والدین تاخیر در تکلم کودکان را جدی بگیرند

تاخیر در تکلم کودکان
   

تاخیر در تکلم کودکان و گفتار، زبان و صحبت مهم ترین بخش تکامل کودک است. این مهارت برای اولین بار از ۶ تا ۸ ماهگی به کودکان داده می شود. البته قبل از آن، صدای گریه و صدای شیرخوار به معنی خاصی است و مادر به تدریج متوجه می شود که هر بار که مفهوم گریه نوزاد به دلیل گرسنگی یا درد و یا نیاز به تغییر پوشک و … است یا خیر. از ۶ ماهگی به بعد نوزاد بیان کلمه هایی مثل (دا) (قا) (با) که یک سیلابی اند را آغاز می کند. جهت دریافت اطلاعات بیشتر می توانید به صورت همه روزه با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید و از خدمات مشاوران و روانشناسان برتر کشور بهره مند شوید.

کلمات کلیدی:( تاخیر در تکلم کودکان|تکلم کودکان)

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بررسی تاخیر در تکلم کودکان

در ۸ ماهگی، واژه هایی که می گویند دوسیلابی اند مانند (دادا) (قاقا) (بابا) … و حتی در این سن نوزاد، کلماتی که مادر و پدر استفاده می کنند را شاید به صورت مبهم تکرار کند، انتظار می رود که کودک ۳ حرف مانند بابا، دد، قاقا، هر کدام را با یک مفهوم خاص بیان کند. از سن یک سالگی، او با استفاده از کلمات (مامان و بابا) به طور خاص برای والدین و تا ۱۵ ماهگی شش کلمه را بیان می کند.

صحبت کردن با کودک و صحبت کردن درباره پرسیدن او و پرسش هایی مانند (توپت کو؟) (این چیه) یا نشان دادن تصویر و درخواست از کودک برای بیان نام حیوانات و یا حتی تکرار صدای آن، در صحبت کردن او موثر است.

  • هجده ماهگی نوزاد

در سن ۱۸ ماهگی، واژگان او به ۳۰ کلمه رشد می کند. برای فهمیدن تاخیر در تکلم کودکان گفته می شود که دو کلمه از جمله (بابا کو) و (چه چیزی) از سن ۲ سالگی می گویند و به تدریج که دامنه وسعت کلماتش بیشتر می شود، صحبت کردن به صورت صریح آغاز می شود و می تواند از ۵/۲ تا ۳ سالگی جمله های ۳ کلمه ای بسازد در غیر این صورت باید برای بهبود تکلم اقدام شود.

تاخیر در تکلم کودکان

بررسی عمومیت تاخیر در تکلم کودکان

آیا این روند رایج است و برای همه کودکان اعمال می شود؟ این روند در اکثر کودکان دیده می شود، اما این یک قاعده کلی نیست و برای همه اعمال نمی شود. در برخی از خانواده ها، تاخیر در تکلم کودکان مشاهده می شود. معمولا کودکان در خانواده های با تعداد بالا که دارای برادران و خواهران هستند، شروع به صحبت کردن زودتر می کنند، اما بچه های تک فرزندی که در خانواده های کم جمعیت زندگی می کنند احتمالا دیرتر صحبت می کنند.

مقالات پیشنهادی مجیب
  • نرمال بودن و طبیعی بودن تا چه حد و تا چه زمانی

تاخیر در تکلم کودکان تا ۳ سال طبیعی است و نیازی به گفتار درمانی نیست. اگر پس از این سن، کودک صحبت نمی کند و یا با صحبت و تلفظ یا جملات یا تکرار برخی از کلمات و لکنت زبان همراه است باید حتما به متخصص اطفال، روانپزشک یا روانشناس و گفتار درمانی مراجع شود. والدین گرامی برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه با سایت زندگی ما تماس بگیرند و از خدمات تلفنی و آنلاین برترین مشاوران بهره مند شوند.

طبیعی نبودن تاخیر در تکلم کودکان

اگر تاخیر در گفتار طبیعی وجود داشته باشد، علامت چیست؟ شایع ترین علت تاخیر گفتار، سابقه خانوادگی است، اما برخی اختلالات، به ویژه اختلالات شناختی مانند اوتیسم، می تواند صحبت کردن را به تأخیر بیندازد.

  • بررسی طبیعی یا غیر طبیعی بودن تکلم کودک

صحبت کردن با کودک و صحبت کردن درباره پرسیدن او و پرسش هایی مانند (توپت کو؟) (این چیه) یا نشان دادن تصویر و درخواست از کودک برای بیان نام حیوانات و یا حتی تکرار صدای آن، در صحبت کردن او موثر است. تاخیر در تکلم کودکان که توانایی شناختن و تلاش برای پاسخگویی به سوالات مادر و پدر را دارند، مشکل نیست، اما کودکانی که این قدرت را ندارند و این سوال را درک نمی کنند، ممکن است دچار اختلالات روانی و دیر صحبت کردن او نشانه مشکل است.

نکاتی برای بهبود تاخیر در تکلم کودکان

مهارت هایی برای زودتر صحبت کردن کودکان، نمایش تصاویر و گوش دادن به آهنگ ها و شعر به کودک کمک می کند تا صحبت را سریع تر شروع کند. والدین می توانند با فرزند خود صحبت کنند و از آنها بخواهند تا به آنها پاسخ دهند. برخی می گویند خوردن تخم کبوتر و بلدرچین برای باز کردن زبان یا لکنت زبان مفید است!!! نه، آنها هیچ تأثیری در بهبود تاخیر در تکلم کودکان ندارند.

  • راه حل

اگر والدین آگاهی خود را بالا ببرند و بدانند که چگونه مکانیسم صحبت کردن آغاز می شود و این روند تکاملی تاخیر در تکلم کودکان به جز تکرار و عمل انجام نمی شود از خود درمانی های این چنینی اجتناب می کنند. گفتار درمانی تنها برای لکنت زبان توصیه می شود که یک اختلال چند بعدی است. البته، اگر کودک دچار اضطراب و یا والدین مشکلات رفتاری داشته باشد، بهتر است از یک روانپزشک کودک کمک بگیرید. ضمنا برای کسب آگاهی بیشتر و مشاوره آنلاین می توانید در ایام تعطیل هم از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب استفاده نمائید.

علائم یک مشکل احتمالی در تکلم

پدر و مادر باید بلافاصله متخصص را ببینند اگر آنها یک یا چند نشانه زیر را ببینند که اغلب نشان دهنده مشکلی در گفتار کودک است. عبارتند از:

  • والدین باید دقیقا در مورد تاخیر در تکلم کودکان دقیق باشند که به صداها واکنش نشان نمی دهند یا با صدای خود نمی تواند منظورش را برساند.
  • بین ۱۲ تا ۲۴ ماهگی، اگر چنین نشانه ای در کودک مشاهده شده باشد، او باید درمان شود.

زمانی که تا ۱۲ ماهگی برای خداحافظی کردن از نکات و سخنان مانند دست تکان دادن استفاده نکند، با استفاده از کلمه و نقطه ارتباطات به جای استفاده از کلمات تا ۱۸ ماهگی، مشکلی در تلفیق صدا تا ۱۸ ماهگی، داشتن مشکل در فهم درخواست‌‌های کلامی ساده و انجام آنها از جمله مواردی است که والدین باید به دقت بررسی کنند.

تاخیر در تکلم کودکان

راه‌هایی برای پیشگیری و درمان تاخیر در تکلم کودکان

پیشرفت در گفتار، علاوه بر ماهیت کودک و یادگیری و آموزش، تحت تأثیر عوامل مانند ژنتیک و محیط قرار می گیرد. وقتی والدین درک درستی از دلیل تاخیر در تکلم کودکان ندارند، می توانند راه هایی برای بهبود گفتار او را بیاموزند. بنابراین، والدین باید زمان زیادی را در ارتباط با فرزندشان در دوران کودکی او صرف کنند. اگر در گفتار، زبان، شنوایی یا در صحبت کردن در حال توسعه یک مشکل وجود داشته باشد، مداخله سریع والدین کودک می تواند به او کمک کند.

پدر و مادرهای عزیز می توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه فرزند خود و چگونگی تاخیر در تکلم کودکان به صورت همه روزه و از طریق تلفن ثابت با سایت زندگی ما تماس حاصل نمایند و از خدمات مشاورین برتر کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در ایام تعطیل بهره مند شوند. ضمنا برای برقراری تماس از سراسر ایران شماره زیر را شماره گیری نمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه