اعتیاد به ورزش هم می تواند مضر باشد

اعتیاد به ورزش
   

اعتیاد به ورزش هم مانند سایر اعتیاد ها؛می تواند عوارضی را در بر داشته باشد. از آنجایی که اعتیاد به مواد، اعتیاد به آرایش، اعتیاد به فیلم، اعتیاد به خیلی از موارد دیگر هیچکدام خوب نیستند و می توانند عوارض جدی را با خود به همراه آورند، اعتیاد به ورزش همین گونه است.

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

اگر به همه اعتیاد هایی که در ذهن خود شماست و یا مواردی که در بالا گفته شد، نگاهی بیندازید؛ می بینید که هر یک از این اعتیاد ها عضو و یا چند عضو را درگیر می کنند، مثلا اعتیاد به ورزش تقریبا همه اعضا بدنی را درگیر می کند، اعتیاد به فیلم چشم ها را بیش تر مورد هدف قرار می دهد والا آخر…

اما این موضوع اصلا خوب نیست و اعضای بدنی  در معرض آسیب هستند. در مسئله اعتیاد به ورزش هم همین گونه است،

رعایت اعتدال در آن شرط  برد و تقویت اعضای بدنی است.

اگر در مورد آن زیاده روی کنید، می تواند مسبب مشکلات جسمی مثل اصطکاک استخوان های بدن یا مشکلات روحی و روانی مثل حساسیت و وسواس در روند انجام ورزش شود.

در این مقاله قصد داریم به کمک مشاوره مجیب  موضوع اعتیاد به ورزش را از جنبه های مختلف بیشتر توضیح دهیم.

اعتیاد به ورزش و دلایل

اعتیاد به ورزش و دلایل

سعی کنید ساعاتی را که به ورزش های اضافه می پرداختید الان کار دیگری انجام دهید،مثلا با گروهی از دوستان، ترجیحا ورزشی نباشند مثل همکاران به سینما، کافی شاپ و فعالیت های دیگر بپردازید و یا در طول هفته به کلاس موسیقی بروید تا زمان شما پر شود.

قبل از شروع به بر شمردن دلایل اعتیاد به ورزش این نکته را دقت کنید که هنوز مسئله اعتیاد به ورزش موضوعی فراگیر و نگران کننده نیست اما این قابلیت را در جامعه دارد تا شیوع یابد و افزایش خود را بین هر دو جنس مرد و زن نشان دهد.

و اما دلایلی که ورزشکاران را به اعتیاد ورزش می کشاند؛ چیست:

  • احساس برتری
  • افزایش ترشح اندورفین
  • رقابت
  • مسابقات
  • نگرانی و استرس
  • لاغری
  • قضاوت دیگران

این عوامل  از دلایل مهم اعتیاد ورزشکاران به ورزش می باشد، که می تواند منجر به مشکلات و اتفاقات جسمی و روحی شود.

افزایش ترسح اندورفین

وقتی شروع به ورزش می کنیم،بدن ما یک سری از ترشحات هورمونی خود را فعال می کند، که باعث شادی، نشاط، تقویت عضلات و دیگر اتفاقات می شود.

حال اگر این ورزش به صورت اعتیاد انجام شود و هورمون های مثل اندورفین در بدن ترشح شوند . گیرنده های مربوط به اندورفین تقریبا مشابه گیرنده های مواد مخدر هستند و این گیرنده های در صورت فعالیت زیاد  قادر به دریافت اندورفین خواهند بود.

این موضوع یکی از دلایل فیزیکی اعتیاد به ورزش می باشد.

مقالات پیشنهادی مجیب

اعتیاد به ورزش: دلایل رفتاری

برخی از دلایل از جنس روحی و رفتاری هستند.یعنی اینکه فرد ورزشکار خود را برای رقابت های ورزشی آماده می کند و استرس دارد که مبادا رقبا از او جلو بزنند و او را شکست دهند، بنابراین بر روی ورزش خود وسواس و استرس می گیرد.

همچنین برخی دیگر درگیر خودنمایی، احساس خود برتر بینی و قضاوت دیگران می شوند و دوست ندارند کسی از لحاظ استایل فیزیکی و بدنی از آن ها برتر باشد.اینجاست  که حساسیت نسبت به ورزش برای خوش استایل ماندن عواقبی چون اعتیاد به ورزش را به همراه دارد.

و در مورد خانم ها، اعتیاد به ورزش بیشتر به خاطر فرار از چربی  است، بنابراین به محض خوردن یک مقدار چربی و شکلات سریع به سراغ ورزش و چربی سوزی می روند.

علائم اعتیاد به ورزش

  • عذاب وجدان، استرس و اضطراب به هنگام ورزش نکردن
  • بررسی وزن، استایل و فرم بدن مقابل آینه و در عوض ورزش بیشتر
  • استفاده از خوراکی ها و ورزش های چربی سوز بیش از حد مجاز
  • انجام ورزش  بیش از یک الی دو بار در روز
  • عدم توجه به درد حاصل از ورزش زیاد
  • انجام ورزش روزانه حتی به هنگام هر گونه درد و بیماری

عواقب اعتیاد به ورزش

اعتیاد به ورزش

اعتیاد به ورزش می تواند عواقبی چون صدمات جسمی و روحی  وحستناکی را منجرشود.اینکه گفته می شود وحشتناک یعنی تقریبا فرد مورد نظر تمامی علائم بالا را دارد، به هیچ وجه نمی تواند آن را کنترل کند، به محض اینکه ورزش حتی چند ساعت ترک می شود، احساس نگرانی و استرس مدارد، همچنین دلیل خوشحالی و زندگی خود را تنها مدیون ورزش می داند.

بنابراین برای اینگونه افراد صدمات روحی مثل استرس و اضطراب بیش از دیگر تاثیرات است و به مراتب وجود استرس می تواند تا حتی منجر به خود کشی و یا خود زنی شود.

صدمات جسمی می تواند منجر به کشیدگی بیش از حد عضلات و تاندون ها شود که در نهایت پارگی و شکستگی استخوان ها را منجر شود و همچنین اصطکاک بیش از حد استخوان ها بر روی هم و مشکلات ارتوپدی هم افزایش یابد.

در مورد خانم ها منجر به بر هم خوردن عادات ماهیانه و اختلال در تخمک گذاری می شود که این موضوع را باید کاملا جدی گرفت و مورد بررسی قرار داد.

درمان اعتیاد به ورزش

با تمامی این اوصاف درمان اعتیاد به ورزش امکان پذیر است، البته در هر ترکی که قرار است اتفاق بیفتد، باید خود  فرد متقاضی اراده کند و بخواهد تا اقدام ترک انجام شود.

برای این امر می توانید خود به تنهایی ترک را انجام دهید که باید ابتدا ببینید چه عاملی منجر به اعتیاد شما به ورزش شده است، آن را پیدا کنید، روی آن فکر کنید و ببینید چه کاری باید انجام دهید تا مسیر ترک بهتر انجام شود.

به مدت دو هفته الی یک ماه تمرینات سخت و طاقت فرسا را کنار بگذارید،از تمرینات کششی و نرمشی بیشتری استفاده کنید.

سعی کنید ساعاتی را که به ورزش های اضافه می پرداختید الان کار دیگری انجام دهید،مثلا با گروهی از دوستان، ترجیحا ورزشی نباشند مثل همکاران به سینما، کافی شاپ و فعالیت های دیگر بپردازید و یا در طول هفته به کلاس موسیقی بروید تا زمان شما پر شود.

اما اگر می دانید که به تنهایی نمی توانید ترک اعتیاد به ورزش را لنجام دهید. بهتر است از یک کارشناس و یا یک روانشناس بهره ببرید. به هر حال آن ها تجربه های زیادی در این زمینه دارند و به قولی چم و خم  کار را می دانند.

مرکز مشاوره تلفنی مجیب

سایت زندگی ما در هر زمینه ای از روان انسان و مشکلات پیرامون آن تحقیقات، مطالعات و تجربیات بسیار مفیدی را کسب کرده است که در این راستا برای بیماران این موضوع بسیار حائز اهمیت است، به این دلیل که با هر مشکلی که به این مرکز مراجعه کنند؛ به راحتی نوع مشکل و راه کار درمان را به ان ها ارائه می دهند.

برای این هدف اگر از بیماری روحی و روانی رنج می برید، با شماره  تماس zendeghima.ir  از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ شب ارتباط  خود را حتی در روز های تعطیل برقرار کنید.

 

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه