ویژگی کودکان طلاق، قربانیان اصلی از هم گسیختگی خانواده

ویزگی های کودکان طلاق
   

ویژگی کودکان طلاق، قربانیان اصلی از هم گسیختگی خانواده

امروزه طلاق و زندگی در خانواده های تک سرپرست بطور فزاینده ای به تجربه ای رایج در جامعه تبدیل شده است. تحقیقات بسیاری که در زمینه ویژگی کودکان طلاق و تاثیرات آن بر کودکان انجام شده همگی حاکی از آن است که طلاق والدین و عدم توجه آنها به کودک پس از طلاق زندگی او را حتی تا پایان عمر تحت تاثیر قرار میدهد. وقتی کودک دچار بحران های ناشی از طلاق میشود بستر مناسبی برای ارتکاب او به بزه فراهم میگردد. علاوه برآن در کودکان طلاق درجات بیشتری از ناهنجاری های اجتماعی، افسردگی و رفتارهای خشونت آمیز نسبت به سایر کودکان دیده میشود.

از شما والدین عزیز که این مقاله را مطالعه می کنید خواهشمندیم اگر صاحب فرزند هستید و در آستانه طلاق می باشید یا از همسر خود طلاق گرفته اید حتماً با گرفتن مشاوره از روانشناسان و مشاوران از وقوع صدمات جبران ناپذیر طلاق برای کودک خود پیشگیری نمایید.ویژگی کودکان طلاق را با دقت مطالعه نمایید.

کلمات کلیدی( کودکان طلاق | طلاق| ویژگی کودکان طلاق |فرزند طلاق| مشاوره تربیتی| مشاوره کودکان آسیب دبده )
زمان مطالعه تخمینی : ۸ دقیقه

آنچه خواهیم خواند:

  • عوامل مهم در واکنش کودک به طلاق والدین
  • ویژگی های کودک طلاق
  • راهکارهای رفتاری با کودکان طلاق

مشاوران ما در مرکز مشاوره تلفنی روانشناسی خانواده طرز برخورد و تربیت کودک پس از طلاق را به شما می آموزند تا بتوانید با وجود این مشکل آینده ی درخشانی را برای او رقم بزنید. شما می توانید با تماس با مرکز ما و بدون نیاز به گرفتن وقت قبلی و با انتخاب جنسیت مشاور خود، هم خود را برای مقابله با این آسیب آماده نمایید و هم یاد بگیرید که کودک شما پس از طلاق چه مشکلاتی را تجربه خواهد کرد و اینکه رفتار شما بعنوان پدر یا مادر نسبت به او باید از این پس چگونه باشد.

عوامل مهم در واکنش کودک به طلاق والدین

سن نقش مهمی در بروز رفتارهای کودکان طلاق دارد و معمولاً کودکان دبستانی و بزرگتر رفتار منطقی تری نسبت به طلاق خواهند داشت. همچنین دختران به دلیل انعطاف پذیری بیشتر نسبت به پسران واکنش های هیجانی کم تر و سطحی تری نشان میدهند. علاوه براین دو عامل برونگرایی و درونگرایی کودک نیز در شکل گیری ویژگی های کودک طلاق موثر است و کودکان برونگرا بحران طلاق را بهتر پشت سر میگذارند.

ویژگی های کودکان طلاق

ویژگی کودکان طلاق

احساس عدم امنیت و ترس از آینده:

اولین مشکل کودک پس از طلاق نگرانی از آینده است، که معمولاً در مورد وضعیت اقتصادی، تحصیلات و ازدواج مجدد والدین است. او از اینکه والدینشان بخواهند مجدد ازدواج کنند احساس ناامنی میکند چون می ترسد که حمایت آنها را از دست بدهد.

ترس از ترک شدن و طردشدگی:

وقتی کودک به دلیل طلاق از حضور یکی از والدین خود محروم میشود مدام نگران از دست دادن والد دیگر است و همیشه از اینکه او هم وی را تنها بگذارد می ترسد. این ویژگی در روابط آینده ی زندگی او نیز خود را نشان میدهد .مثلاً می ترسد که در صورت ازدواج فرد مقابل نیز او را ترک نماید.

احساس گناه:

کودکان طلاق بعنوان عضوی از خانواده ی از هم پاشیده خود را مقصر می دانند و از این رو مدام با احساس گناه و شرمندگی درگیر هستند.

ناتوانی:

بیشتر کودکان از اینکه تنها یکی از والدین خود را در کنارشان داشته باشند می ترسند، پس تمام تلاش خود را میکنند تا دوباره میان آنها ارتباط برقرار کنند. اما اگر موفق نشوند احساس ناتوانی و ضعف کرده و ناامید میشوند.

بلاتکلیفی:

درگیری های لفظی و فیزیکی والدین در زمان طلاق بدترین تاثیر را بر کودکان میگذارد. احساس بلاتکلیفی ویژگی ناخوشایند کودکان طلاق است .چون در این شرایط فکر میکنند که باید از یکی از والدین خود حمایت کنند و یا حتی تصمیم میگیرند که سمت هیچ یک از طرفین نباشند که در هرصورت این احساس را دارند که به دلیل این نوع حمایت از طرف یکی از آنها یا هر دو طرد شوند.

افسردگی و اندوه:

پیدایش افسردگی، درماندگی و اندوه از دیگر ویژگی های کودکان طلاق است و در صورتیکه مورد توجه قرار نگیرند دچار مشکلات شدیدتری خواهند شد.

اضطراب:

کودکان طلاق دائماً مضطرب و تحت فشارند. بیم دارند که مبادا رفتاری از آنها سر بزند که مورد سرزنش قرار گیرند. یا تلاش میکنند طوری رفتار نمایند که والدین به چشم یک فرد بزرگ و بالغ به آنها نگاه کنند. از اینرو همواره اضطراب و استرس های خود را درونشان سرکوب میکنند.

تنهایی و دلتنگی:

کودکی که از یکی از والدین جدا شده است برای او دلتنگ میشود و اگر والدی که با او زندگی میکند به عواطف و احساسات او توجه و رسیدگی نکند این درجات دلتنگی بیشتر بوده و کودک در جای دیگری به دنبال تامین نیازهای عاطفی خود میگردد.

خشم:

وقتی کودک نتواند علت دقیق طلاق والدین خود را درک نماید از آنها رنجیده میشود چراکه احساس میکند تامین نیازها وخواسته های او به دلیل این تصمیم والدین به مخاطره افتاده است و با اعمال رفتارهای خشونت آمیز به این امر واکنش میدهد.

بی اعتمادی و بد بینی:

پس از جدایی والدین کودک احساس بدبینی و دلزدگی نسبت به یکی از آنها پیدا میکند و او را در قرارگرفتن خود در چنین بحرانی مقصر میبیند. این بی اعتمادی نسبت به اطرافیان و دیگران هم در طول زندگی آنها به چشم میخورد.

در پایان یادآور می شویم که کودکان بالای ۷ سال سازگارتر هستند و توانایی بیشتری برای تجزیه و تحلیل مسائل دارند و سعی میکنند که بپذیرند شرایطی که در آینده پیش می آید بهتر است، البته اگر پدر و مادر نحوه ی صحیح برخورد با آنها را بدانند. جلسات مشاوره به شما پدر و مادرها کمک میکند که این رفتارها را بیاموزید. مشاوران ما با دانشی که طی سالها تجربه بدست آورده اند آماده هستند که در وهله ی اول شما را برای کنار آمدن با استرس ها و تنش های ناشی از طلاق آماده کنند تا بتوانید با تسلط بر خورد رفتار عاقلانه تری با کودک داشته باشید و در وهله ی دوم روشهای مناسب تربیت و پرورش کودک را با شما مطرح میکنند تا از بروز پیامدهای ناشی از طلاق در آینده ی کودک خود جلوگیری نمایید. آنها در تمام ایام هفته از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در نهایت دلسوزی و آرامش آماده ی شنیدن مشکلات شما و ارائه راهنمایی های لازم در پیرامون طلاق و زندگی پس ازآن برای شما هستند.

 

 

 

 

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه