اختلال افسردگی ماژور چیست؟

اختلال افسردگی ماژور
   

اختلال افسردگی ماژور چیست؟ چه علائمی دارد؟ دلیل یا دلایل ابتلای به این اختلال چه می تواند باشد؟ آیا می توان این اختلال را درمان کرد؟

عموما زمانی که متخصصان در مورد افسردگی و درمان آن صحبت می کنند منظورشان اختلال افسردگی ماژور یا MDD است. اگر فردی در تمام طول روز، به مدت دو هفته یا بیشتر، علائم افسردگی را داشته باشد می توان ادعا کرد که او افسرده است. می توان از علائم و نشانه هایی خاص، به افسرده بودن افراد پی برد.

علائمی نظیر احساس غم و اندوه، گریه و بی قراری، احساس کسلی، گوشه گیری، درماندگی، پرخاشگری، فکر کردن به خودکشی، احساس بیهودگی، کاهش یا افزایش وزن، احساس خستگی مفرط، و غیره می تواند زنگ خطر و نشانه افسردگی باشد.

متخصصان علل افسردگی را در صفات ارثی و همچنین فعل  انفعلات شیمیایی مغز دانسته و معتقدند کنش های شیمیایی مغز ارتباط بین سلول های عصبی با یکدیگر را دچار اختلال می کند. افسردگی ماژور را می توان به دو روش دارو درمانی و روان درمانی کنترل درمان کرد. شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه اختلال افسردگی ماژور با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

اختلال افسردگی ماژور چیست؟

اختلال افسردگی ماژور

اختلال افسردگی ماژور یا اختلال افسردگی عمده یا MDD نوعی اختلال است که ویژگی اصلی حالات آشفتگی و بی قراری در شرایط وضعیت های مختلف به مدت دو هفته یا بیشتر است. افسردگی ماژور، به طور معمول با نشانه هایی نظیر اعتماد به نفس پایین و بی میلی و بی علاقگی برای انجام امور لذت بخش است.

گاهی فرد افسرده دچار توهم می شود و درگیر تصورات و تفکراتی می شود که از پایه اشتباه است. برخی از افراد مبتلای به این اختلال، به صورت دوره ای این اختلال را تجربه می کنند. امکان دارد فرد افسرده هر چند سال یک بار، وارد فاز افسردگی شود. طبق آمار رسمی، ۶۰ درصد افرادی که به خودکشی فکر می کنند و به واسطه خودکشی جانشان را از دست می دهند به افسردگی ماژور یا سایر اختلالات خلقی – رفتاری دچارند.

افسردگی را می‌توان هم با دارو، و هم با مشاوره یا هر دو درمان کرد. به طور متوسط، پس از ۸ تا ۱۲ هفته، تاثیرات کامل دارو قابل مشاهده خواهد بود.

علائم و نشانه های افسردگی ماژور

معمولا هر نوع بیماری یا اختلالی با نشانه های خاصی همراه است. گریه و بی قراری، پریشانی و آشفتگی، در مواردی سکوت و گوشه گیری، احساس ناراحتی و بغض، احساس نا امیدی، غمزدگی، احساس عجز و درماندگی، احساس بیهودگی، متوهم شدن، فکر کردن به خودکشی، بی خوابی، کم خوابی، خواب بیش از حد(به طور کلی اختلالات خواب)، کم اشتهایی، کاهش یا افزایش وزن به طور کاملا سهوی و ناخواسته، کسل بودن و احساس بی رمقی در طول روز، عدم تمرکز و اراده ضعیف از جمله نشانه های افسردگی است. به موارد فوق باید عصبانیت و زود رنجی را نیز اضافه کرد.


مطالب جذاب زیر را هم بخوانید:

اختلال افسردگی فصلی را اینگونه تشخیص دهید

آیا افسردگی و خودکشی با هم مرتبط هستند

سردردهای ناشی از افسردگی را کنترل کنید


علت ابتلای به افسردگی ماژور

متخصصان بر این باورند که افسردگی در دلایل ارثی و همچنین تغییرات و فعل و انفعلات شیمیایی مغزی ریشه دارد. روابط بین سلول های عصبی تحت تاثیر فعل و انفعلات شیمیایی مغز است. زمانی که کنش های شیمیایی مغز، نشانه های ویژه ای داشته باشد فرد به افسردگی دچار می شود. به عوامل ارثی و کنش های مغزی، باید عوامل محیطی را نیز اضافه کرد.

عوامل محیطی مانند از دست دادن یکی از دوستان یا آشنایان، طلاق گرفتن و جدایی عاطفی، و یا از دست دادن موقعیت های شغلی در ابتلای به افسردگی بی تاثیر نیست. همچنین، زیاده روی در مصرف داروها و خود درمانی نیز می تواند احتمال ابتلا یا پیشرفت افسردگی را افزایش دهد.  شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی در زمینه اختلال افسردگی ماژور با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

راه های درمان افسردگی ماژور

اختلال افسردگی ماژور

افسردگی ماژور یا عمده، با دو روش دارو درمانی و روان درمانی قابل کنترل است.

داروهای ضد افسردگی داروهایی است که مصرف آن ها موجب تعادل و اصلاح کنش های شیمیایی مغز می شود. تاثیر داروهای ضد افسردگی بر روی تمام افراد یکسان نیست. شاید یک دارو بر روی فردی تاثیرگذار نباشد در حالی که دارویی دیگر، افسردگی همان فرد را تقلیل دهد.

افسردگی را می‌توان هم با دارو، و هم با مشاوره یا هر دو درمان کرد. به طور متوسط، پس از ۸ تا ۱۲ هفته، تاثیرات کامل دارو قابل مشاهده خواهد بود. امکان دارد مصرف کننده، هفته اول شاهد عوارض جانبی باشد اما هفته های بعد آن عوارض کاهش خواهد یافت.

در روش دوم که کم هزینه تر و آسان تر است فرد بیمار با مراجعه به یک روانکاو یا مشاور، مشکلاتش را با وی در میان می گذارد. روانکاو با در نظر گرفتن شرایط بیمار، برنامه معینی برای کنترل و درمان تنظیم می کند. طول دوره درمان با توجه به شرایط و شدت افسردگی متفاوت و بین ۸ الی ۲۰ جلسه متغیر است. در روش روان درمانی، مشاور سعی می کند روی مشکلات بیمار تمرکز کرده و برای مهار هر مشکل برنامه خاص و دقیقی تنظیم کند. برنامه هایی که از سوی مشاوران ارائه می شود متناسب با مشکلات رفتاری و روحی بیمار است و این به معنای آن است که هر فرد نیاز به برنامه ای منحصر بفرد و شخصی دارد.

مقالات پیشنهادی مجیب

سایت زندگی ما اختلال افسردگی ماژور

درمان سریع اختلال افسردگی ماژور مانع از بدتر شدن اوضاع و عمیق و گسترده تر شدن مشکلات می شود. اکثر افراد افسرده به خود کشی پناه می برند و به تصور آن ها خود کشی بهترین راه نجات از وضعیت افسردگی است. این مسئله بسیار بزرگی است که اهمیت و ضرورت شروع درمان را وضوح می بخشد. درمان افسردگی لازمه و پیش زمینه سلامتی روانی است. فردی که به خود کشی فکر می کند از نظر روانی در شرایط مناسبی نیست؛ لذا بهتر است هر چه سریع تر روند درمانی اش را شروع کند.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله معرفی دقیق افسردگی ماژور و همچنین درمان آن آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما  است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه