چه عواملی اختلافات فرهنگی در ازدواج محسوب می شود؟

اختلاف فرهنگی
   

اختلافات فرهنگی در ازدواج

امروزه جهان به یک دهکده کوچک تبدیل شده است و به دلیل افزایش راههای ارتباطی بین انسانها و مهاجرت افراد به نقاط دیگر ازدواج هم تحت تاثیر قرار گرفته است و ازدواج های بین فرهنگی زیادی اتفاق می افتد. فرهنگ نقش بسیار مهمی در ازدواج و روابط بعد از آن دارد.

ما به عنوان مشاور می دانیم اختلافات فرهنگی در ازدواج زمینه ساز بسیاری از سوء تفاهم هاست، اما نمی توانیم صدرصد این نوع ازدواج ها را نفی کنیم. بلکه از شما می خواهیم با درمیان گذاشتن مشکلات ناشی از اختلافات فرهنگی خود و همسرتان با مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی ما در تماس باشید و با صرف اندکی وقت و دریافت توصیه های کارشناسان ما از رخ دادن بسیاری از مصائب تعارضات فرهنگی جلوگیری نمایید. زیرا مساله ازدواج بسیار حایز اهمیت است و دراین مقاله به یکی از آیتم های مورد بررسی که اختلاف فرهنگی می باشد می خواهیم اشاره کنیم.

کلمات کلیدی( مشاوره ازدواچ | اختلاف فرهنگی در ازدواج | ازدواج موفق |مشاوره و روانشناسی | ازدواج| مشاوره قبل ازدواج )
زمان مطالعه تخمینی : ۶ دقیقه

در این مقاله موارد زیر را خواهیم خواند:

  • اهمیت مشاروه قبل ازدواج
  • تفاوت های فرهنگی در ازدواج چیست
  • مدیریت اختلافات فرهنگی در ازدواج

مشاوران متخصص و حرفه ای ما با ارائه اطلاعات لازم باعث افزایش سطح دانش شما در مورد اختلافات فرهنگی میشوند و  استراتژی های مناسب جهت مقابله با این مسائل را در اختیار شما میگذارند. شما در تمام طول روز و در تمامی ایام هفته حتی روزهای تعطیل می توانید با ما در ارتباط باشید.

می توان گفت فرهنگ بخش جدایی ناپذیر از خانواده است و از ابعاد مختلفی بر افکار و روابط  انسانها اثر میگذارد. نگرش و دیدگاه افراد به خانواده در فرهنگهای مختلف متفاوت است. هرچه تشابهات این فرهنگها بیشتر باشد ازدواج موفق تری خواهید داشت. تفاوتهای فرهنگی می توانند تاثیرات مهمی بر اختلافات شما داشته باشد و باعث کاهش عمیق رضایت شما میشود.

اگر تصمیم گرفته اید که با فردی از فرهنگ دیگر ازدواج نمایید و احساس میکنید اختلافات فرهنگی در ازدواج بین شما حاکم است یا همسر شما به لحاظ فرهنگی با شما تفاوتهای قابل توجهی دارد نیاز نیست نگران باشید و تسلیم تنشهای فی مابین خود شوید. تجربه ا و علم روانشناسی نشان داده است با آموزشهای لازم و مشاوره گرفتن در جلسات زوج درمانی می توانید تا حد زیادی تعارضات میان خود را کاهش دهد.

اختلافات فرهنگی در ازدواج

 

اختلافات فرهنگی در ازدواج

  • دین و مذهب

وقتی میان عقاید مذهبی طرفین تفاوت های بسیاری وجود داشته باشد باعث بروز ناسازگاری میشود.  این موارد شامل تفاوت در روش تربیت فرزندان، اختلاف عقاید، آیین مذهبی،نوع سفرها، نوع ارتباط و معاشرت با دیگران، انتخاب نوع پوشش و حجاب است. این اختلافات زمانی به یک بحران بزرگ تبدیل میشود که یکی از طرفین یا هر دو در مورد اعتقادات مذهبی خود به شدت افراطی عمل نماید.

  • آداب و رسوم

اگرچه این بعد هم تا حدودی تحت تاثیر عقاید مذهبی افراد است، اما جنبه های مختلفی را در برمیگیرد که برخاسته از باورها، آداب اجتماعی و خانوادگی، رسمها و آیین قومی یا قبیله ای و … میباشد. نوع مراسم و جشنها، رفت و آمدهای اجتماعی، ارتباط با خانواده و اقوام مواردی است که کوچکترین جرقه ی تضاد عقیده در مورد آنها ممکن است به آتش بزرگی تبدیل شود و تمام ارتباط های دو نفر را در خود نابود کند.

  • پوشش و آرایش ظاهری

این مورد مخصوصاَ در مورد خانمها از اهمیت بسیاری برخوردار است. البته از آنجایی که این ویژگی مربوط به ظاهر افراد است و در همان زمان اول آشنایی نمود پیدا میکند فرد می تواند تصمیم و ارزیابی بهتری در انتخاب داشته باشد.

  • سنت ها

این سنت ها ریشه در باورهای خانوادگی و گاهی اجتماعی فرد دارد که البته همیشه معقول و منطقی نیست. مثل فرهنگ مرد سالاری یا زن سالاری، جایگاه و موقعیتی که دختر و پسر در خانواده دارند، اجازه و نیاز دختران به تحصیل، چند همسری، جایگاه زن در خانواده و … . درصورتیکه یکی از طرفین از خانواده ای با تفکرات بازتر و روشنفکرانه تر باشد پذیرش این ازدواج به مثابه ی پا نهادن به یک کارزار خطرناک خواهد بود.

  • عقاید و باورها

این نگرشها از عقاید مذهبی متفاوت است و بیشتر ریشه در شخصیت افراد و تربیت خانوادگی آنها دارد. این اختلاف فرهنگی در ازدواج زمینه ساز پیدایش بسیاری از درگیریها در روابط میان زوجین است. اهمیت و الویت بندی مسائل در زندگی مثلاً اینکه زن بیشتر به مسائل ظاهری و تجملات توجه میکند اما تنها دغدغه مرد مطالعه و افزایش آگاهی است، تفاوت در ارزشها و ضد ارزشها، دیدگاه ها نسبت به جهان پیرامون و مسائل اجتماعی و … . پس بهتر است قبل از ازدواج  عقاید یکدیگر را ارزیابی نمایید تا بتوانید منطقی و در تفاهم مسائل را حل کنید.

چگونه می توان ایناختلافات فرهنگی در ازدواج را مدیریت کرد

  1. به خود و خانواده ی خود آموزش دهید که تفاوت های فرهنگی را بشناسند تا درک بهتری از این تعارضات داشته باشند.
  2. باورهای غلط خود را از سایر فرهنگها برطرف نمایید. سعی کنید شواهد عینی و واقعی را بررسی نمایید و از تعصبات بی جا نسبت به فرهنگ مقابل اجتناب کنید.
  3. نکات مثبت و منفی در هر دو فرهنگ را بررسی نمایید و بهترین آنها را برای داشتن ارتباط صحیح و توام با آرامش و احترام انتخاب کنید.
  4. قبل از پرداختن به مشکلات و جستجوی راه حل برای آنها به طرف مقابل خوب گوش دهید. سعی کنید در طول ارتباط با یکدیگر خود را با فرهنگ مقابل هماهنگ نمایید. که این نشان دهنده ی تفکر بالا و فروتنی شما خواهد بود که برای طرف مقابل حائز اهمیت است.
  5. نسبت به سازگارپذیری همسر خود صبور باشید. اگر مدام سعی در اصلاح و گوش زد کردن مسائل او باشید ممکن است علاقه خود را نسبت به هماهنگی با فرهنگ شما از دست بدهد.

ما نیز در مرکز مشاوره روانشناسی تلفنی خود به شما کمک می کنیم تا یاد بگیرید چطور به فرهنگ طرف مقابل احترام بگذارید و تفاوت های میانتان را به رسمیت بشناسید. همچنین روانشناسان ما به شما خواهند گفت که چطور با ارزش قائل شدن برای فرهنگ مقابل و درک درست آن جایگاه و احترام ویژه ای در نزد طرف مقابل بدست آورید. حتماً از زبان ما خواهید شنید که این اختلافات تنها تعارض و تفاوت هستند و آسیب بشمار نمی آیند و می توانید به راحتی آنها را مدیریت کنید. شما می توانید با شماره ثابت ما و بدون نیاز به گرفتن کد یا صفر درهر نقطه از ایران که هستید تماس حاصل نمایید و با بهره مندی از مشاوره های ما آرامش و احترام را بر روابط خود جاری نمایید.

 

 

 

 

 

 

برای مطالب جذاب دنیای روانشناسی همیشه مارا دنبال کنید

0
برچسب ها :

دیدگاه شما

بدون دیدگاه