چگونه در دوران بارداری باید خانه داری کنید؟

بارداری
   

چگونه در دوران بارداری باید خانه داری کنید؟

بسیاری از زنان در آرزوی مادر شدن زندگی خود را سپری می کنند. انواع اقدامات را برای بارداری انجام می دهند تا به هدف خود یعنی بچه دار شدن برسند. اما هنگامی که باردار می شوند، برای اداره و انجام امور خانه گاهی کارهای نادرستی انجام می دهند که سلامتی خودشان و جنینشان را در معرض خطر قرار می دهند.

کلمات کلیدی:(دوران بارداری |خانه داری در باردازی|مشکلات دوران بارداری)
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

با هر کدام از خانم ها که صحبت می کنیم، از کار خانه و تمیز کردن خانه می نالند و شاکی هستند. هر چند که همه باید در تمیز کردن و تمیز نگه داشتن خانه و محل زندگی، کمک و همکاری کنند تا خانم خانه خسته نشود؛ به خصوص خانم های باردار. در این مقاله نکاتی را درمورد انجام امور خانه در دوران بارداری مطرح می کنیم.

بارداری و خانه داری

دوران بارداری برای یک خانم شرایط ویژه ای به حساب می آید و خانم ها باید در این دوران بیش از همیشه مراقب خودشان باشند. خانم ها در دوران بارداری برای خانه داری باید به نکته هایی توجه کنند تا هم خودشان آسیب نبینند و هم کارهای خانه روی هم انباشته نشود و سررشته امور خانه از دست بانوی خانه خارج نشود.
به بیان دیگر ماه های اول بارداری فصلی هیجان انگیز و گاها همراه با نگرانی های گوناگون است. سه ماه اول بارداری زمانی است که باید احتیاط زیادی به خرج دهید، چون اغلب سقط جنین ها در این سه ماه رخ می دهند. اگر شما هم در دوران شیرین حاملگی به سر می برید، برای یاد گرفتن این مهارت ها با ما همراه باشید.

استفاده از بعضی شوینده های خانگی در دوران بارداری، سبب آسیب رسیدن به شما و جنینتان می شود؛ پس بهتر است در این دوران از شوینده های قوی مانند جرم گیر ها یا لوله بازکن ها استفاده نکنید و استفاده از آن ها را به همسرتان بسپارید.

لطفا بنشینید

در دوران بارداری، منظم تر از قبل شوید و کارهای خود را به قسمت های کوچک تر خرد کنید و در تعداد دفعات بیشتری و با زمان کمتر انجام دهید، تا هم به خانه داری خود برسید و هم به درس ها و پروژه هایتان.

اگر در دوران بارداری به سر می برید، بدانید که ایستادن زیاد به شما آسیب می زند و کمردرد های زیادی را برایتان به دنبال خواهد داشت. سعی کنید تا جاییکه ممکن است کارهای خود را به صورت نشسته انجام دهید.

مسئولیت پذیر کردن فرزند اولتان

اگر برای بار دوم قرار است بارداری را تجربه کنید، باید تفاوت های این بارداری را با بارداری دفعه اول درنظر بگیرید. این بار شما فرزند کوچک تر دیگری دارید که خود او احتیاجات مخصوص به خود را دارد. مراقب باشید که مشغله های بارداری شما را از توجه به او غافل نکند. می توانید برای انجام بعضی از کارهای سبک خانه از کودک خود کمک بگیرید. با این کار او را برای ورود فرزند دوم خانه آماده می کنید.

کارهای ممنوع در دوران بارداری

در دوران بارداری سعی کنید از مواد شوینده شیمیایی کمتری استفاده کنید. خم شدن ها و سابیدن سرامیک ها و کاشی های خانه در این روزها برای شما مضر و خطرناک است. با همسر خود صحبت کنید و از او بخواهید که در این ایام بارداری، شست و شوی سرویس بهداشتی و حمام را به عهده بگیرد.

 

بارداری

کارها را کوچک تر کنید

می توانید برای انجام بعضی از کارهای سبک خانه از کودک دیگر خود کمک بگیرید. با این کار او را برای ورود فرزند دوم به خانه آماده می کنید. بسیاری از خانم ها در دوران بارداری مشغول تحصیل و درس خواندن هم هستند. اگر شما نیز از این دسته هستید، سعی کنید در دوران بارداری منظم تر از قبل شوید و کارهایتان را به قسمت های کوچک تر خرد کنید و در تعداد دفعات بیشتری و با زمان کمتر انجام دهید؛ تا هم به خانه داری تان برسید و هم به درس ها و پروژه هایتان.

 

کدام کارهای خانه برای دوران بارداری خانم ها خطرناک است؟

انجام بعضی از کارهای خانه در دوران بارداری برای خانم ها، ممکن است سلامتی کودک و مادر باردار را به خطر بیندازد؛ بنابراین بهتر است خانم ها در این دوران بیش از پیش مراقب خودشان باشند و به نکته هایی توجه کنند تا هم خودشان آسیب نبینند و هم کارهای خانه روی هم انباشته نشود. در این قسمت از مقاله کارهایی را که ممکن است انجام آن ها در دوران بارداری به شما و جنینتان آسیب برساند را معرفی می کنیم. کارهایی که انجام آن ها در دوران بارداری تهدید کننده است:

بلند کردن یا کشیدن اجسام سنگین

در دوران بارداری شما با رشد کودک و افزایش وزن خود، روی کمرتان فشار زیادی وارد می کنید؛ پس نباید اجسام و وسایل سنگین را بکشید و یا بلند کنید. در بارداری برای بلند کردن یا کشیدن اجسام سنگین وزن و اندازه مشخصی وجود ندارد.

این موارد می توانند فشار زیادی به کمر شما وارد کنند و به شما و جنینتان آسیب جدی بزنند: بلند کردن نوزاد خردسال، بلند کردن کیسه برنج، جابه جا کردن مبلمان یا حمل خرید های روزمره. بلند کردن یا کشیدن اجسام سنگین در دوران بارداری سبب زایمان زودرس، خونریزی یا پاره شدن کیسه آب مادر باردار می شود.

کار کردن روی نردبام یا چهارپایه

در دوران بارداری روی چهار پایه برای برداشتن ظروف و یا درآوردن پرده نروید؛ زیرا این کار بسیار خطرناک است و ممکن است سلامتی شما را به خطر بیندازد. در دوره بارداری وزن بدن افزایش می یابد و مرکز ثقل بدن در این دوران تغییر می کند؛ بنابراین حفظ تعادل برای شما سخت می شود. پس بهتر است از کارهایی که به حفظ تعادل نیاز دارند دوری و اجتناب کنید.

استفاده از مواد شوینده

استفاده از بعضی شوینده های خانگی در دوران بارداری، سبب آسیب رسیدن به شما و جنینتان می شود؛ پس بهتر است در این دوران از شوینده های قوی مانند جرم گیر ها یا لوله بازکن ها استفاده نکنید و استفاده از آن ها را به همسرتان بسپارید.

برای شست وشو و نظافت خانه، مقدار کمی از سفید کننده ها و سایر مواد شوینده استفاده کنید و هنگام استفاده از آن ها ماسک بزنید و دستکش بپوشید. همچنین برای جریان هوای کافی، پنجره ها را باز کنید.

ایستادن طولانی مدت

از انجام برخی کارهای خانه که نیاز به ایستادن طولانی مدت روی پاها دارند، مانند آماده کردن غذا یا شستن ظرف ها در دوران بارداری بپرهیزید. در این دوران سعی کنید غذاهایی که نیاز به ایستادن طولانی مدت کنار اجاق گاز را ندارند، بپزید و از یک صندلی برای شستن ظرف ها یا انجام سایر کارهای آشپزخانه استفاده کنید و هنگام کار کردن روی آن بنشینید.

جارو کردن و نظافت زمین

جارو کشیدن و یا شستن زمین ممکن است فشار زیادی به کمر شما وارد کند و کمر درد شما در طول شب شدید تر گشته و در خواب شما مشکل و اختلال ایجاد کند. پس تا حد امکان از جارو کردن و یا شستن زمین کم کنید و برای نظافت خانه از وسیله هایی که دسته آن مناسب قد شماست، استفاده کنید تا هنگام کار کردن، کمرتان را خم نکنید.

 

نکاتی در دوران بارداری برای راحتی بیشتر در انجام امور خانه

بعضی از زنان در دوران بارداری نمی توانند کارهای خانه را انجام ندهند. برای کاهش خطر و مشکلات ناشی از کارهای خانه در دوران بارداری، لازم است نکاتی را رعایت نمایید تا سلامت شما و جنینتان به خطر نیفتد. برای داشتن آسایش بیشتر در انجام امور خانه، برخی از نکات زیر را رعایت کنید.

  • از همسرتان بخواهید برای حفظ سلامت کودکتان در دوران بارداری، در انجام کارهای خانه مشارکت و همکاری کند تا کارهای خانه برای شما خطرناک نباشد.
  • از مادر، خواهر و دوستانتان برای انجام کارهای خانه کمک بگیرید و از کمک خواستن از آن ها خجالت نکشید.
  • خرید های خانه را به همسرتان بسپارید و از او بخواهید که هنگام خرید همراه شما بیاید تا کیسه های خرید را حمل کند.
  • نظافت سرویس های بهداشتی، کف زمین و اجاق گاز را که به استفاده از مواد شوینده ی خطرناک نیاز دارند را اجازه دهید همسرتان انجام دهد.
  • به کودک دیگرتان آموزش بدهید تا کارهایی مانند دستشویی رفتن و جمع کردن وسایل بازی اش را خودش به تنهایی انجام دهد.
  • کارهایی مانند سبزی خرد کردن یا اتو کردن لباس ها را به صورت نشسته انجام دهید؛ زیرا انجام کارها به صورت ایستاده فشار زیادی به پا و کمر شما وارد می کند.

 

بارداری

مقالات پیشنهادی مجیب

مشاوره برای انجام امور خانه در دوران بارداری در سایت زندگی ما

بهترین راه مشاوره برای انجام امور خانه در دوران بارداری، ارتباط گرفتن با اشخاص با تجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. مشاوره برای انجام امور خانه در دوران بارداری، مسأله ای است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد مراجعه کننده را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را کمک کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمامی طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما مراجعین محترم است. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین و به روزترین متد های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص درست بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، مانند دوستی دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما مراجعین عزیز می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیت زمانی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، در منزل خود تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. همچنین می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان گرامی طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش را سهم زندگی تان کنید.

برای گفت و گو با مشاورین مرکز ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه