هوش اقتصادی شما چقدر است؟

هوش مالی
   

هوش اقتصادی را جدی بگیرید!

رابرت کیوساکی می گوید : ” اگر در یک جریان مالی، مفهوم سرمایه، بدهی، درآمد و هزینه را به درستی درک کنید، شانس شما برای ثروتمند شدن به شدت افزایش می یابد.”

کلمات کلیدی:(هوش اقتصادی|هوش مالی | مشاوره اقتصادی )
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

در علم روانشناسی هوش انسان را به چند طبقه دسته بندی کرده اند. هوش مالی یا هوش اقتصادی یکی از هوش هایی است که اخیرا متخصصان زیادی در سراسر دنیا بر اهمیت و کاربرد آن صحه گذاشته اند. رابرت کیوساکی در قالب چند واژه، به بهترین نحو ممکن هوش مالی (هوش اقتصادی) را ارائه کرده است. او معتقد است هوش مالی (هوش اقتصادی) یا Financial-Intelligence مجموعه اقدامات، سبک سنگین کردن ها، تشخیص دادن ها، و تصمیم گیری هایی است که فرد به منظور مدیریت مالی زندگی، شغل و کسب و کارش در نظر گرفته و اعمال می کند. کیفیت و وضعیت اقتصادی – مالی افراد با کیفیت تربیت و پرورش هوش مالی یا هوش اقتصادی آن ها در دوران کودکی مرتبط است. یعنی اگر هوش مالی افراد در دوران کودکی به درستی پرورش نیابد فرد در آینده با مشکلات مالی مواجه خواهد شد و از نظر مالی در وضعیت نامناسبی به سر خواهد برد. هوش مالی یا هوش اقتصادی فرزندان، نسخه ای مشابه، مطابق، و به عبارت دقیق تر کپی هوش مالی پدر و مادرشان یا سرپرستشان است.

اگر هوش اقتصادی پدر و مادر (یا سرپرست) کودک، ضعیف باشد، به تبع آن هوش اقتصادی کودک نیز در سطح پایین و نامناسب باقی خواهد ماند. هوش اقتصادی افراد مانند ماهیچه ای است که نیاز به تقویت دارد! اگر فردی در پی آن باشد که بدن و اندام ورزیده ای داشته باشد باید برای رسیدن به خواسته اش تمرین کند. برای این که فردی اندام تنومند و قدرتمندی داشته باشد بایستی اصول ورزش حرفه ای را رعایت کند. در بحث هوش اقتصادی هم این موارد صدق می کند. امکان ندارد فردی به دنبال تقویت هوش اقتصادی اش باشد اما به اصول و ظرایف آن توجهی نداشته باشد. در ادامه ضرایب هوش اقتصادی را ارائه خواهیم کرد. لطفا تا پایان مقاله با سایت زندگی ما همراه باشید.

 

هوش مالی در یک کلام

هوش مالی که اکثر ما امروزه آن را با عنوان شمه اقتصادی نیز می شناسیم یعنی چگونگی مدیریت درآمد و هزینه! اگر با دو مفهوم درآمد و هزینه آشنایی نداشته باشید قافیۀ هوش مالی را در عرصه زندگی خواهید باخت.

پس از بودجه بندی ثروت، گام بعدی پیدا کردن عرصۀ سرمایه گذاری است. برخی از افراد بودجه بندی شان مناسب است ولی نمی دانند در کجا و چگونه از پولشان استفاده کنند. آن ها نمی دانند چگونه پولشان را تبدیل به نردبان پیشرفت کنند. فردی که با تحقیق در بازار، نیازهای جامعه را تشخیص دهد و پولش را در مکان و شغل مناسب سرمایه گذاری کند هوش مالی بالایی دارد.

ضرایب هوش مالی(۵ ضریب بسیار مهم و حیاتی)

برای هوش مالی ۵ ضریب ذکر کرده اند که عبارتند از : ثروت اندوزی یا کسب پول بیشتر، حفاظت و نگهداری از ثروت، بودجه بندی دقیق ثروت، استفاده درست از ثروت(یا اهرم ساختن از ثروت)، و تقویت دانش اقتصادی. در ادامه هر کدام از ضرایب مذکور را به طور خلاصه بررسی خواهیم کرد.

 

ضریب اول هوش مالی: ثروت اندوزی یا کسب پول بیشتر

اکثر انسان های از هوش مالی برای ثروت اندوزی برخوردارند. هر اندازه که درآمد افراد بیشتر باشد، ضریب اول هوش مالی­شان بیشتر خواهد بود. به عبارت معادل، شخصی که در سال مبلغ ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارد نسبت به شخصی که سالیانه تنها ۱۰ میلیون تومان به دست می آورد ضریب هوش مالی بالاتری دارد. اگر دو نفر در سال، درآمد یکسانی داشته باشند فردی که سالیانه مبلغ کمتری مالیات پرداخت کند هوش مالی بالاتری خواهد داشت. امکان دارد فردی در دنیای علم و دانش حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد اما در میدان درآمدزایی و کسب درآمد بسیار ضعیف عمل کند. امکان دارد شخصی هوش بالایی داشته باشد و در عرصه علم اندوزی، نابغه ای بی چون و چرا محسوب شود ولی در زمینه هوش مالی تدابیر لازم را اتخاذ نکند و از رقبا عقب بماند.

ضریب دوم هوش مالی: حفاظت و نگهداری از ثروت

ما در دنیایی زندگی می کنیم که بگیر و بستان ها حرف اول را می زند. زندگی انسان ها بی شباهت به زندگی سایر موجودات نیست! ما قطعه از پازل جهان هستیم و برای بقا می جنگیم. یک آهو، پرنده،و خرس برای زنده ماندن می جنگند و ما برای پیشرفت. زندگی انسان ها به گونه ای است که برای پیشرفتشان به دنبال کسب درآمد بیشتر هستند. یکی از قواعد مهم در پولدار شدن، حفاظت و نگهداری از ثروت است. فردی که سالیانه ۵۰ درصد از حقوقش را صرف مالیات می کند در مقابل فردی که تنها ۱۰ درصد حقوقش را به مالیات اختصاص می دهد هوش مالی پایین تری دارد. باید بدانیم چگونه از ثروتمان حفاظت کنیم. بیشتر بدست آوردن و کسب درآمد بیشتر، می تواند به معنای برنده بودن باشد اما اگر در مواقعی داشته هایمان را به خوبی حفظ کنیم باز هم برنده محسوب می شویم.

هوش اقتصادی

ضریب سوم هوش مالی: بودجه بندی دقیق ثروت

بودجه بندی دقیق ثروت، مستلزم هوش مالی بسیار بالاست. اگر داشته هایمان را به خوبی بودجه بندی نکنیم چیزی جز شکست مالی عایدمان نخواهد شد. کسی که سالیانه ۲۰۰ میلیون تومان درآمد دارد و تمام آن را بدون برنامه خرج می کند نسبت که فردی که سالیانه ۲۰ میلیون تومان درآمد دارد و ۱۵میلیون تومان را خرج کرده و ۵ میلیون دیگر را سرمایه گذاری می کند هوش مالی پایینی دارد.

ضریب چهارم هوش مالی: استفاده درست از ثروت یا اهرم ساختن از ثروت

پس از بودجه بندی ثروت، گام بعدی پیدا کردن عرصۀ سرمایه گذاری است. برخی از افراد بودجه بندی شان مناسب است ولی نمی دانند در کجا و چگونه از پولشان استفاده کنند. آن ها نمی دانند چگونه پولشان را تبدیل به نردبان پیشرفت کنند. فردی که با تحقیق در بازار، نیازهای جامعه را تشخیص دهد و پولش را در مکان و شغل مناسب سرمایه گذاری کند هوش مالی بالایی دارد.

ضریب پنجم هوش مالی: تقویت دانش اقتصادی

قبل از دویدن باید راه رفتن را آموخت. اگر شما قواعد و زیر و بم هوش مالی را ندانید مسلما محل سرمایه گذاری ثروت را نخواهید شناخت، بودجه بندی را درک نخواهید کرد، از ثروتتان به درستی حفاظت نخواهید کرد و در یک کلام در زمینه مالی فرد موفقی نخواهید بود. برای این که ۴ ضریب قبلی را به خوبی فرا بگیرید بایستی به ضریب پنجم توجه ویژه ای داشته باشید! سعی کنید مطالب مدیریت مالی را بیاموزید. اطلاعاتتان را در مورد اقتصاد و حسابداری افزایش دهید و از ثروتتان به بهترین شکل ممکن استفاده کنید.

هوش اقتصادی

توصیه می شود برای شروع از یک مشاور یا فرد با تجربه کمک بگیرید؛ پیمون این راه پر پیچ و خم کمی خسته کننده است و بدون حضور یک همراه قابل اعتماد شاید نشدنی باشد!

مقالات پیشنهادی مجیب

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه