بلوغ زودرس عامل مهم کوتاهی قد کودکان است

کوتاهی قد کودکان
   

در این مقاله از سایت زندگی ما می خواهیم به کوتاهی قد کودکان که علت اصلی آن بلوغ زودرس است بپردازیم. قطعا افرادی که بلند تر هستند بیشتر از بقیه به چشم می آیند. شما می توانید بیشتر کارها را انجام دهید و شرایط بیشتری در انتظار داشته باشید! قد بلند این روزها یک جنبه مهم در بسیاری از جنبه های زندگی است. از شغل آینده تا جلسه خواستگاری، داشتن قد مناسب همیشه شانس بیشتری برای موفقیت دارد. از سوی دیگر، قد هر فرد، آینه سلامت جسمی اوست.

کلمات کلیدی:(بلوغ زودرس | کوتاهی قد کودکان |علت کوتاهی قد کودکان )
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بنابراین اکنون چه کاری می توانیم انجام دهیم تا فرزندانمان با مسئله کوتاهی قد کودکان مواجه نشوند؟ در این رابطه بیشتر خواهیم توضیح داد. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید و از خدمات این مرکز به صورت همه روزه و تلفنی استفاده نمائید.

در مطالعات بلوغ، جداول و منحنی های رشد برای ارزیابی نتایج آزمایشگاهی و رادیولوژیکی استفاده می شود اگر قد فرد از این منحنی ها پایین تر باشد. برای تعیین سن استخوان فرد، معمولا عکس مچ دست را می گیرد و سپس براساس سن، تخمین زده می شود که آیا نیاز به درمان و تعویق بلوغ وجود دارد.

کوتاهی قد کودکان

عامل های کوتاهی قد کودکان

مهم ترین عامل های موثر بر قد افراد:

مهم ترین عامل محیطی که بر قد تاثیر می گذارد نوع و میزان تغذیه است. پس رژیم متنوع و متعادل، پیش شرط لازم برای به حداکثر رساندن توانایی ژنتیکی برای افزایش طول استخوان است. پروتئین، به ویژه گونه های حیوانی، یکی از اجزای اصلی مورد نیاز برای رشد است. گوشت و تخم مرغ منبع اصلی پروتئین حیوانی هستند.

  • کلسیم

کلسیم همچنین ترکیب اصلی در ترکیب استخوان است و بدون دستیابی به اندازه کافی در رژیم غذایی، امکان دستیابی به بالاترین ظرفیت ارثی استخوان وجود ندارد به همین دلیل برخی از والدین به دلیل فقدان کلسیم در رژیم غذایی با کوتاهی قد کودکان خود مواجه می شوند. شیر و لبنیات و ضمنا کلم و مرکبات منبع اصلی این عنصر هستند.

  • ویتامین ها و سایر عناصر

علاوه بر این، ترشح هورمون هایی که در استخوان ها و رشد عضلات موثر هستند، نیاز به تامین ویتامین ها و سایر عناصر مانند روی، منیزیم، آهن و فلوئور دارد.

ورزش و تمرین کششی مانند یوگا و رفتن بارفیکس و غیره نیز می تواند تا حدودی کمک کند.

نقش بلوغ زودرس در کوتاهی قد کودکان

دختران تا ۱۶ سالگی و پسران تا ۱۹ سالگی!

رشد قدی از دوران جنین بودن درون رحم شروع می شود و ادامه می یابد. به طوری که بیشترین رشد را پس از تولد در دو سال اول داشته ایم. در زمان تولد، کودکان حدود ۵۰ سانتی متر قد دارند. در سال اول آن ۵ سانتی متر است و در سال دوم آن ۱۱ تا ۱۲ سانت اضافه خواهد شد. پس از آن، نرخ رشد کاهش می یابد و تا زمان بلوغ، حدود ۶ سانتی متر در هر سال ادامه دارد. در زمان بلوغ، ما همچنین جهش رشد قد که حدود ۲۰-۲۵ سانتی متر در دختران و حدود ۲۵-۳۰ سانتی متر در پسران است بلوغ زودرس باعث کوتاهی قد کودکان و بسته شدن صفح رشد آن ها می شود.

  • بسه شدن صفحه رشد

بسته شدن صفحه رشد در دختران بین ۱۴ تا ۱۶ سالگی و پسران بین سنین ۱۶ تا ۱۹ سالگی است. پس از صفحه رشد بسته شده، ما دیگر قادر به افزایش رشد قد نیستیم و هر تبلیغی برای افزایش قد بعد از بلوغ بیشتر احتمال دارد که کلاهبرداری باشد. به طور کلی، هیچ مدرک علمی برای داروها، کفش افزایش قد و موارد دیگر وجود ندارد. شما می توانید برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید.

بلوغ زودرس عامل اصلی کوتاهی قد کودکان

یکی از عوامل موثر بر قد، بلوغ است. هر چه بلوغ زودتر اتفاق  بیافتد، جهش رشد قد سریع تر است و اگر ما با همسالان قد آن ها را با هم مقایسه کنیم، او بلندتر از همیشه است، اما زمانی که صفحات رشد بسته می شوند، بقیه کودکان رشد می کنند و او دیگر رشد نخواهد کرد که موجب کوتاهی قد کودکان در آینده خواهد شد. بنابراین، این افراد در زمان بلوغ بالاتر از بقیه هستند، اما معمولا در آینده نسبت به دیگر همسالان خود کوتاه تر هستند.

  • مطالعات بلوغ

در مطالعات بلوغ، جداول و منحنی های رشد برای ارزیابی نتایج آزمایشگاهی و رادیولوژیکی استفاده می شود اگر قد فرد از این منحنی ها پایین تر باشد. برای تعیین سن استخوان فرد، معمولا عکس مچ دست را می گیرد و سپس براساس سن، تخمین زده می شود که آیا نیاز به درمان و تعویق بلوغ وجود دارد. نکته دیگر نرخ رشد است، یک فرد ممکن است پایه ژنتیکی کوتاه داشته باشد که باعث کوتاهی قد کودکان می شود، اما میزان رشد او مناسب است. این افراد را تنها تحت نظر می گیرند و دارو به آن ها نمی دهند.

کوتاهی قد کودکان

دلیل کوتاهی قد کودکان پرورشگاهی

سایر عوامل موثر بر قد فرد، بیماری و تغذیه است.

افرادی که سوء تغذیه یا بیماری گوارشی دارند ممکن است کوتاه قد باشند.

وضعیت عاطفی نیز در رشد قد موثر است.

دیده شده است که افرادی که در یتیم خانه رشد می کنند و از خانواده دور هستند کوتاه تر هستند.

علاوه بر این، اختلالاتی نظیر:

  • کم کاری تیروئید
  • پرکاری غده فوق کلیه
  • کمبود هورمون رشد
  • کم کار بودن غدد جنسی
  • عفونت های مزمن ادراری
  • نارسایی مزمن کلیه
  • کبد
  • قلب

و غیره می تواند بر سلامتی و قد افراد تاثیر بگذارد.

در واقع قد یک نماینده و آینه نمای کلی سلامت فرد است.

بنابراین، با در نظر گرفتن و درمان این بیماری ها یا تعویق بلوغ، ممکن است رشد فرد را افزایش دهد و از کوتاهی قد کودکان جلوگیری شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر نیز می توانید در روزهای تعطیل نیز با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل فرمائید.

  • هورمون رشد

هورمون رشد تنها تا زمانی که صفحه رشد باز است، موثر است و بعد از آن اثر آن کاهش می یابد. از زمانی که دخترها عادت ماهانه‌شان شروع می‌شود ​​۲ تا ۷ سانتی متر، شروع به اضافه کردن قد خود می کنند، اما معلوم نیست که ۲ سانتی متر یا ۷ سانتیم تر باشد. بنابراین، قبل از بلوغ، باید به دکتر مراجعه کنید و اگر نیاز به درمان داشته باشد اقدام نمائید.

مقالات پیشنهادی مجیب

والدین گرامی و پدر و مادرهای عزیز که نگران رشد قد کودکان خود هستند می توانند به صورت همه روزه با سایت زندگی ما تماس حاصل نمایند و از خدمات برترین مشاوران و روانشناسان کشور به صورت تلفنی و آنلاین بهره مند شوند. ضمنا برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص کوتاهی قد کودکان نیز می توانید با شماره زیر تماس حاصل فرمائید مشاوران از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب پاسخگوی شما عزیزان خواهند بود. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه