معایب ترجیح دادن ارتباطات موبایلی به جای ارتباطات حضوری

معایب ارتباطات موبایلی
   

معایب ارتباطات موبایلی و تعریف آن

ارتباطات موبایلی به معنای صحبت کردن، فرستادن پیام، ارسال داده یا فایل های تصویری از طریق شبکه بی سیم است. کارهایی نظیر چت کردن با دوستان از طریق تلفن همراه یا ارسال ایمیل کاری از طریق کامپیوتر متصل به شبکه اینترنت. با استفاده از تکونولوژی ارتباطات موبایلی، می توانیم با اشخاصی در مکان های مختلف، بدون هیچ کابلی ارتباط برقرار کنیم. ارتباطات موبایلی زندگی را آسان تر کرده و در زمان و انرژی نیز صرفه جویی می کند. اما معایب ارتباطات موبایلی نیز بسیار شاخص و اثرگذار هستند که تعدادی از آن ها را بررسی می کنیم. گاهی موبایل و تلفن همراه برای رفع کردن سریع بعضی مشکلات مناسب نیست و حتی ممکن است شخص موردنظر دردسترس نباشد. دراین صورت باید ارتباطات موبایلی را رها کنید و حضورا برای رفع مشکل اقدام کنید. زیرا شما قصد دارید که پاسخی برای سوالتان دریافت کنید، اما به علت نویز بالای خطوط موبایلی، نمی توانید متوجه پاسختان شوید و درحقیقت به مقصود اصلی نمی رسید. اگر برای دوستتان پیام یا تکست بفرستید، ممکن است فراموش کند پاسختان را بدهد. و بسیاری معایب دیگر که در ادامه توضیح خواهیم داد.

کلمات کلیدی(ارتباطات موبایلی|مزایا و معایب ارتباطات موبایلی | معایب ارتباطات موبایلی | بهترین مرکز مشاوره )
زمان مطالعه تخمینی : ۶دقیقه

مزایا و معایب ارتباطات موبایلی چیست؟

مزایا و معایب ارتباطات موبایلی را در این قسمت به صورت کامل توضیح می دهیم تا به طور واضح بتوانیم درمورد مثبت یا منفی بودن این ارتباطات تصمیم گیری کنیم.

مزایای ارتباطات موبایلی

مزیت های ارتباطات موبایلی به شرح زیر است:

انعطاف پذیری

در هر مکان دوری که دسترسی به اینترنت باشد، ارتباطات موبایلی دردسترس هستند. این خاصیت انعطاف پذیری نامیده می شود. زیرا ارتباطات موبایلی به حدی منعطف هستند که شما دیگر نیازی نیست برای هرگونه ارتباطی، به مکان موردنظر مراجعه کرده و با صرف وقت و هزینه، عمل موردنظرتان را انجام دهید یا پیغام موردنظر را برسانید. کافیست از طریق این ارتباطات، از هرجایی که حضور دارید، دور یا نزدیک، ارتباط برقرار کرده و کارتان را انجام دهید.

سطح بندی

افراد آرامی که اصولا بلند و با خشم صحبت نمی کنند، می توانند هرگونه که دوست دارند صحبت کنند. و همینطور اشخاصی که اصولا بلند صحبت می کنند، می توانند بلند و بی وقفه صحبت کنند. به این صورت هرشخصی با هر سطحی، همانگونه که هست ارتباط برقرار می کند. به این مسأله، سطح بندی گفته شده که توسط ارتباطات موبایلی رعایت می شود.

مستند شده است

برخلاف گفت و گوهای حضوری، صحبت های آنلاین و ارتباطات موبایلی، ماندگار است و میتوان آن ها را بازبینی کرد. برای اثبات برخی ادعاها و حتی جمع آوری بعضی اسناد، گاهی نیاز است که ارتباطات موبایلی داشته باشیم و از این مزیت استفاده کنیم. این مستندات ذخیره شده در ارتباطات موبایلی، در خیلی موارد مورد استفاده قرار گرفته و کمک کننده است.

ارتباط

مکانی را برای نمونه ها و تجربه های زندگی واقعی فراهم می کند که می توان این تجربه ها را با اشخاص مختلف مبادله کرد. ایجاد ارتباط بین افراد از دیگر مزیت های ارتباطات موبایلی است که باعث می شود اشخاص مختلف در جای جای دنیا بتوانند با هم ارتباط برقرار کرده و از تجربیات هم استفاده کنند. ارتباط داشتن در دنیای امروز راه پیشرفت و به جلو حرکت کردن است. پس هر وسیله ای که باعث پیشرفت شود ارزشمند است.

 

مزایا و معایب ارتباطات موبایلی

معایب ارتباطات موبایلی

ارتباطات موبایلی دارای یک سری معایب هستند که برخی معایب ارتباطات موبایلی به شرح زیر است:

برپایه متن بودن

برای اشخاصی که توانایی درستی در تایپ کردن ندارند، این مسأله برپایه متن بودن دشوار است. حتی بعضی اشخاص از تایپ کردن خوششان نمی آید یا حتی امکاناتش را به درستی ندارند. اما امروزه با پیشرفت پهنای باند شبکه های بی سیم، فناوری کنفرانس های صوتی و تصویری وارد شده و این مشکل را حل کرده است.

هیچ نشانه فیزیکی ندارد

به دلیل عدم نمایش ظاهر شخص، حرکات او و یا حتی لحن صحبت او، زمینه برای سوء تفاهم فراهم است. خطر سوء تفاهم که می تواند بسیار مشکل ساز باشد، در این نوع ارتباطات وجود دارد. شما نمی توانید تنها با متنی که ارسال می کنید تمامی احساس و عواطف و لحن صحبت خود را نیز ارسال کنید. و این خود ممکن است درموارد مختلف ایجاد ناراحتی و دلخوری کند.

حجم اطلاعات بیش از حد

حجم بالای پیام هایی که برای یک فرد ارسال می شود، کار را برای خواندن و پاسخ دادن و بررسی بسیار سخت می کند. این مسأله در موارد پیشرفته تر می تواند باعث استرس و نگرانی در اشخاص شود. این مشکل در ارتباطات موبایلی وجود دارد که حجم اطلاعات در چند ساعت به قدری بالا می رود که شما از پاسخگویی و رسیدگی به آن ها خسته و افسرده می شوید.

با داشتن ارتباط حضوری در میان مردم، همکاران، دوستان، فامیل و آشنایان، علاوه بر داشتن روحیه شاد و زندگی فعال، از معایبی که برشمردیم مبرا می شوید. ارتباطات حضوری بین افراد جامعه، از بسیاری از مشکلات پیشگیری کرده و حتی گاها باعث بهبود روابط بین افراد می شود.

ایزوله شدن

ارتباطات موبایلی گاهی باعث می شود که دانشجویان و کسانی که می خواهند از طریق ارتباطات موبایلی آموزش ببینند، دچار ایزوله شدن و گوشه نشینی شوند. آن ها ترجیح می دهند فقط گوش دهند و یاد بگیرند و با هیچکس درمورد آموزششان وارد بحث نشوند. حتی وارد بحث های کلاسی نمی شوند و فقط گوش می دهند. چون اینگونه یاد گرفته و عادت کرده اند. این مسأله برای اشخاص بسیار خطرساز است.


مقاله ای جذاب درمورد احساس تنهایی با اعتیاد به موبایل را حتما بخوانید.

جالب ترین مقاله درمورد حذف موبایل در همنشینی های خانوادگی را مطالعه کنید.

اثرات اعتیاد به موبایل بر شغل و زندگی شخصی افراد را کشف کنید.


آیا ارتباطات حضوری بهتر از انواع ارتباطات موبایلی است؟

با داشتن ارتباط حضوری در میان مردم، همکاران، دوستان، فامیل و آشنایان، علاوه بر داشتن روحیه شاد و زندگی فعال، از معایبی که برشمردیم مبرا می شوید. ارتباطات حضوری بین افراد جامعه، از بسیاری از مشکلات پیشگیری کرده و حتی گاها باعث بهبود روابط بین افراد می شود. شما با ملاقات و ارتباط حضوری با دوستان خود، می توانید صحبت ها، انتقادات، تعریف و تمیجدها و هر نکته ای که در ذهن دارید را به صورت چهره به چهره بیان کنید تا هم مخاطب به احساسات شما پی ببرد و هم با شنیدن لحن سخنتان برایش سوءتفاهمی پیش نیاید. قدیمی ها همیشه با ملاقات یکدیگر کدورت ها را می شستند و با محبت بیشتری نسبت به هم رفتار می کردند. امیدواریم در دنیای امروز نیز، ارتباطات حضوری مردم با یکدیگر حفظ شده و روابط انسانی را در اوج داشته باشیم.

 

مزایا و معایب ارتباطات موبایلی

معایب ارتباطات موبایلی و مرکز مشاوره تلفنی مجیب

اما بهترین راه درمان مشکل معایب ارتباطات موبایلی و عوارض آن بر زندگی افراد، ارتباط گرفتن با اشخاص باتجربه و خبره برای مشاوره، در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب است. عوارض ارتباطات موبایلی مشکلی است که تنها از راه صحبت و مشاوره حل می شود. و البته اگر این امر توسط شخص ماهر و متخصصی انجام نشود، ممکن است فرد را دچار مشکلات بیشتری کرده و نتواند او را درمان کند. مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب، با بهره گیری از بهترین و خبره ترین روانشناسان کشور، در تمام طول روز و ایام هفته، حتی روزهای تعطیل، پاسخگوی تماس های شما بزرگواران است. متخصصان سایت زندگی ما، با استفاده از جدیدترین روش های علم روانشناسی، به معاینه و صحبت با بیماران می پردازند و در نهایت پس از تشخیص صحیح بیماری، مراحل درمان را آغاز می کنند. مشاورین سایت زندگی ما، درست مانند دوستی دلسوز، برای مراجعین خود وقت گذاشته و با حوصله فراوان پای صحبت های شما عزیزان می نشینند. آن ها بدون هیچ محدودیتی پاسخگوی شما هستند و مشکلاتتان را با حفظ امنیت کامل، حل می کنند. یکی از مزیت های مرکز مشاوره تلفنی مجیب این است که شما عزیزان، بدون هیچ اتلاف وقتی، بدون اینکه زمان خود را صرف ماندن در ترافیک های سنگین شهری کنید، تلفن را برداشته و با شماره های سایت زندگی ما تماس می گیرید. حتی شما می توانید مشاور یا متخصص موردنظرتان را باتوجه به مشکل خود انتخاب کرده و با مشاورین آقا یا خانم صحبت کنید. هزینه مشاوره در سایت زندگی ما، برای رعایت حال شما دوستان محترم طبق تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور می باشد. شعار ما : آرامش سهم همه مردم ایران زمین است. با ما تماس بگیرید تا آرامش سهم زندگی تان شود.

برای مشاوره گرفتن از متخصصان ما از ساعت ۰۸ صبح الی ۱۲ شب در تمام روزهای هفته و حتی ایام تعطیل با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب به شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه