وابستگی‌های ناسالم و روابط اشتباه، اعتماد به نفس را از بین میبرد

وابستگی ناسالم
   

وابستگی هر انسانی به ارتباط با شخص یا هر موجود دیگری  به اندازه ای که با کمرنگ شدن این رابطه ، عزت نفس و ارزشمندی شخص به شدت کاهش یابد نوعی وابستگی ناسالم و اشتباه است.

هر ارتباطی اگر به وابستگی ناسالم تبدیل شود نوعی اعتیاد است، که در آن فرد به جای اعتیاد و وابستگی به یک ماده مخدر به یک ارتباط  خاص اعتیاد پیدا می کند. بنابراین شخص باید ابتدا علت این وابستگی را پیدا کند و بعد از آن برای درمان این بیماری اقدام کند.

| وابستگی ناسالم | وابستگی اشتباه | وابستگی | وابستگی به مواد | وابستگی به شخص |

مدت زمان مطالعه: ۹ دقیقه

وابستگی ناسالم

بسیاری از افراد وابستگی ناسالمی  یا به عبارتی اعتیاد به اینترنت، خرید کردن، ورزش کردن، خوردن، کار کردن و … دارند. و همان‌ طور که اگر به فرد معتاد مواد مخدر نرسد،  بی‌قرار و عصبی می‌شود، این افراد نیز در صورت استفاده نکردن از اینترنت  و … دچار بی‌قراری  و عصبانیت می‌گردند. این حالت در مورد وابستگی ‌های ناسالم در روابط بین فردی نیز صادق است؛ به صورتی که وقتی شخصی از فردی که به آن وابسته است دور می شود و یا بی خبر می ماند احساس بیقراری و سردرگمی می کند.

وقتی که دو نفر به هم وابسته شده اند و بدون حضور هم توان انجام مسئولیت های  خود را ندارند. اخلاق و رفتار، روحیات ، شادی و ناراحتی ، موفقیت و حتی هویت و شخصیت  آنها تنها با وجود دیگری معنا پیدا می کند. به طوری که ، فرد بدون وجود دیگری احساس پوچ و بی ارزش بودن می کند. این رابطه نوعی  وابستگی ناسالم است.

در این نوع رابطه احساسی، تمام فکر و انرژی فرد برای راضی نگه داشتن طرف مقابل صرف می شود و کاملا نیازها و خواسته های خود را نادیده می گیرد و نقش مطیع و فرمانبر را بازی می‌کند و دیگری تصمیم گیرنده و فرمانده در همه امور است، حتی شخص وابسته ممکن است برای نگهداری این رابطه و وابستگی ناسالم هزینه های زیادی را پرداخت کند.

نشانه های وابستگی ناسالم

افراد وابسته، اعتماد به نفس ضعیفی دارند و دائما برای این که از سمت دیگران تائید شوند تلاش می کنند، این افراد تنهایی را نمی توانند تحمل کنند و سریع ناامید می شوند. قدرت تصمیم گیری ندارند و برای انجام کارهای مهم پیش قدم نمی شوند، چون تصور می کنند توانایی انجام مسئولیت های مهم را ندارند.

این افراد وقتی دچار یک وابستگی ناسالم و رابطه عاطفی می شوند در صورت صحبت با شخص مقابل حتی اگر با نظرات او مخالف باشند او را تائید می کنند تا مبادا با ابراز عقیده مخالف و نظر خود موجب رنجش و از دست دادن طرف مقابل شوند.

شخص وابسته اگر از شخصی که به او وابستگی دارد جدا شود احساس ناامیدی و سرخوردگی می کند و دچار افسردگی می شود و به شدت نیاز به این دارد که از طرف شخص دیگری حمایت شود و مورد تائید قرار بگیرد.

رهایی و درمان وابستگی ناسالم

وابستگی ناسالم

برای درمان وابستگی ناسالم باید مراحل زیر را رعایت کنید:

_ اولین مرحله آگاهی و شناخت وابستگی خود و جنبه‌های متفاوت آن است، با استفاده از این شناخت؛ واهمه و ترس های خود را پشت سر می گذارید و یک دنیای بدون اظطراب برای خود می سازید.

_ برای خود وقت بگذارید، ورزش کنید. با دوستان خود به تفریح و گردش بروید، خود را درگیر فعالیت‌های متنوع کنید.

_ تلاش کنید برای اینکه شاد و خوشحال باشید به دیگران وابسته نباشید، کارهای مورد علاقه خو را انجام دهید و از انجام این کارها لذت ببرید.

_ اعتماد به نفس خود را افزایش دهید. برای افکار و نظرات خود ارزش قائل باشید و به آنها احترام بگذارید.

_ از افراد موفق الگو برداری کنید. ببینید که بسیاری از افراد در زندگی خود به کسی یا چیزی وابسته بوده اند ولی توانسته اند بر این مشکل غلبه کنند و زندگی شاد داشته باشند.

_ در تصمیم گیری های خود تردید نکنید. شما نمی توانید مورد قبول همه افراد باشید. این امری طبیعی است، پس تصمیم های خود را به طور واضح و روشن بیان کنید.

_ از افراد متخصص و کارشناس در این زمینه راهنمایی بگیرید. گاهی برای درمان یک وابستگی ناسالم و ارتباط اشتباه به تنهایی نمی توانید از این وابستگی رها شوید و نیاز به یاری یک مشاور دارید.

این را به خاطر داشته باشید که در یک وابستگی سالم و ارتباط درست  کسی در دیگری غرق  نمی‌شود و رابطه سرشار از اعتماد، اطمینان، انعطاف پذیری و به دور  از استرس، اضطراب ، ناامنی، سوءظن و… است. وابستگی سالم وابستگی است که رفتارهای  که دو طرف نسبت به هم دارند، معقول و منطقی است. هر دو طرف از هم فهم و درک درستی برخوردارند، در وابستگی سالم احساس شایستگی در زندگی، واضح بودن ، امکان تغییر و  در طرفین وجود دارد.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب

شما می توانید برای درمان وابستگی ناسالم و دوری از روابط اشتباه و حفظ عزت نفس خود از راهنمایی و مشاوره  مجرب ترین روانشناسان و متخصصان مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی در تمام نقاط ایران و از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب به صورت سریع و آنلاین استفاده کنید.

برای ارتباط با کارشناسان ما با شماره zendeghima.ir تماس بگیرید و از خدمات این مرکز به صورت رایگان استفاده کنید.

برای بهره مند شدن از روابط درست و دوری از وابستگی ناسالم شخصیت خود و طرف مقابل را به طور کامل بشناسید.

شما برای این شناخت می توانید از خدمات مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی بدون رزرو وقت قبلی و مراجعه حضوری به صورت سریع و تلفنی استفاده کنید .و با مشاوران این مرکز در ارتباط باشید.

فقط کافیست با شماره zendeghima.ir از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب و در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل تماس بگیرید تا روانشناسان ما شما را راهنمایی کنند.

یکی از خدمات جالب مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب که مورد پسند اکثر هموطنان عزیز قرار گرفته امکان انتخاب مشاور و روانشناس به وسیله شماست.

شما می توانید با توجه به برقراری روابط خود با مشاور خانم یا آقا در ارتباط باشید و از تجربه این روانشناسان استفاده کنید.

مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب در تمام ساعات روز،  از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب و در تمام روزهای هفته حتی ایام تعطیل در خدمت شما هموطنان عزیز می باشد.

برای برقراری تماس با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی با شماره zendeghima.ir ارتباط برقرار کنید.

امیدواریم با تلاش و کوشش مشاوران و روانشناسان این مرکز و همراهی شما عزیزان به زودی به بهترین مرکز مشاوره تلفنی در ایران تبدیل شویم و به هدف خود که کسب رضایت شماست نائل شویم.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه