سندروم آسپرگر در نوجوانان را بشناسید و بدانید

سندروم آسپرگر در نوجوانان
   

سندروم آسپرگر در نوجوانان یکی از انواع اختلالات رشد عصبی می باشد که فرد در مورد روابط و تعاملات اجتماعی و بین فردی  مشکلاتی دارد. در واقع هنگامی که شما فردی را که مبتلا به سندرم  آسپرگر است،ملاقات  می کنید، ممکن است دو مورد را متوجه شوید.

او به همان اندازه که  باهوش است، با مهارت های اجتماعی نیز مشکل دارد و همچنین تمایل به تمرکز بر روی یک موضوع دارد یا رفتارهای مشابه را چندین بار تکرار می کند و انجام می دهد.. بسیاری از تحقیقات که روی سندرم آسپرگر انجام شده نشان از آن است که یک حالتی ملایم از اوتیسم(اختلالات رشدی از نوع روابط اجتماعی) است.

در این مقاله به موضوع سندروم آسپرگر در نوجوانان با جزییاتی مثل علائم این سندروم، درمان و نحوه برخورد با آن ها نیز می پردازیم.

سندروم آسپرگر در نوجوانان : علائم این سندروم

سندروم آسپرگر در نوجوانان

علائم این اختلال از اوایل کودکی خود را نشان می دهد، مثلا به عنوان پدر و یا مادر متوجه خواهید شد که کودک در برقراری ارتباط چشمی ناتوان است . به هنگام حرف زدن با شما خودش را به وسیله بازی و یا چیزی دیگر مشغول می کند.

در ادامه و در سنین بالاتر یعنی نوجوانی متوجه می شوید نوجوان شما در برقراری ارتباط اجتماعی مثل صحبت کردن، ارتباط برقرار کردن و محبت کردن دچار اختلالاتی است و نمی داند در مهمانی ها و روابط بیرون چگونه رفتار کند و همچنین برخورد کند.

او از دیگر روابط و نشانه های اجتماعی مثل زبان بدن و  یا بیان چهره از طریق ایما و اشاره ضعیف است و وقتی کسی با او اینگونه برخورد می کند احساس ناراحتی و یا عضبانیت دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندروم آسپرگر در نوجوانان به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

نشانه های دیگر سندروم آسپرگر

نشانه دیگر این است که کودک و یا نوجوان شما ممکن است هیچ گونه احساسی را نسبت به دیگری و یا صحبت های دیگران از خود بروز ندهد.

مثلا زمانی که باید شاد باشد و یا کاری ایده آل انجام داده است یا کسی از اعضای خانواده انجام داده است، هیچ گونه عکس العملی مثل نشاط، خنده ابراز نمی کند. به مانند یک چهره ای رباتیک و خشک کار خود را انجام می دهد.

وقتی کودک یا نوجوانی به سندرم  آسپرگر مبتلا است، اگر به درستی رسیدگی و درمان نشود به مرور می تواند منجر به سایر اختلالات روانی مثل استرس و اضطراب شوند.

نوجوان شما ممکن است که بیشتر از زمانی که باید صحبت کند، نیز حرف می زند. مثلا ممکن است تا یک ساعت پیاپی در مورد فوتبال و برنامه ای تلویزیونی حرف بزند.

این تکرر و مدام صحبت کردن بیشتر در حیطه موضوعاتی است که خود بیش از اندازه علاقه دارد و دوست دارد که شما هم در مورد آن بیشتر بدانید

سندروم  آسپرگر در نوجوانان ممکن است با عدم علایق نسبت به تغییرات پیرامون خود را نشان دهد، مثلا او می تواند هر روز قبل از رفتن به مدرسه صبحانه بخورد اما اگر روز دیگر صبحانه ای نباشد عصبی می شود و پرخاشگری می کند.

او همچنین در برابر برخی از حواس پنجگانه خود مثلا صدا و یا نور حساسیت زیادی پیدا می کند و از این ناحیه اگر مورد اذیت واقع شود خیلی زود واکنش نشان می دهد.

 سندوم آسپرگر در نوجوانان : دلایل

در ارتباط با اختلالات عصبی معمولا نظر های متفاوتی وجود دارد که برخی از مطالعات سندروم آسپرگر را به نوعی از مشکلات مغزی و عصبی ربط می دهند و برخی از تحقیقات منتشر شده آن را در ژن های افراد جستجو می کنند که جنبه ارثی دارد.

همچنین وجود این بیماری در دختر و پسر به یک اندازه نیست و برآورد شده که در پسران بیش از دختران اتفاق می افتد و تشخیص آن البته در پسران راحت تر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندروم آسپرگر در نوجوانان به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

سندروم آسپرگر در نوجوانان : عوارض احتمالی

سندروم آسپرگر در نوجوانان

وقتی کودک یا نوجوانی به سندرم  آسپرگر مبتلا است، اگر به درستی رسیدگی و درمان نشود به مرور می تواند منجر به سایر اختلالات روانی مثل استرس و اضطراب شوند، به دلیل اتفاقاتی که برای آن ها می افتد مثل تذکرات والدین که “نباید اینگونه باشی و یا بهتر بود این کار را می دادی”

همچنین با توجه به اینکه نسبت به تغییرات بسیار حساس هستند و نمی توانند تغییرات احتمالی و حکمفرما را تحمل کنند با مشکلات عصبی و پرخاشگری مواجه خواهند شد.

سندروم آسپرگر در نوجوانان : درمان

برای درمان این نوع بیماری عصبی بهتر است که ابتدا به کلینیک های روانشناسی و مشاوره مراجعه کرد. در این کلینیک ها معمولا با گرفتن آزمون تستی و تشریحی و سوالات شخصی تا حدودی مشخص می توانند تشخیص دهند که فرد مبتلا به سندروم آسپرگر می باشد یا نه.

در ارتباط با نوجوانان بهتر است که والدین حتما مراجعه به روانشناس را در الویت قرار دهند و سرپیچی نکنند تا اگر تشخیص درست بود روند درمان به  خوبی طی مراحل منظم انجام شود.

درمان هایی که برای سندروم آسپرگر انجام می شود معمولا از نوع رفتاری، روحی – روانی و داروی می باشد.که البته در بیشتر کلینیک های درمانی این سه درمان همزمان با هم پیش می روند تا درمان به خوبی و موثر اتفاق بیفتد.

بنابراین در ارتباط با کودک و نوجوان خود خیلی خوب است که در جربان سه درمان اصلی  باشید و با روانشناس همکاری کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه سندروم آسپرگر در نوجوانان به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما  با شماره تماس zendeghima.ir  تماس حاصل فرمایید.

مقالات پیشنهادی مجیب

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

در کشور های جهان سوم و در حال توسعه مثل کشور خودمان در ارتباط با بیماری ها و اختلالات عصبی متاسفانه میزان اطلاعات و آگاهی های مورد نیاز بسیار کم است و همین موضوع باعث می شود که بسیاری از اختلالات روحی که با مراجعه به موقع مثلا در سنین کودکی می توانستند درمان شوند، اما با توجه به  این ناآگاهی ها هیچ گونه درمانی اتفاق نمی افتد.

در برخی از شرایط با رفتار هایی نا به هنجاری چون کتمان و پنهان کاری مواجه می شویم که کودک یا نوجوان خود را برای  جلوگیری از برچسب زدن های عامیانه مردم؛ از درمان به موقع منع می کنند.

و همچنان این موضوع پا برجاست و  درک درستی از بیماری های روحی و عصبی ندارند که اگر این روند اینگونه ادامه پیدا کند شاید در آینده ای نه چندان دور با خیل عظیمی از بیماران افسرده، مضطرب مواجه شویم که چندان برای خانواده و جامعه اجتماعی خوب نیست.

پس جهت درمان به هنگام و موثر خوب است که هر چه زودتر در صورت دیدن نشانه های سندروم آسپرگر که در این مقاله به آن اشاره شد، روند بهبود خود و یا فرزنداتان را پیگیری کنید .

اگر تمایل دارید که با سایت زندگی ماارتباط برقرار کنید، با شماره تماس zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب حتی در روز های تعطیل ارتباط برقرار نمایید.

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه