اختلالات خواب نیمه شب: دلایل این بی خوابی ها چه می تواند باشد

اختلالات خواب نیمه شب
   

اختلالات خواب نیمه شب برای همه ما اتفاق افتاده است، که یا به خاطر استرس کاری که در طول روز داشته ایم، یا به خاطر ترسی همیشگی که به صورت کابوس آن را در خواب رویت می کنیم، یا ممکن است به دلیل درد جسمی خاص و یا عدم رعایت استاندارد های مربوط به تشک خواب ما بوده باشد.

برخی از موارد بالا جای نگرانی ندارند یعنی اگر درد جسمی باشد باید به دکتر مراجعه کنید و آن را درمان کنید، اگر از مشکل تشک و یا بالش شما یا هر چیز دیگری از این مورد باشد،خوب باید آن را تعویض کنید اما اگر این اختلالات خواب نیمه شب برای شما به صورت مکرر در حال اتفاق افتادن است و خواب شبانه شما را با بی نطمی رو به رو کرده و در طول روز کسل و بی حوصله هستید؛ می تواند مسبب سایر مشکلات روحی- روانی و یا جسمی باشد که باید به صورت جدی آن را پیگیری کنید.

 اختلال خواب یا مشکل خواب چیست؟

اختلالات خواب نیمه شب

اختلال خواب یک بیماری است که اغلب توانایی شما برای دریافت خواب کافی و مناسب را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که این مورد طبیعی است که گاهی با اختلالات خواب نیمه شب مواجه شوید اما این امر طبیعی نیست که هر شب با این مشکل مواجه شوید و از خواب کافی بی بهره بمانید.

زیرا همان طور که گفته شد عواقب بدی را ممکن است، برای شما به همراه داشته باشد.

اغلب مشکلات کم خوابی و بی خوابی می تواند یک تجربه خسته کننده  و کسل کننده به همراه داشته باشد.شما درنیمه های شب از خواب بیدار می شوید و تا نزدیک های صبح نمی توانید بخوابید و صبح  زود بیدار می شوید چون باید به سر کار بروید.

در طول روز و به هنگام کار سریع خسته می شوید،چون درست نخوابیده اید، دوباره شب هنگام خسته هستید، می خوابید اما در نیمه های شب بیدار می شوید و این چرخه همین طور ادامه دارد که منجر به عواقبی چون

  • کسالت جسمی
  • تصادف
  • نارضایتی شغلی از سوی رییس
  • مشکل در محیط کار
  • مشکل در روابط زناشویی
  • افزایش وزن

می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خواب نیمه شب به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

اختلالات خواب نیمه شب: راه چاره

برای اینکه سالم بمانید و زندگی آرام و طبیعی داشته باشید خواب یک امر ضروری است و اگر برای شما اینگونه اتفاق می افتد، پس باید درمان شوید.

حتی اگر با مشکلات خواب مواجه شده اید تا زمانی که طبیعی به نظر برسند، هنوز می توانید شرایطی را فراهم کنید تا آن ها را به مرز طبیعی و ایده ال برسانید.

این کار را با ردیابی علائم و الگوهای خواب خود و سپس ایجاد تغییرات سالم به عادات روزانه اضافه کنید تا خوابی راحت در شب داشته باشد.

گاهی می توانید از متخصصان طب سوزنی سنتی هم استفاده کنید که دلیل بی خوابی شما را روشن می کنند و با ردیابی مشکل اصلی و اساسی را ه های بهبود خواب و کیفیت زندگی را می توانند، تشخیص می دهند.

 علائم و نشانه های اختلالات خواب نیمه شب

همان طور که گفته شد هر کسی می تواند اختلالات خواب نیمه شب را تجربه کند اما چگونه بفهمیم این اختلالات جزیی هستند و چندان اهمیت ندارد و با یک تغییرات اساسی و یا مشورت با یک طب سوزنی سنتی مشکل ما حل می شود .

اغلب مشکلات کم خوابی و بی خوابی می تواند یک تجربه خسته کننده  و کسل کننده به همراه داشته باشد.شما درنیمه های شب از خواب بیدار می شوید و تا نزدیک های صبح نمی توانید بخوابید و صبح  زود بیدار می شوید چون باید به سر کار بروید.

در ادامه یک سری سوالات را ارائه می دهیم که با وجود جواب مثبت به هر یک، مشکل شما می تواند جدی باشد و باید به دنبال راه حل درمان باشید.

  • در طول روز احساس تحریک پذیر یا خواب آلودگی می کنید؟
  • هنگام نشستن، تماشای تلویزیون یا خواندن، دچار مشکلی شده اید؟
  • خواب آلود بودن یا احساس خستگی در هنگام رانندگی دارید؟
  • تمرکز برای شما دشوار است؟
  • اغلب توسط دیگران اذعان می شود که خسته به نظر می رسید؟
  • واکنش و عکس العمل های شما آهسته و بیحال است؟
  • مشکل کنترل عواطف و احساسات دارید؟
  • احساس می کنید تقریبا هر لحظه باید چرت بزنید؟
  • نیاز به نوشیدنی های کافئین دار دارید تا خود را حفظ کنید؟

اگر به صورت منظم هر یک از علائم بالا را تجربه می کنید، ممکن است با اختلالات خواب نیمه شب مواجه باشید. اگر تمامی سولات بالا جواب بله دارند پس مسئله را جدی بگیرید.

انواع اختلالات خواب نیمه شب

اختلالات خواب نیمه شب

بی خوابی

بی خوابی، ناتوانی در خواب و خواب در شب، می تواند ناشی از تنش، وضعیت سلامتی، داروهای مصرفی یا حتی میزان قهوه ای که می نوشید، باشد. بی خوابی نیز می تواند ناشی از اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی هم باشد.

اگر همگی دلایل بالا برای شما اتفاق می افتد پس بازنگری نسبت به عادت های روزانه، کسب ارامش از طریق روش های مطمئن بدون مصرف قرص های آرام بخش کاملا امکان پذیر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خواب نیمه شب به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

آپنه خواب(وقفه تنفسی در خواب)

آپنه خواب یک وضعیت نامناسب در طول روند خواب نیمه شب  (و قابل درمان) است که در آن تنفس شما به طور موقت در طول خواب متوقف می شود، بیدار شدن و اختلالات خواب نیمه شب در بیشتر مواقع به خاطر آپنه خواب می باشد. البته در طول روز ممکن است این بیدار شدن ها را به یاد نیاورید، اما احساس خستگی را دارید، افسرده و تحریک پذیر هستید و میزان کارایی و بهره وری شما برای کار به شدت پایین می آید.

اختلال خواب نیمه شب به وسیله آپنه در عین معمول بودن، می تواند جدی باشد و باید در اولین فرصت به یک پزشک متخصص مراجعه کرد .

سندرم پاهای بی حرکت (RLS)

سندرم پاهای بی حرکت (RLS) یکی از  اختلالات خواب نیمه شب می باشد،که باعث حرکت پا  می شود و شما نمی توانید آن را کنترل کنید و از دست شما خارج می شود.تمایل به حرکت پا زمانی اتفاق می افتد که شما در حال استراحت هستید و یا دراز کشیده اید که این اتفاق می افتد و معمولا به دلیل تنش، استرس، درد در ناحیه ی خاص و سایر عوامل می باشد.این مورد اختلال خواب قابل درمان است و حتی گاهی با کمک مشاور از طریق درمان های محیطی و حرکات ساده می توان در خانه آن را درمان کرد.

مقالات پیشنهادی مجیب

 درمان اختلالات خواب نیمه شب: تماس با دکتر

تمامی روند های اختلالات خواب نیمه شب که در بالا ارائه شد، قابل درمان هستند چه بسا که برخی از آن ها با تنظیم برنامه های منظم روزانه توسط خود فرد قابل حل هستند و  یا با مشورت روانشناس می توان مشکل را بر طرف کرد.

اما اگر ملاحظه کردید که مشکلات برطرف نشد، باید با یک پزشک متخصص  مشورت کنید و یک بررسی اصولی و تخصصی از درمان اصلی را آغاز کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه اختلالات خواب نیمه شب به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

همان طور که ملاحظه کردید در بیشتر اختلالات خواب نیمه شب مشکلات افسردگی، استرس و اضطراب های مربوط به کار های روزانه ما دخیل هستند و اگر برطرف شوند؛ در موارد زیاد مشکلات خواب هم بر طرف خواهد شد.

جهت درمان استرس  موجود در روح وجسم خود بهتر است از مشورت با روانپزشکان یا روانشناسان بهره  ببرید که گاهی چند توصیه ساده و اثر بخش نتیجه خوبی را حاصل م خواهد کرد.

جهت ارتباط با مشاوران سایت زندگی ما با شماره تماس zendeghima.ir در تمامی ایام هفته از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب ارتباط برقرار کنید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه