نقش ضمیر ناخودآگاه در ایجاد و درمان وسواس

ضمیر ناخودآگاه در درمان وسواس
   

نقش و تاثیر ضمیر ناخودآگاه در درمان وسواس امری مشهود است. امری که از نظر علمی مورد تایید جامعه روانشناسی قرار گرفته است. ضمیر ناخودآگاه بخشی از وجود و ذهن آدمی است که به عقیده فروید، بسیاری از فعالیت های بدن را کنترل و هدایت می کند. فروید در یک تقسیم بندی جالب، ذهن انسان را به کوهی از یخ که در یک اقیانوس قرار گرفته تشبیه می کند. او می گوید ضمیر خودآگاه انسان همانند بخشی از کوه یخی است که بیرون از آب قرار دارد و قابل مشاهد است. بخش نیمه آگاه و خودآگاه، همانند قسمتی از کوه یخی است که در زیر آب قرار می گیرد. نکته جالب توجه این است که بسیاری از فعالیت های بدن، مستقیما از ضمیر ناخودآگاه تاثیر می پذیرند. با این ضمیر می توان بر بسیاری از بیماری ها غلبه کرد. اختلال وسواس یکی از بیماری هایی است که به وسیله ضمیر ناخودآگاه قابل کنترل است. طی تحقیقاتی، تاثیر ضمیر ناخودآگاه در درمان وسواس به اثبات رسیده و درمان وسواس با کمک ضمیر ناخودآگاه به عنوان روشی علمی کاملا مورد قبول جامعه علمی روانشناسی قرار گرفته است.

کلمات کلیدی( درمان وسواس | وسواس | ضمیر ناخودآگاه| علایم وسواسی | بیماری وسواس|نظریه فروید|مشاوره وسواس )
زمان مطالعه تخمینی : ۶دقیقه

آنچه در ادامه خواهید دید:

  • ضمیر ناخودآگاه چیست
  • نقش ضمیر ناخودآگاه در درمان وسواس

ضمیر ناخودآگاه چیست؟

فروید در یک تقسیم بندی، ذهن و ضمایر انسان را به کوهی از یخ تشبیه می کند. کوهی که نیمی از آن، بیرون از آب و نیم دیگر آن در زیر آب قرار دارد. به باور فروید، خودآگاه انسان، همانند بخشی از کوه یخی است که بالای آب قرار دارد. نیمه آگاه و ناخودآگاه انسان مانند بخشی از کوه یخی است که در زیر آب قرار گرفته است. اجازه بدهید با یک مثال، کارکرد و نقش ضمیر ناخودآگاه را برایتان توصیف کنیم. اگر در کلاس های آموزش موسیقی یا آموزش رانندگی شرکت کرده باشید حتما متوجه این قضیه شده اید که در اوایل به شدت دست و پایتان را گم می کنید.

ضمیر ناخودآگاه در درمان وسواس

زمانی که برای اولین بار می خواهید متنی را تایپ کنید دنبال کلیدها می گردید و صفحه کلید تحت کنترلتان نیست. اما پس از مدتی به مرزی می رسید که بدون نگاه کردن به صفحه کلید، متن را تایپ می کنید و حین رانندگی با دیگران حرف می زنید. در واقع در ابتدای کار، شما نمی توانید تایپ کنید یا نمی توانید آن طور که میخواهید نت های موسیقی را تشخیص دهید و یا نمی توانید هم با دیگران حرف بزنید و هم رانندگی کنید. چرا که در نقطه شروع فرایند یادگیری هستید و هنوز آن فرایند در ناخودآگاهتان نهادینه نشده است. یا به عبارتی آن فرایند برای شما تبدیل به ناخودآگاه نشده است. اما پس از مدتی شرایط کاملا بر وفق مرادتان می شود و شما به طور ناخودآگاه کارهایتان را انجام می دهید.

شما می توانید برای مشاوره در زمینه ی درمان وسواس هم اکنون با یکی از بهترین متخصصان این حوره از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد یا صفر و از سراسر ایران با شماره ی zendeghima.ir با سایت زندگی ما تماس حاصل فرمایید.


همچنین ببینید:

تاثیر مشاوره و روانکاوی در وسواس

مقاومت های معمول در برابر وسواس

تصاویر ذهنی بیمار مبتلا به وسواس چیست


نقش ضمیر ناخودآگاه در درمان وسواس

ضمیر ناخودآگاه شاهراهی است که عواطف، احساسات، خاطرات، تجارب، مهارت ها، استرس و اضطراب ها از آن رد می شوند. یعنی این بخش از بدن تاثیر شگرفی بر رفتارهای ما دارد. نقش کلیدی ضمیر ناخودآگاه در پیشرفت انسان نقشی انکار ناپذیر است. اگر فردی به این بخش از ذهن خود تسلط داشته باشد می تواند بخش عظیمی از مشکلات روحی-روانی اش را کنترل و درمان کند. همان طور که گفته شد، استرس و اضطراب جزو مواردی است که در بطن ضمیر ناخودآگاه قرار می گیرد. استرس می تواند ریشه بسیاری از بیماری ها باشد. وسواس یکی از بیماری هایی است که به باور دانشمندان ریشه در استرس دارد. در حقیقت فرد ابتدا مبتلای به استرس افراطی می شود و پس از مدتی این استرس ضمیر ناخودآگاهش را تحت تاثیر قرار داده و باعث بروز بیماری هایی نظیر وسواس می شود. اما نکته اینجاست که اگر فرد مبتلای به وسواس به ضمیر ناخودآگاه خود رجوع کند و بر استرسی که از ضمیر ناخودآگاهش سرچشمه می گیرد غلبه کند بی شک پس از مدتی بر وسواس هم غلبه خواهد کرد.

در واقع تاثیر ضمیر ناخودآگاه در درمان وسواس تاثیری ملموس و محسوس است. کافی است به تکنیک های تسلط بر ضمیر ناخودآگاه آشنایی داشته باشید. برای این کار می توانید از مشاوران و متخصصان حوزه روانشناسی کمک بگیرید. بسیاری از مشاوران، تحقیقات موشکافانه ای در زمینه ضمیر ناخودآگاه و رابطه آن با وسواس داشته اند. آن ها می توانند تجارب مفیدشان را در اختیار شما بگذارند. زمانی که به ضمیر ناخودآگاهتان مسلط شدید تاثیر عجیب آن را در کنترل وسواس حس خواهید کرد.

جمع بندی

به عنوان یک مسلمان حتما باور دارید که خداوند انسان را اشرف مخلوقات می داند. وقتی خودمان را با سایر موجودات مقایسه می کنیم متوجه ابعاد عجیب و منحصر به فردی می شویم که فقط در وجود انسان نهادینه شده و سایر موجودات یا از آن ابعاد بی بهره اند یا در مقیاس خیلی کوچکی به آن ویژگی ها و ابعاد دسترسی دارند.

ضمیر ناخودآگاه یکی از چندین ویژگی ای است که خداوند در اختیار ما قرار داده است. جالب این که، بیماری هایی که انسان به آن ها مبتلا می شود هم کاملا منحصر به فرد و عجیب است. اختلال وسواس یکی از همان بیماری هایی است که بسیاری از افراد به آن مبتلا می شوند.

نکته جالب تر این که، گاهی این ابعاد و ویژگی ها و اختلالات وابستگی قابل تاملی به یکدیگر پیدا می کنند. به طور مثال اگر ما از طرفی به بیماری مبتلا می شویم از طرف دیگر، توانایی کنترل آن بیماری هم در وجود ما قرار داده شده است.

کافی است ما از ابعاد وجودی مان به طور کامل آگاهی داشته باشیم در آن صورت قادر خواهیم بود با هر چالشی، کاملا دقیق برخورد کنیم. وسواس یکی از هزاران چالشی است که ما با ویژگی های منحصر به فردمان این قدرت را داریم که ظرف مدت کوتاهی آن را شکست دهیم.

ضمیر ناخودآگاه به مثابه چارچوبی است که بسیاری از عواطف، استرس ها و اضطراب ها در آن قرار می گیرند. اگر ما بتوانیم به ضمیر ناخودآگاهمان مسلط شویم در آن صورت راحت تر به استرس هایمان غلبه خواهیم کرد.

از آن جایی که وسواس ریشه در استرس و اضطراب دارد پس می توان امیدوار بود که با تسلط و محیط شدن بر ضمیر ناخودآگاه، وسواسمان را کنترل کنیم. امروزه روش های زیادی برای کنترل و درمان وسواس مورد بحث است. درمان وسواس به کمک ضمیر ناخودآگاه یکی از روش هایی است که اکثر روانشناسان بر علمی بودن آن صحه گذاشته اند. البته مسلط شدن بر ضمیر ناخودآگاه کمی مشکل است.

ضمیر ناخودآگاه در درمان وسواس

در حقیقت توصیه متخصصان روانشناسی بر این است که برای کسب آگاهی بیشتر در مورد ضمیر ناخودآگاه حتما از مشاوران کمک بگیرید. بهتر است تکنیک های به روز و علمی بکارگیری ضمیر ناخودآگاه را از زبان یک مشاور خبره بشنوید. خواندن مقاله های مراکز مشاوره می تواند در یادگیری روش های بکارگیری و استفاده از ضمیر ناخودآگاه تاثیرگذار باشد اما بهتر است در این زمینه از یک مشاور با تجربه کمک بگیرید. زمانی که زمام و افسار ضمیر ناخودآگاهتان را به دست گرفتید می توانید در کنترل بسیاری از بیماری هایتان از آن استفاده کنید. بیماری وسواس به عنوان یک بیماری ناشی از اضطراب، با کمک ضمیر ناخودآگاه کاملا قابل درمان است. از این بابت مطمئن باشید و هر چه سریع تر دست به کار شوید. یکی از ساده ترین، کم هزینه ترین، و پیش افتاده ترین راه های درمان وسواس استفاده از ضمیر ناخودآگاه است. با مراکز روانشناسی معتبر تماس بگیرید و مشکلتان را با روانکاوان خبره در میان بگذارید. با یک تماس تلفنی مشکلتان را ریشه کن کنید و آرامش را به زندگی خودتان برگردانید.

سایت زندگی ما با کادری متعهد، متخصص و مجرب در زمینه های مختلف از جمله درمان وسواس و همچنین کمک به رفع مقاومت در برابر درمان وسواس، آماده خدمت رسانی به شما بزرگواران می باشد. مزیت های این مرکز شامل، مشاوره تخصصی روانشناسی، مشاوره توسط برترین روانشناسان کشور، امکان تماس در تمام طول روز  بدون رزرو و وقت قبلی، مشاوره آنلاین و در لحظه، مشاوره با خانم یا آقا به انتخاب شما، مشاوره بر اساس تعرفه سال گذشته نظام روانشناسی و مشاوره کشور، بدون نیاز به مراجعه حضوری و ترافیک و مشکلات حمل و نقل می شود. همین مزیت های سایت زندگی ما است که در کنار کادر متخصص آن، این مرکز را از سایر مراکز متمایز می کند.

شما می توانید جهت دریافت مشاوره روانشناسی با برترین متخصصان کشور از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب در تمامی ایام هفته و حتی روز های تعطیل از طریق تلفن ثابت بدون گرفتن کد یا صفر با شماره ی zendeghima.ir تماس حاصل فرمایید.

 

 

منابع:

http://www.dana.ir

https://forum.mind.se/

http://gadgetnews.net/

https://unlimitedpower.ir

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه