کمال گرایی معقول چیست و چه کمکی به ترک وابستگی ناسالم می کند؟

۲۲ کمال گرایی معقول چیست و چه کمکی به ترک وابستگی ناسالم می کند؟
   

کمال گرایی معقول اغلب به عنوان ضرورت یا ظاهر شدن کامل یک فرد و یا ممکن است برا ی رسیدن به کمال تعریف شود. این کمال گرایی به عنوان یک صفت مثبت شناخته می شود. مردم می توانند از اصطلاح کمال گرایی برای توجیه رفتارهای کمال گرا استفاده کنند.کمال گرایی همان چیزی است که در فرد این احساس را به وجود می آورد که باید بهترین باشد.

| کمال گرایی معقول | کمال گرایان | کمال گرایی | کمال گرایی مثبت | کمال گرایی غیر معقول |

مدت زمان مطالعه: ۸ دقیقه

نشانه های فرد کمال گرا

اکثر مردم در بعضی از زمان های زندگیشان کمال گرا هستند یا ممکن است نیاز به دستیابی به کمال داشته باشند. از نشانه های افراد کمال گرا عبارتند از:

۱-افراد قادر به انجام یک کار نیستند, مگر اینگه آنها بدانند که حتما می توانند آن را انجام دهند.

۲-این افراد معمولا کمتر تمایل به یادگیری دارند و ترجیح می دهند برای تکمیل کار به توانایی های خود تکیه کنند.

۳-یک کاری را زمانی به پایان می رسانند که مطمئن شوند حتما بر اساس استاندارهایی که خودشان دارند انجام شده است.

علت کمال گرایی

بسیاری از عوامل می توانند به توسعه کمال گرایی در افراد کمک کنند. چندین مورد شامل:

۱-ترس معمول از عدم پذیرش دیگران یا احساس نا امنی و عدم کفایت

۲- مسائل بهداشت روانی داشتن مانند اضطراب یا اختلال وسواسی

اگر احساس می کنید ممکن است دارای ویژگی های کمال گرا باشید که موجب ناراحتی شما می شوند, بدانید که این رفتارها می توانند تغییر کنند. شما می توانید این مساعل خود را با سایت زندگی ما در میان بگذارید. این مرکز با درمانگرهای متخصص خود می تواند راه های از بین بردن کمال گرایی را از بین ببرد و راه های معقول را جایگزین آن برای شما کند.

کمال گرایی معقول و ترک وابستگی های ناسالم

کمال گرایی معقول و غیر معقول, راهکارهای مقابله با مشکل و تمرکز احساسی را برای افرادی که وابستگی های ناسالم دارند پیش بینی می کند.

شناسایی متغیرهای روانشناختی, به ویژه متغیرهای شخصیتی مرتبط با سلامت و بیماری های روانی, همیشه برای محققان در مناطق روانشناختی مورد توجه بوده است. برخی از ویژگی های شخصیتی می توانند نقش مهمی در علت و پیشرفت اختلالات بازی کنند و فرد را به طور غیر مستقیم و با ایجاد رفتارهای ناسالم مانند سیگار کشیدن, سوء مصرف مواد, بی خوابی غیره بیمار کنند.

کمال گرایی به عنون یک ویژگی شخصیتی و یکی از عوامل موثر بر سلامت روان می باشد و با مطالعات مختلفی که انجام شده این رابطه را تایید می کند.

کمال گرایی معقول یا سازگار, انتخاب اهداف و استاندارهای شخصی بالا و تلاش برای دستیابی به پاداش هایی است که با موفقیت همراه است. در مقابل, کمال گرایی غیر معقول یا منفی, انتخاب استاندارهای متناقض و غیر قابل قبول است که قابل دسترس نیستند. این موارد با ناتوانی در عملکرد یک فرد, عدم قطعیت آن, اضطراب داشتن در مورد توانایی هایش, استرس و افسردگی آن مشخص می شود.

کمال گرایی معقول

مطالعات نشان می دهد که کمال گرایی منبع ثابتی برای استرس می باشد که اعلب فرد را با احساس شکست مواجه می کند. کمال گرایان انتظار دارند که بی عیب باشند این انتظارات ثابت هستند که به عنوان منبع استرس شناخته می شوند.

ویژگی‌های شخصیتی افراد کمال گرا

حال اگر افرادی دارای کمال گرایی معقول و قابل دسترسی باشن, میزان استفاده از استراتژی تمرکز بر محور افزایش می یابد و افراد میتوانند که اگر وابستگی های ناسالمی مانند اعتیاد به مواد مخدر و الکل دارند بتوانند به خوبی بر ترک آنها اقدام کنند و نتایج مثبتی بگیرند.

افرادی که دارای کمال گرایی معقول هستند در صورت لزوم, اهداف خود را تنظیم می کنند, محدودیت های شخصیتی و موقعیتی رادر نظر می گیرند و اهداف چالش انگیز و در عین حال منطقی را برای ترک وابستگی های ناسالم خود تعیین می کنند. اهدافی که به آنها امکان می دهد که در فعالیت ها شرکت کنند, به پیشرفت و احساس لذت و رضایت از موفقیتشان بپردازند که همه این ها با احساسات مثبت مانند عزت نفس بالا, خودکارآمدی و سطوح پایین رضایت از زندگی مرتبط است.

مرکز مشاوره روان شناسی مجیب همه روزه در خدمت شماست و شما می توانید با این مرکز تماس بگیرید و مشکلات خود را با آنها مطرح کنید و آنها به شما راهنمایی های لازم را در این خصوص خواهند داد که چگونه ویژگی های منفی کمال گرا بودن را از خود دور کنید تا زندگی بهتری را بتوانید تجربه کنید.

نتیجه کمال گرایی مثبت

کمال گرایی مثبت به فرد کمک می کند که محیط را به عنوان حامی و غیر تهدید کننده بشناسد تا بتواند نگرانی های کمتر و اضطراب کمتر ار تجربه کند. در راستای این فرآیند, افراد از سطوح پایین تنش برای استفاده موثر از راه حل های مقابله با مشکل تمرکز برای جبران عوامل استرس و حرکت به سوی اهداف خود بهره می گیرند و اقدامات لازم را برای مقابله با این شرایط استرس زا انجام می دهند.

به همین دلیل فرد به طور مستقیم و کاملا با مشکل روبه رو می شود و از تمام انرژی اش استفاده می کند و اهمین موضوع عامل احساسات و آسیب پذیری فرد به احساسات منفی و وابستگی های ناسالم را کاهش می دهد. این موضوع منجر به انطباق بهتر فرد, کاهش نا امیدی و پریشانی روانی و افزایش رفاه روانی می شود.

کمک روانشناسان به کمال گرایان

روانشناسان و روانپزشکان فقط می توانند نتایج این تحقیقات را  که بر روی این افراد با کمال گرایی معقول انجام داده اند برای جلوگیری از سوء مصرف مواد و وابستگی مواد, و کاهش بروز آن و آسیب های ناشی از آن استخراج کنند. اما نمی توانند منبع استرس را تغییر دهند و یا از بین ببرند.

سایت زندگی ما می تواند به این افراد در پیشگیری اولیه و با دادن برنامه های آموزشی به آنها کمک کند و کمال گرایی مثبت را در آنها تقویت کند. سایت زندگی ما همه روزه حتی در ایام تعطیل در خدمت شماست و شما با تماس از طریق تلفن با شماره zendeghima.ir تماس گرفته و از راهنمایی های آنها بهره مند شوید. این مرکز فقط به صورت تلفنی می باشد و از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب آماده مشاوره به شما می باشد. تا از اتلاف وقت شما هم برای مراجعه حضوری کاسته شود.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه