تفاوت احساسات در مرد ها و زن ها

احساسات در مرد ها و زن ها
   

شیوه های بیان احساسات در مردها و زن ها

قطعاً همه ی شما در طول زندگی خود به تفاوت های مرد ها و زن ها پی  برده اید. این تفاوت ها نه تنها در مورد عملکرد مغز و نوع تفکرات آنهاست بلکه در نحوه ی بروز احساسات هم می باشد.احساسات در مرد ها و زن ها متفاوت است.

کلمات کلیدی:( بیان احساسات در مردها و زن ها| تفاوت های مرد ها و زن ها|روابط زناشویی )
زمان مظالعه: ۶ دقیقه

شیوه بیان احساسات در مرد ها و زن ها بسیار متفاوت است. بر عکس زنان که احساسات خود را از طریق بیان کردن نشان می دهند، مرد ها بیشتر تلاش در مخفی کردن این احساسات دارند. برای اینکه بتوانیم روابط خوبی داشته باشیم یا روابط پر تنش خود را به یک ارتباط خوب و قوی تبدیل کنیم نیاز به شناخت این تفاوت ها داریم.

اولین دلیل تفاوت شیوه ی بیان احساسات در مردها و زن ها ساختار و عملکرد مغزی متفاوت آنهاست. در زن ها میان دو نیم کره ی مغز ارتباط وجود دارد و این موجب توانایی بیشتر آنها در مهارت های گفتاری می گردد. اما در مرد ها این ارتباط بسیار کم است و به آنها این امکان را می دهد که در استدلال و هوش دیداری توانا تر باشند.

 احساسات در مرد ها و زن ها

با شما در این مقاله خواهیم گفت

ابتدا تفاوت های مرد ها و زن ها در بیان احساسات را مرور می کنیم و پس از آن بررسی خواهیم کرد که ریشه ی این تفاوت ها در چیست.

تفاوت های زبان احساس مردها و زن ها را بشناسید

تا به حال به این فکر کرده اید  که چرا در بیشتر مشاجرات و جر و بحث ها با همسر خود به نتیجه ای نمی رسید و مدام در یک دور تکرار قرار می گیرید و متاسفانه هیچ وقت نمی فهمید دلیل این تنش ها چیست و چطور می توان آن را حل کرد؟

عدم شناخت تفاوت های مرد ها و زن ها و عدم توانایی در  پذیرش و درک این تفاوت ها مهمترین دلیل بیشتر درگیری ها و بحث های میان شما و همسرتان است. اگر این مسئله مربوط به بعد احساسی و عاطفی زندگی باشد که دیگر امیدی به پایان این مشکلات نیست. شما به عنوان یک زن همسر خود را به بی مهری و عدم علاقه به شما و زندگی متهم می کنید و همسرتان هم شما را فردی پر توقع و سطحی نگر قلمداد می کند !

پس این مقاله را که شرحی در مورد مهمترین تفاوت های شیوه ی بیان احساسات در مردها و زن ها است مطالعه فرمایید تا هرچه زودتر به تمامی این تنش ها پایان دهید.

 احساسات در مرد ها و زن ها

گاه شما برای رسیدن به شناخت تفاوت های مرد ها و زن ها و ترمیم روابط زناشویی خود نیاز به کمک مشاور دارید. از این رو می توانید با مشاورین ما در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس گرفته و مشکلات خود را مطرح نمایید تا هر چه زودتر سایه آرامش را بر سر زندگی خود بر گردانید. شما می توانید از هر نقطه ای از کشور بدون نیاز به گرفتن کد یا صفر با شماره تلفن ثابت zendeghima.ir تماس حاصل نمایید و از راهنمایی های مشاوران متخصص و حرفه ای ما بهره مند شوید.

حال بیایید نگاهی به تفاوت های شیوه ی بیان احساسات در مرد ها و زن ها بپردازیم و ببینیم که در پس آنها چه راز هایی نهفته است.

  1. خشم یکی از احساسات غیر قابل انکار در وجود همه ی افراد است. زن ها هم همانند مرد ها بر سر موضوعات مختلف عصبی می شوند اما به دلیل اینکه احساسات خود را نشان داده و بیان می کنند کمتر دچار واکنش های خشونت آمیز می شوند اما مرد ها به دلیل سرکوب کردن این احساسات دچار سرخوردگی شده و آن را در قالب خشم بروز می دهند.
  2. گرچه زن ها به داشتن حس حسادت معروف هستند اما این احساس در هر دو جنس وجود دارد و گاهی در مرد ها شدیدتر هم می باشد. اما از آنجایی که زن ها مشکلی در بیان احساسات خود ندارند و گاه حتی نقاط ضعف خود را بروز می دهند این احساس در آنها آشکار است در حالیکه مرد ها برای حفظ ظاهر قدرتمند خود هرگز به وجود چنین احساسی در خود اعتراف نمی کنند.
  3. از مهمترین تفاوت های مرد ها و زن ها در بیان احساسات این است که شما به عنوان یک زن به دلیل نگاه موضعی به مسائل و در نظر گرفتن تمام جزئیات ممکن است بتوانید ساعت ها و شاید هم روزها و هفته ها و سال ها در مورد یک موضوع صحبت کنید اما از آنجایی که مرد ها موضوعات و شرایط را کلی در نظر می گیرند هرگز تحمل گوش دادن به ساعت ها مقدمه چینی شما برای بیان اصل موضوع نخواهند داشت در نتیجه انتظار نداشته باشید آنها شنوندگان خوبی برای آسمان و ریسمان بافی های شما باشند و از اینکه در بین صحبت هایتان سرگرم مطالعه روزنامه، تماشای فوتبال شوند و یا حتی موقعیتی که در آن هستید را ترک کنند، تعجب نکنید.
  4.  مرد ها از بروز احساسات خود چه منفی و چه مثبت امتنا می کنند و بر این باورند که احساساتی مانند عشق، دوست داشتن و حتی همدردی را باید در عمل نشان داد و نیازی به بیان آنها نیست. اما زن ها معتقدند که چون خودشان تمام احساسات را نشان داده و بیان می کنند افراد با احساسی هستند و در مقابل مرد ها از سنگ ساخته شده اند و هیچ درکی از عواطف انسانی ندارند.
  5. زن ها بیان احساسات و نشان دادن هر یک از عواطف خود را نشانه ی تکامل شخصیتی می دانند و اعتقاد دارند که افرادی که در این امر ناتوان هستند قطعاً دچار مشکلات شخصیتی و روانی می باشند. در مقابل مرد ها برتری و قدرت خود را با گفتگو از مهارت ها، اطلاعات و توانمندی های خود با دیگران ثابت می نمایند.
  6. یکی از تفاوت های مرد ها و زن ها که نقش مهمی در شکل گیری جر و بحث ها دارد این است که به هنگام بروز مشکلات زن ها تمایل دارند در مورد آن صحبت کنند، احساساتشان را با دیگران سهیم شوند و یا برای از بین بردن انرژی منفی خود غر بزنند. اما مرد ها در مواجهه با مشکلات و مصائب سکوت کرده و در دنیای تنهایی خود به دنبال راه حل می گردند.
  7. مرد ها در گفتگوها به اصل پیام اهمیت می دهند و کمتر توجهی به زبان بدن و شرایط و موقعیت دارند. اما زن ها در صحبت کردن به غیر از موضوع اصلی به تمام جزئیات، حرکات بدن، لحن صدا، حالات چهره و … توجه می کنند.
  8. زن ها به هنگام گوش دادن به صحبت های دیگران با بیان بعضی آواها و کلمات مانند بله، آهان و … همراهی خود را در طول گفتگو نشان می دهند اما مرد ها تنها در جایی که بخواهند نظر نهایی خود را اعلام کنند از کلمات تایید یا رد مانند بله و نه استفاده می کنند.

ریشه این تفاوت ها در چیست ؟

حال که به تفاوت های شیوه ی بیان احساسات در مرد ها و زن ها پی بردید، بد نیست که بدانید این تفاوت ها به چه دلیل است تا یاد بگیرید که بدون دلیل به همسر خود برچسب نزنید و او را متهم نکنید.

  1. اولین دلیل تفاوت شیوه ی بیان احساسات در مردها و زن ها ساختار و عملکرد مغزی متفاوت آنهاست. در زن ها میان دو نیم کره ی مغز ارتباط وجود دارد و این موجب توانایی بیشتر آنها در مهارت های گفتاری می گردد. اما در مرد ها این ارتباط بسیار کم است و به آنها این امکان را می دهد که در استدلال و هوش دیداری توانا تر باشند.
  2. تکامل بیولوژیکی در زن ها و مرد ها متفاوت است و این موجب شکل گیری عادات متفاوت در آنها می شود. مثلاً ارتباط چشمی در یک سالگی در پسران کمتر از دختران است و پسرها به اشیا متحرک مثل ماشین بیشتر از صورت انسان ها توجه می کنند و در مورد دختران این کاملاً برعکس می باشد.
  3. باورها و آموزه های فرهنگی غلط که ناشی از تربیت خانوادگی و اجتماعی افراد است باعث شده که در طول تکامل شخصیت تفاوت های مهمی بین مردها و زن ها به وجود آید. از کودکی به پسر بچه ها می گویند که مرد گریه نمی کند و نباید احساساتی مانند اضطراب، ناراحتی و افسردگی را نشان دهد و یا حتی عواطف مثبت مثل دوست داشتن و محبت را باید با عمل به جای حرف زدن ثابت کرد. حال که دختران از همان اول عزیز دردانه ی خانواده بوده و بی هیچ محدودیتی می توانند از عواطف خود حرف بزنند.

 احساسات در مرد ها و زن ها

حرف آخر با شما زوج های عزیز این است که اگر خواستار زندگی مملو از شادی و آرامش هستید به جای ادامه ی بحث و جدل های تکراری که هیچ نتیجه ای هم نخواهد داشت، برای شناخت بهتر خصوصیات و تفاوت های مرد ها و زن ها وقت صرف کنید، تلاش کنید که با شناخت به آنها احترام بگذارید و قبولشان کنید و سعی نمایید که در جهت همسو کردن نگرش های خود با یکدیگر بدون موضع گیری گفتگو نمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

گاه ممکن است اذعان نمایید که هیچ وقت به نتیجه نمی رسید. نگران نباشید مراکز مشاوره خانواده برای همراهی شما در چنین شرایطی تاسیس شده اند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب هم همانند سایر مراکز آماده ارائه خدمات به شما برای بهبود روابط زناشویی می باشد تا با توصیه های لازم شما را برای داشتن زندگی همراه با عشق و دوستی یاری نماید. شما می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در طول هفته و حتی ایام تعطیل بدون نیاز به گرفتن وقت قبلی با شماره تلفن ثابت zendeghima.ir در تماس باشید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه