روانشناسی صنعتی سازمانی – معرفی و تاریخچه

روانشناسی صنعتی سازمانی
   

روانشناسی صنعتی سازمانی چیست؟ روانشناسی صنعتی سازمانی (روانشناسی (I / O)، که همچنین به عنوان روانشناسی شغلی، روانشناسی سازمانی و روانشناسی کار و سازمان شناخته می شود، یک رشته کاربردی در روانشناسی است. روانشناسی I / O علم رفتار انسانی مربوط به کار است و نظریه ها و اصول روانشناختی را به سازمان ها و افراد در محل کار و همچنین زندگی کاری فرد بطور کلی اعمال می کند. روانشناسان I / O در مدل دانشمند و پزشک آموزش دیده اند.

آنها با بهبود عملکرد، انگیزه، رضایت شغلی، ایمنی و سلامت شغلی و همچنین سلامت و رفاه عمومی کارکنان، به موفقیت سازمان ها کمک می کنند. یک روانشناس ورودی / خروجی تحقیقات در مورد رفتار و نگرش کارکنان را انجام می دهد و از طریق شیوه های استخدام، برنامه های آموزشی، بازخورد و سیستم های مدیریتی می تواند فرآیند را بهبود دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی صنعتی سازمانی می توانید به صورت روزانه از ساعت ۸ صبح الی ۱۲ شب با سایت زندگی ما تماس حاصل نمائید.

آشنایی با روانشناسی صنعتی سازمانی

روانشناسی صنعتی سازمانی

از سال ۲۰۱۸، روانشناسی I / O یکی از ۱۶ تخصص شناخته شده توسط انجمن روانشناسی آمریکا (APA) در ایالات متحده است. این توسط  ۱۴ بخش از APA معرفی شده است و به طور رسمی به عنوان انجمن روانشناسی صنعتی و سازمان (SIOP) شناخته می شود. در انگلستان، روانشناسان صنعتی و سازمانی به روانشناسان شغلی اشاره شده است. روانشناسی شغلی در انگلستان یکی از نه عنوان “محافظت شده” در حرفه ” روانشناسی” است که توسط شورای بهداشت حرفه ای تنظیم می شود. در بریتانیا، برنامه های فارغ التحصیل روانشناسی، از جمله روانشناسی شغلی، توسط انجمن روانشناسی بریتانیا تایید شده است.

در استرالیا، روانشناس عنوان سازمانی تحت قانون است و توسط سازمان تنظیم مقررات بهداشت استرالیا (AHPRA) تنظیم شده است. روانشناسی سازمانی یکی از نه حوزه تخصصی تایید متخصص برای روانشناسی در استرالیا است.

روانشناسان I / O همچنین روش های کیفی را استفاده می کنند که عمدتا شامل گروه های تمرکز، مصاحبه ها و مطالعات موردی است. تحقیق I / O در زمینه تحقیقات فرهنگ سازمانی، تکنیک های قومی و مشاهدات شرکت کنندگان را مورد استفاده قرار داده است.

در اروپا کسی با گواهی EuroPsy متخصص در روانشناسی کار و روانشناسی یک روانشناس کاملا متخصص در زمینه روانشناسی کار است. روانشناسان صنعتی و سازمانی به استاندارد EuroPsy در رشته روانشناسی اروپا ثبت شده اند و روانشناسی صنعتی و سازمانی یکی از سه رشته تخصصی اصلی روانشناسی در اروپا است. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی صنعتی و سازمانی با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی مجیب تماس حاصل نمایئد.

تاریخچه روانشناسی صنعتی سازمانی

توسعه تاریخی روانشناسی I / O در ایالات متحده، بریتانیا، استرالیا، آلمان، هلند،  و کشورهای اروپای شرقی مانند رومانی همبستگی داشت. ریشه های روانشناسی I / O تقریبا به ابتدای روانشناسی به عنوان یک علم رسیده است، زمانی که ویلهلم وودت یکی از اولین آزمایشگاه های روان شناسی را در سال ۱۸۷۹ در لایپزیک آلمان تاسیس کرد. در اواسط دهه ۱۸۸۰، وودت دو روانشناس، هوگو مونستربرگ و جیمز مک کین کتلل را آموزش داد، که تأثیر مهمی بر ظهور روانشناسی I / O داشت.

به جای دیدن تفاوت های عملکرد به عنوان “خطاهای” انسان، کتلل یکی از اولین کسانی بود که اهمیت تفاوت در میان افراد را به عنوان راهی برای درک بهتر از رفتار کاری شناخت. والتر دیل اسکات، که معاصر کتلل بود، در سال ۱۹۱۹، رئیس جمهور انجمن روانشناسی آمریکا (APA) شد، مسلما یکی از برجسته ترین روانشناسان ورودی / خروجی او بود. اسکات همراه با والتر ون دایک بیانگام در موسسه فناوری کارنگی کار می کرد و روش های انتخاب و آموزش پرسنل فروش را توسعه می داد.

روشی “صنعتی” روانشناسی I / O در تحقیق بر روی تفاوت های فردی، ارزیابی و پیش بینی عملکرد کارایی ایجاد شده است. اسکات و Bingham داوطلب برای کمک به تست و قرار دادن بیش از یک میلیون نفر از نیروهای ارتش داوطلب شدند. در سال ۱۹۱۷، همراه با دیگر روانشناسان برجسته، یک آزمون شناخته شده هوشمند Stanford-Binet را که برای آزمایش یک فرد در یک زمان طراحی شده بود، تطبیق داد تا آن را برای آزمایش گروه مناسب سازد. تست جدید آلفای ارتش نامیده شد.

مقالات پیشنهادی مجیب

روش های پژوهش

روانشناسی صنعتی سازمانی

همانطور که در بالا توضیح داده شد، روانشناسان I / O در مدل دانشمند و تمرین کننده آموزش دیده اند. روانشناسان I / O متشکل از روش های مختلفی برای انجام تحقیقات سازمانی هستند. طرح های تحقیقاتی که توسط روانشناسان I / O انجام می شود شامل نظرسنجی، آزمایش، شبه تجربی و مطالعات مشاهده شده است. روانشناسان I / O بر منابع داده گوناگون شامل قضاوت های انسانی، پایگاه های داده تاریخی، سنجش عینی عملکرد کار (مثلا حجم فروش)، و پرسشنامه ها و نظرسنجی ها تکیه می کنند.

محققان I / O از روش های آماری کمی استفاده می کنند. روشهای کمی در روانشناسی I / O شامل همبستگی، رگرسیون چندگانه و تحلیل واریانس است. روشهای پیشرفته آماری که در تحقیق I / O مورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از رگرسیون لجستیک، مدل سازی معادلات ساختاری و مدل سازی خطی سلسله مراتبی (HLM)، همچنین به عنوان مدل چند سطحی شناخته می شود. تحقیق I / O همچنین متا آنالیز را انجام داده است. روانشناسان I / O همچنین از روش های روان سنجی شامل روش های مرتبط با تئوری آزمون کلاسیک، نظریه تعمیم پذیری و نظریه پاسخ موضوع (IRT) استفاده می کنند.

روانشناسان I / O همچنین روش های کیفی را استفاده می کنند که عمدتا شامل گروه های تمرکز، مصاحبه ها و مطالعات موردی است. تحقیق I / O در زمینه تحقیقات فرهنگ سازمانی، تکنیک های قومی و مشاهدات شرکت کنندگان را مورد استفاده قرار داده است. ضمنا شما می توانید در این خصوص با سایت زندگی ما نیز مشورت نمائید و از خدمات متخصصان و مشاوران با تجربه بهره مند شوید.

مشاوره مجیب برای روانشناسی صنعتی سازمانی

تجزیه و تحلیل شغل شامل تعدادی از روش های مختلف ، اما نه محدود به مصاحبه ها، پرسشنامه ها، تجزیه و تحلیل وظایف و مشاهده است. این در درجه اول شامل جمع آوری منظم اطلاعات در مورد یک شغل است. تجزیه و تحلیل شغل شامل بررسی وظایف و / یا شایستگی های مورد نیاز شغل مورد ارزیابی قرار می گیرد. در مقابل، تجزیه و تحلیل شغل کارگر گرا شامل بررسی دانش، مهارت ها، توانایی ها و سایر مشخصات (KSAO) مورد نیاز برای موفقیت در انجام کار است. اطلاعات حاصل از تجزیه و تحلیل شغلی برای اهداف مختلف، از جمله ایجاد رویه های انتخاب مربوط به شغل، ارزیابی عملکرد و معیارهای مورد نیاز و توسعه برنامه های آموزشی استفاده می شود.

روانشناسان I / O با موضوعات مربوط به قلدری در محل کار، تجاوز و خشونت مرتبط هستند. به عنوان مثال، تحقیق I / O نشان داد که قرار گرفتن در معرض خشونت در محل کار، تفکر ناباروری را به وجود آورد، و تفکر برهان، به نوبه خود با رفاه همراه است. تحقیق I / O نشان داده است که رفتارهای تهاجمی بین فردی با عملکرد تیم بدتر می شود.

برای تماس با کارشناسان متخصص سایت زندگی ما برای روانشناسی صنعتی سازمانی از طریق تلفن ثابت و بدون گرفتن کد یا صفر با شماره  zendeghima.irاز سراسر ایران تماس بگیرید.

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

1
برچسب ها :

دیدگاه شما

یک دیدگاه

  • شاقول
    4 سال پیش

    آگاهی از نوع تیپ شخصیتی، می‌تواند به ایفای نقش بهتر افراد در سازمان کمک نماید و سازمان را در راستای رسیدن به اهداف سازمانی خود هدایت کند.