افسردگی پس از زایمان و تاثیر آن در ضریب هوشی نوزاد

افسردگی پس از زایمان
   

افسردگی پس از زایمان یکی از عوارض شایع پس از حاملگی است که این افسردگی به راحتی بر روحیه و  جسم مادر تاثیر می گذارد که این تاثیر به نوبه خود بر نوزاد و ارتباطش با مادر فوق العاده موثر است، استرس و رفتار های تشویش آمیز باعث می شوند که نوزادان این مادران از هر لحاظی مثل رشد فیزیکی، رشد روحی، بهره هوشی و سایر عوامل ضعیف و بیمار  باشند.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بنابراین عارضه افسردگی پس از زایمان از جمله عوارضی است که باید درمان شود، در غیر اینصورت عوارض آن بر سلامت مادر و نوزاد چند ده برابر خواهد بود.

افسردگی پس از زایمان و دلایل آن

افسردگی پس از زایمان

عوامل متعددسی در زمینه افسردگی پس از زایمان دخیل هستند که معمولا به دو دسته  فیزیکی و روحی تقسیم می شوند، برخی از این عوامل عبارتند از:

دلایل فیزیکی

  • سطوح پایین هورمون تیروئید
  • اختلالات هورمون های استروژن و پروژسترون
  • محرومیت از خواب
  • رژیم ناکافی
  • سوء مصرف مواد مخدر و الکل

حدود شش ماه الی یک سال قبل از بارداری باید سلامت جسمی خود را به حد ایده آل و متعادل برسانید، یعنی روزانه غذای مناسب مصرف کنید؛ از ویتامین ها و پروتئین ها و همچنین املاح معدنی غافل نشوید که در پیشگیری استرس پس از زایمان فوق العاده موثر هستند.

اختلالات شدید هورمونی

یکی از دلایل اصلی و در عین حال طبیعی این عارضه اختلالات شدید هورمونی می باشد، که به دلیل کاهش سطح هورمون های استروزن و پروژسترون پیامد های عاطفی چون استرس و غم حاصل می شوند.

محرومیت از خواب

از دلایل دیگر و تقریبا موجه در افسردگی پس از زایمان کمبود خواب مادران است، به دلیل شیر دادن به بچه، مراقبت های کودک و نگرانی هایی که به دنبال آن ایجاد می شود و باعث برهم خوردن خواب منظم  و  مفید مادر خواهند شد.

رژیم نامناسب

مادرانی که دچار سوء تغذیه هستند و در برنامه خود مواد غذایی سالم حاوی سبزیجات و میوه جات و غیره ..مصرف نمی کنند، با کاهش ویتامین و مواد معدنی حاصل از شیر دادن به بچه جایگزین مناسبی صورت نمی گیرد و افسردگی حاکم می شود.

 مصرف مواد مخدر و الکل

مادرانی که مواد اعتیاد زا و الکل مصرف می کنند بیش از سایر مادران در معرض افسردگی های شدید و طولانی مدت قرار می گیرند.

 دلایل روحی

بیشتر  اختلالات روحی و خلقی در خانواده  ممکن است  به افسردگی بعد از زایمان منجر شود.

عوامل استرس زا عبارتند از:

  • طلاق اخیر یا مرگ یکی از عزیزان
  • خطر سلامتی مادر و یا نوزاد
  • انزوای اجتماعی
  • هزینه های مالی سنگین
  • نبود حمایت و توجه از سوی همسر
مقالات پیشنهادی مجیب

افسردگی پس از زایمان و تاثیر آن در ضریب هوشی نوزاد

افسردگی پس از زایمان

 

مادران بعد از زایمان به احتمال خیلی زیاد به افسردگی مبتلا می شوند، اما طبق گزارشات پزشکی و همان طور که از ابتدای مقاله گفته شد، این یک امر طبیعی است که بیشتر به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می افتد، ولی اگر مادر در جهت مراقبت و سلامت روحی و جسمی خود اقدام کند و آن را جز الویت های اولیه قرار دهد، قاعدتا این افسردگی ادامه دار نیست و ممکن است در کمتر از یک ماه یا ۶ ماه از بین برود.

اما در برخی از موارد به دلیل عدم رعایت رژیم غذایی، شرایط فیزیکی و جسمی (مادران زیر ۱۸ سال) و مصرف مواد مخدر و الکل این شرایط نه تنها بهبود نمی یابد بلکه وخیم هم می شود.

برای همین منظور مادر توانایی روحی مناسبی برای برخورد و همراهی با  نوزاد را ندارد و این افسردگی او سریعا به نوزاد منتقل می شود.

نوراد افسرده در زمینه های جسمی، روحی و ضریب هوشی بسیار متاثر از مادر است زیرا در روز های اول زندگی این مادر است که با او در ارتباط است، به او محبت می کند، نوازش می شود و از سوی مادر نگهداری می شود. حال اگر این اتفاقات از سوی مادر نیفتد آنچه که پیش می آید کاهش بهره هوشی نوزاد و حتی افسردگی نوزاد می باشد.

لازم به ذکر است که گاهی افسردگی بعد از زایمان در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی حتی تا زایمانی دیگر درمان نمی شود.

افسردگی پس از زایمان و نحوه پیشگیری

اگر از افسردگی پس از زایمان می هراسید و نمی خواهید تحت این شرایط باشید، راه های وجود دارد که می توانید این دوره را تجربه نکنید، در واقع هر آنچه که در بخش دلایل افسردگی پس از زایمان اشاره کردیم، باید شما برعکس آن را انجام دهید.

یعنی اینکه:

قبل از زایمان حتما جهت یک معاینه نزد متخصص زنان و زایمان بروید و ببینید آیا از لحاظ فیزیکی آمادگی مادر شدن را دارید یا نه..

از لحاظ روحی هم باید ویزیت شوید، آیا مبتلا به اضطراب، افسردگی و یا مشکلات خلق و خو هستید که شما در بیشتر مواقع عصبی هستید؟همچنین در معرض مشاجرات خانوادگی و به خصوص همسر خود می باشید؟ پس باید به تایید سلامت روان را از سوی روانشناس متخصص دریافت کنید و در غیر اینصورت ابتدا درمان شوید و سپس اقدام به بارداری کنید.

حدود شش ماه الی یک سال قبل از بارداری باید سلامت جسمی خود را به حد ایده آل و متعادل برسانید، یعنی روزانه غذای مناسب مصرف کنید؛ از ویتامین ها و پروتئین ها و همچنین املاح معدنی غافل نشوید که در پیشگیری استرس پس از زایمان فوق العاده موثر هستند.

به هیچ وجه ورزش را فراموش نکنید، سعی کنید قبل از بارداری ورزش منظم داشته باشید و در دوران بارداری هم از یک جا نشستن و خوردن تنها پرهیز کنید، هر روز برنامه پیاده روی بگذارید، حتی الامکان با همسر خود به پیاده روی بروید تا انرژی بهتری کسب کنید.

در آخرین مرتبه از زمان شروع حاملگی بهتر است تحت نظر و مراقبت متخصص زنان و زایمان باشید و دستورالعمل هایی که به شما داده می شود طبق برنامه انجام دهید، قاعدتا در اینصورت با درصد بسیار ناچیزی ممکن است به افسردگی پس از زایمان مبتلا شوید.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

مرکز مشاورع مجیب برای مادرانی به تازگی زایمان خود را پشت سر گذاشته اند، همیشه برنامه ویژه و تنظیم شده در طی شش ماهه اول بعد از زایمان دارد. به گونه ای که مادر با درمان های ویژه و یا قوانین مناسب بعد از زایمان می تواند به بهترین نحو ممکن خود و نوزادش را مدیریت کند تا در صورت هر گونه بیماری و یا اختلالات روحی چون افسردگی بتوانند به خوبی شرایط را کنترل کنند و در کم ترین زمان بر آن پیروز شوند.

یعنی با جلسات مشاوره ای که متناسب با روحیات مادر انجام می شود، حالات عاطفی برای روانشناس متخصص قابل پیش بینی خواهد بود و می تواند درمان موثر و ویژه را (البته بدون روش دارو درمانی) قبل از ایجاد مشکلات مربوط به افسردگی تجویز کند.

برای این منظور می توانید با شماره تماس zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در روز های تعطیل تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه