فوبیای گربه : نشانه ها، دلایل، و راه های درمان

فوبیای گربه
   

فوبیای گربه که از آن با نام های دیگری مانند گربه هراسی، ترس از گربه و آرکانو فوبیا نیز یاد می کنند به معنی ترس شدید و غیر معمول از گربه است. فرد مبتلای به فوبیای گربه در مواجهه با گربه، رفتار غیر معمول و نامتعارفی از خود نشان می دهد.

او به گونه ای رفتار می کند که گویی در شرف مرگ است! برای یک بیمار مبتلا به فوبیای گربه، دیدن گربه مساوی با قبض روح است! بعضا ترجیح می دهند سخت ترین کارها را انجام دهند اما گربه ای بر سر راهشان قرار نگیرد. ترس از گربه، آراکنوفوبیا، فوبیای گربه یا گربه هراسی عبارت است از ترس دائمی و شدید از گربه ها.

افرادی که به طور حاد فوبیای گربه یا گربه هراسی دارند حتی از تصور کردن گربه هم واهمه دارند. برخی نیز از عروسک ها یا گربه های غیر واقعی نیز وحشت دارند. شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

فوبیای گربه

نشانه های و علائم فوبیای گربه

نشانه هایی که در افراد مبتلای به فوبیای گربه بروز می کند متفاوت است. در برخی، علائم و نشانه ها بسیار شدید و در برخی دیگر خفیف و ناچیز است. در ذیل تعدادی از علائم فوبیای گربه به صورت فهرست وار ارائه شده است:

  • فرد مبتلا به گربه هراسی، در مواجهه با گربه دچار استرس و اضطراب افراطی و غیر معمول می شود.
  • در مواجهه با گربه، علائم جسمانی و روانی ترس در فرد مبتلا به گربه هراسی نمودار می شود و فرد دچار تپش قلب، دلهره، تعریق و غیره می شود.
  • فرد مبتلا به گربه هراسی به هر دری می زند که از گربه ها دور بماند. اگر او احتمال دهد که جایی گربه ای هست مسیرش را تغییر می دهد!
  • علائم و نشانه های فوق، به مدت ۶ ماه یا بیشتر در فرد باقی مانده و زندگی فردی و روابط اجتماعی او را تحت تاثیر قرار می دهد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه  فوبیای گربه  می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

زمانی که یک فرد به فوبیای گربه دچار می شود، حیوان را بسیار وحشتناک و خطرناک تر از حد معمول تصور می کند. در واقع شناخت فرد از گربه، افراطی و غیر منطقی است. در روش شناخت درمانی، روانکاو سعی می کند شناخت فرد را نسبت به گربه ها تغییر دهد.

دلایل شکل گیری فوبیای گربه

یکی از دلایل اصلی شکل گیری فوبیای گربه در تجربه های تلخ و ناگوار در مواجهه و روبرو شدن با گربه نهفته است. اگر فرد از اولین مواجهه ای که با گربه داشته، خاطره بدی داشته باشد، احتمالا رفته رفته به فوبیای گربه یا گربه هراسی دچار خواهد شد.

گاهی نیز فرد مبتلای به فوبیای گربه بدون هیچ پیش زمینه و خاطره بدی به این نقیصه مبتلا می شود. یعنی همیشه این طور نیست که فرد به دلیل وقایع و خاطرات ناگوار و ناراحت کننده ای که حاصل رویارویی با گربه بوده، به فوبیای گربه دچار شود.

پس در چنین مواردی چه دلیل یا دلایلی برای توجیه گربه هراسی وجود دارد؟

یافته های تحقیقات و پژوهش های یکی از موسسه های معروف که در زمینه علوم مغزی و شناخت رفتار انسانی مشغول به کار است، حاوی نکات بسیار جالبی است. محققان موسسه مکس پلانک، طی تحقیقی، سه عکس از گربه ، ماهی و گل را روبروی نوزادانی قرار دادند. پس از تماشای هر کدام از عکس ها، نوزادان علائم جالبی از خود بروز می دادند. در اکثر آزمایش هایی که روی نوزدان صورت گرفته بود، نوزادان با دیدن عکس گربه، دچار استرس می شدند.

مردمک چشم نوزادان پس از مشاهده عکس گربه گشاد می شده و گشاد شدن مردمک چشم یکی از نشانه های استرس و اضطراب است. این یعنی برای اثبات و یافتن علل فوبیای گربه همیشه نباید به دنبال عوامل اکتسابی و محیطی بود.

راه های درمان و کنترل فوبیای گربه

با استفاده از سه راهکار می توان گربه هراسی را کنترل و درمان کرد. با اهتمام به روش ها و تکنیک های مواجهه درمانی، شناخت درمانی و حساسیت زدایی منظم می توان بر ترس افراطی از گربه ها غلبه کرد. در ادامه هر کدام از روش های مذکور به اختصار ارائه می شود.

  • مواجهه درمانی : در این روش فرد بیمار، به صورت مرحله ای و سلسله مراتبی در معرض محرک استرس زا( گربه ) قرار می گیرد. در هر مرحله فرد مقداری استرس را تحمل می کند. این روند آن قدر تکرار می شود تا تحمل استرس برای فرد، ساده و تبدیل به عادت شود. باید توجه کرد که این روش مستلزم رعایت نکاتی است. توصیه می شود این روش با کمک یک مشاور صورت بگیرد.
  • شناخت درمانی: زمانی که یک فرد به فوبیای گربه دچار می شود، حیوان را بسیار وحشتناک و خطرناک تر از حد معمول تصور می کند. در واقع شناخت فرد از گربه، افراطی و غیر منطقی است. در روش شناخت درمانی، روانکاو سعی می کند شناخت فرد را نسبت به گربه ها تغییر دهد.
  • حساسیت زدایی منظم: این روش به مواجهه درمانی شبیه است. این شیوه مستلزم اجرای ۳ مرحله است. در مرحله اول، باید فهرستی از محرک های استرس زا را تهیه کرد. باید دید فرد از چه چیزهایی می ترسد و بر حسب شدت میزان استرس، رتبه بندی شود. در مرحله دوم، تکنیک های تن آرامی و ریلکسیشن به فرد بیمار آموخته می شود. درمرحله سوم، فرد در حالت آرامش و همزمان با انجام تکنیک های ریلکسیشن، به محرک های اضطراب آور فکر می کند.
مقالات پیشنهادی مجیب

سایت زندگی ما فوبیای گربه

فوبیای گربه

گاهی انسان به طور فطری و ذاتی نسبت به موجود یا شیء خاصی واکنش نشان می دهد. بنابراین واکنش برخی از افراد در مواجهه با گربه به سرشت و فطرتشان بر می گردد. به هر حال این واکنش از جمله واکنش هایی است که برای حفاظت از جان لازم بوده است. چرا که در گذشته گربه ها زندگی و مرگ و میر گونه انسانی را تحت تاثیر قرار می داده اند.

با تمام این ها، شیوه های روان درمانی بسیار کم هزینه، و ساده تر از روش دارو درمانی است و بهتر است که ابتدا روش های روان درمانی را امتحان کنید.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان فوبیای گربه آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه