ریزش مو پس از عمل لاغری: دلایل و راهکارها

9 ماه پیش
ریزش مو پس از عمل لاغری: دلایل و راهکارها
   

چکیده : ریزش مو بعد از عمل لاغری در ماه‌های ابتدایی بعد از جراحی لاغری معمولا بیشتر می‌شود. اما آیا این ریزش مو دائمی است؟ چه راهکارهایی برای پیشگیری وجود دارد؟ در این مطلب به این موضوعات می‌پردازیم.

 

احتمالاً در ماه‌های پس از جراحی لاغری مانند عمل اسلیو معده شاهد ریزش موی بیشتر از حد عادی خواهید بود. ریزش مو اثر جانبی عادی جراحی لاغری به شمار می‌رود و دلیل بروز آن واکنش بدن شما به عمل جراحی، کاهش وزن و تغییر رژیم غذایی‌تان است. البته چندان جای نگرانی نیست زیرا این مشکل موقتی خواهد بود.

تمام موهای شما نخواهد ریخت؛ اما احتمالاً در برس مو و یا در زمان شستن موهایتان شاهد ریزش موی زیادی خواهید بود. در بیشتر موارد ریزش مو بعد از عمل لاغری، پس از چند ماه به‌تدریج متوقف می‌شود و رفته‌رفته موهایتان بیشتر خواهد شد. می‌توانید برای کاهش ریزش مو رژیم غذایی‌تان را اصلاح کنید یا در کنار آن مکمل مصرف کنید. قبل از این‌که برای کاهش ریزش مو ماده مغذی به رژیمتان اضافه کنید با پزشک متخصص مشورت کنید.

دلایل ریزش مو بعد از عمل لاغری

دلایل ریزش مو بعد از عمل لاغری چند مورد هستند. این دلایل عبارتند از:

  • کاهش وزن
  • تغییر در جذب مواد مغذی از جمله سوء جذب بسته به نوع جراحی لاغری انجام شده
  • واکنش بدن به عمل جراحی

و سایر دلایل ریزش مو بعد از عمل لاغری:

تلوژن افلوویوم

عوامل فوق‌الذکر تنها چند مورد از دلایل ریزش مو و ابتلای افراد به تلوژن افلوویوم هستند. این شرایط چند ماه پس از تغییر قابل‌توجه در بدنتان رخ می‌دهد. بدنتان مواد مغذی را به‌جای موهایتان به ارگان‌های حیاتی می‌فرستد.

تلوژن افلوویوم وقتی رخ می‌دهد که بیشتر موهای شما وارد فاز خواب یا فاز تلوژن شوند. این فاز برعکس فاز آناژن است که موهایتان در طی آن رشد می‌کند. وقتی موهایتان در فاز خفتگی هستند، رشد آنها متوقف شده و درنهایت باگذشت سه یا چهار ماه یا گاهی اوقات حتی زودتر می‌ریزند. این شرایط منجر به ریزش کامل مو یا حتی طاسی موضعی قابل‌توجه نمی‌شود. شما فقط نسبت به شرایط معمول ریزش موی بیشتری خواهید داشت.

کمبود مواد مغذی و تاثیر آن بر ریزش مو بعد عمل لاغری

ممکن است پس از هر نوع جراحی لاغری دچار ریزش مو شوید؛ اما بعضی از این عمل‌های جراحی بیشتر از سایر عمل‌ها نحوه جذب مواد مغذی را تحت‌الشعاع قرار داده و باعث افزایش ریزش مو می‌شوند، مانند:

  • عمل‌های جراحی محدودکننده مانند عمل اسلیو معده و عمل بای‌پس معده تداخلی در نحوه جذب مواد مغذی بدنتان ایجاد نمی‌کنند؛ اما باز هم باعث ریزش مو می‌شوند. در ادامه بیشتر درباره این عمل‌ها صحبت خواهیم کرد.
  • عمل‌های جراحی ایجادکننده سوء جذب عبارتند از انحراف بیلیوپانکراس (BPD) و انحراف بیلیوپانکراس با سوئیچ اثنی‌عشر. این عمل‌های جراحی بر نحوه جذب مواد مغذی در بدن تأثیر می‌گذارند.
  • عمل‌های ترکیبی مانند بای‌پس Roux-en-Y که برای همیشه نحوه جذب مواد مغذی در بدنتان را تغییر می‌دهند و مستلزم مصرف مادام‌العمر مکمل هستند.

تحقیقات چه می‌گویند

ریزش مو پس از جراحی لاغری در پژوهش‌های متعدد بررسی شده است. بعضی از این پژوهش‌ها پی برده‌اند که کمبود مواد مغذی خاص و همچنین سن باعث ریزش مو می‌شوند:

  • یک پژوهش در سال ۲۰۱۴ ریزش موی 42 زن پس از جراحی اسلیو معده را بررسی کرد. در این پژوهش 41 درصد از شرکت‌کنندگان پس از عمل جراحی دچار ریزش مو شدند. این پژوهش پی برد که بیشتر شرکت‌کنندگانی که ریزش مو را تجربه کرده‌اند دچار سطح پایین زینک و آهن بودند و پس از مصرف مکمل‌های زینک ریزش موی بیشتر شرکت‌کنندگان متوقف شد.
  • در یک پژوهش دیگر 18 تحقیق در زمینه ارتباط ریزش مو و جراحی لاغری بررسی شدند. این پژوهش پی برد که اغلب زنان جوان‌تر و افراد دارای سطح پایین زینک، فولیک‌اسید (ویتامین B9) و فریتین (پروتئین) دچار ریزش مو می‌شوند.

کمبود کدام مواد مغذی بعد از عمل لاغری شایع‌تر است؟

پس از جراحی لاغری، بدن شما کمبود مواد مغذی و مواد معدنی خاصی را تجربه می‌کند که باعث ریزش مو می‌شود. یادتان باشد که به‌جز عوامل زیر کمبود سایر مواد مغذی نیز باعث ریزش مو می‌شود.

 

ریزش مو پس از عمل لاغری: دلایل و راهکارها

پیشگیری از ریزش مو بعد از عمل لاغری

پیشگیری از ریزش مو بعد از جراحی لاغری غیرممکن است؛ چون ریزش مو واکنش طبیعی بدن به عمل جراحی، کاهش وزن چشمگیر و تغییر در رژیم غذایی محسوب می‌شود. اما به روش‌های مختلف می‌توانید میزان ریزش موی خود را کاهش دهید، مانند:

  1. دلسرد نشوید: برنامه غذایی ارائه‌شده پزشکتان را دنبال کنید.
  2. به حد کافی پروتئین بخورید: در وعده‌های غذایی و تنقلاتتان پروتئین را جای دهید و از پزشکتان درباره مکمل‌های مغذی حاوی پروتئین سؤال بپرسید. هر چند، از مصرف پروتئین بیشتر از میزان تجویزشده پزشک خودداری کنید زیرا شاید در رژیم کاهش وزن شما اختلال ایجاد کند.
  3. مکمل‌های مغذی تجویزی پزشک را مصرف کنید: می‌توانید مکمل‌های زینک، آهن و ویتامین‌های A، B9 و C را به‌عنوان مکمل‌های خوراکی مصرف کنید. شاید لازم باشد مکمل‌های مس را به‌صورت تزریقی دریافت کنید. پزشک می‌تواند مکمل‌های دیگری به شما معرفی کند که به رشد مو کمک می‌کنند.
  4. از زیاده‌روی در مصرف مکمل اجتناب کنید؛ چون باعث ریزش مو می‌شود: یک مطالعه اشاره کرده است که مصرف بیش از حد ویتامین‌های A، E و سلنیوم باعث تشدید ریزش مو می‌شود.
  5. به برنامه بهبودتان پایبند باشید: طبق توصیه به پزشک مراجعه کنید تا مطمئن شوید که رژیم غذایی‌تان حاوی مواد مغذی کافی است و در مسیر بهبود هستید.

یادتان باشد که به توصیه‌های پزشک درباره مصرف مکمل پس از جراحی لاغری توجه داشته باشید. البته در اینجا انتخاب بهترین جراح لاغری بسیار مهم می‌شود زیرا فقط در صورتی می‌توانید بهترین نتیجه را کسب کنید که به جراح خوبی اعتماد کرده باشید.

آیا بعد از عمل لاغری موها دوباره رشد خواهند کرد؟

بعد از جراحی لاغری موها مجدداً رشد خواهند کرد. احتمالاً شش ماه طول می‌کشد تا همه موهای خفته بریزند؛ اما باگذشت زمان رفته‌رفته موهایتان رشد می‌کنند. هیچ راهی برای احیای موهای خفته وجود ندارد.

چه زمانی به متخصص مراجعه کنیم؟!

اگر باگذشت شش ماه یا یک ‌سال از جراحی لاغری هنوز ریزش موی قابل‌توجهی دارید، درباره ریزش مو پس از جراحی لاغری با پزشکتان صحبت کنید چون می‌تواند نشانه نیاز بدنتان به مواد مغذی بیشتری باشد.

همچنین اگر ریزش مویتان بعد گذشت شش ماه از عمل لاغری شروع شده است و تصور می‌کنید دچار کمبود مزمن مواد مغذی هستید یا اگر نتیجه آزمایش خونتان نشان می‌دهد دچار کمبود ویتامین یا مواد معدنی‌ای هستید که باعث ریزش موهایتان می‌شود، باید به پزشک مراجعه کنید.

 حرف آخر درمورد ریزش مو بعد عمل لاغری

در ماه‌های پس از جراحی لاغری (باریاتریک) ریزش موی بیش از حد معمول یک امر عادی محسوب می‌شود. بعد از عمل با پزشکتان درباره تغییرات در رژیم غذایی یا مصرف مکمل‌هایی صحبت کنید که ریزش مو را کاهش می‌دهند. باگذشت زمان متوجه کاهش ریزش مو خواهید شد و معمولاً پس از آن موهایتان رفته‌رفته رشد می‌کنند. اگر باگذشت شش ماه یا بیشتر از عمل جراحی‌تان دچار ریزش مو شدید، به پزشک مراجعه کنید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه