تاثیر فوق العاده دعا و نیایش بر بهداشت روان افراد

نیایش و بهداشت روان افراد
   

سوای بحث های دینی و نگرش های مذهبی، دعا و نیایش آثار عمیقی بر پیکره سلامت روان افراد می گذارد. تحقیقات حوزه روانشناسی موید اثرگذاری دعا و نیایش بر روح و روان افراد است. بسیاری از متخصصان بر این باورند که دعا و نیایش ، زمینه های بهداشت روانی افراد را فراهم می کند. در این مقاله، مواردی را در همین زمینه ارائه و تعدادی از اثربخشی های ادعیه و مناجات ها را برایتان تشریح خواهیم کرد.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

 

اثر اول: رهایی انسان از احساس تنهایی و بیگانگی

اکثر انسان ها در برهه و مقاطعی از زندگی شان، به نوعی انزوای درونی دچار می شوند. به طور مثال اکثر نوجوانان و جوانان در دوره جوانی برای یک مرتبه هم که شده چرخه تنهایی و انزوای درونی را حس می کنند. دعا و نیایش، آدمی را از انزوا بیرون کشیده و او را به جمع باز می گرداند. به موجب نیایش، فرد از حس ناخوشایند تنهایی و غربت به احساس انس و الفت می رسد. ادعیه و مناجات با خداوند نه تنها فرد را از جهان جدا نمی کند بلکه هنگام مناجات، فرد با تمام کائنات هم صدا می شود. خداوند رحمان می فرماید: ” هر موجودی تسبیح و حمد خدا را می گوید ولی شما تسبیح آن ها را نمی فهمید.”

درگیری های ذهنی و تنش های روانی آثار مخربی بر کیفیت زندگی افراد می گذارد. فرد در جریان مسائل رومزه احساس سردرگمی می کند و تمرکزش را از دست می دهد. دعا و نیایش کمک می کند که فرد با تمرکز بیشتری مسائل پیرامونش را کنترل کرده و حل و فصل کند.

نیایش

اثر دوم: کاهش درد ناشی از مصیب ها و ناراحتی ها

زندگی انسان هیچ گاه ثابت نبوده، نیست و نخواهد بود. اگر دقت کنید هر فردی در زندگی اش هم تلخی هایی چشیده و هم شیرینی هایی را تجربه می کند. گاهی میزان تلخی ها بر میزان شیرینی ها غالب می شود و مصائب و مشکلات به فرد فشار می آورد. همین مشکلات، بستری است برای شکل گیری و بروز ناراحتی فرد! اما چاره کار چیست؟ آیا باید دست روی دست گذاشت و در مشکلات غرق شد؟

مقالات پیشنهادی مجیب

نیایش و مناجات با خداوند ساده ترین کاری است که به طرز چشم گیری ناراحتی تان را تقلیل می دهد. دعا و نجواهای درونی با پروردگار نه تنها غصه ها را کم رنگ می کند بلکه موجب افزایش مقاومت انسان در برابر سختی ها نیز می شود. تقریبا اکثر افراد با نزدیک شدن به دوره کهنسالی دچار اضطراب می شوند و گویی فرا رسیدن مرگ را هر لحظه احساس می کنند. این احساس تلخ و اضطراب با دعا و مناجات رنگ می بازد. به طوری که فرد کهنسال مرگ را پایان زندگی فانی و شروع زندگی ابدی می داند.

 

اثر سوم: افزایش روحیه جنگندگی و شور و نشاط

هر گاه در زندگی تان به مشکلی رسیدید که لاینحل به نظر می رسید و روحیه تان را در مقابل مشکلات از دست دادید حتما به نیایش و مناجات پناه برده و روحتان را با نیایش جلا دهید. تحقیقات روانشناسی نشان می دهد، ادعیه و مناجات های آسمانی تاثیری شگرف بر روحیه آدمی دارند. شور و نشاطتان را با التجاء به پرودگار تقویت کنید و مطمئن باشید با نیایش، ذکر گفتن و خواندن دعا تاثیر آن بر هیجانات و روحیه تان را حس خواهید کرد.

طبیعی است که در برهه هایی از زندگی در رویارویی با مصائب و سختی ها ناامید شویم. اما ساده ترین، سریع ترین و کم هزینه ترین کار ممکن برای غلبه بر ناامیدی خواندن ادعیه و کمک جستن از نیروهای غیبی است.

 

اثر چهارم: کاهش تنش های روانی و افزایش تمرکز ذهن

دنیای امروز سراسر اضطراب و استرس است. موج اضطرابات هر لحظه زندگی تعدادی زیادی را فرا گرفته و ذهن، روح و روان افراد را به چالش می کشد. درگیری های ذهنی و تنش های روانی آثار مخربی بر کیفیت زندگی افراد می گذارد. فرد در جریان مسائل رومزه احساس سردرگمی می کند و تمرکزش را از دست می دهد. دعا و نیایش کمک می کند که فرد با تمرکز بیشتری مسائل پیرامونش را کنترل کرده و حل و فصل کند.

 

اثر پنجم: چشیدن طعم شیرین لذت های معنوی

گاهی شما تصویر را می بینید و از نظر بصری لذت می برید. به عبارتی با چشم هایتان لذت را احساس می کنید. گاهی یک صوت مانند موسیقی به گوشتان می خورد و سرخوش می شوید. یعنی بواسطه گوش ها و حس شنیداری تان به لذت می رسید. گاهی با خوردن غذا، یا بوییدن و یا حتی لمس کردن گل به لذت دست می یابید. لذت بردن، چه با حواس پنجگانه بصری، سمعی، بویایی، چشایی، و لامسه می تواند خوشایند باشد. اما نوعی لذت که متخصصان علوم دینی آن را لذت معنوی می نامند با هیچ کدام از حواس مذکور قابل درک نیست. یکی از راه های تجربه کردن و دستیابی به لذت های معنوی، خواندن ادعیه و نیایش کردن است. لذت های معنوی در مقابل لذات مادی از پایداری و اثرگذاری بیشتری برخوردارند.

نیایش

اثر ششم: زائل یا کم رنگ شدن تکبر و غرور ( نیایش غرور را از بین می برد)

فطرت انسان به گونه ای است که او را به سوی کمال، سعادت، و موفقیت های دنیوی و اخروی هدایت می کند. گاهی متاسفانه برخی از افراد، خواسته یا ناخواسته به تکبر و غرور گرایش پیدا می کنند و چه در برابر خلق و چه در برابر خالق، متکبرانه رفتار می کنند. این صفت تاثیر شدیدی بر روابط اجتماعی و همچنین بر سلامت روح و روان افراد می گذارد. نیایش به مثابه اکسیری است که وجود فرد را از غرور و کبر پاک می کند. با دعا و مناجات، فرد به تواضع و فروتنی گره می خورد و لحظه به لحظه به طرق مختلف (لسانی و عملی) شکرگزاری و قدردانی اش را بروز می دهد.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه