اختلال نوشتن دانش آموزان

اختلال نوشتن دانش آموزان
   

 اختلال نوشتن دانش آموزان

کودکان قبل از  ورود به مدرسه و آغاز دوره های آموزشی نظام درسی نیازمند یادگیری مهارت های ابتدایی برای انجام فعالیت های آموزشی در مدارس هستند. آنها وقتی وارد مدرسه و فضای آموزشی می شوند، باید در انجام اموری مانند خواندن و نوشتن مهارت پیدا کنند.

کلمات کلیدی:(اختلال نوشتن دانش آموزان |نوشتن دانش آموزان|اختلال نوشتن|درمان اختلال نوشتاری|بدخطی دانش آموزان)

مدت زمان مطالعه:۶دقیقه

اما در سیستم آموزشی مشاهده شده که گاهاً بعضی از دانش آموزان از انجام بعضی تکالیف خود سر باز می زنند و تمایل به آنها نشان نمی دهند که این یک امر غیر طبیعی و حاکی از وجود مشکلی در آن دانش اموز است. اختلال نوشتن یکی از این مسائل است که ممکن است شما هم با آن برخورد کرده باشید.

اختلال نوشتن دانش آموزان

این مقاله را مطالعه نمایید چون :

ابتدا مفهوم اختلال نوشتن را شرح می دهیم. از نشانه های اختلال نوشتن با شما خواهیم گفت. علل آن را بررسی می نماییم و در پایان هم روش های درمانی موثر برای این مشکل را مطرح می کنیم.

اختلال نوشتن چیست؟

نوشتن فرآیندی عصبی و حاصل هماهنگی میان بخش های چندگانه ی مغز  است که به تحریک و همراهی توجه، حافظه، مهارت های حرکتی، زبان و شناخت نیاز دارد. اختلال در نوشتن یک نقص و ناتوانی در یادگیری است که در آن فرد در در یادگیری زبان نوشتاری و استفاده از آن برای بیان تفکرات و اندیشه های خود ناتوان است، که پیامد آن بد خطی، بد نویسی و شانه خالی کردن از تکالیف نوشتاری مدرسه است. اختلال نوشتن دانش آموزان معمولاً بعد از کلاس اول قابل تشخیص است چرا که تا آن موقع تکالیف نوشتاری مهمی وجود ندارد.

این کودکان در انجام تکالیف رونویسی خود در به دست گرفتن قلم دچار مشکل می شوند. در نوشتن دیکته در تبدیل آواها و هجاهایی که توسط معلم بیان می شود به  به ساختار نوشتاری دچار ضعف هستند. اختلال نوشتن در نوشتن انشا به صورت ناتوانی در به کار گیری صحیح دستور زبان برای نوشتن جملات و عبارات و ارتباط میان آنها بروز می کند.

اختلال نوشتن دانش آموزان

آیا شما هم با کودک خود در مورد انجام تکالیف نوشتاری مشکل و دائماً بر سر آن مشاجره دارید  یا فکر می کنید کودک شما هم به اختلال نوشتن دچار است ؟ بهتر نیست به جای برخورد های پر تنش به ریشه یابی این مشکل بپردازید و دنبال راه درمان آن باشید؟

با مرکز مشاوره تلفنی مجیب تماس بگیرید و با مشاورین ما صحبت کنید. به آنها بگویید که دقیقاً مشکل اختلال در نوشتن فرزند شما به چه شکل است و چه نشانه هایی را مشاهده نموده اید. آنها بر اساس دانش خود به شما خواهند گفت که چگونه با کودک خود برخورد نمایید و چطور مهارت نوشتن را در او تقویت نمایید و چه کارهایی را برای رفع مشکل انجام دهید. شما می توانید از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با شماره تلفن ثابت zendeghima.ir تماس گرفته و از خدمات مشاوره ی ما بهره مند گردید.

نشانه های اختلال نوشتن دانش آموزان

خوشبختانه اختلال نوشتن دارای نشانه های بسیار مشخص و واضحی است که باعث آگاهی سریع والدین و مربیان شده و این اقدام به درمان سریع تر کمک می کند.

اختلال نوشتن دانش آموزان

  1. بد خطی یا نارسانویسی

بد خطی یا ناخوانا نویسی  ممکن است بر اثر عوامل آموزشی باشد یا مشکلات فیزیکی و استخوان بندی کودک یا مشکلات عاطفی روانی. اما نارسا نویسی ریشه در اختلال یادگیری و ضعف کودک در تجزیه و تحلیل و درک اطلاعات دریافتی دارد. از نشانه های این مشکل می توان به املای پر غلط، ضعف در نقطه گذاری و رعایت دستور زبان، عدم توانایی در ربط دادن جملاتی که نوشته می شود، عدم توانایی در تبدیل افکار و ذهنیت به شکل نوشتار و نوشته های پراکنده و گسسته اشاره کرد.

  1. فاصله نویسی بین حروف و کلمات

یکی دیگر از نشانه های اختلال نوشتن در دانش آموزان وجود فاصله های غیر ضروری میان کلمات و حرف ها است که به علت سرعت بیش از حد قلم در زمان نوشتن و حرکات جانبی و بی توجهی کودک به هماهنگی میان حروف و کلمات است.

  1. مشکل در گذاشتن سرکش و نقطه

این مشکل ناشی از کمبود دقت دیداری و قدرت تمرکز کودک است که باید در همان سال اول بر طرف شود در غیر این صورت باعث اختلال در سایر مهارت ها و دروس دیگر دانش آموز می گردد.

  1. کج نویسی

از نشانه های اختلال نوشتن در دانش آموزان که بسیار هم به چشم می خورد خروج حروف و کلمات و جملات از خط اصلی و انحراف آنها به پایین یا بالای خط است. این اختلال به ضعف در توانمندی فیزیکی و حرکتی کودک مربوط می شود که عللی مانند سفت گرفتن قلم و فشار زیاد به آن، قرارگیری قلم در جهت نادرست، یا حتی مناسب نبودن جهت کاغذ یا دفتر در آن موثر است.

  1. نامرتب نویسی

این مشکل هم مربوط به کندی حرکت دست، محکم گرفتن قلم، محدود بودن دامنه حرکتی دست و وضعیت نا مناسب  نشستن اشاره کرد.

  1. پر رنگ نویسی

در این مشکل کودک با فشار بیش از حدی که به انگشتان و به دنبال آن به قلم وارد می کند باعث پر رنک شدن نوشته می شود.  البته مناسب نبودن نوع قلم هم در پر رنگ نویسی بی تاثیر نمی باشد.

با توجه به توضیحی که در مورد نشانه های اختلال نوشتن ارائه شد در می یابیم که ریشه ی بسیاری از این مشکلات به عوامل بیرونی و مهارت هایی باز می گردد که قابل اصلاح می باشند و با روش های مناسب  و مدتی تمرین می توان به صورت قطعی آنها را بر طرف کرد.


مطالب مرتبط با این موضوع را می توانید در عناوین زیر مطالعه فرمایید:


چرا دانش آموزان دچار اختلال نوشتن می شوند؟

اختلال نوشتن یکی از مشکلات مهارت های یادگیری در میان دانش آموزان است که دلایل بسیار متعددی دارد که با سبب شناسی آنها روش درمانی مناسب تری را می توان اتخاذ کرد.

اختلال نوشتن دانش آموزان

  1. از مهمترین دلایل اختلال نوشتن می توان به نقص در رشد سیستم اعصاب مختلف بدن و اعضای حرکتی اشاره کرد مثلاً کودک در تبدیل ادراک بینایی به صورت حرکتی و تبدیل حافظه ی بصری به حالت نوشتاری مشکل دارد.
  2. ژنتیک هم در این اختلال بی تاثیر نیست و در کسانی که سوابق خانوادگی این مشکل را دارند بیشتر دیده می شود.
  3. کودکانی که چپ دست هستند در نوشتن از سمت چپ به راست دچار مشکل می شوند. حال آنکه در نوشتن از چپ مشکلی در ساختاری نوشتاری آنها به چشم نمی خورد و این به خاطر نداشتن دید کافی به هنگام نوشتن است.
  4. بی دقتی، کمبود توجه و عدم توانایی در تمرکز کردن هم از دیگر دلایل اختلال نوشتن است.

چگونه می توان مشکل اختلال نوشتن دانش آموزان را بر طرف کرد؟

با توجه به اینکه وجود ضعف در مهارت حرکتی اصلی ترین مشکل اختلال در نوشتن است، کار کردن بر روی این مهارت می تواند به داشن آموزان کمک نماید. البته در کنار آن حتماً باید از جلسات مشاوره و متخصصین روانپزشکی و روانشناسی هم کمک گرفت.

اختلال نوشتن دانش آموزان

  1. انجام فعالیت های حرکتی ظریف که مهارت انگشتان دست را تقویت نماید.
  2. آموزش صحیح قلم به دست گرفتن
  3. انجام بازی هایی که قدرت و توانمندی دست را افزایش دهد مانند بازی با خمیر و گل
  4. انجام فعالیت های نوشتاری و ویرایش متن هایی که توسط دیگران نوشته شده است.

از آنچه گفته شد در می یابیم که اختلال نوشتن مشکلی نیست که بر طرف نشود یا خیلی بحرانی باشد که این منوط به همراهی و همکاری والدین و مربیان آموزشی مدرسه دانش آموز می باشد. آنها باید انواع اختلال یادگیری در کودکان را بشناسند، نشانه ها و علل آن را بدانند و با انجام مشاوره و آموزش مهارت های یادگیری مناسب به کودک در رفع آن کمک کنند.

ما در مرکز مشاوره تلفنی مجیب هم همراه شما هستیم تا با ارائه مشاوره های مناسب شما را در این امر یاری کنیم. مهم نیست که شما در کدام نقطه ای از کشور ساکن هستید، شماره تلفن ثابت zendeghima.ir بدون گرفتن کد یا صفر در اختیار شما گذاشته شده است تا تنها با تماس تلفنی و بدون مراجعه ی حضوری بتوانید از مشکلات خود صحبت نمایید و در سریعترین زمان ممکن به راه حل مناسب دست یابید.

                                                                                   

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه