درمان ترس از گربه

ترس از گربه
   

ترس از یک گربه یا آراکنوفوبیا به معنای ترس مداوم و شدید از گربه است. ترس از گربه در افراد مبتلا به آن حتی در گربه های غیر واقعی (عروسک ها) و یا حتی تصاویر ذهنی، باعث ایجاد ترس و واکنش در این افراد می شوند. در زیر، ما به علائم ترس گربه، علل آن و رویکردهای درمانی نگاه خواهیم کرد. برای کسب اطلاعات بیشتر و آگاهی در این مورد نیز می توانید با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمائید و از خدمات مشاورین در تمام ایام هفته بهره مند شوید.

 بررسی ترس از گربه

به طور کلی، فوبیا، یعنی ترس های افراطی، غیر منطقی و مداوم برای یک جسم یا وضعیت خاص، کسانی که ترس از گربه دارند حتی از قرار گرفتن مکان هایی که احتمال دارد در آن گربه ها وجود داشته باشد، دوری می کنند. فوبیا گربه در طبقه بندی علمی جزء فوبیای حیوان قرار می گیرد.

 

نشانه ها و علائم ترس از گربه

علائم ترس گربه در کسانی که تحت تأثیر قرار دارند متفاوتند. در برخی افراد، این علائم خفیف است و در برخی دیگر، این علائم شدید هستند. علائم اصلی ترس از گربه عبارتند از:

  • اضطراب شدید در معرض قرار گرفتن گربه.
  • نشانه های ترس فیزیکی و روانی (مانند ضربان قلب بالا و احساس شدید اضطراب و …) بلافاصله پس از برخورد با محرک های اضطرابی.
  • تلاش زیادی برای جلوگیری از شرایطی که گربه احتمال دارد در آن جا وجود داشته باشد.

علائم بیش از ۶ ماه در فرد ادامه می یابد و بر عملکرد وی در زندگی اجتماعی و روابط بین فردی و حرفه ای تأثیر می گذارد. همچنین می توانید در این زمینه با برترین مشاوران و روانشناسان کشور که در سایت زندگی ما حاضر هستند به صورت تلفنی ارتباط بگیرید.

ترس از گربه

شناخت علل ترس از گربه

به طور کلی، یکی از دلایل اصلی ترس و وحشت، تجربه ی بد در گذشته در برخورد با این انگیزه خاص است؛ اما در بسیاری از موارد، افراد مبتلا به ترس از گربه هیچ تجربه تلخ و دردناک با گربه ها را تجربه نکرده اند. پس چرا این فوبیا در آنها ایجاد شده است؟ پاسخ به این سوال ریشه در تکامل انسان دارد. موسسه هوش مغز و شناخت رفتار انسان های مکس پلانک در آلمان یک مطالعه جالب را انجام داده است. محققان این مرکز چندین نوزاد را به عکس گربه ها، گل ها و ماهی ها منتقل کردند. پس از بررسی واکنش نوزادان به این عکس ها، آنها دریافتند که چشم نوزاد زمانی که در معرض تصویر گربه قرار می گیرد مردمکش گشاد تر می شود.

بنابراین ریشه ترس از گربه باید در طبیعت انسان باشد. این ترس ممکن است به خاطر عللی باشد که انسان در گذشته داشته است. در گذشته، گربه ها یکی از علل اصلی مرگ و کاهش جمعیت بوده است، بنابراین باید از آنها اجتناب می شد.

درمان این نوع ترس غیر منطقی، مانند انواع ترس های غیر منطقی، از طریق ترکیبی از رویکردهای شناختی و رفتاری (قرار گرفتن در معرض) انجام می شود. اول، باورهای غلط درباره گربه ها مورد بررسی و اصلاح قرار می گیرند.

معرفی درمان ترس از گربه

سه درمانی موثر برای درمان ترس گربه وجود دارد که عبارتند از:

درمان شناختی

درمان شناختی یکی از مؤثرترین درمان ها برای ترس از گربه ها است. افرادی که ترس از گربه دارند این حیوان را بسیار خطرناک تر از این می دانند. این درمان، ذهنیت فرد مبتلا را به گربه تغییر می دهد.

حساسیت زدایی منظم

حساسیت زدایی منظم، راه دیگری برای درمان فوبیها است. این روش درمانی سه مرحله دارد:

  1. لیستی از موقعیت ها و شرایطی را که به طور ناخودآگاه در یک فرد ایجاد می شود، ارائه دهید. به ترتیب، محرک هایی که حداقل اضطراب را به بیشترین ناراحتی ایجاد می کند.
  2. یادگیری راه های آرامش
  3. تصور کردن سلسله مراتب لیستی از محرک هایی که حداقل اضطراب را تولید می کنند و هشدار دهنده ترین ها را در حالی که فرد کاملا آرام است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با درمان ترس از گربه شما قادر هستید در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

بررسی مواجه درمانی

این روش درمان شباهت زیادی با روش حساسیت زدایی منظم دارد. فرد در معرض سلسله مراتب قرار می گیرد با این تفاوت که فرد احساس اضطراب را در هر مرحله حفظ می کند تا به تدریج این اضطراب برای فرد عادی شود.

برای آن که روش های درمانی ترس از گربه موثر باشد، فرد مبتلا باید درمورد مسأله خود و عامل ایجاد آن آگاهی پیدا کند.

ترس از گربه

عدم شناخت در درمان ترس از گربه

گربه جانور عجیب و غریبی است. آنها پشمی و بازیگوش هستند. آنها بسیار آرام و بی سر و صدا حرکت می کنند. تقریبا همه آنها، حداقل در ابتدا، از غریبه ها به اصطلاح می ترسند؛ اما این ترس همیشه آنها را منحرف نمی کند. در عوض، گاهی اوقات ممکن است سعی کنند نزدیک به شما باشند. آنها می خواهند شما را بو بکشند تا مطمئن شوند شما خودی هستید.

آنها مانند دیگر موجودات می خواهند محیط و قلمرو خود را شناسایی کنند. کسی که گربه ها را تشخیص نمی دهد ممکن است با مشاهده این جنبش های عجیب و غریب غیر قابل پیش بینی شوکه شود شود؛ بنابراین اگر از گربه بدتان آمده و اولین بار به خانه دوست خود بروید، گربه در اطراف پشت شما بیاید، باید بدانید که این علامت مثبت است. گربه شما را دوست دارد پس دلیلی برای ترس از گربه وجود ندارد.

مقالات پیشنهادی مجیب

درمان فوبیا گربه

درمان این نوع ترس غیر منطقی، مانند انواع ترس های غیر منطقی، از طریق ترکیبی از رویکردهای شناختی و رفتاری (قرار گرفتن در معرض) انجام می شود. اول، باورهای غلط درباره گربه ها مورد بررسی و اصلاح قرار می گیرند. سپس فرد مجاز است در مورد تجربیات وحشتناک خود صحبت کند. در مرحله بعد، درمانگر به تدریج، بسته به شدت ترس و مزمن بودن آن وارد شیوه درمانی ترس از گربه های مرتبط با جنبش می شود. شما می توانید با مجسمه هایی که عکس های گربه ای دارند یا عکس های گربه ای را در اینترنت جستجو کنید.

به تدریج درباره گربه ها صحبت می کنید، گام به گام آنها را شناسایی کرده و سپس سعی می کنید به گربه نزدیک شوید، به طور مستقیم به چشم گربه نگاه کنید، از گربه دور شوید، غذا دادن و آغوش گرفتن در مرحله آخر است. توجه داشته باشید که تمام این مراحل بین سه تا شش ماه طول می کشد و نمی توانند به راحتی توسط متخصصین انجام شوند و به شرایط خاص و درمانگران آموزش دیده نیاز دارند.

کاربران عزیز و گرامی می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص و مشاوره برای درمان ترس از گربه در تمام ایام هفته حتی روزهای تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس گرفته و از خدمات برترین متخصصان ما بهره مند شوند. زمان برقراری ارتباط از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب می باشد. جهت گرفتن ارتباط از سراسر ایران می توانید با شماره زیر تماس حاصل نمائید. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه