنی که با یک مرد زندگی غیرقانونی دارد، مدام دچار استرس است و در این میان اگر محبتی هم باشد، این دغدغه همواره ذهن، روح و قلب زن را آزرده می کند. او به این باور می رسد که تکیه گاهی که برای خود انتخاب کرده، غیر قابل اعتماد است. متأسفانه در این روابط، زنان بیشتر از مردان به طرف مقابل وابسته می شوند. اگر در نتیجه این زندگی مشترک ، زن باردار شود، عواقب دشوارتری متوجه او می شود. زیرا در اکثر موارد مردانی که چنین روابطی دارند، مردان بی مسئولیتی هستند و در چنین شرایطی به راحتی زن را ترک می کنند. از لحاظ قانونی نیز چنین رابطه ای زنا تلقی می شود و فرزند ناشی از این رابطه فاقد مشروعیت قانونی است. چون نسبت فرزندی او با پدرش قابل اثبات نیست.

و در نهایت چنین زنی به فردی مطرود و منزوی تبدیل می شود که گاهی برای تأمین هزینه های زندگی مورد سوء استفاده قرار می گیرد و در برخی موارد نیز به مواد مخدر و قرص های روان گردان روی می آورد. زندگی آینده چنین زنانی بسیار مشقت بار و سخت است.

 

ازدواج سفید

 

رهایی از معایب ازدواج سفید در سایت زندگی ما

بهترین راه جلوگیری از ازدواج سفید در زنان و مردان، ارتباط گرفتن با اشخاص با تجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. ازدواج سفید مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند دوستی دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا ازدواجی موفق داشته باشید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه