عادتهای آزاردهنده در زندگیتان را ترک کنید

9 ماه پیش
عادتهای آزاردهنده در زندگیتان را ترک کنید
   
مسئله‌ی مواجهه با عادت‌های آزاردهنده در دیگران یکی از مشکلات زندگی در شهرهای بزرگ است. گاهی افراد در مکان‌های شلوغ به کندی راه می‌روند، در وسایل نقلیه عمومی قولنج خود را می‌شکنند و یا سرشان در گوشیشان باشد. این تماما رفتارهای آزاردهنده است که در عرض چند ثانیه ممکن است اتفاق بیافتد اما باز هم می‌تواند آزاردهنده باشد. برخی مطالعات درباره این عادت‌های آزاردهنده که عصبانیت دیگران را به همراه دارد، انجام شده‌اند. محققان معتقدند که افرادی که رفتارهای ناخوشایندی انجام می‌دهند، دلایل خاص خودشان را دارند و این رفتارها همیشه عمدی نیستند. با این حال، در ۵۰ درصد موارد مشکل از خودمان است و نه از اطرافیانمان. در ادامه به برخی از این عادت‌های آزاردهنده در افراد اشاره خواهیم کرد.

منظور از عادت های آزاردهنده چیست؟

منظور از عادت‌های آزاردهنده رفتارها و عادت‌هایی است که می‌توانند دیگران را آزار و ناراحت کنند. گاهی افراد به دلایلی مثل مزایای حفظ یک عادت آزاردهنده، ترجیح می‌دهند آن را ادامه دهند. اما زمانی که تصمیم می‌گیرند این عادت را ترک کنند، هزینه‌هایی که برایشان به همراه دارد، می‌تواند آنها را منصرف کند و باعث شود به عادت قبلی خود بازگردند. به همین دلیل، تصمیم برای ترک عادتی که آزاردهنده است، همواره سخت است. زیرا برخی اوقات این عادت‌ها زندگی را برای فرد قابل تحملتر می‌کنند و این باعث می‌شود که فرد به ترک آنها ترجیح دهد. علاوه بر این، بسیاری از افراد عادت‌هایی که برای دیگران آزاردهنده نیستند را هم با اینکه بد می‌دانند. در ادامه برخی از سرنخ‌هایی که در پی بردن به ترک عادت‌های بد، یاری می‌کنند، ذکر شده است.
  • قوانین، رسوم یا عرف جامعه را زیر پا بگذارد.
  • با تأثیر منفی روی سلامت جسمی، روحی و عاطفی شما یا افراد دیگر همراه است.
  • شما را از تبدیل شدن به آن چه می ‌خواهید باشید، باز خواهد داشت.
  • این رفتار برای عزیزان تان آزاردهنده یا نفرت ‌انگیز باشد و از شما بخواهند دیگر این کار را تکرار نکنید.
  • علی‌ رغم چالش‌ های روحی و عاطفی که برایتان به وجود می ‌آید، با عزم و اراده بتوانید جلوی آن را بگیرید.

انواع عادت های آزاردهنده در افراد

برخی از مهم ترین عادت های آزاردهنده عبارتند از:

۱. رها کردن ظرف های کثیف

بدون شک کمتر کسی پیدا می شود که از ظرف شستن خوشش بیاید. به گفته کارشناسان، ظرف شستن، برخلاف بسیاری از کارهای خانه مانند آشپزی کردن یا رسیدگی به گل و گیاه، خوشایند نیست. به همین خاطر است که آدم ها اشتیاق چندانی به انجام دادن آن ندارند. آن ها گاهی سعی می کنند با انجام کارهای مختلف از شستن ظرف ها فرار کنند. مثلا تکه ای غذا در ماهیتابه باقی می گذارند تا این گونه نشستن ظرف را برای خود توجیه کنند. اما توضیح دیگری هم برای این کار وجود دارد، به خصوص اگر مسئله فقط شستن ظرف ها باشد. نکته اینجا است که بعد از خوردن غذا، به خصوص مرغ، گوشت قرمز، پنیر و تخم مرغ، بدن سروتونین تولید می کند که به مغز می گوید حالا زمان چرت زدن است.

۲. ارسال پیغام صوتی در برنامه های پیامرسان

مشکل پیغام های صوتی و آزاردهنده ترین نکته در مورد آن ها این است که برای فرستنده بسیار راحت و بی دردسر و برای گیرنده اغلب ناخوشایند هستند. گاهی مجبور می شویم چند بار به آن ها گوش کنیم تا متوجه عمق مطلب شویم. از طرف دیگر گاهی موقعیت هایی هستند که در آن ها پیغام های صوتی بسیار مناسب تر از پیغام های متنی هستند. به طور مثال زمانی که لحن صحبت اهمیت دارد. به علاوه، فراموش نکنید که سال به سال از تعداد تماس های تلفنی کاسته می شود.

۳. بلند صحبت کردن با تلفن همراه در مکان های عمومی

صحبت کردن با تلفن همراه در جمع، یکی از کارهای بسیار ناپسند است. شما با این کار دیگران را مجبور می کنید به مکالمه شما گوش کنند و آن ها راهی برای فرار از این کار ندارند. معمولا همه ما از مکالمات تلفنی دیگران بیشتر از مکالمات معمول بدمان می آید. جالب این جا است کسانی که در مکان های عمومی با تلفن همراه خود صحبت می کنند از این کار خود احساس رضایت می کنند. چون با این کار دیگران را در احساسات خود شریک می کنند و بدن آن ها شروع به تولید دوپامین می کند. ماده ای که نقش مهمی در سیستم پاداش مغز دارد.

۴. برداشتن چمدان از کمد بالای صندلی به محض فرود هواپیما

کسانی که با هواپیما سفر می کنند اغلب با مسافرانی مواجه می شوند که به محض نشستن هواپیما روی زمین، از صندلی خود بلند می شوند. در حالی که این پایان انتظار آن ها نیست و آن ها برای گرفتن چمدان خود هم باید در قسمت دریافت چمدان فرودگاه انتظار بکشند. این رفتار دلایل زیادی می تواند داشته باشد. اول از همه آن که، اغلب افراد از منتظر ماندن در صف بیزارند. آن ها تصور می کنند هر چه زودتر از جای خود بلند شوند، زودتر هم هواپیما را ترک خواهند کرد. دوم آنکه، یک رقابت در جریان است. به همین خاطر آن ها با خود می گویند همه در حال آماده کردن خود هستند، چرا من هیچ کاری نکنم؟ و بالاخره آن که حتی کسانی که کلاستروفوبیا یا همان ترس از فضاهای بسته ندارند هم از حضور در یک فضای تنگ و بسته خوششان نمی آید.

۵. ولخرجی کردن برای خودنمایی

به کسانی که همیشه بیش از حد لازم پول خرج می کنند تا ثروت خود را به رخ کشند، خرده نگیرید. این افراد معمولا از مشکلات روانی جدی رنج می برند. خودنمایی ممکن است یک مکانیسم دفاعی در برابر ترس هایی باشد که در عمق وجود ما ریشه دوانده اند. کسانی که دوست دارند برتری خود را به نمایش گذارند، احتمالا در کودکی از محبت و توجه والدین خود بی نصیب مانده اند.

۶. کند راه رفتن در مترو، فرودگاه یا خیابان

برای بسیاری از افراد کند راه رفتن دیگران در معابر عمومی که مانع از سریع تر راه رفتن آن ها می شود بسیار آزاردهنده است. روانشناسان معتقدند، این احساس آزاردهنده از تصور خود ما از مدت زمانی که باید در یک جا باشیم، نشأت می گیرد، حتی اگر عجله نداشته باشیم. به علاوه، آدم ها تصور می کنند کسانی که کند راه می روند قوانین نانوشته پیاده روی را زیر پا گذاشته اند. انگار که سرعت مشخصی برای یک پیاده روی نرمال وجود دارد. واقعیت آن است که آدم ها بسته به شرایط فیزیکی و تنظیمات «زمان سنج درونی بدن شان» با سرعت های مختلفی راه می روند.

۷. دید زدن گوشی دیگران

همه ما حداقل یک بار تجربه نگاه کردن به گوشی دیگران را داشته ایم. اما تعداد بسیار کمی از آن ها این کار را از عمد یا به قصد بدی انجام می دهند. این اصلا خوب نیست که کسی پیام های خصوصی ما را بخواند. با این حال بهتر است بدانید اغلب کسانی که در گوشی دیگران سرک می کشند، این کار را تنها از سر بی حوصلگی انجام می دهند. وقتی در مترو نشسته اید، مغز شما احساس می کند جالب ترین کاری که در آن وضعیت می توانید انجام دهید، نگاه کردن به صفحه تلفن همراه دیگران است و خیلی سخت است که در برابر این وسوسه مقاومت کرد.

۸. فشار دادن ته خودکار، بازی با چیزهای مختلف یا ضربه زدن به میز

همه ما با افرادی مواجه شده ایم که این قبیل کارها را انجام می دهند؛ با ناخن خود روی میز ضربه می زنند، با خودکار خود بازی می کنند و پاهای خود را به شدت تکان می دهند. این افراد اصلا متوجه کاری که می کنند نیستند. همین کارهای بی هدف برای بسیاری از افراد بسیار آزاردهنده هستند. با این حال پیش از آن که سر چنین افرادی فریاد بکشید و خودکارشان را دور بیندازید، به این نکته فکر کنید که شاید این شخص برای آرام کردن خود این کار را انجام می دهد. بی قراری نوعی اختلال است و افرادی که دچار بی قراری هستند، دست به چنین حرکات غیر قابل کنترل و تکرار شونده ای می زنند یا ناخودآگاه با چیزهای کوچک بازی می کنند.

عصبی بودن، کمبود توجه و اختلالات طیف اوتیسم، از مهم ترین دلایل اختلال بی قراری هستند. اگر از این کارهای بی ضرر خیلی اذیت می شوید، ممکن است به میسوفونیا یا همان صدا بیزاری دچار شده باشید.

۹. شکستن قولنج

در گذشته بزرگترها به بچه ها می گفتند اگر قولنج شان را بشکنند آرتروز خواهند گرفت. اما تحقیق جدیدی نشان داده این کار هیچ ضرری به همراه ندارد. به گفته پزشکان، میل به کش دادن مفصل ها به اندازه وقتی که صبح از خواب بیدار می شوید یا بعد از یک روز کاری طولانی دوست دارید بدن خود را کش و قوس دهید، طبیعی است. این کار فشار وارده به مفاصل را کاهش می دهد و با احساس آرامش بیشتری همراه است. با این حال شاید بهتر باشد این کار را زمان هایی که تنها هستید انجام دهید.

۱۰. زیاده روی در عطر زدن

حتما شما نیز در محل کار یا وسایل نقلیه عمومی با چنین افرادی برخورد داشته اید. بوی عطر آن ها به قدری زیاد است که انگار یک شیشه کامل عطر را روی خودشان خالی کرده اند. گاهی اوقات حتی اندکی زیاده روی در زدن عطر نیز می تواند باعث سردرد یا واکنش آلرژیک در بعضی افراد شود.

اگر قصد دارید کسی که زیاد عطر می زند را به باد انتقاد گیرید باید مراقب باشید. زیرا دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که آدم ها وقتی افسرده هستند در استفاده از عطر زیاده روی می کنند. نکته جالب توجه این است که وقتی دچار افسردگی می شویم، عملکرد گیرنده های بو سرکوب می شود. به همین خاطر احتمال دارد اصلا ندانیم که بوی عطرمان چقدر آزاردهنده است.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0

دیدگاه شما

بدون دیدگاه