عوامل سلامت روانی در میانسالی و حفظ سلامت روان

عوامل سلامت روانی در میانسالی
   

عوامل سلامت روانی در میانسالی کدام است؟ به منظور حفظ سلامت روان در میانسالی و بزرگسالی، عوامل فیزیکی، بیولوژیکی، شناختی و اجتماعی درگیر هستند.

کلمات کلیدی:(سلامت روانی در میانسالی|حفظ سلامت روان| سن میانسالی| سالخوردگان)

مدت زمان مطالعه: ۷ دقیقه

سلامت جسمی و روانی در پیری بسیار مهم است زیرا باعث می شود فرد برای پیر شدن آماده شود و همچنین میانه زندگی خود را بهبود بخشد. در اواسط سن، مهارت هایی توصیه  می شود که حل مسائل زندگی را می تواند بهبود بخشد. می توان گفت که سن میانسالی زمان افزایش عزت نفس، استقلال و تعهد به ارزش های شخصی است. در زیر مواردی را که باعث می شود عوامل سلامت روانی در میانسالی افزایش یابد، توصیف می کنیم .سالمندی بیماری نیست، این مرحله ای در چرخه زندگی است که مسائل مربوط به رشد خود را دارد.

عوامل سلامت روانی در میانسالی

عوامل سلامت روانی در میانسالی

سالمندی یک مرحله در چرخه زندگی فردی است که دارای مسائل در حال رشد خود است، فرصتی است که یک فرد بتواند از عقلانیت انباشته شود تا تجارب خود را به نسل های بعد منتقل کند. اریکسون سن را به عنوان یک رشد نسلی مورد توجه قرار داد، نه یک دوره ناامیدی و پیر شدن. سالمندی کاهش تدریجی عملکرد برخی از ارگان های بدن است، اما در حالی که بسیاری از افراد مسن توانایی های فیزیکی و شناختی خود را به میزان قابل توجهی حفظ می کنند.

پیری به معنای پیری سلول های بدن است، هر سلول دارای یک عمر خاص است که بر عوامل ژنتیکی، محیطی و شیوه زندگی دوره های قبلی تاثیر می گذارد. با افزایش سن، تغییرات ساختاری در سلول ها رخ می دهد.

سالمندی یک مجموعه با ارزش از توانایی های بالقوه است که اغلب تعادل جدیدی را با دیدگاه های جدید در مورد ارزش ها و نگرش های مذهبی به ارمغان می آورد که منجر به گرایش های جالب به مسائل زندگی می شود. بدون تردید، از آنجا که پیری همیشه شامل مشکلات جدی جسمی و روحی می شود، لازم است نه تنها معاینه پزشکی ، بلکه همچنین اقدامات پیشگیرانه در زمینه سلامت روانی انجام شود.

نکته بسیار مهم در نگرش و بهبود سلامت روان سالمندان، رابطه نزدیک بین آنها و جوانان است؛ زیرا سالمندان پر از تجربیات زندگی تلخ و شیرین هستند و می توانند منبع ارزشمندی برای جوانان باشند. سالخوردگان برای جوانان احترام و ارزش دارند و احساس اینکه در تعامل با شخص جوانتر است، تجربه خوبی برای او خواهد بود.

خوشبختانه در فرهنگ غنی و ارزشمند ایرانی به حفظ ارزشهای مذهبی احترام و افتخار میکنیم و جشن سالمندان بسیار مورد تأکید قرار می گیرد و این بخشی از وظایف دینی ما است که  احترام به والدین و بستگان سالخوردگان داشته باشیم.

بهداشت و ورزش

سلامت بر مقدار انرژی و علاقه به زندگی تاثیر می گذارد، بزرگسالان در تمام سنین اگر در ارزیابی وضعیت فیزیکی خوب هستند در مورد شرایط زندگی خود نیز مثبت هستند. افراد میانسال که ورزش می کنند احساس فعال بودن دارند و فکر می کنند که بسیار موفق هستند. در میانسالی، احساس آسیب پذیری به بیماری افزایش می یابد و ورزش کمک می کند تا این آسیب پذیری را در فرد کاهش دهد، و این مهم است، زیرا ترس از بیماری و ناتوانی یکی از قوی ترین علل سلامت روانی نامطلوب در این گروه سنی است.

احساس کنترل در زندگی

افراد میانسال که می گویند کنترل زیادی بر تمام زندگی خود، از جمله کار و خانواده دارند، دارای سلامت روان بالاتر هستند. احساس کنترل، حس کارایی را تقویت می کند. همچنین اعتقاد فرد به توانایی غلبه بر چالش های زندگی به او کمک می کند تا با مشکلات زندگی مانند بیماری، مشکلات خانوادگی و مشکلات شغلی بهتر مواجه شود. نگرش مثبت و روحیه برای حفظ  رابطه ضروری است.

روابط مثبت اجتماعی

ایجاد یک رابطه اجتماعی شاد با سلامت روان در میانسالی بسیار نزدیک است. اگر یک فرد مشاوره خوبی در اوایل بزرگسالی داشته باشد، یک مسیر شغلی خوب دارد و ارتباط خوبی با همسالان دارد، به احتمال زیاد، در بزرگسالی نیز به سلامت روان نیز خواهد رسید.

ازدواج خوب

یکی از مهم ترین و پر جنب و جوش ترین مسائل در این دوران، کیفیت زندگی زناشویی است. محققان دریافته اند که افراد متاهل بیش از افراد مجرد و طلاق گرفته شاد هستند. زندگی زناشویی رفتار افراد را تغییر می دهد تا روز به روز بهتر شوند. شوهر و زن مراقب یکدیگر هستند و همچنین درآمد بالاتری دارند و درآمد بیشتری با سلامت روانی رابطه مستقیم دارد. روابط جنسی مثبت و رضایت بخش و تعهد بلند مدت به ازدواج نیز با سلامت روانی مرتبط است.

توانایی انجام وظایف متعدد

موفقیت در انجام وظایف مختلف نقش زیادی در سلامت روانی دارد. زنان امروز شادترند، زیرا آنها نه تنها با روابط خانوادگی، بلکه از نقش های شغلی نیز راضی هستند. زنانی که نقش چند گانه مادر، همسر، خانه دار و پرستار را دارند، احتمال ابتلا به افسردگی کمتری دارند. برای مشاوره روانپزشکی برای کمک به محافظت از سلامت روان در میانسالی با کمک مشاوره مجیب با ما تماس بگیرید.

مشاوره مجیب برای عوامل سلامت روانی در میانسالی

عوامل سلامت روانی در میانسالی

تحقیقات نشان می دهد که سالمندان با توجه به ورزش، رژیم غذایی سالم، خواب کافی و مراقبت های پزشکی پیشگیرانه در طول سال های پیری و میانسالی، بالاترین استانداردهای سلامت جسمی، روانی و اجتماعی را در سنین بالاتر تجربه می کنند.کاهش احساسات و نگرانی ها در مورد بیماری و مرگ و صحبت کردن با یک مشاور قابل اعتماد می تواند سالمندی را تسهیل کند.

در اوقات فراغت، خواندن انواع کتاب ها، مخصوصا برای کودکان و نوه ها و داستان سرایی، حل جدول و پازل، به حفظ سلامت ذهن کمک می کند و تعریف خاطرات گذشته برای کودکان و دیگران حافظه را افزایش می دهد. لازم به ذکر است که سالمندان نیز از عوامل سلامت روانی در میانسالی خود، از قبیل افسردگی، اضطراب و کمبود حافظه آگاهی دارند، مهمترین آنها حافظه است که گوش دادن به اخبار، تلویزیون رادیو و مرور عکس های قدیمی تاثیر مثبتی بر حافظه دارد تا اسامی مردم و خاطرات گذشته را به یاد داشته باشید.

و در آخر و مهمتر از همه، حفظ و تقویت روابط معنوی و مذهبی که نه تنها احساس تنهایی، افسردگی و اضطراب را کاهش می دهد، بلکه احساس راحتی را نیز تجربه می کنند. برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای عوامل سلامت روانی در میانسالی طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه