تأثیر طلاق بر فرزندان دختر

تأثیر طلاق بر فرزندان دختر
   

تأثیر طلاق بر روی فرزندان چیست؟

اکثر والدین نگران تأثیر طلاق بر روی فرزندان خود هستند و بعضی از آن ها به همین دلیل از طلاق صرف نظر می کنند. این مسأله بسیار اهمیت دارد که والدین از میزان تأثیر طلاق بر روی فرزندان درک درستی داشته باشند و بتوانند از تأثیرات منفی آن کم کنند.

کلمات کلیدی:( تأثیر طلاق بر فرزندان دختر|تأثیر طلاق بر فرزندان |تأثیر طلاق )

مدت زمان مطالعه: ۶ دقیقه

تأثیر طلاق بر روی فرزندان بسیار زیاد است. اما در این بخش به تعدادی از آن ها اشاره می کنیم:

حس ناامنی و ترس از آینده

طلاق عموما احساس امنیت فرزندان را کم کرده و آن ها را نسبت به آینده نگران و مضطرب می کند. به عنوان نمونه، این سوال ها اصولا در ذهن فرزندان طلاق شکل می گیرد: آیا بعد از این اتفاق، ما فقیر و بی پول می شویم؟، آیا به علت عوض شدن شرایط زندگی، در حد نیاز غذا خواهیم داشت؟، آیا با عوض شدن محل زندگی باید به یک مدرسه جدید برویم؟، آیا باز هم در این شرایط می توانم دوستانم را ببینم و با آن ها معاشرت داشته باشم؟

ترس و اضطراب از ترک شدن و تنهایی

پس از طلاق والدین، فرزند متوجه می شود که یکی از والدینش دیگر در خانه نیست و از این می ترسد که دیگری نیز برود و او تنها بماند. ترس از تنها شدن، در فرزند شکل می گیرد و مدام قوی و قوی تر می شود. گاهی این احساس ترس و اضطراب تا بزرگ شدن فرزند، همراه او می ماند و در آینده وقتی که او شخص بزرگی در جامعه است، برایش مشکل ساز می شود.

احساس گناه و مقصر بودن

فرزندان ممکن است به این نتیجه برسند که در طلاق والدین مقصر هستند و به خاطر حرفی که زده اند یا کاری که کرده اند این اتفاق افتاده است. بنابراین احساس گناه و مقصر بودن می کنند. حتی گاهی نوجوانان پرخاشگر در خانواده نیز ممکن است به این فکر برسند که رفتار آن ها در طلاق والدین نقش مهمی داشته است. و این مسأله خود باعث مشکل در روح و روان فرزند و احساس شرمندگی او می شود.

بلاتکلیف شدن

مخرب ترین و بدترین تأثیر طلاق بر روی فرزندان زمانی اتفاق می افتد که والدین در حضور فرزندانشان به تحقیر یکدیگر می پردازند. دراین مواقع فرزندان احساس می کنند که باید طرف یکی از والدین را بگیرند و این کار برای آن ها بسیار سخت و دشوار است. فرزندان تصور می کنند که اگر از هیچکدام از والدین پشتیبانی و طرفداری نکنند از طرف هردو رانده و طرد می شوند. در واقع فرزندان در شرایط بسیار سختی قرار می گیرند که درآن دوست داشتن پدر و مادر در کنار هم کار بسیار اشتباهی است.

اندوه و ناراحتی

فرزندان طلاق به شدت احساس اندوه و درماندگی می کنند و معتقدند که دیگر عضوی از یک خانواده نیستند. در واقع احساس فرزندان طلاق شبیه احساس کودکانی است که والدین خود را بر اثر بیماری یا تصادف از دست داده اند. با این تفاوت که فرزندان طلاق به اندازه آن کودکان مورد حمایت قرار نمی گیرند و این مسأله ممکن است باعث شود که به شدت دچار افسردگی شوند.

 

تأثیر طلاق

تنها شدن

فرزندان طلاق ممکن است احساس تنهایی کنند و دلشان برای پدر یا مادری که از آن ها جدا شده اند تنگ شود. معمولا والدینی که در کنار فرزندان طلاق می مانند آنقدر گرفتار مشکلات خود هستند که کمتر فرصت می کنند به فرزندشان برسند. به همین دلیل فرزند، دچار تنهایی و دلتنگی می شود و روح و روانش آزرده و حساس می شود.

گاهی احتمال دارد طلاق بر روی رابطه فرزندان با همسالانشان نیز تأثیر بگذارد و فرزندان در جاهای دیگر به دنبال آرامش و صمیمیت بگردند.

خشم و عصبانیت

خشم یا عصبانیت، احساسی رایج درمیان فرزندان طلاق است که در اثر عدم درک یا پذیرش جدا شدن والدینشان روی می دهد. البته فرزندان گاهی خشم خود را نشان نمی دهند. خشم فرزندان زمانی رواج پیدا می کند که دلایل طلاق والدین روشن و واضح نباشد. در این مواقع فرزندان به خاطر آن چیزی که از نظر آن ها غیرلازم و غیرضروری است از والدین خود آزرده می شوند.

 

تأثیر طلاق بر روی فرزندان دختر بیشتر است یا پسر؟

تأثیر طلاق بر روی فرزندان و رشد آن ها بسیار زیاد است. گاهی طلاق والدین در دوره نوجوانی که دوره بلوغ و بحران هویت فرزندان است اتفاق می‌افتد و پس از آن والدین هر دو ازدواج مجدد انجام می‌دهند. دختر چنین والدینی در زندگی دچار کمبود محبت است و برای فرار از کمبودهای روانی، بدون آن که ملاک ‌های درست دوست یابی را بداند با افرادی دوست می‌شود که باعث مشکلات روحی زیادی می شوند.

طلاق والدین و به تبع آن کمبود محبت، بحران هویت و مشکلات بلوغ، نداشتن معیار مناسب برای دوست یابی، کمبودهای روانی، دوستی با پسران و استفاده از مواد مخدر، از جمله مواردی است که نابودی زندگی دختران طلاق را رقم می‌زند. طلاق والدین آسیب ‌های ناخوشایندی را برای فرزندان به همراه دارد. آمار پلیس نشان می‌دهد که حداقل ۷۰درصد کسانی که بزهکار و خلافکار شده و یا در دام باند های تبهکاری افتاده و گرفتار آسیب ‌های اجتماعی شده اند فرزند طلاق هستند. به این ترتیب باید گفت فرزندان طلاق بعد از جدایی والدین خود، سرنوشت سخت و دشواری را پیش رو دارند.

فرزندان طلاق به شدت احساس اندوه و درماندگی می کنند و معتقدند که دیگر عضوی از یک خانواده نیستند. در واقع احساس فرزندان طلاق شبیه احساس کودکانی است که والدین خود را بر اثر بیماری یا تصادف از دست داده اند. با این تفاوت که فرزندان طلاق به اندازه آن کودکان مورد حمایت قرار نمی گیرند و این مسأله ممکن است باعث شود که به شدت دچار افسردگی شوند.

نتایج یک تحقیق جدید نشان می دهد فرزندان طلاق و افرادی که در دوران کودکی جدایی والدین را تجربه کرده اند، نسبت به افراد دیگر گرایش بیشتری به خودکشی و ترک دنیا دارند. نتایج این تحقیق نشان داد که تأثیر طلاق بر روی فرزندان دختر و پسر متفاوت است. در فرزندان پسر فکر به خودکشی و تمایل به آن، سه برابر بیشتر از سایر هم سنان و در فرزندان دختر این احتمال ۸۳ درصد بیشتر است. همچنین مشخص شده است که فکر به خودکشی به خصوص در مردانی شدیدتر است که علاوه بر تجربه طلاق والدین در دوران کودکی، با ترس هایی مانند اعتیاد و بیکاری والدین و سوء استفاده های جنسی مواجه بوده اند.


درمورد طلاق عاطفی بیشتر بخوانید.

بهتر است اثرات طلاق بر فرزندان پسر را نیز بدانید.

شاید مطالعه مقاله ای درمورد کودکان طلاق برای شما جالب باشد.


راهکاری برای کنار آمدن با تأثیر طلاق بر روی فرزندان

وقتی زن و مردی تصمیم به طلاق می گیرند، بهتر است فرزند خود را از قبل، با مسأله طلاق آشنا کنند تا درک و پذیرش آن برایش راحت تر شود. زیرا در بسیاری موارد اگر این آشنایی اتفاق نیفتد امکان ابتلای فرزند به ترس ها و نگرانی های حاصل از جدایی والدین، مثل ترس از تنهایی و ترک شدن، افزایش می یابد. این تشویش ها و استرس ها به شدت سلامت روان فرزند را در معرض خطر قرار می دهند و در آینده باعث بروز مشکلات رفتاری و عاطفی می شود.

بهترین راهکار این است که والدین، چند روز قبل از طلاق فرصت کافی برای درک این مسأله را به فرزند خود بدهند و تا آمادگی لازم در فرزندشان ایجاد نشده، از یکدیگر جدا نشوند و یا فرزند خود را ترک نکنند.

 

تأثیر طلاق بر فرزندان

حل مشکل تأثیر طلاق بر روی فرزندان در مرکز مشاوره تلفنی مجیب

اگر فرزندان طلاق از حمایت ‌ها و پشتیبانی های لازم برخوردار نباشند و مراقبت ‌های خوبی از آن ها به عمل نیاید، قطعا در ادامه زندگی شان با مشکل مواجه می‌شوند. به همین دلیل باید از طریق مراکز مشاوره‌ای، چنین افرادی شناسایی و تحت مراقبت قرار گیرند تا مهارت ‌های زندگی و راه صحیح مقابله با مشکلات و ارتباط با دیگران به آن ها آموزش داده شود. در این صورت با یاری خداوند، شاهد وقوع آسیب ‌های کمتری برای این قشر از افراد جامعه هستیم.

در راستای تحقق این هدف، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب راه را آسان می کند. تأثیر طلاق بر روی فرزندان مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و البته اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما عزیزان است. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین روش های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص صحیح بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، درست مانند پدر و مادری دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما بزرگواران می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیتی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف زمانی، بدون اینکه وقت خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. شما می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما مراجعین محترم طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا فرزندانتان در آرامش باشند.

برای صحبت با مشاورین ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه