تفاوت خشم با عصبانیت از نگاه روانشناسان

تفاوت خشم با عصبانیت
   

در مقاله در رابطه با تفاوت خشم با عصبانیت صحبت خواهیم کرد. خشم و عصبانیت همراه با دو پوشش خودش یعنی افسردگی و اضطراب ما را دچار مشکلات و درگیری هایی می کند، که اغلب به دلیل نارضایتی و طلبکاری از خود یا زندگی و دیگران است.

کلمات کلیدی:(تفاوت خشم با عصبانیت |خشم |عصبانیت )
زمان مظالعه: ۶ دقیقه

متأسفانه بسیاری از مردم با مشکلات فراوانی در بیان دیدگاه و مشکل خود و مشکلاتشان روبرو هستند و به دلایلی که در گذشته بوده یا در حال حاضر است، در بسیاری موارد مواجه هستند و آنها ممکن است اغلب حق خود را نادیده بگیرند. ضمنا برای کسب اطلاعات بیشتر در این  زمینه می توانید با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید و از خدمات برترین مشاوران در تمام طول هفته به صورت تلفنی بهره مند شوید.

بررسی تفاوت خشم با عصبانیت

خشم و عصبانیت بعد از یک دوره زمانی به طور خودکار و ناآگاهانه در وجود ما ریشه می گیرد و ما از واقعیت دور می شویم و منطق را، به ویژه عشق و محبت را نادیده می گیریم. در رابطه با تفاوت خشم با عصبانیت باید بگوییم که خشم یک احساس مشترک و هیجان انسان است، همانطور که در دیگر احساسات، مانند غم، شادی و ترس و لذت و مقدار کوچک آن اجتناب ناپذیر است. همه ما در زندگی ما عصبانی یا خشمگین می شویم، اما مهم این است که دو نفر در شرایط مساوی هستند و در یک روز یکی ده بار خشمگین می شود و دیگری هزار بار. هنگامی که میزان این خشم افزایش می یابد، مشکل می شود و باعث ایجاد عصبانیت می شود. امروزه با دانستن تکنیک ها و افزایش دانش وآگاهی می توان میزان خشم را به میزان قابل توجهی کاهش داد.

تفاوت خشم با عصبانیت

شناخت و تفاوت خشم با عصبانیت

خشم، گفته می شود احساس خشم، احساس شخصی است که فرد در وضعیت نامطلوب و در مواجهه با وقایع خارجی که روحیه روانی او را برهم میزند، تجربه می کند. به عبارت دیگر، خشم یک احساس و هیجان است و یک حال درونی است که نسبت به یک حادثه در خارج اتفاق می افتد. خشم احساس بدی است و هنگامی رخ می دهد که موضوعی یا اتفاقی پیش آمده و باعث شده ما به آرزو، اهداف، خواسته، نیازهایی که حقمان است نرسیم. یعنی، موضوع خشم در ارتباط با انتظارات و توقع های ما است. ما هنگامی خشمگین می شویم که وقتی انتظار داریم چیزی یا رویدادی اتفاق بیفتد یا نیفتد. در ادامه راجع به تفاوت خشم با عصبانیت خواهیم گفت.

عصبانیت، یک واکنش است که فرد در برابر احساس خشم از خود نشان می دهد. در واقع عصبانیت یک رفتار است و بر اساس یادگیری و آموخته های قبلی فرد خودش را نشان می دهد. همچنین برای آگاهی بیشتر در این خصوص می توانید از خدمات تلفنی و آنلاین مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب استفاده نمائید که در روزهای تعطیل نیز مشاوران و روانشناسان ما پاسخگوی شما عزیزان هستند.

آشنایی با تفاوت ها

  • خشم ناخواسته اما عصبانیت عمدی و انتخابی ارادی است.
  • خشم، احساس و هیجان، اما عصبانتی نوعی رفتار بشمار می رود.
  • احساس خشم یک شخص ممکن است برای دیگران قابل مشاهده نباشد، اما عصبانیت کاملا برای دیگران قابل مشاهده است تفاوت خشم با عصبانیت در این موارد است.

چرا یک فرد خشمگین می شود؟

از آنجا که انسان از زمان تولد تا مرگ، از درد و رنج گریزان است.

بنابراین، هر فاکتوری که باعث می شود او درد و رنجی را تحمل کند و او را به درد آورد، باعث خشم او خواهد شد و با ناراحتی همراه خواهد بود.

بررسی عوامل ایجاد خشم

از جمله عواملی که باعث خشم می شوند عبارتند از:

  • برای رد محدودیت های فعلی در روابط اجتماعی و خانوادگی
  • فقدان قابل تحمل سختی که شخص برای رسیدن به اهداف و برنامه های خود دارد.
  • نپذیرفتن تفاوت با دیگران
  • نداشتن اصول و قواعد ارتباطی اصولی در ارتباطات
  • تشخیص ندادن تفاوت میان انسان ها و از بین بردن تفاوت بین آنها

زندگی به عنوان یک حالت نیاز به تعادل و میزان دارد. زندگی آرام را می توان با عوامل فوق حفظ کرد، اما زمانی که همه چیز در این تعادل در زندگی آرام انسان برهم می خورد، باعث خشم و عصبانیت خواهد شد که در نهایت موجب بروز احساس بدی می شود که در قسمت های بالا راجع به تفاوت خشم با عصبانیت توضیح داده شده است. برای دریافت مشاوره تخصصی از برترین روانشناسان و مشاوران سطح کشور می توانید از خدمات سایت زندگی ما در تمام ایام هفته از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب استفاده نمائید.

خشم و عصبانیت بعد از یک دوره زمانی به طور خودکار و ناآگاهانه در وجود ما ریشه می گیرد و ما از واقعیت دور می شویم و منطق را، به ویژه عشق و محبت را نادیده می گیریم. در رابطه با تفاوت خشم با عصبانیت باید بگوییم که خشم یک احساس مشترک و هیجان انسان است، همانطور که در دیگر احساسات، مانند غم، شادی و ترس و لذت و مقدار کوچک آن اجتناب ناپذیر است.

رفتار مردم هنگام عصبانیت

مردم در برابر عصبانیت خود ۴ نوع رفتار از خود نشان می دهند:

  • برخی از آنها با شدت آن را نشان می دهند.
  • یک گروه عصبانیت خود را فرو می خورند.
  • دیگران آن را کنترل می کنند تا از آن خلاص شوند، اگرچه پیامدهای منفی برای آن ها داشته باشد.
  • گروه دیگری عصبانیت خود کنترل می کنند و از آن به نفع خود بهره برداری می نمایند.

بنابراین، برای شناخت تفاوت خشم با عصبانیت و رسیدن به مرحله معرفت شناختی، ما باید از وضعیت و رفتارمان آگاه شویم، اقداماتمان را کنترل کنیم و رفتار و برخورد خود را مدیریت نمائیم و متوجه باشیم که آسیب های دوران کودکی سبب برهم زدن رشد سالم مغز و شکستن عملکرد آن و ایجاد صدمات می شود.

تفاوت خشم با عصبانیت

مقالات پیشنهادی مجیب

نکات قابل توجه برای کنترل خشم

  • عضلاتمان را آرام کنیم
  • صدایمان را پایین بیاوریم
  • سعی کنیم به آرامی صحبت کنیم
  • بدنمان را به صورت تهاجمی و دفاعی قرار ندهیم
  • مطالبی که به ذهن می آید دوباره اندیشیده بعد بیان کنیم.
  • فاصله خود را با دیگران حفظ کنید.
  • ظاهر عصبانی و خشمگین نگیریم.

عصبانیت یک ضعف و بیماری روحی است و علل آن می تواند سایر مشکلات روانی مانند حسادت، نداشتن حوصله، حساسیت شدید به مسائل خاص، عدم اطمینان یا دلایل دیگر باشد.

مشترکین و کاربران گرامی برای دریافت مشاوره و کسب اطلاعات لازم در رابطه با تفاوت خشم با عصبانیت می توانند به صورت همه روزه حتی در روزهای تعطیل از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمایند و یک مشاوره تلفنی با کیفیت را نیز تجربه نمایند. ضمنا برای برقراری ارتباط از سراسر کشور می توانید با شماره زیر تماس حاصل نمایئد. شماره تماس:zendeghima.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه