تاثیر مدیتیشن در کنترل و درمان وسواس

درمان وسواس
   

اگر وسواسی هستید و از تاثیر مدیتیشن در درمان وسواس چیزی نمی دانید، بخوانید!

همه ما حتما در زندگی مان برای یک بار هم که شده، با فردی مواجه شدیم که بیش از حد به پاکیزگی اهمیت می دهد. در را با دستمال باز می کند که مبادا دستش کثیف شود. این یک نمود و یک مثال پیش پا افتاده از افرادی است که به قول معروف وسواس دارند. اما نکته جالب این که اگر آن ها به دنبال رهایی از وسواس هستند ما به آن ها پیشنهاد می کنیم حتما مطالبی در مورد تاثیر مدیتیشن در درمان وسواس را آگاهانه و به طور دقیق مطالعه کنند. در ادامه این مبحث را با جزئیات بیشتری مورد بحث قرار می دهیم.

کلمات کلیدی( وسواسی | درمان وسواس | وسواس | علایم وسواس | بیماری وسواس| مشاوره شخصیتی )
زمان مطالعه تخمینی : ۶ دقیقه

آنچه خواهید دید:

  • وسواس چیست
  • علائم وسواس
  • تاثیر مدیتیشن در درمان وسواس

وسواس چیست؟

برای همه ما پیش آمده که گاهی نسبت به برخی از موضوعات حساسیت نشان دهیم. مثلا حتما دیده اید مادری را که دائم می گوید پرده ها کثیف شدند، لامپ اتاق روشن است، به فلان چیز دست نزن کثیف است، فلان کار را نکن و … . حساسیت نسبت به مسائل و دنیای پیرامون اگر در حد نرمال باشد خوب است اما اگر از حد معمول خارج شد دیگر حساسیت نیست بلکه وسواس است.

از نظر علمی، سندروم یا اختلال وسواس OCD (obsessive compulsive disorder)، نوعی بیماری محسوب می شود که طی آن فرد بیمار، درگیر افکار اجباری می شود. اگر افکار اجباری از حد معمول بگذرد و به طور مثال چندین ساعت در روز درگیر آن افکار باشید کیفیت زندگی شما به شدت کاهش خواهد یافت. این کاهش کیفیت زندگی که ناشی از افکار اجباری است نشانه ابتلای به اختلال وسواس است. به باور دانشمندان و محققان، به طور غالب افراد در دوران کودکی و یا نوجوانی درگیر این بیماری می شوند.

کنترل و درمان وسواس

در این بیماری فرد کاملا از وسواسش آگاهی دارد. گاهی فرد واقعا از رفتار و افکارش مستاصل می شود و احساس درماندگی می کند و به دنبال راه نجات می گردد. توصیه می کنیم ادامه مطلب را به دقت بخوانید، راه حل آسانی برای کنترل وسواس وجود دارد که بهتر است در مورد آن بیشتر بدانید.

گاهی فرد با فکرهای مزاحم اذیت می شود و گاهی این افکار او را به انجام یک کار معین وا می دارد. مثلا فرد به طور دائم هر کار را ۲ بار انجام می دهد. وسواس فکری و عملی دو تکۀ پازل وسواس هستند که با کمک مشاوران و توجه به نکات زیر قابل کنترل شدن هستند.

علائم وسواس؟

فرد وسواسی می تواند نشانه های خاصی داشته باشد. مثلا امکان دارد او در دور ریختن وسایل اضافی و کهنه حساسیت نشان دهد. انعطاف ناپذیری، اصرار به انجام یک کار در طول روز(مثلا در طول روز ۴بار مسواک می زند)، دودلی و تردید عذاب آور، و جزئی نگری در امور روزمره می تواند نشانه های دیگری برای این بیماری باشد.


شاید مطالب زیر هم برای شما جالب باشد:

تصاویر ذهنی بیمار مبتلا به وسواس چیست

مقاومت های معمول در برابر وسواس

تاثیر مشاوره و روانکاوی در وسواس


تاثیر مدیتیشن در درمان وسواس؟

مدیتیشن یا مراقبت از ذهن، یکی از چندین روش درمانی است. افرادی که دچار اختلال وسواس شده اند و از وسواس های فکری و عملی خسته شده اند می توانند از این تکنیک برای کنترل بیماری شان استفاده کنند. برای انجام درست مدیتیشن بهتر است از روش های دقیق انجام آن آگاهی داشته باشید. پیشنهاد می کنیم برای انجام هر چه دقیق تر این تکنیک از یک روانشناس متبحر کمک بگیرید. مدیتیشن مراحل خاص خودش را دارد، که به صورت مختصر به هر کدام از مراحل آن اشاره می کنیم.

۱-ورزش منظم و تنفس عمیق: برنامه دقیقی برای ورزش کردن و نفس گیری داشته باشید. در روز، مطابق برنامه این کار انجام بدهید و برای دریافت برنامه از مشاوران کمک بگیرید

۲-استراحت دادن به اعضا و اندام های بدن: زیاد به اعضای بدنتان فشار نیاورید و پس از هر بار انقباض ماهیچه ها، به اندام خود استراحت بدهید. بهتر است این مورد هم با کمک گرفتن از مشاوران اجرا شود.

۳-مرحله آلفای ذهنی: تمرکز روی وسط پیشانی و ذکر کلماتی خاص، به تعدادی که مشاور به شما پیشنهاد می دهد

۴-تلقین مثبت: به خودتان تلقین کنید و بگویید من هیچ مشکلی ندارم و نیروی خداوند را در همه حال حس می کنم

۵-تجسم و تصور: تصور کنید کسل و بیمار در مکانی حضور دارید، مکان سرسبز یا هر مکانی که از بودن در آن احساس آرامش می کنید. سپس تصور کنید دارید قدم به قدم از تصویر بیمارتان فاصله می گیرید، تا جایی که تبدیل به یک نقطه شود. از طرف دیگر تصور کنید در بهترین حالت روحی – جسمی قرار دارید. قدم به قدم به آن تصویر نزدیک شوید تا جایی که با تمام وجود آن تصویر را حس کنید.

۶-ارسال محبت و عشق: کودک زیبایی را تصور کنید، فرض کنید او را عاشقانه دوست دارید، سعی کنید این کودک را در آغوش بگیرید و این حس عاشقانه ای که به کودک دارید را به خودتان منتقل کنید

۷-درخواست انرژی از نیروی لایزال خداوند: تصویری را که در مراحل قبل ساختید نورانی کنید، از خداوند درخواست کمک کنید و تصور کنید تصویرتان سفید و سفیدتر می شود. درخشندگی نماد سلامت و تندرستی است

۸-شکرگزاری: تمام مراحل قبل در حالی انجام دادید که چشمانتان بسته بود. همچنان که چشمانتان بسته است از خداوند به دلیل این که شما را شفا داده سپاسگزاری کنید

۹-بازکردن چشم ها: از ۱۰ شروع کنید و تا ۱ به صورت معکوس بشمرید. آرام چشمانتان را باز کنید.

کنترل و درمان وسواس

حتما این کار را به دقت و مطابق متدهای به روز انجام دهید. تاکید می کنیم از مشاورانی که در این زمینه تخصص دارند کمک بگیرید. شاید اویل احساس بدی داشته باشید و وسواستان تشدید شود. اما پس از چند روز، تغییر عجیبی در رفتارتان اتفاق می افتد.

به نظر می رسد این روش در کشورهای پیشرفته کاملا جا باز کرده است ولی در کشورهای جهان سوم، مردم برای کنترل وسواسشان از روش های منسوخ و سنتی استفاده می کنند.

کلام آخر

هیچ بعید نیست که یکی از دوستان، آشنایان، برادر، خواهر و حتی خودمان در زندگی دچار وسواس شویم. نسبت به مسائل بیش از حد حساسیت داشته باشیم و فکر و ذهنمان بیش از حد درگیر جزئیات شود. این خیلی اتفاق جالبی نیست. چرا که زندگی ما نتیجه افکار ماست. اگر افکارمان را نتوانیم کنترل کنیم زندگی آن طور که می خواهیم پیش نخواهد رفت. شاید وسواسمان دیگران را هم اذیت کند. پس منطقی به نظر می رسد اگر به دنبال راه های مهار افکار لگام گسیخته خود باشیم. راه های زیادی برای کنترل افکار و خلاص شدن از شر افکار بی مورد وجود دارد. مدیتیشن یکی از راه های کنترل افکار وسواسی است. تاثیر مدیتیشن در درمان وسواس چه از نظر علمی و چه از نظر تجربی کاملا مورد تایید جامعه روانشناسی است.

اگر اصول اجرای مدیتیشن به خوبی در نظر گرفته شود فرد ظرف مدت زمان کوتاهی از شر وسواسش خلاص خواهد شد. تاثیر مدیتیشن در درمان وسواس انکارناپذیر است و تمام بیمارانی که مدیتیشن را تجربه کرده اند تاثیر عجیبش را لمس کرده اند. توصیه ما این است که حتما از یک روانشناس خبره در این زمینه کمک بگیرید و بیش از این خودتان را اذیت نکنید. به شما اطمینان می دهیم با یک مشاوره تلفنی ساده، وسواس و افکار پوچتان را به طور کامل کنترل خواهید کرد.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان با کمک تکنیک مدیتیشن، آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل با شماره ۰۲۱۲۸۴۲۹۷۷۶تماس حاصل فرمایید.

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه