پدیده ای جالب به نام کور تصمیمی

کور تصمیمی
   

کور تصمیمی! پدیدده ای که قشر کثیری از جامعه بشری گاهی به آن دچار می شوند. در این مقاله موضوع بسیار جذاب و جالب کور تصمیمی را ارائه خواهیم کرد. لطفا تا پایان این مقاله، سایت زندگی ما را همراهی کنید.

از خلال و لا به لای یک آزمایش عجیب، پدیده ای جذاب و نوظهور بدست آمد که امروزه از آن با نام کور تصمیمی یاد می کنند.

گاهی آن چه دوست داریم با آن چه اتفاق می افتد همخوانی و سازگاری ندارد. این عدم سازگاری موضوعی بسیار دردناک و عذاب آوری است. تا حد امکان باید تلاش کرد که این عدم سازگاری و ناهمگونی را کاهش داد ولی متاسفانه رویدادی که حادث شده قابل برگشت و قابل تغییر نیست. لذا گاهی ما ترجیح می دهیم که بازتفسیری از باورها و اعتقاداتمان داشته باشیم و به این ترتیب آلام و دردهایمان را تسکین دهیم.

آزمایش کور تصمیمی

در مرحله اول پانزده جفت تصویر آماده و مهیا شد. به تعدای شرکت کننده گفته شد که از بین تصاویر کدام یک را دوست دارند. از جفت تصویر اول شروع شد تا جفت تصویر پانزدهم. هر کدام از شرکت کنندگان از میان پانزده جفت تصویر، به ترتیب گفتنند که از هر جفت تصویر کدام را می پسندند. به عبارت دیگر از میان ۱۵ جفت عکس، شرکت کنندگان به ترتیب از هر جفت تنها یک عکس را که به نظرشان زیباتر بود را انتخاب می کردند.

گاهی آن چه دوست داریم با آن چه اتفاق می افتد همخوانی و سازگاری ندارد. این عدم سازگاری موضوعی بسیار دردناک و عذاب آوری است. تا حد امکان باید تلاش کرد که این عدم سازگاری و ناهمگونی را کاهش داد ولی متاسفانه رویدادی که حادث شده قابل برگشت و قابل تغییر نیست.

در مرحله بعد، تصویری را به شرکت کننده نشان می دادند و از او می پرسیدند: شما از میان جفت تصویر اولی، این تصویر را انتخاب کرده ای. دلیل انتخابت چیست؟

هر کدام از شرکت کننده ها دلیلش را ارائه می کرد و به طور مثال می گفت فلان تصویر زیباتر است چون چشمان درشت تری دارد، یا مثلا موهای زیباتری دارد یا لب های جذاب تری دارد و غیره.

حال فکر می کنید در پس این بازی، حقیقت مخفی شده بود یا یک تردستی روانشناختی؟!! حقیقت این بود که طراحان این بازی اتفاقا تصویری را به شرکت کننده نشان داده بودند که او آن را انتخاب نکرده بود!

این میان تمام شرکت کنندگان تنها ۱۰ درصد با قاطعیت گفتند که من این تصویر را انتخاب نکردم و این آن تصویری نیست که من گفته بودم! جالب تر آن که پس از اتمام آزمایش، طراحان بازی از شرکت کنندگان پرسیدند که اگر تصاویر را جابجا کنیم آیا قادر خواهید بود این مساله را تشخیص دهید؟ هشتاد درصد شرکت کنندگان با قاطعیت گفتند بله چرا که نه!!! این در حالی بود که ۹۰ درصد شرکت کنندگان از پس این بازی برنیامده بودند و متوجه اشتباهشان نشده بودند!

کور تصمیمی

این آزمایش جذاب بر روی چندین مورد دیگر نیز انجام و به نتایج مشابهی ختم شده است. مثلا آزمایش بوی عطر آزمایشی بود که نتایجش با نتایج آزمایش قبلی تطابق داشت.

همچنین این موضوع مربوط به قشر بی سواد یا کم سواد جامعه نیست و ربطی به هوش و استعداد افراد ندارد(البته این ادعا مبنای علمی و تحقیقاتی ندارد اما شواهد نشان می دهد که این موضوع ربطی به هوش ندارد). به عبارت دیگر این آزمایش میان کسبه، قشر بی سواد یا کم سواد، و پزشکان و متخصصان انجام شده و نتایج یکسانی به دست آمده است. این پدیده را “کوری نسبت به انتخاب” یا به اختصار کور تصمیمی می نامند.

شاید در برخورد اول دید خوبی نسبت به این پدیده نداشته باشیم و اصطلاحا از آن خوشمان نیاید. اما این موضوع امری حیاتی است که در برخی مواقع ضامن بقای انسان ها است.

کور تصمیمی حاوی دو نکته بسیار مهم و کلیدی است:

اول اینکه، گاهی اوقات ما نمی توانیم بفهمیم که هدف هایمان با آن چه که به دست آورده ایم تفاوت دارد. یعنی ما برای خودمان اهدافی در نظر می گیریم اما در نهایت به نتایجی می رسیم که با خواسته های ما همخوانی ندارد! ذهن ما به طور ناخودآگاه این دو را (اهدافی که تعیین کرده بودیم با آن چه که به آن رسیدم) یکی در نظر می گیرد. به این ترتیب درد کمتری را متحمل می شویم.

دوم اینکه، زمانی که نتایج تصمیم گیری ها یا سرمایه گذاری هایمان را به عینه مشاهده کردیم و آن نتایج با واقعیات و ایده آل هایمان تفاوت داشته باشد دو راه حل خواهیم داشت: یا در تصمیم و سرمایه گذاری هایمان تجدید نظر کرده و آن را اصلاح می کنیم یا سعی می کنیم نتایج حاصل از تصمیم گیری مان را توجیه کنیم.

به طور مثال، امکان دارد برای آینده شغلی مان اهداف بسیار زیادی در نظر داشته باشیم اما هنگامی که شاغل و در محلی مشغول به کار شدیم، توجیه می کنیم و می گوییم همین کار بسیار خوب و رضایت بخش است دیگر! قرار نیست همه افراد به همه خواسته هایشان برسند که!!

مقالات پیشنهادی مجیب

سایت زندگی ما کور تصمیمی

این که برای تمام تصمیم گیری هایمان فرایندی آگاهانه و تحلیلی مکتوب و مدون را طی کنیم بسیار سخت و شاید نشدنی است. اما برای تصمیم گیری های مهم و حیاتی بالاخص در مواردی که در طولانی مدت قابلیت تغییر، تعدیل و اصلاح را دارند بایستی دو نکته در در نظر داشته باشیم:

نکته اول: پیش از تصمیم گیری، هدف ها، خواسته ها و ملاک هایمان را به طور دقیق مدون و مکتوب کنیم. تاکید می کنیم که بایستی اهداف و خواسته ها و ملاک هایمان مکتوب شود و فکر کردن به آن ها کافی نیست! مغز سعی می کند با توجیه کردن درد شما را کاهش دهد و نتایج را به گونه ای برای شما جلوه می دهد که شما احساس کنید به این نتایج با خواسته ها و اهدافتان به طور کامل انطباق دارد.

نکته دوم: پس از تصمیم گیری، کاملا بی طرفانه بررسی کنیم که آیا آنچه که محقق شده با انتظاراتمان همخوانی دارد یا خیر؟ باید از فردی بی طرف نیز درخواست کمک کرد تا او در این قضاوت به ما کمک کند.

کور تصمیمی

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه