هوش فرهنگی : ۵ راه برای تقویت هوش فرهنگی

Cultural Intelligence 2 هوش فرهنگی : ۵ راه برای تقویت هوش فرهنگی
   

هوش فرهنگی را برخی از افراد معنقد هستند که از شناخت فرهنگ‌های دیگر سرچشمه می گیرد. ولی در حقیقت به منظور تحقق بخشیدن به هوش فرهنگی،‌ باید فرهنگ خودمان را به درستی بشناسیم.

حوادثی که تاثیر مستقیم بر خلق و خو، عادات، رفتار، ادبیات و طرز تکلم و هوش فرد دارد. ذهن انسان به مثابه لوحی سفید است که هر چیزی را می توان بر روی آن حک کرد. خمیر مایه وجودی هر شخصی به همان شکلی در می آید که والدین و اطرافیانش می خواهند!

خمیر مایه ذهن و شخصیت هر فرد، همان شکلی را به خود می گیرد که اطرافیان آن فرد می خواهند. در مقاله ای دیگر توضیح دادیم که هوش بشر به طبقاتی دسته بندی می شود. یکی از طبقاتی که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت هوش فرهنگی و راه های تقویت آن است. البته تاکید ما بیشتر بر راه های تقویت هوش فرهنگی در کودکان خواهد بود.

باور اکثر انسان ها بر این است که هوش فرهنگی موضوعی است که تقویت آن کاری ساده و بی اهمیت است. باید به این نکته توجه کرد که هر کدام از طبقات هوش، تاثیر عمیقی بر کیفیت زندگی افراد می گذارد. باید به انواع هوش توجه کرد و راه های تقویت هر کدام را به خوبی فرا گرفت.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با سایت زندگی ما از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

هوش فرهنگی

هوش فرهنگی

اکثر انسان ها در ابتدا بر این باورند که داشتن هوش فرهنگی از شناخت فرهنگ‌های دیگر سرچشمه می گیرد. ولی در حقیقت به منظور تحقق بخشیدن به هوش فرهنگی،‌ باید فرهنگ خودمان را به درستی بشناسیم. باید توجه داشته باشیم که چه چیزهایی در جوهره فرهنگی ما وجود دارد و چه چیزهایی وجود ندارد.

اگر نکته‌ و موضوعی وجود دارد که با اصول و قواعد فرهنگی ما مطابقت ندارد باید آن را تغییر داده و با اصول فرهنگی مان سازگار کنیم. برای شکستن مرزها و حدود فرهنگی بایستی آموخته‌های قبلی مان را از ذهن بیرون کرده و تمام عادت ها،‌ باورها، پیش داشته های ذهنی و رفتارهایی را که نقش بازدارندگی دارند، کنترل و اصلاح کنیم.

به فراموشی سپردن آموخته ‌های نادرست قبلی دقیقا همان چیزی است که اکثر بزرگسالان با آن دست‌ و پنجه نرم می کنند. تعصبات و باورهای نادرست به طور عجیبی می‌توانند در اعماق ذهن افراد نفوذ کرده و باقی بمانند. این تعصبات نیاز به بازنگری مداوم دارد ولی در مورد افراد خردسال، با راهنمایی های دقیق و هوشمندانه می‌توان تقویت هوش فرهنگی آن‌ها را کاملا ساده و تدریجی انجام داد.

حال این سوال به ذهن متبادر می شود که چگونه می توانیم والدین خوبی برای فرزندانمان باشیم و هوش فرهنگی شان را تقویت کنیم؟ با سایت زندگی ما همراه باشید تا ۵ راه بسیار ساده و کارآمد را مورد بررسی قرار دهیم.

فرزندتان را خجالتی پرورش ندهید و اجازه دهید در ورزش های تیمی حضور داشته باشد. در بازی های گروهی، کودک فرصت آشنایی با افرادی را پیدا می کند که شاید فرهنگ متفاوت و ویژه ای داشته باشند.

طرق تقویت هوش فرهنگی در کودکان

۱. مسافرت کردن و گشت و گذار

اولین و ساده ترین راه برای تقویت هوش فرهنگی کودکان، ترغیب و علاقه‌مند کردن آن ها به فرهنگ‌های دیگر و ایجاد تجربه‌های تازه از آن فرهنگ‌ها برای کودکان است. امروزه مسافرت کردن بسیار آسان و ارزان‌تر از گذشته ها است.

البته باید دقت کرد که فرهنگ بعضی از نقاط جهان بسیار شبیه فرهنگ ما ایرانی ها است. در اکثر شهرهای کوچک و بزرگ پیرامونمان هم مراکزی وجود دارد که در آن‌ها جشنواره ها و مراسمی برگزار می‌شود که حداقل قسمتی از آن‌ها مربوط به فعالیت‌های فرهنگی کشورهای دیگر است.

بنابراین نیازی نیست که برای مشاهده و کسب تجربه‌های نو فرهنگی سایر کشورها خود را به زحمت انداخته با طی کردن مسافت های طولانی در پی کسب تجربه باشیم. سعی کنید مراکز تفریحی که شامل فرهنگ سایر کشورها می شود را شناسایی کرده و کودکانتان را برای مسافرت به آن مراکز ببرید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تقویت هوش فرهنگی می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

۲. در خانه بمانید و هوش فرهنگی را با کتاب خواندن تقویت کنید

اگر به کودک درک صحیح و کاملی از فرهنگ کشورش بدهیم، این شناخت منجر به افزایش یافتن قدرت درونی شان می‌شود. خواندن داستان های ایرانی برای کودکان یکی از مهم‌ترین طرق آشنا کردن بچه ها با فرهنگ، به روشی جذاب و سرگرم کننده است.

در همین زمینه یک شخصیت داستانی به اسم رول خوزا می‌گوید: “همزمان که بزرگ می‌شدم و رشد می کردم، جوهره درونم همچون لنگری سنگین، وزن من را ثابت نگه می‌داشت و سپس آن لنگر به من اجازه می‌داد که به مکان‌های دورتری نقل مکان کنم. میدانید که می‌توان در رودخانه بزرگ فرهنگ‌های مختلف شناور بود اما جوهره درونی، چنان لنگری است که می‌دانید با داشتن آن در نهایت از فرهنگ خود خیلی دور نخواهید شد.”

۳. یادگیری حسی را فراموش نکنید

کودکان در دوران خردسالی بیش از سایر زمان ها، از زندگی ‌شان به یادگیری حسی واکنش نشان می دهند. هر پدر یا مادری که کودک نوپایی دارد، حتما می داند که آن‌ها در این سن و در این دوره دنیا را از راه دهانشان کشف می‌کنند!

حس های مختلف کودکتان را تحریک کنید. به منظور تقویت هوش فرهنگی فرزندتان، بدون در نظر داشتن سن و سالشان، آن ها را غذاهای جدید، بازهای گوناگون، و بازی هایی که در کشورهای دیگر رایج است آشنا کنید. موسیقی های جدید و حرکات موزون را به آن ها نشان دهید و اجازه دهید کودک یاد بگیرد. یادگیری همیشه فرایندی ذهنی نیست و می تواند پروسه ای حسی – جسمی باشد.

۴. مطالعه کنید و به کودکتان مطالعه کردن را بیاموزید

هوش فرهنگی

افرادی که از هوش فرهنگی بالایی برخوردارند همیشه و با انرژی مثال زدنی در پی شناخت مردم سایر نقاط هستند. مطالعه کردن یکی از ساده ترین و بهترین راه‌های تقویت هوش فرهنگی در افراد خردسال است.

با مطالعه می‌توان کودکان و بزرگسالان را به درک شخصیت‌های داستانی و موقعیت هایی ترغیب و تشویق کرد که به عمیقا با آن بیگانه ‌اند و هیچ سنخیتی میان آن شخصیت ها و شخصیت کودک وجود ندارد. مطالعه راه های قهرمان شدن و جنتلمن بودن را به ما می آموزد! برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه  تقویت هوش فرهنگی می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

مقالات پیشنهادی مجیب

۵. کودک خجالتی تان را به معاشرت با مردم دعوت کنید

اگر کودکتان فردی درون گرا و خجالتی است هوش فرهنگی اش در معرض خطر خواهد بود. سعی کنید او را از لاک دفاعی خارج کنید. او را به حضور یافتن در جمع های شلوغ و کارهای تیمی دعوت و ترغیب کنید.

فرزندتان را خجالتی پرورش ندهید و اجازه دهید در ورزش های تیمی حضور داشته باشد. در بازی های گروهی، کودک فرصت آشنایی با افرادی را پیدا می کند که شاید فرهنگ متفاوت و ویژه ای داشته باشند.

برای تقویت هوش فرهنگی کودکتان از یک مشاور کمک بگیرید. بهتر است که تقویت هوش فرهنگی افراد مطابق با دانش روز و متدهای علمی صورت پذیرد.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله تقویت هوش فرهنگی آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز  بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه